säkerhet

Sonarmätning

Olaglig sjömätning - crowd mapping.

gummibat

Med moderna prylar kan man nu mäta upp bottnen väldigt noggrant, och dela det egna nyuppmätta sjökortet på nätet via appar som Navionics. Problemet är bara att det är olagligt. SÄPO har just nu 3-4 ärenden som de utreder, enligt Sjöfartsverket. Brottet kan ge upp till ett års fängelse.

Christer Svensson Pernhult, i Svenska Kryssarklubbens tekniska kommitté, har skaffat sig en Sonarphone som han sätter på gummibåten och kör rundt i naturhamnen med tills han fått en tydlig bild av bottnen. Sonaren kopplar sen sig trådlöst till ipadens Navionics-app som ritar upp de noggranna djupkurvorna på sjökortet. Sen finns det en inställning i appen där man kan dela sina data med andra. Även detta är strängt förbjudet i Sverige, Norge och Finland.

Läs mer: Sonarmätning

180-graderstestet

Att vända en segelbåt

https://youtu.be/DxB68oMn8nE

Det är inte alla kölbåtar som man kan vända ensam, men den nya IMOCA 60-klassen ska klara det, enligt specifikationen. Här genomförs testet på den nya Safran som ska segla runt jorden 2016.

"Vendée Globe är en extrem jordenruntkappsegling som har arrangerats sedan 1989. Starten brukar hållas i november. Reglerna är i stort sett följande: segla ensam, non-stop, runt jorden, utan någon som helst assistans (ingen fysisk hjälp, och inga föremål såsom reservdelar. Man får ta emot allmänna väderrapporter men inte specifika råd om hur de ska tolkas). Segelbåtarna är mellan 50 och 60 fot långa.

Start och mål är i den franska orten Les Sables d'Olonne på atlantkusten. Man börjar med att segla söderut ner förbi Afrikas sydspets och Godahoppsudden, vidare förbi Australiens och Nya Zeelands sydkuster. Därefter rundar man Sydamerikas sydspets och Kap Horn för att avsluta med en nordlig riktning tillbaks till Europa och startpunkten. Resan brukar ta cirka tre månader, minst hälften brukar bryta loppet (gå i hamn för reparation), och flera dödsfall eller försvinnanden har förekommit." (Wikipedia)

Överkörd av finlandsfärja

Såg inte taxibåten som saknade AIS

bridge

Viking Grace körde över en taxibåt i dimman i september förra året i Furusundsleden. Utkiken missade radarekot och glömde bort mistluren. Taxibåten upptäckte inte heller finlandsfärjan på radarn och körde rakt framför stäven på Viking Grace. Bulben räddade taxibåten från att sugas ner under färjan och passaerararna kunde räddas.

Statens haverikommision föreslår nu AIS på all yrkestrafik, och radarutbildning för taxibåtsförare.

Läs mer: Överkörd av finlandsfärja

Nödsändare

AIS-epirben är här

Bengt Utterström har varit på METS och hittat världens minsta AIS-sändare. Den är tänkt att användas om någon faller över bord. AIS MOB1 monteras med fördel på flytvästen eller på den uppblåsbara räddningsvästen. AIS MOB1 kan aktiveras automatiskt eller manuellt. Fördelen är vid man överbord så syns den nödställda på nyare modeller av navigatorer.

Läs hela artikeln på Dagens Båtliv

Framtidens navigation

Från Americas Cup till remotstyrda båtar

https://youtu.be/RYECEuukHK4

Visste du att Americas Cup-båtarna snart har lika många elektroniksensorer som en formel 1-bil? Att nu kommer de vattentäta platta skärmarna där du kan segla, navigera, se på film och ställa in temperaturen på kylskåpet?

Yachting Worlds Matthew Sheahan har samlat en panel som diskuterar framtidens skeppselektronikm  2014 års föreläsningar hos Worshipful Company of Shipwrights i Turner Simms hall på Southampton University, Paneldeltagarna var Dr Alex Reid (Cosworth), Dr William Collier (G L Watson), Nigel Craine (Garmin), Rachel Oliver (Osprey Technical Consulting). Faktiskt ett himla intressant samtal.

Räddningsdrönare

Sjöräddningen vill börja flyga

https://youtu.be/71okPc4huUo

Nu föreslår Sjöräddningssällskapet att man ska investera i drönare som kan rekognosera vid sjöräddningslarm. Det låter väl som en sådär bra idé. Frågan är väl om det är någon mer praktisk nytta med flygplanen annat än det sista som nämns i filmen; det kan ge rörliga bilder till media från räddningsoperationerna. 

Sittbrunnenfilmer