Med aktern mot kajen

Här kommer en liten berättelse om hur en seglingssemester i Grekland kan upplevas. Min fru och jag äger, tillsammans med några andra svenska familjer, en Bavaria 30. Båtens hemmahamn är Levkas i v Grekland. Vårt seglingsområde är Joniska havet. Vi rör oss i stora drag kring öarna: Levkas, Meganissi, Kalamos, Ithaka, Kefalonia, Zakynthos och även Grekiska fastlandet till en del.

Våra olika semestrar varierar i fråga om seglingsupplevelser och annat beroende på vilken typ av sällskap vi har som gäster. Vi har haft med både erfaret båtfolk och fullständiga noviser på båtliv och segling. Oavsett vilken sorts gäster vi haft med, så har det alltid varit mycket trevligt och positivt. Jag har valt, att berätta om en liten rundtur vi gjorde under 2 veckor i början på säsongen 2010.

Förberedelserna började redan i januari då vi bokade flygresan. Vi bokade denna gång flyg från Landvetter och bjöd med min frus syster och hennes man. Dom har ingen erfarenhet av livet till havs men dom tackade ja till att följa med och såg fram mot resan med stor spänning.

17/5

Vi reste från Karlstad med bil kl. 11.30 och anlände till Landvetter för incheckning kl. 15.30.

Vi landade i Préveza 21.30 och hittade vår förbeställda taxi för transport till Levkas stad och fann vår båt vid kajen utefter huvudgatan i Levkas. Då hade klockan hunnit bli sent och vi plockade in vårt bagage och dukade sedan upp lite vin och mackor i sittbrunnen.

18/5

Vi vaknade efter en lite blåsig och skumpig natt. En relativt sval och blåsig morgon medförde att vi åt vår frukost i salongen. Staden lockade med alla sina affärer och vi gjorde en liten runda och passade på, att bunkra för några dagar på havet. Man kommer ofta till små hamnar som inte har så mycket till affärer även om man kanske kan få tag i det nödvändigaste som bröd m.m Efter hand lade vi ut från kajen och startade vår resa söderut via Levkas kanal i en frisk byig vind med upp till 17 m i byarna. Levkas kanal är en smal muddrad ränna mellan Levkas och fastlandet. Och där går man för motor med fartbegränsning 3 kn.

Efter att vi kommit ut ur kanalen satte vi segel med kurs mot den lilla ön Scorpio. Vinden hade mojnat något och vi seglade till slut in i viken på den östra sidan av ön. Scorpio är mest känd för att den har bebotts av skeppsredaren Onassis.

Trots att det inte blev något bad, dukades lite lunch fram i sittbrunnen. Soligt men svalt och kallt i vattnet. Påminner mycket om en vanlig svensk sommardag. Efter lunch, seglade vi mot Meganissi och den lilla hamnen Spillia. Den ägs och sköts av ett par trevliga bröder som också driver den lilla Tavernan i hamnen.

Någon av bröderna kommer alltid och möter, anvisar plats och hjälper till med förtöjning. Man förtöjer här med fören mot kajen och det finns fasta förtöjningslinor (sk. Lazylines) utlagda för att göra fast i aktern. Här ligger man tryggt för natten. Ofta tar man en promenad upp till den lilla byn Spartachori med smala gränder och trappor. Det är en jobbig uppförsresa men väl värd ansträngningen.

Här uppe finns en Pizzeria som heter Tropicana med framförallt Pizza och Pasta men också annat gott på menyn. Längre upp i byn finns en riktigt typisk Grekisk restaurang med framförallt grillrätter som specialitet. Här finns också ett par små butiker om man saknar något. Vi valde, att äta vår middag hos de båda bröderna på tavernan i hamnen. Det är en ganska enkel meny men maten smakar bra och gästfriheten är enorm.

19/5

Efter en hel natts skön sömn och en god frukost, lade vi ut och satte kurs mot Kalamos, en liten ö med en liten fiskehamn. Kalamos är ett populärt mål för alla seglare, speciellt många chartereskadrar går hit. Hamnen drivs av en Grek som kallar sig för George, han sköter allt på orten, han anvisar plats och hälsar välkommen till Öns restaurant och naturligtvis är restauranten i hans ägo. Om man är sugen på färskt bröd och en jobbig promenad, så finns det ett litet bageri en bit uppför berget. Ön är en mysig plats om man gillar det genuint grekiska.

Vi åt en god middag hos George och gick sedan till kojs för ytterligare en natts sömn.

20/5

Vi vaknade till en skön morgon med ganska vackert väder men med lite mörka moln på avstånd. Bestämde oss för att nästa mål skulle vara den lilla fiskehamnen Frikes på Ithaka.

Gick med god fart väster ut, det mulnade på och vinden ökade allt mer. När vi kommit halvvägs, brakade ovädret in över oss med full kraft, vinden stod stadigt på runt 18 m och regnet öste ner, efter hand började det också blixtra från alla håll. Det kraftiga skyfallet och sjön som bröt över båten, gjorde att jag såg nästan ingenting, kunde inte ens se instrumenten med någon större precision.

Plötsligt slog vindmätaren upp mot 30 och lade sedan av helt. Jag styrde enbart på känsla och efterhand som ovädret lugnade sig, såg vi inloppet till Frikes. Vi kom in i hamnen fullständigt genomvåta och frusna. Hamnen är ganska liten och det var naturligtvis fullt med båtar redan. Vi lyckades få tillstånd att ligga utvändigt på ett chartersällskap.

Vi använde kvällen till att vila och kokade lite soppa för att få tillbaka värmen i kroppen.

21/5

Vädret är lite ostadigt och en kraftig vind. Vi beslutade att stanna kvar i Frikes under dagen och även kommande natt. Tror också, att våra hårt prövade gäster var i behov av en dag utan segling.

Några kilometer upp i bergen på Ithaka finns en liten by som heter Stavros. Det sägs att det är den grekiske guden Odysseus födelseby. Det finns en staty av honom i parken mitt i byn. Vi strövade runt lite i byn och gick in på ett café och köpte glass. Sedan knallade vi nerför tillbaka till båten. När vi närmade oss fick jag se hur en stor Italiensk segelbåt lagt till utanpå oss och en av Italienarna galloperade omkring på vårt däck. Jag blev irriterad och frågade om han tyckte att det var ok att gå ombord på annans båt utan tillstånd (det gillas verkligen inte i Grekland). Han bad om ursäkt och gav oss senare en flaska vin för att vi skulle bli vänligare inställda.

På kvällen gick vi till en av Tavernorna och åt en god middag. Under natten blev vi väckta av min telefon, det var Securitas hemma i Sverige som ringde och meddelade att vårt larm har signalerat att vår ytterdörr är forcerad och att larmet har löst ut och är manuellt avstängt. Man blev ju lite skärrad men det visade sig att vår dotter hade varit på fest på vårt område och gjort sig ärende till vårt hus och av misstag utlöst larmet.

22/5

Tidig morgon, frukost och tidig avsegling från Frikes. Vi rundade nordsidan på Ithaka och satte kurs mot Fiskardo på norra Kefalonia. Fiskardo är en av dom mest populära hamnarna i området och det gäller att inte komma in för sent. Vi anlände strax efter klockan 11 och lyckades få plats vid kajen. I Grekland lägger man till med aktern mot kajen. Alla båtar är konstruerade efter den principen, med ett stort ankare och kätting i fören kopplad till ett elektriskt ankarspel. Med 35 – 40 m kätting ute ligger man tryggt.

I Fiskardo backar man bokstavligt rakt in i restaurangerna. Ett kliv så är man inne bland borden. Trots läget, åt vi en god lunch i sittbrunnen innan vi gick till badstranden för ett svalkande bad. Det har ännu inte blivit speciellt varmt i vattnet. Vädret börjar nu bli bättre och det var soligt och ordentligt varmt i hamnen. Vi fick också besök av Portpolice. Vi blev kallade till hamnkontoret med våra pass och båtpapper. Lite muntligt förhör och en massa blanketter att fylla i. Efter att vi betalat någon sorts kontrollavgift på 6 euro fick vi gå tillbaka till båten med papper och stämplar. Detta är en procedur som man kan råka ut för i en del hamnar och speciellt just i Fiskardo.

På kvällen åt vi middag på restaurangen som vi backat in i. Som närmaste granne hade vi en stor Italiensk motorbåt på ca 60 fot med besättning och tjänstefolk och hela paketet. Intressant att se hur andra människor har det.

23/5

Frukost i sittbrunnen, sedan lade vi ut och seglade söderut utmed Kafalonias östra kust. Tog en liten bad- och kafferast i en liten vik som heter Sophia. Fortsatte sedan längre söderut och in i en liten hamnstad som heter Sami. Det är en riktig hamn med stora bilfärjor som kommer från fastlandet och från andra stora öar. Sami är en mycket trevlig liten stad med tavernor och butiker. Staden är känd genom romanen kapten ”Corellis mandolin” med handling från andra världskriget. Även filmen spelades in i den här trakten.

Vi hade en fin segling med frisk vind och soligt väder. Vinden tilltog under kvällen men man ligger säkert och tryggt i den här hamnen. Under kvällen gick vi till restaurang Delfinen. Det är en bra restaurang och vissa kvällar har man underhållning också.

Vi beslutade, att vi skulle stanna i Sami i ett par dagar, hyra bil och se oss om lite på Kefalonia. Sami Kefalonia

24/5

Efter motion, bad och frukost hämtade vi vår bokade hyrbil. Ett par km utanför Sami finns en underjordisk sjö. Trots att vi varit här många gånger, har vi aldrig besökt denna. Vi tog en sväng dit, betalade inträde och gick ner i underjorden. Där fanns ett par småbåtar med guide och vi roddes omkring i grottorna. En intressant plats som är väl värd ett besök.

Därefter drog vi tvärs över Kefalonia och upp till Fort Assos på den nordvästra delen av ön. Vägen slingrar sig högt upp på bergsluttningen och med en bedårande utsikt över Medelhavet. Assos är en liten mysig by och ett populärt mål för turister. Högst upp på en stor klippa utanför viken, finns ett gammalt fort, därav namnet på denna plats.

Fort Assos rekommenderas. Efter en varsin glass på ett café på kajen, vände vi åter upp på den slingrande bergsvägen. Från vägen kan man se ner till strandkanten och där uppenbarar sig en av Greklands vackraste stränder, Myrtos Beach. Naturligtvis blev vi tvungna, att leta oss nerför den slingrande sidovägen ända ner till stranden för ett bad.

Därefter fortsatte vi vår färd söderut mot Kafalonias huvudstad Argostoli som ligger på den allra sydligaste delen av ön. Där flanerade vi omkring lite och kastade ett öga i alla stans affärer. Innan vi fortsatte, hoppade vi in för en lunch på en mysig restaurang i hamnen. Vi återvände sedan till Sami, lämnade tillbaka hyrbilen och besökte sedan restaurang Delfinen För en god middag och underhållning av fyra skönsjungande greker.

25/5

Avseglade norrut utefter Kefalonias östra kust. Vi hade som mål, att komma till Fiskardo igen. Som vanligt gäller det att komma in i hamn i god tid för att få plats. Vi lyckades med vår avsikt och fick en bra plats vid kajen. Vädret har efter hand blivit varmare och soligare. Vi tog en siesta under soltaket i sittbrunnen och åt en lätt lunch. Sedan tog vi en promenad till stranden och tog ett dopp.

Middag åt vi i sittbrunnen och efter lite rundvandringar i byn, satte vi oss vid baren bakom vår båt och beställde en varsin Irish. Fiskardo är ett populärt resmål för både sjöfarare och bussturister. Alla ska hit. Vi brukar kalla byn för Greklands Smögen.

26/5

Efter frukost, blev det lite shopping i byns affärer. Fiskardo är som sagt ett populärt ställe och nivån på priserna i affärer och tavernor är ju därefter. Vi tuffade ut ur hamnen och styrde norrut mot Levkas. Vi seglade upp en bit på den västra sidan och fram till Porto Katziki. Det är en strand som är klassad som en av världens vackraste.

Det var gott om badturister på stranden, vi ankrade en bit ut för att ta ett dopp samt lite lunch. Sedan ovädret utanför Frikes, har vädret blivit allt bättre och vi hade en solig och varm dag, även vattentemperaturen börjar bli behaglig. Här har vi hela Medelhavet öppet rakt ut och tyvärr var dyningen lite obehaglig och på grund av att en del av besättningen började visa tecken på sjösjuka, fann vi för gott, att dra upp ankaret och tuffa tillbaka och runt Levkas sydligaste udde och in mot en liten stad som heter Vassiliki.

Viken in i Vassiliki är alltid blåsig på eftermiddagen, det är kanske därför som vindsurfare från hela Europa håller till här. När man rundar piren, får man se upp så att man inte fastnar, det liger någon stor lerbank en bit innanför piren. Hamnen är allmänt lite grund.

Det finns inte så många båtplatser och det såg helt fullt ut men vi krånglade oss in på en plats som egentligen inte fanns. Vi träffade på ett Svenskt par som vi har träffat några gånger tidigare på olika platser. Dom är hemmhörande i Kungshamn när dom inte seglar omkring i Medelhavet.

Lite shopping under eftermiddagen och på kvällen gick vi en liten bit utanför själva byn till en hotellrestaurang som är bra. Där finns lite mer att välja på utöver den vanliga turistmenyn. Det är ofta bättre att söka sig en bit bort från hamnen om man ska äta gott.

27/5

Efter motion, bad och frukost, gick vi ut från Vassiliki och följde Levkas södra strand österut och tog sikte på Sivota. Det är en liten mysig by med en skyddad hamn.

Vi hade en varm, skön och solig dag med bad och vila. En god lunch i sittbrunnen. Trevligt att se på alla flanerare som promenerar förbi på kajen.

Under eftermiddagen lite shopping igen (som vanligt) och på kvällen intog vi en av dom trevliga restaurangerna med utsikt över hamnen.

28/5

Efter frukost drog vi ut ur hamnen och vidare österut. Vi kommer allt närmare slutet på vår Greklandsvistelse. Vi slöseglade lite i svag vind och ankrade i en vik mellan Levkas och Meganissi. Här låg vi ganska länge, badade, solade och käkade lunch. Efterhand lättade vi ankar och tuffade vidare för motor och in till staden Wathi på Meganissi.

Soligt och fint och mycket varmt i sittbrunnen. En del av oss tog en promenad på ön och sökte upp en badstrand.

Denna kväll kände vi inte för att gå på restaurang utan middagen åt vi hos oss själva på båten.

29/5

Vi vaknade till en solig och vacker morgon och bestämde oss för, att åka direkt till en badvik. På Meganissi finns flera små fina vikar att ankra i.

Vi låg kvar nästan hela dagen och badade, slappade, solade och lunchade.

Vi hade ingen lång etapp att färdas i dag. Spartachori, som vi skulle till ligger alldeles runt hörnet. Spartachori (eller Spillia som hamnen egentligen heter) ligger bra till för att ligga någon dag på slutet och börja med lite slutstädning. Dessutom är det trevligt, att få besöka dom trevliga bröderna en gång till innan man ska resa hem.

Vi tog en promenad upp på berget till byn, vandrade runt lite och beundrade alla små hus och gränder. Avslutade sedan med, att gå upp på balkongen på Tropicana och beställde en varsin pizza. Mannen som äger stället blir alltid så glad när vi kommer på besök. Det är bara lite jobbigt att få i sig all extra öl som han bjuder på.

30/5

Motion, bad och frukost. Tankade vatten och diesel. Vatten får man köpa av hamnvärden. Diesel köper man från en tankbil som man får passa på när han kommer förbi. Det går också att ringa efter den.

Lätt dis men solen lyser och det är varmt och skönt. Motorgång in till Nidri som är en liten trevlig stad på Levkas med många affärer och restauranger. Resturang Panorama som varit något av vårt stamställe hade bytt ägare. Den nye ägaren hade en mycket otrevlig attityd. Alltså går vi aldrig dit.

Den förre ägaren, som heter Spiros, har tillsammans med sin Svenska fru, öppnat en ny resturang längst bort på den södra änden av hamnpromenaden. Efter att ha frågat oss fram, hittade vi till slut Resturang Mammamia och Spiros fick syn på oss på långt håll och vinkade glatt. Vi åt en mycket fin middag och som vanligt fick vi mycket god mat och jättefin service och Spiros bjöd på vin m.m.

31/5

Vi städade och packade och ägnade dagen åt bad och sol. Norr om själva hamnen finns en lång strand där alla hotellen ligger. Det är en ganska smal strand men ändå helt okey.

Vi åt en enkel lunch på en av hotellrestaurangerna. När vi satt och slöade lite på båten, kom våra Svenska vänner, som vi senast träffade i Vassiliki, förbi och vi bjöd dom på en kopp kaffe och en trevlig pratstund i vår sittbrunn.

Klockan 19.30 kom vår Taxi och hämtade oss för transport till flygplatsen och vi checkade in för nattflyget till Göteborg.

Bildspel:

{artprettyphoto path="images/stories/grekland" width="75" height="60"theme="dark_square" slideshow="9000"/}

Platser

• Levkas är namnet både på ön och huvudorten på Levkas.
  • Scorpio är en liten ö alldeles intill Levkas. Det var tidigare skeppsredaren Onassis sommarställe. Ön med alla fastigheter, ägs av Onassis arvingar och sköts nu av en stiftelse. Det är förbjudet att landstiga på ön och om man närmar sig dyker det genast upp beväpnade vakter. Däremot är det tillåtet, att ankra i viken.
  • Meganissi är en liten ö alldeles söder om Scorpio här finns två bra hamnar, Spillia och Wahti. Ovanför Spillia finns den lilla bergsbyn Spartachori.
  • Kalamos är en liten ö längre österut nära fastlandet. Där finns en liten by med en bra hamn. George, som driver hamnen och äger Tavernan tar emot och hjälper gästande båtar tillrätta. Sent på dagen kan det vara svårt att få plats på grund av att hamnen är ett populärt mål för många chartereskadrar.
  • Ithaka är en ö alldeles öster om Kefalonia. På Ithaka finns 2 fiskebyar och 1 stad. På östra sidan, byn Frikes. En liten mysig fiskeby med ett par små Tavernor. Härifrån kan man ta en stärkande promenad på ett par kilometer uppför till den lilla byn Stavros. Enligt den Grekiska gudasagan var det här som Odysseus föddes. I parken mitt i byn finns en staty av honom. Från byn har man fin utsikt över en liten vik på den västra sidan som heter Port Police. Om man seglar mellan Ithaka och Kefalonia, kan man använda denna vik för ankring.
  • Söder om Frikes finns nästa lilla fiskeby som heter Kioni. Byn är lite större än Frikes men för båda gäller att det är begränsat med båtplatser.
  • Ytterligare lite längre söderut, finns huvudorten på ön. Det är en liten stad som heter Wathi. Det är en ganska stor hamn med många ställen att förtöja. Men jag upplever hela bukten som blåsig och skvalpig. Men ibland kan man ju ha behov av att komma till ett något större ställe.
  • Kefalonia är den näst största ön i området. Enligt mitt tycke den vackraste och mest intressanta ön, kanske i hela Grekland. Jag beskriver ön här nedan plats för plats.
  • Fiskardo ligger längst upp på den norra delen av ön. Fiskardo är ett mycket populärt mål både bland seglare och andra turister. Det är ju lätt att ta sig hit på grund av att färjeförbindelserna är goda med ön. Om man vill ha en plats att förtöja på här, gäller det att vara inne i tid. Kommer man efter lunch, är det svajliggning som gäller. Fiskardo är väl ett ställe som man bör besöka men det är inget för den som vill ha lungn och ro.
  • Sami är en stad med en ganska stor hamn med stora passagerar- och bilfärjor. Här finns en lång sandstrand med flera hotell efter kanten. Det är gott om affärer och restauranger, den bästa heter Dolfin. Här har man ofta underhållning också. Sami är ett bra utgångsläge om man behöver hyra bil och åka runt och se sig om. Ett par kilometer utanför staden, finns en underjordisk sjö som är mycket sevärd. Annars är Sami kanske mest känd från romanen Kapten Corellis Mandolin.
  • Eufemia En liten stad med flera hotell och en liten hamn belägen norr om Sami och i samma bukt.
  • Poros är en liten stad lite söderut på ön. Det är i huvudsak ett färjeläge och här är ganska begränsat med plats för segelbåtar.
  • Argostoli är Kefalonias huvudort. Här får man nästan lite storstadskänsla när man kommer in. Staden är belägen på den västra sidan av ön och man kommer inte hit seglande på grund av att det blir för långt bort när man har begränsat med tid. Kefalonia är ju en stor ö med egen flygplats som är belägen utanför Argostoli.
  • Assos även kallat Fort Assos, är en liten genuin by på den nordvästra delen av ön. På väg till Assos med bil, passerar man en del fina berömda stränder som ex. Myrthos Beach. På hela västra sidan av Kefalonia finns förresten många vackra stränder.
  • Zakhyntos är den största ön i området. Den ligger en bra bit söder om Kefalonia och så långt hann vi inte denna gång.

Sammanfattning

Den här lilla rutten har vi alltså gjort på 2 veckor. Och med gäster ombord som inte är sjövana. På en vecka får man vara beredd på att det blir ett litet urval. Fördelen är ju då, att man har en hel del kvar att uppleva nästa gång man kommer till den här trakten.

År 2008 hade jag nöjet att bjuda med mina gamla seglarkamrater från tiden då jag sysslade med kappsegling. Då seglade vi en vecka med betoning på segling och vi hann med långa etapper och ofta till sen kväll och kom ibland in i hamnar när det var mörkt. Då hann vi en tur till Zakhyntos också trots begränsat med tid.

Jag tror att våra gäster på den här trippen var helt nöjda och dom har efteråt visat tecken på intresse för en repris vid annat tillfälle.

Kjell Bytoft

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Långedragsjullar

Skutrigg

Gotska Sandön - en besöksguide.

Genvägsboken

Ett år utan skor

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.