hemmavatten

Promillen på sjön

Det berusade båtfolket

gabrielssonJag tycker vin är gott, en liten snaps till sillen kan sitta finfint och understundom tager jag mig en gin och tonic, det är inget jag sticker under stolen med, men vad är det som skett? Plötsligt går debatten het över det till synes magiska talet 0,2. Mest högröstade är de som som hävdar att siffran så till den grad inskränker deras fri och rättigheter att de startar en hemsida, skriver hätska inlägg på forum och samlar in pengar för en kampanj som ska att riva upp lagen. Vad är då problemet?

 

Läs mer: Promillen på sjön

nisse-segling

Adventsegling i Oslofjorden

I vikingarnas land i väster firar man naturligtvis 2:a advent genom en segeltur runt Håøya.

Väderprognosens vind lät vänta på sig, så besättningen på Mumm 36:an Mumm á Mia fick ägna sig åt glögg och pepparkakor innan de utlovade 5-6 sekundmetrarna kom och bar hem båten till den bubblande hemmahamnen i Nærsnes.

Vi tackar Seilas för Tomteseglarna från Oslofjorden.

M vill höja priomillegränsen

Moderater vill ha högre promille

Sverige  straffar personer som framför sina båtar med låga alkoholhalter i blodet som varken utsätter sig själva eller andra för någon risk enligt de utvärderingar som finns på området. Det anser fyra moderater som nu motionerar om att den så kallade sjöfyllerilagen från 2010 som kriminaliserar promillenivåer över 0,2, för båtar över 10 meter  eller högsta fart mer än 15 knop. Riksdagsmännen vill nu att den ändras och justeras till 0,5 promille. De hänvisar till att antalet båtolyckor sjunker  och att de som beror på alkohol är få.

 

Läs mer: M vill höja priomillegränsen

Muggebigge i Hasselösund

Muggebigge i Hasselösund

En stilig mahognybåt i Hasselösund fick Tommy Anderssons scoutminnen att vakna, skriver han på sin blogg Thallatha. Sången om mahognybåten som sjungits kring månget lägerbål.

Politikerskola

Båtbyggare lär upp politikerna

Nu ska riksdagsmännen ut på sjön för att få lära sig vad svenskt båtliv egentligen är. Edward Riedl är båtbyggaren som blev riksdagsman och nu har startat ett båtnätverk bland politikerna.
- Vi är väl en 25-30 medlemmar redan, berättar han för Sittbrunnen. Från alla partier utom SD och V.
De har haft ett första möte redan och i juni är nästa event under planering, en motorbåtsutflykt i Mälaren.
Där kommer de att få möta både båtklubbarnas Båtunionen och branschens Sweboat, som ska tala om den sanning om om svenskt båtliv som senast dokumenterats i den stora båtlivsundersökningen.

Läs mer: Politikerskola

Heidenstammarna

Ljusen från Heidenstam

heidenstamDet började med att en kille hade en positionsangivelse och efter det "2 av 11" positionen var en vik på Häradsskär och jag kunde inte låta bli att fråga vad han menade. Det var Heidenstamsfyrar som han hade besökt. Började fundera på hur många jag hade besökt eller seglat förbi och det var betydligt fler än två.

Det skriver Tommy Andersson i Kungshamn i sin blogg Thallatha.

Hur många haverier som inträffat längs Gotska Sandöns stränder och på grundområdet Kopparstenarna ca 10 distansminuter norr därom, är det nog ingen som vet. Några finns dokumenterade, men de flesta haverier är med all sannolikhet okända.
 
Mellan åren 1859  fram till 1914 inträffade närmare 70 haverier runt Gotska Sandön. Albert Engström återger i sin bok om Gotska Sandön de anteckningar  om strandningar som fyrvaktaren Frans Oskar Lilja  förde fram till han slutade som fyrvaktare  1894 och efter det från notering i fyrloggen.
 

Sittbrunnenfilmer