mässnytt

mässkriget

mässornas krig

I september drabbar båtmässorna samman i Stockholm. Det är branschorganisationen Sweboat som utmanar genom att lägga en flytande mässa i Gustavsberg, samtidigt med Stockholms flytande båtmässa i Wasahamnen, 1- 4 september.

Läs mer: mässkriget

storbåtsmässan

helgmässa

På Scandinavian Boat Show låg det i helgen massor med segelbåtar och väntade i hallarna. Konjunkturen har vänt och nu tror de att vi ska köpa hur stora mastodonter som helst. Ett litet reportage med iPhonen.

mässa på G

mässpyssel

 

På parkeringen utanför mässan i Älvsjö ser det just nu ut som på vilken båtklubb som hels. Plastinklädda och avklädda båtar fyller planen, under sitter folk och pysslar. Det är stora förväntningar på årets mässa, tillverkarna tror att vi har pengar igen, nu när krisen kanske är slut. Massor av nya båtar, 37 stycken säger de, ska visas. Och så förstås, alla prylar som man kan ruinera sig på. På onsdag börjar föreställningen, nöjesfältet och mer och mer träffpunkten. Sittbrunnen kommer först tordsdag eftermiddag, om allt går väl blir det ett videoreportage med iPhone och Youtube. Vi får se. Hör av dig om du är där samtidigt.

Niklas Krantz

37 nya båtar

stora båtnyheter

När den 14:e Scandinavian Boat Show öppnar den 10 november är hela 37 båtar nyheter. Störst är Delta 54, en svensk världsnyhet som liksom fem andra båtar har världspremiär på mässan. Antalet utställda båtar är 20 procent fler än förra året. Förutom båtar visas de senaste tillbehören, riggar, segel och motorer.

– Det var länge sedan vi kunde presentera så många båtnyheter på Scandinavian Boat Show. Dessutom är det många nya typer av båtar bland nyheterna; alltifrån mässans rekordstora båt Delta 54 som har världspremiär, till många aluminiumbåtar i nya skepnader och till den lilla Minifolkan, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

På mässan visas bland annat följande nyheter bland segelbåtarna: Finn Flyer 42 Club, Hanse 445, Dufour 375, Dufour 52, Bavaria Cruiser 36, Bavaria 40, Oceanis 34, Oceanis 40, Eland 350, Segelkanoten Tjejst och XC38.

Fem olika trender på mässan:

1. Båtarna blir större. Över 50 procent av segelbåtarna är över 37 fot lång.  Den största motorbåten är hela 54 fot lång och den största motorbåten någonsin på mässan.

2. Antalet aluminiumbåtar ökar och en modell som kommer starkt är den mer arbetsbetonade aluminiumbåten för transporter, brandkår etc. som nu anammats som bruksbåt.

3. Nu är tiden inne att ha en liten läcker dagseglare, gärna som en liten kopia av en större vacker segelbåt. Nya Minifolkbåt, en 6,80 meter lång folkbåt, och den lilla skärgårdskryssaren Scandinavian Cruiser samt Scangaard är bevisen på det.

4.  Efterfrågan på mer elektroniska instrument och navigationshjälpmedel ökar. Till exempel visas flera märken av värmekameror på mässan.

5. Allt fler väljer att chartra båt på varmare breddgrader under vintern. Weekendcharter i Medelhavet är en av nyheterna.
Ett stort antal tillbehörsföretag inom elektronik, segelmakeri, rigg och mast finns också representerade. Bryggorna som båtarna ligger förtöjda vid gör det enkelt för besökarna att stiga ombord och titta på inredning och andra detaljer.

flytmässa

racing som säljer

Det skvalpade runt bryggorna i dagarna fyra, fram till 5:e september, vid Vasavarvet i Stockholm, liksom det gjort runt de stora öarna på Västkusten strax innan. Det börjar röra sig på båtmarknaden igen. Så nu seglas det för glatta livet för att placera båtarna på prislistorna i de stora regattorna.

Läs mer: flytmässa

båtmässan

vart tog trimaranerna vägen?

Foto Angelika Fredriksson

Så har då åter årets båtmässa "Allt för sjön" avverkats. Att det var sista dagen på mässan märktes tydligt. Säljarna var lite trötta och det kändes tydligt att alla argumenten var slitna. Men eftersom jag inte skulle köpa en ny båt i mångmiljonsklassen var det ganska skönt att klättra omkring och upp och ner i ruffen alldeles på egen hand.

 

Läs mer: båtmässan

Sittbrunnenfilmer