mässnytt

Skäggmässan

Skägg även på tjejerna

Det är inte bara killar som kan ha skepparkrans på båtmässan, försvarar sig mässgeneralen för båtmässan i Göteborg, efter kritiken om bakåtsträvande reklam. Så här skriver Bengt Wallin till Sittbrunnen:

"Så här har vi resonerat inför årets marknadsföringskampanj: Båtmässan är Svenska Mässans äldsta mässa, och årets upplaga blir nr 54 i ordningen. Det är en välkänd och uppskattad mässa med lång tradition. Den behöver inte förklaras i detalj - mest påminnas om. Och när Båtmässan är i stan så märks det i form av mycket folk, artiklar i tidningar, uppmärksamhet i radio och TV. Vi vill förstärka den känslan av happening i kommunikationen. Vi vill visa effekten av Båtmässan på den "vanliga" människan. Men inte genom att visa upp förväntade båtbilder - det kommer inte målgruppen att lägga märke till eftersom vår medieinsats är såpass begränsad. Vi är istället övertygade om att Båtmässan har en så stor plats i målgruppens medvetande att vi med enkla, humoristiska toner snabbt kan få en given plats i folks hjärta. Och därmed få folk att vilja gå.

Läs mer: Skäggmässan

Skäggstriden

Skägget i brevlådan

Nu har Båtmässan i Göteborg gjort bort sig, genom att räkna ut tjejerna. Gratis inträde för alla med skepparkrans retar upp många. Så här skriver Peter Gustafsson i sin seglarblogg Blur:

"Snart är det båtmässa, och den här reklamen rullar på många av bussarna i stan. “Fri entré för alla med skepparkrans” är ju lite lagom Göteborgslustigt. Eller?

Har man följt diskussionerna om “det nya båtlivet” och hur hela branschen inklusive många av klubbarna, brottas med föryngringen, så är det inte lika roligt. Är detta ett bra sätt att locka fler som är under 25 att ta sig till mässan för att bli sugna på båtlivet? Eller har man gett upp den fighten och kör ett race till på samma målgrupp som köpte Maxi 77 när den var ny?"

Stina Jansson, som organiserar tjejaktiviteter med GQSS och Sjöklar och gör bloggen Stinasinformativa skriver:

"Jag tycker att det är oerhört lågt och bakåtsträvande av mässan med denna typ av reklam. Jag har skrivit ett rätt arg mail till Bengt Wallin på Båtmässan om vad jag anser om den här reklamen. Det faktum att vi är många som har arbetat för att få flera kvinnor till båtmässan, och sedan mera aktiva på sjön och så kommer den här reklamen som ett hån. Det hjälper inte att de har Milo Dahlmann på måndagen och SCA och den kvinnliga besättningen för nästa Volvo Ocean race på onsdagen under båtmässeveckan, när man gör så här."

Eftersom hon är vän på Facebook med båtmässegeneralen Bengt Wallin uppmanar Stina alla att söka upp och gilla hennes inlägg på Facebook, så han får se det.

Vinner rätt båt?

Rösta på Årets Segelbåt

 

Juryn har sagt sitt och korar för första gången i Sverige Årets Segelbåt, på Båtmässan 2013 – den i Göteborg lördagen den 9:e februari. Men valde de rätt? Nu bjuder upphovsmannen Curt Gelin in Sittbrunnens läsare att vara och rösta om det.

"Efter intensiva testseglingar utanför Ellös efter Öppna Varv i augusti och Allt på Sjön i Gustavsberg i september, möttes juryn i oktober och fattade beslut. En hel dag tog det oss att bli överens om vilken båt i de tre kategorierna lyx, prestanda och familj, som ska få detta nyuppsatta prestigepris.

Läs mer: Vinner rätt båt?

Designlördag

Sittbrunnen direktsände:

Designlördag i Gustavsberg

Allt om hur dagens och framtidens segelbåtar konstrueras, avslöjades på  Scandinavian Sailboat Show i Gustavsberg när Peter Gustafsson från Blur att frågade ut en panel med kända designers.

Sittbrunnen direktsända föredragen och debatten, och nu finns de på Sittbrunnen Play för er som missade det.

Yrvindmässan

Yrvind och Grahn på mässan

Thomas Grahn och hans vänner skulle segla till Florida, men hade inte en susning om hur man gjorde. Så de tog kontakt med experten Sven Yrvind – som åkte med. På Båtmässan i Göteborg berättar de båda seglarna om resan. Läs även recensionen av boken om resan på Sittbrunnen.

Läs mer: Yrvindmässan

Granseglingshelg

Seglarsnacket i helgen

Seglarhelgen hos Gransegel i Nacka var en ganska trevlig tillställning, för den som ville prata segling eller lära sig lite om hur man riggar båten, gör sitt eget polardiagram eller bara ville veta hur det är att segla till Sydpolen eller Island. Intressantast var, tyckte jag, Odd Lindqvists miniworkshop om vad man gör när någon ramlat överbord, även om det delvis var en insäljning av den nya vidareutvecklade Hansalinan.

Troligen återkommer ämnena redan nästa vecka i Gustavsberg, och sen på båtmässorna till våren i Göteborg och Älvsjö. Om det nu blir några segelbåtar i Älvsjö, mässkriget verkar ju vara i full gång.

- Den nya mässan i Gustavsberg arrangeras av segelbåts företag som vill ha ett evenemang under vintern nu när Scandinavian Boatshow är nedlagd. Vi önskar dem all lycka, men vi är inte inblandade, vi är inte det i alla mässor, svarar Sweboats vd Mats Eriksson undvikande på frågan varför de inte är medarrangörer i Gustavsberg.

Enligt vad som i alla hast aviserats från Gustavsberg, kommer de ju att konkurrera med Allt om Sjön några dagar i mars. Upplagt för mer bråk....

 

 

 

 

Sittbrunnenfilmer