Gustavsberg flyter

Nu vänder det igen....

I dag öppnade den flytande båtmässan i Gustavsberg. Här fans över tvåhundra båtar och dessutom Bob Erixon med Malö Yachts, som nu går ihop med ett annat problembarn: Sweden Yachts.

Och båtmässan är i år en sån succe att det sannolikt kommer att bli svårt att hitta någon av de utlovade gratisparkeringsplatserna runt hamnen i Gustavsberg.

Sweden Yachts var ett varv i Stenungsund, grundat 1976 under namnet Sweden Boats. Verksamheten startade med bygget av den svenska Americas Cup-utmanaren "Sverige" som deltog i utmanarserien 1977 och 1980.

Fritidsbåtstillverkningen startade med att man köpte tillverkningsrättigheterna till den redan etablerade Comfort 34, konstruerad av Kenneth Albinssson. Skroven tillverkades på Smögen och båtarna färdigställdes på varvet i Stenungsund med en betydligt högre finish än originalbåtarna från Comfortbåtar i Arvika. Den såldes som "C 34" och senare "Sweden Boats 34".

Varvet specialiserade sig på cruisingbåtar av hög kvalitet och utökade med gradvis större modeller. Man sålde båtar mellan 34 och 80 fot. Senare båtar var designade av Sweden Yachts AB med linjeritningar av Peter Norlin, med undantag av 80-fotaren som designades av German Frers. Sweden Yachts tillverkade 25-30 båtar per år varav en stor del gick till export.

2009 gick varvet i konkurs men återuppstod året efter. Och nu går alltså Bob Erixon in och flyttar tillverkningen till Kungsviken. Detta är en del i den rekonstruktion som bolaget har varit inne i sen förra året, och som ledde till att anställda i början på sommaren hotade med att sätta sitt eget företag i konkurs för att få ut sina löner.

I Bob Erixons flotta ingår även Techno Yachts och Farr Cruising Yachts i Lysekil. Han är själv inbiten seglare och har deltagit i flera Gotland Runt som han vann 1999.

Sittbrunnenfilmer