Grand Hotellfartyget låg under kajen

Rester från ett fartyg med sydd bordläggning har återfunnits utanför Grand Hotell i Stockholm. Fyndet är unikt och prover ska skickas till Köpenhamn för datering. Fyndplatsen ligger inte långt från där regalskeppet Vasa en gång byggdes.

I samband med utbyggnaden av Strömkajen nedanför Grand Hotell insåg grävmaskinisten att han fått vrakdelar i skopan. Snabbt tillkallades marinarkeologer från Sjöhistoriska museet  som upphetsat kunde konstatera att det rörde sig om något så ovanligt som delar från ett fartyg med hopsydd bordläggning.

- Vrakfyndet är oerhört intressant med tanke på själva fyndplatsen. Här på Blasieholmen, fram till en bit in på 1600-talet, låg länge flottans skeppsvarv och det var faktiskt här som Vasa byggdes, berättar Hans-Lennart Ohlsson, chef för Sjöhistoriska museet.

Hans-Lennart Ohlsson är idag tacksam för att de ansvariga vid schaktningen kontaktade Sjöhistoriska museet direkt. Museets marinarkeologer åkte till Blasieholmen utan några särskilda förväntningar och började rutinartat gå igenom materialet som stuvats i sk big pack-säckar bakom Nationalmuseum.

- Men vi fattade rätt snart att det här var något alldeles speciellt. Man inser ju att Stockholm under ytan kan bjuda på något spännande när man minst anar det, säger Jim Hansson, förste marinarkeolog på plats.

En datering ska göras på Nationalmuseum i Köpenhamn med en metod som kallas dendrokronologi där man genom att jämföra årsringar med referenser kan se vilket år virket fällts. Vid årsskiftet hoppas man få svar. Men arkeologerna är rätt säkra på att vraket är äldre än från år 1700 med tanke på strandlinjen. Tekniken att binda ihop bordläggningen med vidjor skvallrar också om ett ursprung från öster, kanske Baltikum. I Sverige användes tekniken att sy ihop båtar under förhistorisk tid. I Ryssland och Baltikum fanns en tradition att bygga större hopsydda fartyg från 1500-talet och framåt.  Jens Lindström, marinarkeolog, ser redan nu ett möjligt scenario kring varför fartyget återfunnits vid Blasieholmen:

- Under stora delar av 1600-talet dominerade Sverige Östersjön och fartyg av östlig typ ingick naturligt i flottan som hade sin bas just här.  

Forskarna vet ytterst lite om den här skeppsbyggnadstekniken och det  finns ytterst få återfunna vrak av den här typen och absolut inga i den storlek som vrakdelarnas dimensioner visar på. I Stockholm återfanns på 1800-talet några bordläggningsplankor från ett liknande men antagligen mindre vrak som daterats till sent 1600-tal. Dessa är i sämre skick än de som nu återfunnits där man till och med kan se märken av yxhugg.

 

 

 


Se också de här artiklarna:

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Fritidsskepparen

Fritidsskepparen

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Långedragsjullar

Långedragsjullar

El, elektronik och nätverk ombord

El, elektronik och nätverk ombord

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line