Bali 40

Nominerad till Årets Segelbåt 2017 i specialklassen

Radikalt annorlunda

 2segling

asb17Bali 4.0 är en äkta kryssarekatamaran, gjord för lättsam semester. Men båten är radikalt annorlunda med sittbrunn föröver och med att salongen och sittbrunnen flyter ihop till ett enda stort utrymme när skottet försvinner in i rufftaket.

Trots beskedligt segelplan, seglar båten godtagbar tack vare lättdrivna skrov. Därtill ger den extrema bredden stor stabilitet och familjer på charter upplever mer än på vanliga båtar. Enda reflektionen är om charterutförandet på inredningen går hem hos svenska semesterseglare?

5Fordacket

Konsten att komma med nya grepp har franska Catanavarvet gått in för på Bali 4.0. Denna kryssarekatamaran är radikalt annorlunda med uppdragbart skott mellan salongen och akterdäcket. Och med att ha sittbrunnen framför överbyggnaden, liksom att ha flybridge att segla på.

Det uppdragbara skottet är som en garagedörr, det lyfts med ett handgrepp upp och in i rufftaket. Manövern går lätt och ger ett mellanting av veranda och vardagsrum ombord.

4Oppning2

Med sittbrunnen föröver, frigörs yta akteröver, vilket skapar en spatiös salong att softa i.

I svenska vatten är öppet mellan salong och sittbrunn inte lika viktigt som på charter i solen, som Bali 4.0 främst är gjord för. Men vill man stänga igen, behålla värmen och slippa mygg, är det bara att dra ner dörren och vips blir salongen som på en vanlig båt.

Fri sikt bakåt och vy åt sidorna, är också sällskapligt. Detsamma anser antagligen många semesterseglare om att ha salongen i samma plan som sittbrunnen, ingen behöver gå ner i en ruff på Bali 4.0 för att ordna mat eller umgås.

SVART SNOBBRAND
Inför Bali 4.0 gäller att tycka tyst. Alla kryssarekattor är höga och denna är inget undantag. Profilen ger knappast komplimanger, men har i iallafall en bred, svart snobbrand för fräsigare profil.

12Segling3

Oavsett tyckanden, går det inte att komma ifrån att höjden ger förnämliga utrymmen. Och med tanke på att Bali 4.0 dessutom är hela 6,7 meter på bredden, förstår nyfikna på katamaraner, att varvet har byggt en chartercruiser i ordets verkliga mening.

11Layout

Poängen med sittbrunnen i fören är stor soffa, stort bord och soldäck istället för traditionell trampolin. Ett uterum, som besättningen kan ta sig till säkert via breda skarndäck, framstår även för garvade seglare som en solklar semesterfördel.

Ytterligare en vaken lösning är att skroven har en förlängning, en bra badbrygga med lagom längd och höjd. Här är det enkelt att kliva på eller av vid en pontonbrygga.

ÖPPEN FRAMRUTA
I salongen faller besökare för ljuset och luftigheten med stora, öppningsbara sidorutor. Även framrutan går öppna för att lufta eller för att servera middagen genom.

6Salongen

Layouten är ovanlig med sittgrupp om babord och en kortsoffa med kyl/frys, i hemmastorlek mittemot. Pentryt ligger föröver och tvärskepps vid framrutan.

Kartbordet är en förlängning av köket och vänt föröver. Ingen ratt inomhus, segling sker med autopiloten i svalt väder. En pall finns för navigatören.

10Kartbord

Skroven har tre hytter och två toaletter. Komfortnjutare noterar att Bali 4.0 har ett hemmastort duschrum föröver i styrbordsskrovet och att ägarehytten är extrabred. Andra layouter finns beroende på privatägande eller charter.

9DuschrumSPARTANSK STIL
Utförandet är enkelt och har spartansk stil med basinredning, skott och bänkar i laminat, raka hörn, plastinnertak, utanpåliggande dörrar i plast. Heltäckningsmatta eller teakdurk är tillval.

Stilen påminner om den som varvets Olivier Poncin försökte lansera på de billiga Harmonybåtarna för tio år sedan. Tanken är nu igen, att inredningen ska tåla hårt slitage på charter varje år. En privat ägare föredrar förmodligen en ny version kallad Premium.

Stilen hindrar inte att byggsättet är toppat med vakuuminjicerade skrov, som gynnar miljön och håller ner vikten. Bali 4.0 väger måttliga 8,6 ton tom och 11,4 ton lastad.

Eftersom segelytan är på 81,6 kvadratmeter bör båten ha förutsättningar för godtagbara prestanda. Visst dämpar kort mast och liten selftacker förväntningarna. Men fördomar försvinner i samma stund som seglen skotas. I 3- 4 m/sek, accelererar Bali 4.0 duktigt och nådde 6 – 7 knop i testet.

Styrningen går lätt, om än utan gensvar. Slagvinklar på över 100 grader, är också normalt för en kryssarekatta. Men slingerkölarna på 1,15 meter gör att avdriften inte är märkbar, förrän kapten höjdar på kryss, då stannar ekipaget och avdriften ökar.

LÄTTDRIVEN
Trots sin storlek, rör sig Bali 4.0 trevligt lätt. Skrovens form minskar motståndet och slaget ovan vattenlinjen ökar stabiliteten. Hur den båten uppför sig i motsjö är okänt, men vana seglare har funnit att båten ska styras på fart och med slack i seglen.

7Agarhytten

Bäst gång uppstår på frisk slör, vilket besättningen, som seglade mellan mässorna i höstas fick. De snittade 12-13 knop, toppade 15 – 17 i surfar i 12 m/sek, men utan minsta oro för att skära. Tvärtom hade de uppfälld akterdörr och åt middag vid bordet, medan autopiloten styrde över Hanöbukten.

Allra bäst är manöverförmågan. Vi kryssade tätt in på land och in i trånga hamnar, men kunde svänga snävt, snabbt och exakt. Importör Anders Almén demonstrerade till slut genom att backa till kaj för motor med storen uppe. Med de dubbla motorerna kunde han hålla fören mot vinden och sätta av sin gästgast för att ta bilder.

Seglingskänslan är liten, men i gengäld är Bali 4.0 stabil. På kurs i 4 m/sek i testet neg båten bara till och satte fart. Och att få upp lovartspontonen i luften går inte, riggen går av innan.

SLUTSATSER
Det roliga med Bali 4.0 är den radikalt annorlunda planlösningen. Även det faktum att båten seglar skapligt och är angenämt lätt på vattnet, bidrar till en ny syn på hur en modern kryssarekatamaran kan fungera.

Ett aber är det spartanska utförandet. Charterseglare kanske överser med stilen, de får ju mycket utrymmen för pengarna. För svensk sommar är versionen Premium att föredra.

Curt Gelin

HÖJDPUNKTER

  • Manöverförmågan
  • Akterdörren
  • Planlösningen
  • Sittbrunnen
  • Salongsytan

REFLEKTIONER

  • Utförandet
  • Styrkänslan
  • Profilen

DATA

  • Längd ö a 11,93 m
  • Längd v l 11,88 m
  • Bredd 6,72 m
  • Djup 1,15 m
  • Vikt lätt/lastad 8,6 ton, 11,2 ton
  • Segelyta 82 kvm’
  • Masthöjd 17,85 m
  • Motor Yanmar 30 hk x 2
  • Diesel 400 liter
  • Vatten 800 liter
  • Design/koncept Fay/Poncin
  • Varv Catana
  • Importör www.gashagamarina.se
  • Baspris Ca 3,3 MSEK
  • Segelklar Ca 4,72 MSEK

Sittbrunnenfilmer