Båtbyggarna på Orust

Läsvärt om de bästa

batbyggareSäg Orustbygge till seglare och de får en drömmande blick. För ingenstans i vårt avlånga land har det byggts och byggs fortfarande båtar, som slår det mesta i hantverk och sjövärdighet. Om detta stolta kulturarv har Eva Borge och Margareta Bremertz gett ut en behaglig, intressant, läsvärd, snygg bok som kort och gott heter Båtbyggarna på Orust.

För alla båtvänner är Eva Borges och Margaretas Bremertz verk en enastående båthistoriebok och för modet att ge ut en sådan ska förlaget Votum i Karlstad harangeras. Det vanliga annars i båtboksvärlden är ju långseglingar eller handböcker, ofta översatta. För första gången finns nu en bok, som förlaget med rätta säger berör. Jag har läst och läser den om igen med behållning från pärm till pärm och uppskattar mycket författarnas dristiga drag att låta de dugliga gamla byggarna berätta sin egen historia ograverat.

Än sen då, säger kanske de som köper båt idag. Hur intressant att det att läsa om gamla båtbyggare när det vanliga är att köpa massbyggda båtar. Så är det förstås, men just därför är boken Båtbyggare på Orust en pärla. Den speglar en sorts själ i de stöddiga granna båtar som byggts och byggs på ön där ute i väst.

Särskilt läsvärd är boken för de som följt varven på Orust genom åren. Att ta del av byggarnas liv och se bilder på båtarna de byggde, är nostalgi i kubik. Det är som att få sitta med i kafferummet på varven och lyssna på historier om gångna tider.

Lite pedagogik innehåller Båtbyggare på Orust också, läsaren får veta hur företagsamma for till USA på 1960-talet och började bygga plastbåtar och man får följa hur en modern båt blir till från ax till limpa.

Likväl kan jag tycka att det hade varit roligt att få veta mer om hur framåt en del av de gamle var och särskilt hur i hela friden bröderna Martinsson i Svineviken klarade av att bygga tre 40 fots Sparkman & Stephensritade havskappseglare sånär parallellt på 1960-talet till tre lika bitna göteborgare. Men som författarna säger i förordet- de var tvungna att sätta stopp till slut – alla historier var omöjliga att få med.

Uppslag på båtar som byggs idag, låter ana en viss kommersiell verklighet, varven på Orust får här en förträfflig presentbok och är i ett fint sällskap av varandra.

Bland alla de läsvärda kapitlen grep mig historien om Nötesunds Varv allra mest. Varvet var sin tids plantskola, startat av Carl Andersson, som ritade Vindöbåtarna. Det är spännande att följa varvets uppgång från 1950 till 1970-talet, hur Carl ritade, hur sonen Karl-Erik tog över. Och hur kunder ibland bodde hemma hos familjen, anställda också, så att man kunde vara 15 till bords. Man får veta att båtarna på slutet fick säljas med förlust och stupade. Men inte att man alltför länge höll fast vid träöverbyggnader och blev omseglade av en ung framåt tysk.

För båtfränder är det stora att få ta del av vad far och son Rassy i Ellös, Berndt Arvidsson och Torwald Karlsson i Henån, Charlie Rutgerson i Lunden, Benny Martinsson på Vindön, Lars Olsson i Kungsviken, Christina och Johnny Andersson i Kålvik har att berätta. Bästa boken i skeppsbiblioteket och hemma på glasbordet!

Båtbyggare på Orust finns att beställa på Votum Förlag på Böcker och Blad i Henån- och givetvis över disk direkt av Eva Borge och Margareta Bremertz på Öppet Varv i Ellös.

Curt Gelin

 

Sittbrunnenfilmer