Janken filosoferar

Uppgörelsen

När Racer-Robban bytte båt!
Eller...
Båtskjul mot dubbfria däck!

kompassros

"Ska din farsa sälja sitt båtskjul nu när han gjort sig av med båten?" frågar Peppe.
"Nä! Jag ska ta över det eftersom det är lite större än det jag har." Svarar Robban.
"Men jag ska göra mig av med mitt. Är du intresserad?"
"Jo! Det skulle ju vara fint med inomhusförvaring. Vad ska du ha för det då?"
Robban kliar sig under märkeskepsen...
"Hmmmm.... säg femti laxar! Bara för att det är du!"
"50 000!!!! För hamnens minsta skjul!!! Är du seriös? Senaste skjulet som bytte ägare var mycket större och det gick för 35!"
"Jaja" Flinar Robban! "Men du vet? Tillgång och efterfrågan! Vi kan ju kappsegla om det!"

Det finns två Neptunkryssare i Webbvikens båtsällskap.

Den ena är Racer-Robbans hi-techutrustade kappseglingsmaskin som han slipar, slipar och slipar boten på varje vår. Byter beslag, köper block och segel. Inhandlar dymema, kevlar, komposit, fan och hans moster inför varje säsong. Han och hans yngre bror hänger i hängbanden iklädda det senaste från Musto, XM eller Henri Loyd

Den andra Nepparen seglas av Peppe! En rundnätt herre med ylletröja i övre medelåldern som brukar ha sin fru till gast.

Läs mer: Uppgörelsen

Utombordsmotorn

Janken:

En trevlig bok men ingen avancerad handledning

utombordarn

Titel: Utombordsmotorer
Författare: Tim Bartlett
Förlag: Nordstedts
ISBN 9789113071732

I vintras fick jag frågan från Sittbrunnens redaktör, Niklas, om jag kunde tänka mig att recensera en bok om utombordsmotorer?
Ja! Det sägs ju att IF-seglare älskar fukt och hatar motorer vilket kan stämma till viss del. Dock har jag haft ett antal utombordare genom åren och den enda inombordsmotor jag svurit över var egentligen en konverterad Hondasnurra trots att den kallades Volvo Penta.

Jag läste igenom boken omgående men en massa projekt på  mina två jobb kom emellan så nu när jag tänkte skriva om den så skummade jag den i ett strålande eftermiddagsväder på altanen.

Bartletts bok är ingen reparationshandbok. Det är ingen avhandling om utombordarens konstruktion.... Den är nånting mitt emellan. Men den funkar bra som referensbok när frågan dyker upp "Hur katten var det det där funkar nu igen?" eller "hur var det där med stigningen på en propeller" Trots att jag slaktat och plockat ihop en Parsun, dränkt en gammal Evinrude och faktiskt ritualdödat en hatad Volvo Penta så kan jag mer om aktersnurror nu än innan jag läste boken.

Läs mer: Utombordsmotorn

Skitprat

Janken:

Lite skitprat!

Häromdagen knallade jag mot den fint anordnade utslagsvasken för svartvatten vi har i vår klubb.
I handen bar jag den, efter en veckas försommarsegling, välfyllda "korvburken" som utgör underdelen på min kemtoalett!
"Jasså! Du kör med "potti" du?" Frågade min klubbkamrat som kom gåendes i solskenet!
"Jo! En enkel lösning som funkar för mig." Svarade jag. "Du då? Har du septitank?"
"Jepp!" Svarade han"Med däckstömning installerad!" Sen tillade han.... med ett snett leende och ett uns stolthet i rösten... "Inte för att jag tänker använda någon däckstömning"

Han sa det med det där tonfallet... ni vet... som andas samförstånd och självklarhet!
Som att det är den självklaraste saken i världen att man ska pumpa ut sitt bajs genom skrovsidan!
Att alla som installerat däckstömning har gjort det för att lagen så föreskriver! Inte för att kunna använda den tömningsstation klubben investerat i och på det sättet få bajskorvar och toapapper att hamna hos reningsverket.

Läs mer: Skitprat

Liket lever!

Janken:

Liket lever!

Jag syftar inte på mig sjäv och min återkomst till Sittbrunnen.se efter en tids tystnad!
Nä!
Som frilansandet kulturtattare så har jag periodvis för många järn i elden för att hinna med mig. Under våren har jag haft ett jobb på biblioteket och ett projekt i egen regi samtidigt vilket gjorde att jag tvingades prioritera bort mtt entusiastiska ordbajsande på Sittbrunnen.
Nej! Det lik jag tänker på ligger på Sundsvalls Båtsällskaps hamnplan!

(För den kulturellt intresserade bjuder jag på en länk till trailern för det dramaprojekt som upptagit min tid i vår. https://youtu.be/notS7ZrdRsU)

Den rekordtidiga våren gjorde att jag knallade ner till hamnen redan i mitten av april för att slita av vintertäckningen från min älskade IF-båt, Tussilago!
Iklädd stickad mössa och fodrade arbetshandskar har jag sedan pysslat lös i snålblåst och duggregn för en rekordtidig sjösättning runt kristiflygarehelgen.

Läs mer: Liket lever!

Liv efter ränteavdraget?

Janken:

Finns det ett båtliv efter amorteringskravet?

 

I somras satt jag med en annan medlem på Sundsvalls båtsällskaps bryggveranda och betraktade en snubbe som ihärdigt pysslade med sin nya fina segelbåt på.... Sisådär 36 fot!!
Jovisst! Båten är jättefin! Även om den inte attraherar mig, som har en pervers böjelse för sjuttio och åttiotalsbåtar på max 30 fot, så har jag full förståelse för att den betraktas som en "riktigt fin båt"

Men smakar det så kostar det! 

Hur finansierar, i detta fall, en  tänsteman på kommunen en segelbåt för 2 miljoner?
Visst kan det vara en lottovinst, lyckade aktieplaceringar, arv efter en rik faster eller annat men sanningen är nog i många fall... Villan, radhuset eller bostadsrätten!

Läs mer: Liv efter ränteavdraget?

Mitt i prick

Janken:

Mitt i prick!

sydprick

 

Det gick inte att undvika att se det när han steg in i klubbstugan!

En rejäl "blåklocka" kring ena ögat, han haltade lätt och hade ena armen i mitella.

Alla stirrade och frågan hängde i luften.

Vad hade  "Snajdarn" råkat ut för?

 

Scenen är en båtklubb.

Det kan vara vilken båtklubb som helst men jag väljer att kalla den Webbvikens båtsällskap och Snajdarn är den där 25-årige killen med liten, snabb motorbåt.

Stilig grabb! Alltid solbränd med prydlig backslick och såna där solbrillor som etiketten sitter kvar på.

Killen gled in i sin BMW för några år sedan och fyllde i en medlemsansökan för att våren därpå sjösätta en jetdriven daycruiser med targabåge, massvis ,med lampor och en hiskelig stereo från klubbens slip.

Läs mer: Mitt i prick

Sittbrunnenfilmer