Nä! Jag ä´ inte dö! Än på ett tag!

Janken:

Jag ä inte dö! Än på ett tag!

gitarrjank 

Att jag varit fullständigt frånvarande från sittbrunnen.se beror på flera faktorer.

Jag har varit extremt upptagen med ett stort dramaprojekt där jag började som författare men även åtog mig regiarbetet vilket sedan ledde till att jag även blev musiker, sufflör och statist samt assistent till scenografen.
Sen tappade jag ärligt talat sugen på att skriva en period men nu ska jag försöka mig på ett alster igen.

Kors i taket! Jag har bytt båt!

Trots att jag fortfarande anser IF-båten vara en välseglande, trygg, vacker och mysig båt så seglar jag faktiskt sedan ett år tillbaka i en lite större och komfortablare båt.
Vägen dit var krokig.

Det började med att jag fastnade med röven i bordet inne i IF:en.
Jag skulle, i vanlig ordning, segla den lokala prestigeseglingen Alnön runt med gänget på X99:an X-bones.
Jag hade tagit med mig min kära IF, Tussilago, som bobåt och skulle efter racet byta om från seglarställ till ”civila kläder” då jag, under detta akrobatiska konststycke, fastnar med arslet i ena bordshörnet och det var nästan tji att komma loss. Ena hängslan hade fastnat i bordsskarven i höjd med ändalykten.

När jag väl hade tråcklat loss mig från borshörnet satte jag mig ner och sa till mig själv:
Janken!
Du har mer eller mindre bestämt att sluta kappsegla din egen båt.
Du kommer att använda den uteslutande  för ren cruising.
Du har passerat femtio.
Du har jättemånga kompisar med andra båtar du kan få kappsegla med.
Du kanske skulle skaffa dig en något komfortablare skuta?

Jag gillade verkligen IF:en.
I stort sett fyllde den egentligen mina behov.
Jag har alltid velat ha en och nu hade jag en. Till råga på allt en jättefin rackare…men…

Det är inte en optimal cruisingbåt för en farbror på 50+.
Tussan drog till Stockholm med en entusiastisk tonårstjej som ny skipper!

Väl hemma så började jag fundera på vad jag ville ha?

Den skulle vara partialriggad.
Fick inte vara underriggad eftersom det ofta råder lättvind under vackra sommardagar.
Den skulle ha ett riktigt pentry med vattenpumpar och avlopp.
En schysst toalösning.
Den skulle väga under 4 ton eftersom det är maxgräns för pelarkranen i vår hamn.

Martin i vår klubb visade sin Comet 26 som var till salu.
Sanslöst fin båt med oerhört väldisponerade utrymmen för en 26-fotare.
Där kontaktade jag t o m banken och fick klart med finansieringen men….
Är verkligen ett toppmodernt strykjärn på  26 fot av italiensk design verkligen en båt för mig?
Nä?
Skitfin men …lite ”utan själ” skulle jag vilja påstå.

Nostalgikern vaknar

Jag känner att jag vill ha nån av båtarna jag dreglade över på 70-80-talet.
En båt jag har suktat efter som ung!

Jag har dreglat över Scampin, suktat efter Accenter,  skulle kunnat gått över lik för en Wasa 55 och tyckt att W30 var superhäftig!

Äsch! Gambåtar! Säger någon.

Men jag säger såhär...

Min kompis Arto har en gammal Mercedes 450 cab.
Han har både ekonomi och möjlighet att skaffa sig en toppmodern sportbil som säkert är både bättre och har högre status än en gammal Merca 450.
Men han vill ha en klassisk sportmerca och ingen könlös nyproducerad  replica. Så han kör sin fina gamla Merca och älskar den trots diverse småfel och att den tarvar ett och annat verkstadsbesök emellanåt.
Därför att han gillar äldre sportmercor!
(Den står i skrivande stund på märkesverkstaden som saknar diagnosutrustning. Bilen är för gammal)

Jag ska ha en ny gambåt!

Cumulus för 50 laxar?
”Endast ett litet problem med motorn” påstår dom och botten ser ut som hårt drabbad av tonårsacne.
Nä! Jag gillar att pyssla men hatar att slipa!
Uppskattar inte motorfel heller, för den delen!

En förvirrad farbror säljer sin NF.
”Jag kan inte visa den och vet att jag är för dyr men du kan få titta på den ensam om jag förklarar vägen… motorn är ny… eller….ganska ny…typ… den är värd vartenda öre….jättefin…men jag vet att jag är för dyr…sa jag att motorn är ny?”…… o s v!
Njaä!?!?!
Jag vet inte?!?!?
Jag tittar vidare!

Så drog jag till Gävle för att titta på en Omega 28 som legat vid bryggan en hel sommar.
Hyfsade segel och originalmotorn utbytt mot en Yanmar från slutet av 90-talet.
Stor och härlig salong med toaletten, lite finurligt, undangömd på babordssidan i förpiken.
Inbyggd kylbox och ett riktigt pentry.
Dessutom kan jag gå i salongen med endast en lätt böjning på nacken.
Väldigt lite extra utrustning och mycket jobb återstår innan den är tip top men å andra sidan, väldigt billig!

Den blev det!

omega

Så sedan ett år tillbaks är jag stolt ägare till en Omega 28.
Jag och min son seglade hem den förra sensommaren och jag har tillbringat tre veckor i den  under denna rekordvarma sommar.

Jag gillar henne!
En gammal hedersdam som går som bara den på kryssen. Håller jämna steg och seglar emellanåt ifrån Arne som har två fot och några kvadratmeter till på sin Comfort.
Lätthanterlig och med eoner av plats om man jämför med IF-båten.

Rund o go är hon... ser snäll ut på någe vis!

Jag får plats med en fullstor gitarr och kan ändå byta brallor utan att fastna med arslet i salongsbordet!

Jag minns att jag låg bakom en bil i en bilkö någon gång på 80-talet- Den hade en fräsig dekal i bakrutan.
Segla Omega! Stod det!
En sån vill jag ha!


image.png
Segla Omega!

Sittbrunnenfilmer