Nisses båtval

Janken:

Klart att Nisse ska ha en båt!

swefi

Diskussionen om den perfekta nybörjarbåten har förts i oändligt många nätforum, i samtliga klubbstugor och på alla bryggor runt om i landet. På en marknad där det kryllar av äldre båtar i gott skick så är valet allt annat än lätt.

Nu kommer två femtioåringar på tal....
Båda båtarna premiärseglades 1967.
Båda båtarna har sina föregångare.
Den ena är en moderniserad Folkbåt.
Den andra sägs ha sitt släktskap med den finska Hajbåten.
En är pursvensk och den andra med rötter i Finland
Tord Sundén eller Hans Groop!

Nu kom den där frågan upp igen.

Min kompis kompis, vi kan kalla honom Nisse, har blivit biten.
I våras tillbringade han en lördag i en Hanse med sin kusin och hans familj. Han fick mersmak och har under sommaren fått lite grundutbildning av sin arbetskamrat i hennes Monsun.
Nu vill han ha en egen båt... en läromästare... en bra förstabåt... men vad?
Hmmm????
Hur långt är ett snöre?

Det hela beror naturligtvis på hur mycket pengar Nisse vill plöja ner i projektet och vad han ska ha båten till?
Det blev det kloka svaret.

Vem är Nisse då?

Han är snart 50. Jobbar i hemtjänsten och har så gjort de senaste 20 åren.
Han har en bakgrund som ganska framgångsrik motocrossförare på distriktsnivå.
Nisse har en vuxen dotter och är sedan många år tillbaks "tryggbo" med en jämnårig kvinna.
"Tryggbo" är såna där som egentligen bor tillsammans men ändå, år efter år, envisas med att ha kvar två bostäder...för att känna sig trygg.... utifallatt!?!?
Dom bor alltså tillsammans men alternerar mellan hans och hennes.
Nisse vill inte plöja ner någon ansenlig del av sin privatekonomi på en båt eftersom han inte har en aning om hur stark hans seglingsintresse är över tid.
Han är nyfrälst.... och vill testa!
Hans plan är att kunna tillbringa enstaka dagar, någon helg.... kanske en vecka i skärgården på sommaren. Han och hans käresta har andra intressen också.
Så finns naturligtvis tanken på att kunna ställa upp i nån kappsegling nån gång... kanske?!?
Han är ju tävlingsmänniska!
Han kom trots allt fyra i motocross-SM  en gång på 80-talet!

 Nisse! Du ska ha en IF eller en H-båt!

 På olika nätforum brukar "förstabåtstipsen" börja med just IF:ar, H-båtar, RJ 85 och Hydror eller de mindre modellerna Maxibåtar men några inlägg längre ner så har man snart hamnat på Linjett, Scampi, Ballad och de andra äldre bobåtarna.
Någon kappseglingsbiten föreslår såklart Express och dominant 78 och de som har obegränsat med pengar tipsar om Bavarior, Luffe, Jeannau eller Hanse i olika storlekar. (Allt under 32 fot anses oanvändbart)

 

Det finns ingen dålig vind för en IF!

 

Låt oss då ge Nisse ett klokt råd!

 Nisse, du ska ha en lättseglad båt.

Eftersom din käresta tycker att det verkar kul, men inte inte är lika biten som du, så får du räkna med att det är du som kommer att ansvara för framförandet av båten.
Satsa på en partialriggad båt.

Jaja!!!! 

Jag vet att ni som har mastheadbåtar påstår att det inte är ett bekymmer.... men vafan! Det går inte att förneka att ett mindre försegel är mer lätthanterligt när sjöbrisen tvingar dig att kryssa ut ur bukten.... nio dagar av tio!

Jag säger... IF eller H-båt!

Nisse, du ska ha en förlåtande båt.

En som inte ger dig en hjärtattack om du missar att släppa på storseglet i den där vindbyn. En båt som inte broachar okontrollerat om du tappar uppmärksamheten. En båt du kan segla med lite för mycket segel uppe när sjöbrisen klappar till dig som en fläsknäve mitt på fjärden.
Visst! Expressen, Dominanten och Comfort 26: an är skitroliga båtar! Men förlåtande? Knappast!
Enklaste sättet att avskräcka sina nära och kära från segling är att låta dom uppleva en riktigt okontrollerad broach. 
En sån där då allt man glömt att sätta fast i båten rasar ner i lä med det där egensinniga resonansljudet som bara kan uppstå i en plastbåt.
Porslin, bestick och kastruller som mixas till en sallad med väskor, mobiltelefoner och den där påsen med persikor som vi glömde lägga i skåp!
Nä.... jag säger....

IF eller H-båt!

H-båten är tuff! Förbannat tuff!

 

Så ska du ha en trygg båt Nisse!

Du ska inte tvingas upp på däck för att byta segelsättning så fort vinden växlar.
Du ska ha en båt där du upplever att skräcken över den plötsligt uppkomna kulingen övergår i känslan... "Fan! Det här går ju riktigt bra! Jag grejar det!"
En båt som du ganska snabbt lär dig hur den slingrar sig i när du seglar undanvind i hög sjö. En båt som inte lägger sig direkt i vindbyarna utan, ganska kontrollerat, viker sig ner.

Som en... IF eller H-båt! 

Nisse, du ska ha en båt som seglar väl!

En trygg båt behöver inte vara en tråkig båt!
Den som har en Vega behöver aldrig fega! Säger min fd granne.
Han påstår att hans Vega är så snabb.
Jo! Tjena!
"I 8m/s... halvvind.... och inte för mycket sjögång.... då jäklar är min båt oslagbar!" Säger han.
Jojo! Men hur ofta uppfylls alla de kriterierna?
Nä Nisse! Tro honom inte!
Du ska ha en båt som det är lätt att få fart på. En som klarar sjögång och inte börjar hasa i sidled så fort det lutar lite. En båt där du känner direkt när den tar fart och som du kan styra med rorkulten mellan tummen och pekfingret som belöning när du prickar in den korrekta trimningen.
Eftersom det alltid förefaller vara motvind när man har ett bestämt mål så ska du också ha en båt som kryssar bra.

Som en IF eller en H-båt!

 

Hajbåt. Förebilden till H-båten

 

Och Nisse!

Om du, som du säger, har lust att anmäla dig till en kappsegling....
Om du sen tycker att det är kul och vill bli bättre?
Då kommer du förr eller senare att vilja köpa dig ett eller flera nya segel.

Med IF:en och H-båten är det föga intressant att ge sig in i laminatträsket eftersom klassreglerna inte tillåter några laminerade segel. Om du köper det där fräcka carbonseglet och placerar dig i en SRS-segling så kommer protesterna från motståndarna som ett brev på posten. Visst kan du skaffa ett mätbrev med toppmoderna segel men ditt SRS-tal kommer att stiga så att det.... knappast värt det. Fina och högpresterande dacronsegel till Dessa två klassbåtar köps till fullt överkomliga priser av valfri segelmakare. De flesta segelmakare kan sy dem och har sytt dem förr! Dom kan så att säga jobbet!
Det är dessutom ganska lätt att segla både IF och H-båt snabbt, samtidigt som det är en sjujäkla utmaning att ta ur dem maxprestandan.

 

Sunden uppdaterade sin Folkbåt till IF-båt

 

Ja nu kommer vi till...
den delen där belackarna brukar gå igång som mest.

Framförallt två saker.

Det första är...

Dom är spartanska och trånga att bo i!

Jamen vafan!
Ta fram plånboken då!!!
En Fenix är hur fin som helst invändigt men kostar dubbelt upp mot en sjysst IF-båt!
Man kan alltid välja en Albin 78 i stället för en H-båt men måste upp med mer stålar och har lik förbannat toaletten under kojerna i förpiken!

Och... ståhöjd!?!?

När kände jag behov av att traska omkring inne i min åttametersbåt sist?
Livet invändigt i så pass små båtar levs utan större problem sittande.
Jodå!
Med lite träning lär man sig att få i ett täcke i påslakanet även i en IF!

Nä!

Ska man ha en riktigt bra bobåt så måste man satsa mer pengar. De flesta bra bobåtarna från sjuttio och åttiotalet är ganska tungseglade kolosser. Jag säger inte långsamma men...tungseglade! Inte är dom så förbaskat komfortabla heller.
Eftersom de är till åren komna så finns det dessutom alltid reparationsbehov och där stämmer verkligen klyschan "liten båt-små bekymmer".  Allt är billigare och enklare till en liten båt. Små dimensioner och enklare lösningar.
För övrigt så är det skit detsamma huruvida man har ståhöjd eller separat toalett när man väl har bäddat ner sig i kojen. Förpiken i en IF är bekvämare än på många 28-30-fotare.

En annan kritik är... 

Avsaknaden av inombordsmotor.

Jo! Visst är det behändigt med inombordare men å andra sidan säger ju Nisse att han vill börja segla!
Eller!?!?

 Jo! Det finns IF:ar med inombordare men man förlorar det gigantiska stuvutrymmet under sittbrunnen och en redan liten sittbrunn.... blir ännu mindre!
Huruvida nå'n tokgök har lyckats klämma ner en inombordare i en H-båt är för mig okänt? Men det har säkert skett! 
Att köpa en gammal båt med inombordsmotor är också, i sig, en ganska vansklig affär. 
Hör och häpna... Dom går sönder!
Jajamän!
Inombordare sitter då ofta monterade så att man måste vara gummiman för att mecka med dom. Dom är dyra att reparera och en ny kostar dubbelt så mycket som vad båten är värd!
Utombordarn lägger du i skuffen på bilen och kör till verkstaden om du går bet på egen reparation. Du köper en ny för 10-12 tusenlappar om den är helt uttjänt!
Arbetsinsats vid motorbyte.... två vingskruvar och eventuellt lås att öppna! C:a tio minuter! 

Så Nisse! Se inte avsaknaden av inombordare som en avgörande faktor!

Med en dåres envishet...
fortsätter jag att rekommendera Nisse en IF eller en H-båt!

 Då tittar nisse på mig och ställer den knivigaste frågan av alla.....

 IF eller H-båt?

Hmmm!?!?
Jag stod inför samma val för ett antal år sedan.
Jag har suktat efter båda sedan barnsben.
Det blev det ju en IF för mig, så jag har mer erfarenhet av den, men har seglat en del H-båt i min ungdom och tittade på flera såna innan jag bestämde mig.

Okej....
Jag gör ett försök!

H-båten är lite snabbare. Raskare i slag och manövrar då den har fenköl. Den anses vara en något bättre undanvindsbåt och seglas med fock vilket gör den mer lätthanterlig vad gäller tålamodsprövande kryssar. Den sägs också vara lite raskare i lätta vindar.

 IF:en  kräver mestadels genua. Den seglar på focken också men... inte så bra. Då måste det blåsa minst 8 m/s. Focken är lite av ett stormsegel på IF-båten. Den upplevs som lite styvare och stadigare. Den är, med sin långköl, lite segare i manövrar men i gengäld något "lugnare" att hantera i oväder.

Jag skulle säga att den som i första hand tänker kappsegla ska satsa på H-båten som med sin koniska mast och delade lateralplan är lite mer race-betonad.

Men ska du försöka dig på en semestertripp då och då så väljer du IF-båten. Den är, enligt min uppfattning, trevligare invändigt. Köket sitter vid nergången mot H-båtens mittenplacerade pentry. IF-båten har avdelat fram till förpiken vilket ger en viss avskildhet nattetid och erbjuder möjligheten att sätta pruttburken i ena garderoben med garderobsdörren som toadörr mot salongen!

"Pruttburk" monterad i IF-garderob

Att hantera utombordaren på H-båtens smala akterdäck i sjögång är inte heller så kul! IF:en har sitt stadiga akterdäck och akterpulpit att hålla sig i när man ska hänga upp och ner över motorn! H-båten erbjuder ett avancerat balansnummer!

IF-båten har i allmänhet pulpit såväl i fören som aktern och är inte sällan utrustade med mantåg som är sköna att luta sig mot när man seglar från sargen och ger en extra trygghet.

Jag har aldrig sett en H-båt med vare sig för- eller akterpulpit.

Mantåg tror jag betraktas som ett rent svärord i H-båtskretsar,

 

 

Men Nisse!

Ska du ha en lättseglad, snabb, trygg, rolig, och vacker båt som dessutom är billig att köpa och äga.....
En båt du inte kommer att ledsna på, Som du kan växa med och bli gammal med om du vill.

Då ska du ha en IF eller en H-båt.

 

Länk till IF-båtförbundet

Länk till H-Båtsförbundet

 

Här nedan är en liten film där två tyska grabbar pressar en IF båt väldigt hårt!
Nix! Den kan inte plana men det är väl så nära planing man kan komma?

 

 https://youtu.be/YIfXpLMyKeY

 

En film med en H-båt i hårt väder!
Observera bakgrundsmusiken!
En sjöman älskar havets våg.... På danska! :)

 

https://youtu.be/gdTxajdT5-E

Sittbrunnenfilmer