Här är jag nu:

hafsorkestern

Atlanten färdigkrossad!

14.23 lokal tid kastade vi ankar i Bridgetown, Barbados, efter 18 dygn på Atlanten. En jäkla massa gungeligung har det varit. Men vi gjorde det! Ina Notice, jag och Edvard.

Hafsorkestern och autopiloten Edvard har skött sig exemplariskt. En trasig skruv på akterpushpit och en hickande vattenpump var allt som krånglade. Nu kan Ina och jag äntligen få gå på båtmässorna med röda byxor.

Läs mer: Atlanten färdigkrossad!

Dubbelhandat över havet!

 

Jag trodde ju jag skulle bli ensam över Atlanten, men Ina som mönstrade på tre dagar före avfärd ger sig inte i första taget. Sjösjuka, blåmärken, skörad gennaker, trasslande watermaker och kraschad autopilot avskräcker inte henne. Inte Hafsorkestern heller. Nu har vi nog fixad det mesta inför vidare färden över Atlanten tillsammans med succé-eskadern Viking Explorers. Och haft himla kul.

Tre dagar efter de första båtarna i Viking Explorers hissade Hafsorkestern järngenuan och satte kursen söderut. En bit ut från Las Palmas kom vinden i ryggen och Ina och jag bestämde oss för att sätta inte bara storen utan också den ännu större gennakern.

Läs mer: Dubbelhandat över havet!

Vikingar på G!

Snart avgång

Fyttirackarn vad mycket som kan gå sönder på havet. Men nu är båten snart färdigpimpad för det stora skuttet. Tyvärr inte i tid för att gå iväg samtidigt som resten av eskadern Viking Explorers.

På vägen ner läckte ju motorn först vatten, sen olja. I Portugal jippade vi av bommen. Nu har jag lyckats knäcka rattstyrningen utanför El Hierro och riggen har börjat tappa kardeler. På söndag skulle vi seglat med Viking Explorers, men vi blir liggande i väntan på nytt fäste för förstaget.

Läs mer: Vikingar på G!

Uppdaterat köris för Karibien

Har nu tagit del av synpunkter på segling i Karibien.Jag är inte så sugen på de mest kommersialiserade delarna av Västindien. Vissa delar är sönderslagna av orkaner. Jag vill gärna hjälpa till, men tänker mig inte att ta huvudansvaret för jordens uppvärmning. Bortåt centralamerika verkar det finnas häftiga vatten att segla i, så jag har bestämt mig för att gena förbi Jungfruöarna och de amerikanska kolonierna.

Läs mer: Uppdaterat köris för Karibien

Körschema Karibien

Det börjar bli dags att fundera på vad jag ska göra där på andra sidan Atlanten. Att göra en sån där tidplan man bara vill strunta i hela tiden, för att bara vara.

Och det är ju ett alternativ. Egentligen har jag ju inte bestämt mig ännu, åka hem igen, stanna ett år eller fortsätta ut till Stilla Havet. Det ska jag göra när jag har kommit över, har jag bestämt mig för. Men ska jag kunna få några besättningar som hänger på måste jag ju faktiskt bestämma mig för var jag ska vara när de flyger över.

Alltså, här kommer tidplanen. Men jag vill väldigt gärna ha förslag, tips och råd från er som har varit där förut och vet lite mer än mig.

Läs mer: Körschema Karibien

Atlantsäkerhet

Nu är det tre veckor kvar tills vi ska segla över Atlanten. Nio båtar är anmälda till eskadern Viking Explorers och ett antal ytterligare är på ingång till Las Palmas. Själv ligger jag på södra Gran Canaria med trasigt rattroder, en vindgenerator som återstår att montera och en kortvågsradio som krånglar. Men det borde gå att få klart i tid.

På vårt andra eskadermöte gick Oliver igenom allt man måste tänka på i säkerhetsväg, från schacklar till epirber. Men vad göra om någon faller över bord, blev det en del diskussioner om. En inte helt actionladdad film, men ändå ganska tänkvärd om man planerar att korsa en eller flera oceaner. Och Viking Explorers känns helt rätt. Så många trevliga människor.

Kommentera gärna.Atlantsäkerhet

Sittbrunnenfilmer