Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Swantest

Curres blogg:

Dags för högtid – test av nya Club Swan 50

rail

Torsdag 14 juli kommer att bli en minnesvärd dag för mig som gammal biten båtskribent, outtröttlig seglare och stor vän av bra båtar. Då blir det test av nya Club Swan 50 i Finland. Nautor’s nya kaxiga prestandabåt liknar ingen annan, är gjord för folk som söker extraordinär look och dito  seglingsegenskaper.

Läs mer: Swantest

Med Anita till Gotland

Curres blogg:

Ljuvlig racing med 12:an Anita i ÅFOR

12

På förhand anade jag en speciell seglingsupplevelse när jag mönstrade på 12:an Anita för ÅFOR 2016. Men förväntningarna överträffades – inte resultatmässigt, men väl på prestanda och på seglingskänsla. Aldrig förr har jag varit med om att kunna pointa högre och aldrig har jag kunnat gå om i lovart från ett vanligtvis hopplöst läge akterom konkurrenter. Men med Anita gick det galant att höjda när det motade mellan Korsöhalsen och Almagrundet.

Läs mer: Med Anita till Gotland

Matchracingfinal

Curres blogg:

Miljondollarmatchen i Marstrand riskerar bli hård

Kappseglingsvärldens allra största prissumma kommer vinnaren i Marstrand nästa vecka att kunna kamma hem för segern i World Match Racing Touren. En miljon – dollar, motsvarande cirka 8,5 MSEK står på spel. Plus 200 000 USD att delas mellan de deltagande lagen. Plus 33 000 USD som går till vinnaren av eventet.

Men frågan inför detta extremt penningstinna event är hur det kommer att påverka seglarna? Kommer de att förvandlas till små jävlar? Kommer pengarna att skapa situationer som vi aldrig sett förut på kappsegling – tricks som i andra sporter ger utvisningar eller gult kort.

Sådana misstankar infinner sig efter de aggressiva seglingarna i Newport, USA för en tid sedan.

Läs mer: Matchracingfinal

Curre på Anita

Curres blogg:

Klassikerna sevärdheter på ÅFOR

Bacchant

Med 17 stora klassiska träbåtar anmälda utgör dessa gamla skönheter smått sällsynta sevärdheter. Det händer nästan bara i ÅF Offshore Race att så många stora havs och skärgårdskryssare och RT-båtar från grosshandlarnas guldålder samlas samtidigt.

På Skeppsholmen fram till söndag förmiddag går det att spegla sig i de gamla båtarnas glänsande lackfinish och tänka att av alla de 227 anmälda är klassikerna de vackraste i hela flottan.

Läs mer: Curre på Anita

Claudia vann

Pappas flicka vann J/70 EM

claudia

Tänk dig att du är en ung kvinna, att pappa har vunnit både ORCi VM och Farr 40 VM. Och tänk dig att du blivit så påverkad, att du skaffar dig en egen kul båt, tar med dig tre kompisar och börjar kappsegla. Och att du ställer upp i J/70 EM - för skojs skull. Och att du vinner!

Så bra är livet just nu för 23-åriga italienskan Claudia Rossi från Ancona, som vann J/70 EM i Kiel förra veckan i konkurrens med hela 91 startande. Hennes snitt med tredjeplatser i elva seglingar säger lite om bravaden.

Ännu mer imponerande blir Claudias seger när man får veta att hon är sånär nybörjare i segling. Hon skaffade sin J/70 så sent som i februari i år och har bara seglat i tre år! Tala om talang!

Läs mer: Claudia vann

40+

Curres blogg:

Cool racer köpt till Stockholm

1Ker40

Medan förväntningarna på hur det ska gå i årets ÅFOR för de nyaste och vassaste båtarna, kommer meddelande från ”down under ” om nästa års kanske hetaste nybygge. Det handlar om en 40 fots racer designad i England, utvecklad i Australien, byggd i Kina och som nu är såld till Stockholm.

Läs mer: 40+

Kielveckan lockar

Curres blogg:

96 (!) J/70 startar på EM i Kiel

2

När man ibland hör att intresset för kappsegling är i minskande, känns det bra när Kieler Woche motsäger pratet och lockar deltagare som aldrig förr. I sann regattaanda samlas den här veckan hela 42 olika klasser för upp tlll fyra seglingar om dagen.

Än bättre intryck gör antalet deltagare i de olika klasserna, vad sägs om 101 Laser 4,7, 96 J/70, 49 5o5, 42 OK-jollar, 26 Folkbåtar, 25 J/24, 14 Albin Express, 8 Albin Ballad m fl.

Läs mer: Kielveckan lockar

ÅFOR 2016

Curres blogg:

ÅFOR ökar igen - över 200 båtar anmälda

7Uppsamling

Om två veckor kommer det att visa att sig vilka som är förberedda och har en plan för hur de ska segla ÅFOR runt Gotland 2016. 243 båtar är nu anmälda i sju klasser på två banor - en runt ön för de flesta och en till Visby och tillbaka för de klassiska stora skärgårds- och havskryssarna.

231 anmälda i år kan jämföras med 225 båtar 2015 och 247 år 2014 vid samma tid. Trenden är med andra ord positiv och ökningen kommer från fler SRS-båtar. Intresset för att segla ORC International är dock i avtagande och fler bra båtar har i år valt att köra SRS.

Läs mer: ÅFOR 2016

Seapilot2star

Curres blogg:

Bäst för shorthand

Dominant 95

Seapilot 2star visade i år på två trender - det är guld värt med codesegel och att segla ett optimerat själv eller specialbygge. De fyra första var sådana.

Årets Skräll var dock att en mastheadriggad träbåt från 1973 kom fyra trots att den var tolv timmar efter snabbaste båt runt banan. Man behöver med andra ord inte ha en stor, dyr, ny eller ens vanlig båt för att komma bra på shorthandsegling. Det viktiga verkar vara att optimera köl och roder på sin båt. Eller att tya genvägen med en modern ändamålsenlig båt. Östersjöns Maraton visar vilka båtar som fungerar bäst.

Läs mer: Seapilot2star

Vem vinner?

Curres blogg:

Dehler populärast i Seapilot2Star

ny2

I dag startar landets kanske mest krävande havskappsegling - Seapilot2star i Oxelösund med pitstop i Visby och i Oskarshamn. 300 sjömil på två är kämpigt, för det brukar vara kallt och det har hänt att hårda nordvindar satt besättningarna på rejäla prov.

Men sådant hindrar inte att 107 båtar är anmälda, vilket är vad hamnen i Visby klarar. 106 kom till starten.

En förhandstitt på deltagarlistan visar på ett trender, en är vilka båttyper som är favoriseras bland bitna shorthandseglare. Den listan toppar Dehler med 16 båtar, följd av X- Yachts med tio, därefter Arcona och Linjett med åtta vardera och sedan First med sex båtar.

Läs mer: Vem vinner?

Flyter folkan?

Curres blogg:

Sent men snart i sjön

IMG 1004

Som träbåtsägare ska man egentligen sjösätta tidigt för att båten inte ska spricka av värme Men att hinna med att få rätt finish, det tar tid. I år seglade möjligheten att segla med More 55:an från Palma till Kremik i början av maj och jag valde att skjuta på sjösättningen. Efter den har jag utan stress lagt trevlig tid tid på att fixa min kära Folkbåt till önskad finish och i nästa vecka ska den äntligen i sjön.

Läs mer: Flyter folkan?

Sittbrunnenfilmer