Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

4:e Volvobåten

Curres blogg:

Fjärde team klart till Volvo Ocean Race

pumaauck

Nu meddelar Volvo Ocean Race, vilket man nämnde redan för två veckor sedan till detta forum, att ett fjärde team är klart. Vem som ska skeppa och vem som sponsrar väntar man dock med att meddela till slutet av mars. Kanske för att att teamet självt ska offentliggöra sitt deltagande.

Därmed lättar trycket lite på racets chef, engelsmannen Mark Turner, för att få åtta båtar till start. Han säger att sju månader återstår och det fortfarande finns gott om tid för ett lag att formera sig och vinna. Vilket han menar, är fördelen med entyp – kort startsträcka.

Läs mer: 4:e Volvobåten

Mässans bästa båtar

Curres blogg:

De bästa på Allt för Sjön

1SWan50

För er som inte har besökt Allt för Sjön ännu, väntar några av årets bästa/intressantaste nya båtar på att bli inspekterade. I avdelningen döpt till Grand Prix står nya tjusiga, finska Club Swan 50, avancerade racern Farr 280 från Förenade Arabemiraten, låga lätta MC 31 och MC 40 från Kina/Australien, Fareast 28R nr 234 från Kina, kroatiska snabba chartersuccén More 55, estländska välformade weekendern Diva 24, 5:5: an Wasa byggd i Saltsjöbaden av Leif Carlsson. Plus en modell i mahogny av Latitude 46, en slank snygging designad av Håkan Södergren som är under byggnation på legendariska Sune Carlssons Båtvarv i Saltsjöbaden.

Läs mer: Mässans bästa båtar

Volvodramat

Curres blogg:

Volvo Ocean Race: Inga båtar lämnas vid kaj

1VORihamn

Nu kommenterar Volvo Ocean Race Ian Walkers reflektioner i Seahorse om att bara ett team har kommit igång att segla inför starten i höst. Så här säger Amy Monkman, creative PR Manager på racets högkvarter:

- Tjusningen med att ha entypsbåtar är att det fortfarande finns gott om tid för team att involvera sig och bli konkurrenskraftiga. Och ett fjärde team kommer att tillkännages inom kort. Förutom det vi är helt säkra på att vi inte kommer att lämna några båtar vid kaj.

Läs mer: Volvodramat

Volvoslut

Curres blogg:

”Klockan klämtar för Volvo Ocean Race”

abuitaia

I nya numret av Seahorse, tar Ian Walker, vinnaren av förra Volvo Ocean Race, till orda i en krönika och sätter fingret på en punkt som följare har funderat på – hur många team kommer till start? Eller rättare - hur sent kan ett team anmäla sig och ha en chans?

Ian Walker, om någon, vet vad han talar om. Han hade de två av de viktigaste resurserna på plats i god tid förra gången – pengar och tid. I mars är det sex månader kvar till starten i Alicante.

Läs mer: Volvoslut

Swanetta

Curres blogg:

Stockholmare supersegrare med sin nya 115-fotare

2017 rc600 shamanna reaching elwj

Med sin nya Swan 115 Shamanna vann Anders Nordquist förra veckan superyachtkassen i Caribbean 600, den mest prestigefyllda kappseglingen i Västindien med start och mål på Antigua.

Läs mer: Swanetta

Piraterna

Curres blogg:

”Piratimport” pressar nypriserna

Bavaria46pirat

Det låter som en saga att kunna köpa välkända nya, eller nästan nya segelbåtar billigare än genom de officiella kanalerna d v s genom märkesimportörerna. Men det är i alla fall vad göteborgsföretaget Marinpartners Båtförsäljning lockar med.

Hur det hela går till, vill företaget dock inte avslöja och storvarvens agenter i Sverige reagerar och kallar metoden för “piratimport”.

Läs mer: Piraterna

Boot II

Curre i Düsseldorf:

Fart och djärv design allt viktigare

17Swn50

Kreativiteten flödar när efterfrågan är god. Det är slutsatsen efter att mött och pumpat designers, varvsägare och säljare på Boot i Dusseldorf om hur det går för deras varv och vad de har för planer framöver. Intressantaste greppet kommer från USA i form av vattenbarlast. Och från Finland där en uppföljare till senaste succémodellen är en snackis.

Läs mer: Boot II

Årets trend

Curre i Düsseldorf:

Större, snyggare smartare!

1Vy

Efter att ha strövat runt på Boot 17 i Dusseldorf och spanat in vad drakarna i båtbranschen presterar, står det klart att årets trend är större, snabbare och smartare. Nybyggen från storvarven på 50 – 60 fot har fått lite snabbare skrov, mer segel, mer design invändigt och fler finesser.

Ändå kostar storvarvsbåtarna som svenska och danska kvalitetsbyggen på 40-45 fot. Det som var drömbåtar förr, börjar bli allt överkomligare för de som gillar att göra intryck. Mest satsar Bavaria, Hanse, Dufour och Beneteau detta år och gör det med båtar som är 60 fot +.

Nyheterna är en exercis i gadgets och glans. Ändå är det inte svårt att påverkas av utrymmena, innovationerna, komforten.

Här följer ett urval av årets nya cruisers och prestandabåtar. Och tips om båtar som inte kostar miljoner och som fungerar fint i våra vatten.

Läs mer: Årets trend

Nytt roderhaveri på Atlanten

Långseglarfamilj räddad efter tre dygn i svårt väder

https://youtu.be/e8bfj2Mx65k

För en månad sedan räddades en långseglarfamilj ute på Atlanten sedan rodret på deras båt, en Hanse 53, hade tappat bladen och gjort den manöveroduglig. Händelsen blev nyligen bekant och sätter ljuset på riskerna att segla över Atlanten i en båt med illa byggt roder.

Engelske f d röjdykaren James och Fran Coombes, deras barn Heath 9, Isla 7 och svärfar Tony lämnade Teneriffa 5 december med kurs på Barbados. De hittade passadvinden efter en vecka och seglade västvart med 8 – 12 knops fart. Allt var väl ombord, man fiskade och njöt av seglingen med solen in i sittbrunnen.

Läs mer: Nytt roderhaveri på Atlanten

Vendee Globe

Curres blogg:

Sex båtar i mål, näst sist nära ge upp

1Armel

I onsdags gick fjärde och femte båt i mål i Vendee Globe. Jean – Pierre Dick och Yann Elies COQ korsade linjen efter att ha varit igång i 80 dygn solo.

De blev slagna av ettan Armel Le Cleach som tog 78.06.38 på sig runt jorden, tvåan Alex Thomson på tiden 74.19.35 och av trean Jeremie Beyou med tiden 78.06.38.

Elva båtar har brutit, fem efter kollisioner med UFO:n.

Läs mer: Vendee Globe

Banken tar hem Globen

Curres blogg:

Armel slår Alex i Vendee Globe

Armel le Cleach vinner Vendee Globe och skär troligen mållinjen utanför les Sables idag torsdag kväll. Vid tio denna torsdag morgon hade denne 39-åring från Bretagne enligt trackern bara 97 M kvar och gjorde 12 knop rätt mot linjen efter att ha slagit till babords halsar och sydostvart igår onsdag vid 17-tiden.
I såfall går han i mål vid 18-tiden idag på 74 dygn, 19 timmar och kapar Francois Gabarts vinnaretid från förra Vendee Globe med hela fyra dygn.
Allt hopp om att se Alex Thomson komma ikapp och ge oss alla följare av Vendee Globe en nagelbitare det sista dygnet, försvann i samma stund som han slog vid Scillyöarna igår eftermiddag och började segla på den skadade foilen på styrbordssidan. Dessutom medgav Alex att han var mycket trött efter att inte ha kunnat sova på två dygn.
- Jag har ingen chans att ta Armel, hur gärna jag än vill. Utan foilen på styrbordssidan och utan säker vindvinkel för autopiloten går det inte, medgav Alex i kontakten med seglingsledningen.
Avståndet till Armel var vid tio denna morgon 95,9 M jämfört med 39,8 igår eftermiddag och fartskillnaden 2,1 knop. Vilket visar hur mycket foilen betyder på en IMOCA 60.
- Routingen var tydlig. Efter vänsterskiftet vid Scilly-Öarna och slaget fanns inga val längre. Jag kan kanske knapra några sjömil, men det är svårt för mig för tillfället. Tills jag får min autopilot att styra på den vindvinkel jag vill ha i dessa trixiga förhållanden, går det inte. Jag kan inte föreställa mig ytterligare dagar som de senaste och jag är avspänd inför målgången, jag är spänd på att få autopiloterna att fungera. Med en vindmätare i handen försöker jag splitsa ihop kablarna och bryr mig inte om målgången. Just nu vill jag bara sova, förklarade Alex.
Av okänd anledning kommer inte lika mycket om Armels segling, som från Alex. Eller om det är seglingsledningens val för att få fler engelskspåkiga att följa Vendee Globe? Normalt riktas mesta ljuset på ledaren, inte på jägaren.
Det hade som sagts tidigare varit superspännande att få del av hur det är att segla så länge i en så extrem båt och insupa ruttplaneringen. Men det kommer förhoppningsvis när Banque Populaire har kommit i hamn.
Bästa inblicken ger skepparna i kön.
Dock har Armel sagt är att sista sträckan är den mest komplicerade på hela seglingen jorden runt.
- Jag möter fartyg och fiskebåtar och får inte göra något dumt som att kollidera.
En udda reflektion, är att på bilderna från Banque Populaire, ser Armel förbluffande opåverkad ut av 74 dygn till sjöss, han ser nästan ut som om han är ute på en nöjessegling, nyrakad och långt ifrån de tärda nunor som seglarna i Volvo Ocean Race brukar ha. Även hans ork ser också ut att vara intakt – an har stackat segel på babords låring för att öka farten!
Ett bekymmer kvarstår nu för Armel och Alex - deras målgång sammanfaller med lågvatten i les Sables och med djupgåendet på en IMOCA 60, är hamnen för grund. Det kan hända att havets hårdingar får vänta på redden i tolv timmar innan de kan förtöja och ta emot publikens jubel.
Målgången direktsänds på Facebook LIVE, börjar ca 30 minuter innan båtarna går över linjen och avslutas ungefär två timmar senare. Övervakningen av ankomster visas också på Twitter via LiveTweet (# VG2016) på snapchat och Instagram.

Curt Gelin

Sittbrunnenfilmer