Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Kylslaget

Frostbite om Curres Cup på ny nivå

IMG 2165

Efter tolv år har traditionen att segla Frost Bite om Curres Cup tagits till en ny nivå. Nu är proffs med. Mats Johansson och Kent Wretman från Gransegel såg till att Anders Teinert med sin Sun Odyssey 51 Time Out, tog den ständigt vandrande pokalen.

Initiativtagaren själv, rattade på Bo Sjödins välbevarade Oceanis 500, kom i kön, men njöt ändå av stämningen, som arrangörerna Mimmi och Roger med charterfirman Out, skapade och av att fler kvinnor deltog

Läs mer: Kylslaget

Trögt för svenskarna

Curres blogg:

Hårdaste svensken i ARCen

talantaseglar

Några av svenskägda eller svenskkörda båtarna i ARC gör bara 4 – 5 knop och har efter två veckor hela 1 100 sjömil kvar till St Lucia. Först om 8-10 dagar bör alla vara i mål efter en översegling med ovanligt lätta vindar.

Hårdast av de 16 svenska båtarna i årets rally har för andra året Mikael Ryking seglat med sin Pogo 40 Talanta. Han gick i mål natten till söndag som nionde båt, knep en fin fjärde plats i racingklassen och gjorde sin tredje Atlantsegling för året.

Läs mer: Trögt för svenskarna

Motorn stannade

Curres blogg:

Rappat skot bakom 38-fotaren i nöd

Drivande

Söndagens drama med en Dehler 38 utanför Gustaf Dalén fick en lycklig upplösning tack vare skickligt sjömanskap och en livsavgörande insats av besättningen på KBV 313.
Skälet till att de två stockholmarna måste skicka ut nödmeddelandet, började enligt uppgift med att fockskotet rappade ur.

Läs mer: Motorn stannade

Marstrandsbråket

Curres blogg:

Båtbranschen splittras av Marstrandsbeslut

marstrand

Motorbåtssäljarna slog ut segelbåtsförsäljarna. Det är, som meddelats tidigare, följden av att Sweboat, i rollen som branschförbund, föll till föga för påtryckningarna att flytta till Marstrand med Öppna Varv.

Till råga på debaclet om flytande mässor på Västkusten, tvingades Sweboat, som sagt, köpa evenemanget av sina egna medlemmar för 200 000 kronor. Detta trots att Föreningen Västsvenska Båtbranschen är ideell, ändå begärde den enligt min källa hela 600 000 kronor.

Läs mer: Marstrandsbråket

ARC-förlisning

ARC båt sjönk - barnfamilj räddad i sista stund

jamescookrescueofnoah

Tyska 39-fotaren Noah måste överges igår sedan den tagit in så mycket vatten, att pumparna inte klarade att hålla båten flytande. Familjen från Wupperthal kunde räddas av ett brittiskt forskningsfartyg cirka 500 M utanför Västsahara, medan andra ARC-båtar var stand-by i närheten.

Räddningen genomfördes sedan Alexander Grefrath först kontaktade ARC ledningen via e-mail och varskodde den om att läget var allvarligt. Två timmar senare skickade han ut Mayday, då hade pumparna slutat fungera och handpumparna räckte inte till.

Läs mer: ARC-förlisning

More leder

Curres blogg:

Ryskkörd More 55 klassledare på ARC

ARC2016 JM START26

ARC är som sagt formellt ingen kappsegling, utan en avspänd och trygg transport i sällskap för långseglare som vill till Västindien. Likväl presenterar ledningen för seglingen ställningen varje dag, så att den som vill kan se vilka båtar som seglar bäst och avverkar längst distans per dygn. Och med 216 båtar på väg till samma hamn samtidigt är det antagligen kappsegling trots allt.

En del taktik finns med i bilden och även de som vill ta det lugnt ställs inför två beslut: Styra västvart och närmare målet, men riskera svagare vind. Eller styra sydvart – längre distans – och hoppas på mer vind.

För dagen ser den första rutten ut att löna sig, det framgår av att det går ganska bra för More 55:an More Fun med ryske jolleseglaren och Swan 60-skepparen Aleksey Murashkin vid rattarna. Han leder klassen och är 58 M före tvåan i Cruising B, som är en Oyster 625.

Läs mer: More leder

ARCstart

Curres blogg:

Taggade skeppare redo för starten i ARC

220batar

Idag söndag smäller det – startskott x 3 för ARC skjuts från ett av spanska flottans fartyg ankrat på redden utanför Muello Deportivo i Las Palmas. Först startar de 36 flerskrovarna och där Knut Frostad ,är en av de som förmodligen kommer att segla hårt för att försöka komma före alla andra till St Lucia. Knuts båt är en Outremer 5 X, en 50-fotare döpt till Nemo, som har fransk flagg och som han seglar med sin hustru och goda vänner som besättning.

Läs mer: ARCstart

ARC-start

13 svenskbåtar till start i ARC-Rally på söndag

4SANDVITA

På söndag startar det allt populärare Atlantic Rally for Cruisers över Atlanten. Det som för 31 år sedan börjad som att segla i sällskap från Las Palmas till St Lucia, har idag växt till om ett av världens största seglingsevents och en Åretrunt verksamhet organiserad av World Cruising Club i Cowes.

Initiativtagare Cornell sålde 1988 sitt Rally till Andrew Bishop och Adam Gosling, som har utvecklat och populariserat överseglingen till att samla över 200 båtar på startlinjen varje år.

Läs mer: ARC-start

ARC-en nästa

Curres blogg:

Maffigt tryck till Las Palmas

18CGrattar

Det blev en bitvis maffig segling med More 55 nr 3 Lia från Gibraltar till Las Palmas förra veckan. I fem dagar hade vi 10 – 12 m/sek vind i ryggen och fick en lika spännande som vansklig segling. Alla som styrt i mycket vind, vet att gränsen mellan broach och kinesgipp är hårfin. Särskilt om vinden vrider 30- 40 grader och ökar, det är mörkt, regnet piskar och kraftig ström sätter emot kursen och ger orolig gång.

Men vaksamhet och en del ovanlig försiktighet gjorde att vi kom fram utan haverier och med god stämning ombord. Bara små tekniska problem med båten störde och sätter fokus på hur en bra havsseglare behöver vara.

Läs mer: ARC-en nästa

Pölen är nära

Curres blogg:

Lugnt och skönt till Gibraltar

DSC 1501

Efter en lyxnatt i måndags på ett strandhotell i Ibiza, mönstrade jag på tisdagen på More 55:an Lia of Sweden för att segla med till Las Palmas via Gibraltar med åtta andra. Skeppare är på nytt Fredrik Olsson, som skeppade när jag var med i våras från Palma till Kremik. I övrigt var besättningen okänd för mig, och som vanligt på transporter var frågan - vilket väder skulle vi få och hur skulle så många komma överens på litet utrymme?

Läs mer: Pölen är nära

Mot Las Palmas

Curres blogg:

Nu blir det mera långsegling

1

Bättre segla än stilla sitta! Det är en god regel nu när båten är på land och det är över en månad kvar till finalen här hemma - Curres Cup från Vaxholm till Sandhamn på Lucia.

Av det skälet nappar jag på möjligheten att segla med More Sailing från Ibiza till Las Palmas på en av deras fem More 55:or. De fem ska segla dit för att delta i ARC 20 november till St Lucia och sedan gå på charter i Karibien hela vintern.

Båtarna har lämnat Kremik i Kroatien i takt med att de blivit klara med åtaganden på charter och service. Två kom iväg för två veckor sedan, två mitt i natten förra onsdagen och den femte lättade i helgen som gick.

Läs mer: Mot Las Palmas

Sittbrunnenfilmer