Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Sagojakt signerad Södergren på G

Skrovett.JPG

Linjerna lovar att Latitude 49 blir den ståtligaste jakt som byggts i Sverige på decennier.

Vi som besökte Allt för Sjön 2017 fick en försmak av det ståtligaste nybygget i trä som skådats i vårt land på decennier. Båtbyggaren och varvsmannen Leif Carlsson  och linjernas okrönte mästare Håkan Södergren, visade då upp en modell av Latitude 49, en jakt för skärgården med klassiska, slanka linjer som lovar farter och kryssvinklar som få båtar klarar. Nu är skrovet snart bordlagt.

 

Läs mer: Sagojakt signerad Södergren på G

Sydläge och routing fördel i ARC

Talanta.jpg

Routeingen på Talanta med MIkael Ryking, har lett norr om rhumbline och ledning. Nu väntar zoner med svagare vind för att ta sig sydvart.

Andra veckan av ARC över Atlanten visar att de som valt att styra syd om rhumbline och har hjälp av routeing på hemmaplan, har fördelar. Nere på 35 - 36 grader Nord, som rutinerade Klabbe Nylöf ordinerat, blåser det frisk ostlig, som skjuter fram båtarna med 8 - 9 knop.
Samtidigt håller Mikael Ryking och hans femmannabesättning sig kvar i norr och försöker hålla sig kvar i en zon, som ger godtagbar fart. Snart måste de dock ta sig sydvart och där väntar sämre vind. Än så länge leder dock Talanta.

Läs mer: Sydläge och routing fördel i ARC

Hårt väder test för ARC-deltagarna

 

Celeste.jpeg

Sjösportskolans Farr 65 Celeste har valt ett spår syd om rhumbline och ligger nu trea i sin klass.

Första veckan i ARC bjöd på hårt väder, när de som valt ett nordligt spår kom nära ett djupt lågtryck. För många innebar vägvalet norr om rhumbline kryss i 30 - 35 knops vind och i ett par dagar.

Till slut fann en del det klokare att slacka i skoten och styra sydvart i hopp om att fånga passaden och få uppleva mer broschyrlika förhållanden.

Läs mer: Hårt väder test för ARC-deltagarna

Dubbelt svenskt i ledning på ARC

Slör.JPG

Efter fem dagars segling från Gran Canarias har de flesta båtarna avverkat 600 - 700 M på sin 2 700 m långa resa över Atlanten. Bland de 186 startande båtarna utmärker sig två More 55:or för att ligga etta respektive tvåa i sin klass Curling C och för att ha högst fart på torsdagen.

Läs mer: Dubbelt svenskt i ledning på ARC

Sverige tredje störst i ARC-rallyt

När ARC-rallyt från Las Palmas till St Lucia startade idag söndag, var svenskbåtarna tredje flest med 19 ekipage och cirka 200 personer, som gör turen över Atlanten. Av dem har en del betalat en slant för att uppleva äventyret och känslan att se obruten horisont i 20 dagar eller mer.

Högst mål har havskapp-esset Mikael Ryking med sin potenta Open 40 Talanta - han vill vinna och har med sig en stark besättning som ska stå på. Hans tänk har Niklas Krantz lagt ut i ett videoreportage.

 

Läs mer: Sverige tredje störst i ARC-rallyt

Fullt ös mot ARC-starten

1 Fullt ös.JPG

More 55 Athene med ung besättning kämpade väl, seglade fort och nådde Las Palmas på 100 timmar.

I förra veckan mönstrade jag av More 55 Solid White efter att ha seglat med till Las Palmas inför ARC-Rallyt över Atlanten. Igen står jag dock över Atlanten, tror att det blir för långrandigt. Seglingssuget fick dock sitt på 700 sjömil, från Gibraltar till Las Palmas rådde i år igen mycket vind, som mest 34,6 knop och jag fick på nytt vånda när vindvrid gav djup slör och risk för gipp. Räddningen blev att skära och kovända när kursen pekade mot Västindien istället för Kanarieöarna.

Läs mer: Fullt ös mot ARC-starten

Höstens lugnaste regatta – svenskar vann Bavariaklassen

Som seglare är det svårt att få nog, så när godmodige seglarvännen Jan Österman bjöd in att delta i Kroatiens största regatta på hans Bavaria 50, var det lätt att säga ja. Så kom det sig att vi - kosterägare Hans Himbert, Smaragdägare Hans Felixon, Tarac 33 förare Håkan Södergren, Cayenneägaren Mikael Drewert, Archambault 40-gasten Jari Heinonen och jag i egenskap av Folkbåtsseglare, mönstrade på Tessan i Split förra torsdagen.

Läs mer: Höstens lugnaste regatta – svenskar vann Bavariaklassen

Hallberg-Rassy 340 tar Hallberg Rassy 342 på nästan allt

Vad har hänt med konceptet kapabel cruiser? Gör moderna krav på prestanda båttypen bångstyrig att segla? Eller skapar designtekniken bättre och bekvämare båtar att segla? För att få grepp om utvecklingen tog vi ut nya Hallberg-Rassy 340 på en jämförelse mot föregångaren Hallberg-Rassy 342 från 2005 Testet i hård vind och rejäl sjö, visade att mycket har hänt och att nästan allt är ännu bättre. 

Läs mer: Hallberg-Rassy 340 tar Hallberg Rassy 342 på nästan allt

Nya Divan tar för sig

D34 köl.png

Den speciella framåtlutande kölfenen med buybulb syftar till att ge bästa lyft minsta motstånd och störst stabilitet.

 

I lördags var det premiär för nya Diva 34SC (Sports Cruiser) i min hemmahamn Bullandö Marina och även om visningen var till för presumtiva kunder, var andra intresserade på plats välkomna ombord för att inspektera Bernt Lindquists projekt.

Mycket lovar gott på denna nykomling i vad som är den nya trendklassen, där Hallberg-Rassy 340, Dehler 34 Arcona 340 och Linjett 34 redan finns och visar att välseglande 34-fotare ligger i tiden. 

Läs mer: Nya Divan tar för sig

Drömservice inför VO-starten

2017-09-19_12-13-47-620x350.jpg

Var och en av de sju båtarna har fått en översyn som heter duga på Volvo-varvet i Lissabon.

 

Den service som Volvo-varvet i Lissabon ger de sju VO 65:orna, överträffar det mesta som en kappseglare kan drömma om. Båtarna har i dagarna avslutat en minutiös service genom nyordningen sedan förra racet med en centraliserad och obligatorisk ordning. Raceledningen liknar den vid att lämna in sin bil på 50 000 mila service. Skillnaden är bara att få bilar rullar lika långt som VO 65:orna seglar och inte utsätts för samma påfrestningar.

Här berättar varvet vad man gör för att båtarna ska fungera felfritt.  

Läs mer: Drömservice inför VO-starten

VO-visionerna lagda på is

VO 65.jpg

VO 65:orna kommer kanske att få segla ett tredje varv runt jorden sedan visionen om Volvo Super 60 lagts på is.

Som bekant meddelade VD:n för Volvo Ocean Race Mark Turner, i förra veckan oväntat att han hoppar av jobbet nästa år. Anledningen är att visionerna har lagts på is om ny båt, start vartannat år och katamaraner för inshore racen.  Istället pratar Volvo nu om att fortsätta med 65-fotarna på grund av att tiden är för knapp för att hinna förbereda för nyheterna.  

Men frågan är om inte sanningen att racets ägare AB Volvo och Volvo Cars har fått kalla fötter? Sent har de förstått att bygget av åtta foilande 60-fotare, plus dito katamaraner skulle få ske på spekulation ett utlägg på 50 – 60 miljoner Euro.

Till bilden hör att Turner inte fick sålt den åttonde båten till det kommande racet och ovanpå det kanske har fått ge rabatt till team med ideell profil för att få tillräckligt många startande.

Läs mer: VO-visionerna lagda på is

Sittbrunnenfilmer