Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Hon köpte största båten

elena-ambrosiadou-468x311.jpg

Elena Ambrosiadou t h köpte Maltese Falcon 2009 m hon var gift med Martin Coward.

Ibland kan det vara spännande attr ta del av lite skvaller från den värld som de rikaste lever i. Som vem som äger de största segelyachterna i världen. Wall Street Journal, som bevakar vilka båtar miljardärer köper och säljer, vet att att fullriggade 289-fotaren Maltese Falcon såldes för den runda summan 120 Milj USD 2009. Köpare var brittiska affärskvinnan Elena Ambrosiadou, som fått ihop sin förmögenhet med hjälp av hedge-fonder.

Läs mer: Hon köpte största båten

Segt i tropikerna för Bouwe & Co

13-04-180110-bnl-ynr-9357.jpg

Bouwe Bekking med team Brunel har det motigt i VOR, men i bloggande, bilder och filmer från båten är de bäst på att fånga livet på båten.

Dagens dos av segling ger Volvo Ocean Race mig - varje dag! Även nu när flottan är inne på sin andra vecka från Melbourne till Hong-Kong och lider av svag vind nordost om Salomon-öarna. Rapporterna från båtarna är för min del dagens höjdpunkt, eftersom de är personligt hållna och ofiltrerade. Av dem håller jag Bouwe Bekkings bloggande som bäst och innehållsrikast. Det går tyvärr inte toppen för min favorit och jag kan såklart inte låta bli att fundera på varför det går som det gör för denne kämpe, som gör racet för åttonde gången.

Kanske beror det på att förutsättningarna för team Brunel är inte helt desamma som för ledande Mapfre och Dongfeng? Bouwes projekt kom ju igång sent och eventuellt med backning av arrangören själv, enligt vad en Whitbread- och VOR- veteran berättade på ett föredrag om sina seglingar för en tid sedan. Förberedelser i form av tvåbåtsträning hade Brunel inte tid till före starten i Alicante i oktober och det har historien visat behövs för att vara bäst.

I skrivande stund, torsdag em, har båtarna börjat få fart igen efter fyra dygn. Men igen verkar Brunel tyvärr tappa, fick vinden senare än båtarna som låg mer nordostvart.

Oavsett hur det går för Bouwe och team Brunel leder dom ligan vad gäller videos och rapporter från racet. Av det skälet kommer Bouwes blogg att återges på denna min blogg. Varje dag. Läs, lev och lid!

Curt Gelin

Läs mer: Segt i tropikerna för Bouwe & Co

Gott nytt år med återblick på 2017

BB + SB.jpeg

En klassisk babord - styrbord, men melllan två  multimiljoners 100-fotare slutade med disk för Wild Oats t v.

För att börja 2018 med en återblick på 2017 i närtid - på juldagen - var vi många som baxnade av filmerna från starten av Sydney-Hobart Race och den osannolika situationen mellan 100-fotarna Wild Oats och Comanche. Oats för babord, mötte Comanche för styrbord, men plötsligt slog Oats mitt framför Comanche, som lovade för att undvika kollision. Comanche protesterade, men Oats rorsman ansåg att han inte hindrat, att slaget var fullbordat. Trevligt nog diskades Oats för slag inom två båtlängder. Bravo! Hoppas beslutet får babordsbåtar att besinna sig och gå bakom. För även i min damm med Folkbåtarna förekommer typer som fräckt chansar och nonchalant rycker på axlarna när man klagar. Så 2018 blir det tuffare tag - protest mot alla fräcka babordstyper. Kappsegling ska vara skoj, inte exempel på hybris. www.rolexsydneyhobart.com

Läs mer: Gott nytt år med återblick på 2017

Bästa nyårspresenterna

732f Bow.png

 

Allt färre klappar blev det till jul. Så även i år. Men i gengäld kanske man ska önska sig något stort i nyårspresent - t ex en ny båt? Eller varför inte två - en för racing och en för cruising? Således har jag spanat in två nyheter, händelsevis båda från Farr, en 32 fotare för shorthandracing och en 39-fotare för solid cruising.

N395_CC.png

 

Läs mer: Bästa nyårspresenterna

Djävulsk gippduell knäckte Dongfeng till Melbourne

2. 14 dec.jpeg

Genom att jaga ledande Dongfeng till gippdueller längs iskanten åkte Mapfre om på starkare besättning.

Alla vi som följer Volvo Ocean Race fick två fantastiska veckor med ben 3 mot Melbourne. Allt som hänt, finns väl presenterat på racets hemsida, men inte mycket om att hur hård pressen var på Dongfeng från Mapfre. För koll behövde backa trackern till 128-19 20 december och även studera rapporterna från båtarna. I fredags efter 12 dygn följde Dongfeng inte med mot iskanten för att besättningen skulle hämta kraft. Då gasade jagande Mapfre förbi i natten och tog sim andra seger på raken.

Läs mer: Djävulsk gippduell knäckte Dongfeng till Melbourne

" Långseglare är miljöomedvetna"

LP.JPG

Hundratals långseglare tar me sig mängder av plast till Karibien, där resurserna är små att ta hand om allt,

Att långseglare är mindre medvetna än kappseglare om miljön, är kanske ingen nyhet, men nu tar
Yachting World till orda på ledarplats och inne i tidningen. Man menar att långseglare är miljöomedvetna med tanke på den mängd plastflaskor de lastar ombord och som sedan ska tas om hand i Karibien, där man inte har samma resurser som i Europa att ta hand om allt. Särskilt inte i år efter orkanerna i höstas.

Läs mer: " Långseglare är miljöomedvetna"

Kölen bröts på skolbåt utanför Teneriffa

1450936_637013426320820_1227815519_n.jpg

Denna Comet 45S tappade kölen i en broach. De fem ombord hade tur, räddades av en närbelägen båt.

En brittiskflaggad italienskbyggd Comet 45S driven av en seglarskola i Schweiz, tappade kölen i fredags i hårt väder utanför Teneriffa. De fem ombord hade tur, en brittisk båt befann sig nära, såg vad som hände, sände ut mayday, tog ner seglen och räddade besättningen på 30 minuter.

Läs mer: Kölen bröts på skolbåt utanför Teneriffa

Ludde Ingvall tog line honors - igen

CQS 14.jpg

Ludde Ingvall är nöjd över att ha tagit line honors i RORC Transatlantic Race Lanzarote - Grenada.

Medan deltagarna i ARC stretar mor mål har Ludde Ingvall passat på att ta line-honors och nytt rekord. Men inte i ARC, utan i ett konkurrerande race - RORC Trans Atlantic Race från Lanzarote till Grenada i Karibien med start en vecka senare. Denna segling är mer inriktad på Grand Prix Racing och lockar några av världens extraordinära båtar. Vilket verkar passa Luddes program och hans 100-fotare CQS. I år har han varit först i mål på ÅFOR i juli, tvåa i Fastnet i augusti och först i Middle Sea Race i oktober.

Läs mer: Ludde Ingvall tog line honors - igen

Ryking & Co rev ARC-rekordet

images.jpeg

 

"Mission accomplished" kan målmedvetne Mikael Ryking säga efter sin starka seger i ARC. 

På onsdagsmrgonen gick Talanta i mål efter 16 dagar, 16 timmar och 33 minuter på Atlanten - 20.19.30 på omräknad tid. Därmed har Mikael Ryking med besättning säkrat segern i klassen. De kan dessutom ha slagit rekord, aldrig förr i ARC-rallyts historia, har en så liten båt (40 fot)seglat så fort över Atlanten. Eventuellt tar Talanta även totalsegern.

Läs mer: Ryking & Co rev ARC-rekordet

Svenskbåtarna avancerar

Spinn.jpg

Genom att stå på med spinnakern dag och natt har Amarone avancerat till andra plats i Cruising D.

 

Läget tisdag 5 dec 12.00

Båt

VMG

24 tim

DTF

DTL

ETA

Typ

Skeppare

Talanta

6,1

243

142

0

6 dec

Pogo 40

Mikael Ryking

Mor Amor

7,6

177

448

35

7 dec

More 55

Gustav de Vries

Pixel

7,9

192

494

81

8 dec

More 55

Mikael Lindell

Vahine

8,1

275

488

76

8 dec

Swan 65

Pertti Ripatti

SolidWhite

8,8

197

1362

920

11 dec

More 55

Nicholas Rolander

Amarone

7,4

181

644

151

9 dec

Gr Sol 45

Greger Landstedt

Celeste

6,4

189

246

0

6 dec

Farr 65

Bengt Tarre

Ellen 1

7,1

157

729

207

9 dec

Najad 460

Göran Westerberg

Kapalai

7,8

203

698

151

9 dec

Najad 460

Lars Elvroth

 

Läs mer: Svenskbåtarna avancerar

Smarta Talanta toppar för tredje veckan

Talanta.jpg

MIkael Ryking & Co var glada före start och snart kan de jubla åt en seger med ett helt dygn i marginal.

Tredje veckan av ARC bjuder på broschyrväder - sol, slör och fina farter kring 7-8 knop. Många besättningar njuter av att vara på väg, solar, fiskar, filosoferar och jagar flygfiskar, som flänger ombord på nätterna och skrämmer upp sovande gastar.

För Mikael Ryking & Co på Talanta gäller dock det motsatta mot att luta sig tillbaka - noll avkoppling innebär att de står på utan att tappa fokus. De har lyckats hålla sig kvar i bra vindar och hållit fart även genom bälten med synbart svagare vind. Deras trick är både att orka segla på max dygnet runt och framför allt att tolka indata från diverse vädersajter rätt.

Läs mer: Smarta Talanta toppar för tredje veckan

Sittbrunnenfilmer