Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Ingen Vestas på nästa ben i VOR?

Vestas.jpg

Vestas Charlie Enright och projektladaren Mark Towill med besättning ser ut att få stå över även leg 6 - skadorna kanske måste lagas i Auckland.

 

Idag torsdag 1 februari startar leg 5 i VOR från Hong Kong till Guangzhou i Kina och om en vecka 7  februari startar nästa etapp mot Auckland. Olycksaliga Vestas har meddelat att man inte deltar i benet till KIna, men har ännu inte sagt om båten kan lagas på plats i Hong Kong och deltar i nästa etapp. Spekulationer säger att båten behöver fraktas till Nya Zeeland för att kunna vara med på de följande fem etapperna. 

Både Vestas och Volvo är som musslor, säger inget om vad som sker, inget om kollisionen är föremål för en haveriutredning, inget om händelseförloppet, inget om besättningen är intakt eller om navigatören. som när Vestas körde upp på Cagos Reef i förra seglingen, ska bytas ut. . 

Ovanpå det har tävlingsledningen fått svara på om de medverkade till regelbrott. när Rick Tomlinson, denna gång landbunden bildredigerare i Alicante, frågade Scallywag om de var nöjda med sin kurs mot ett rev utanför Indonesien.

Läs mer: Ingen Vestas på nästa ben i VOR?

Fortsatt oklart om varför Vestas kolliderade

yysw188787.jpg

Så här såg Vestas ut när teamet anlöpte Hong Kong med kölen svängd åt styrbord för att hålla upp bogen.

Update: Vestas 11th Hour Racing collision

Phil Lawrence, Race Director for the Volvo Ocean Race, gives an update on the collision between Vestas 11th Hour Racing and a Chinese fishing vessel overnight on Friday.
January 21, 201805:00 UTC

Phil, what do we know about what happened on the night of Friday 19 January between Vestas 11th Hour Racing and a Chinese fishing boat? 

First of all, we know a man lost his life, tragically, after an incident with one of our race boats. We offer our deepest condolences to his loved ones and family. We are relieved that the nine other mariners on board were rescued and initial reports have them in good condition. 

 

Läs mer: Fortsatt oklart om varför Vestas kolliderade

NY Hallberg-Rassy - igen

 

HR57standardspecification.jpg

 

Knappt hade lacken hunnit torka på inredningen i Hallberg.Rassy 340 i höstas, förrän Magnus Rassy antydde att han hade en till ny båt på gång. Som alltid vägrade han avslöja storleken, men nu ,samma dag som Dusseldorfmässan öppnar, kunde han inte hålla sig längre - det blir en 57-fotare! Receptet är samma som på 44:an och 340:an d v s dubbla roder, peke, jätterigg och tung djup köl för stort rätande moment.

Premiär får Hallberg-Rassy 57 på Öppet Varv, så på nytt visar Magnus Rassy vägen - Ellös blir en del av Karibien med stora stöddiga granna båtar och kvällsliv med klass. Jag hade hoppats på en 40- fotare, men den kanske kommer nästa år?

Läs mer: NY Hallberg-Rassy - igen

Vestas i kollision - hur kunde det hända?

75ec71_929e5a74d4b64db9b752b4a85334e729~mv2.jpg

Vestas skador efter krocken i 22 knop blev förvånansvärt måtliga. Men hur kunde detta hända? Vem var vållande?

 

Igår kväll kl 17.23 svensk tid, kl 01.23 i Hong Kong kolliderade Vestas med en fiskebåt 30 M öster om målet så illa att man måste bryta seglingen. Vestas skickade Mayday för fiskebåtens räkning, MRCC larmades ut och ett fartyg i närheten kunde rädda nio i besättningen från fiskebåten, medan en tionde fick lyftas med helikopter. Hans liv gick dock inte att rädda.

Hur kunde kollisionen hända? Som seglare dyker ett antal frågor direkt upp - hade fiskebåten lanternor, AIS, radar? Och såg inte Vestas fiskebåten på sin radar? Hade man utkik på Vestas som vid tillfället seglade snäv slör i drygt 22 knop?

Läs mer: Vestas i kollision - hur kunde det hända?

Silverspjutet smygvisas i Dusseldorf

 

ba1b7eb9b8ad142948e3b9dce300b4c6_L.jpg

 

Som jag kunde meddela redan i september kommer kineseiska Fareast Boats med ett nytt spjut på 37 fot. Då i saqmband med  Nordic Yachts Open sade Mats Runström, varvets man i världen, att båten skulle komma till Allt för Sjön, vilket lät fantastiskt fort för att få fram en ny båt. Senare samma kväll spädde designern Marten Voogd på mina förväntningar när han berättade att första båten redan var såld till en stockholmare, men lugn i stormen sade han också - vi siktar på att första båten seglar sommaren 2018. Och så ser det ut att bli - premiär på Shanhghai Boat Show i april och på banan i Stockholm i juni.

Men redan i Dusseldorf smyger varvet igång lanseringen, har skisser i sin monter och en aluminiumform till en Optimist för att visa hur Fareast 37R ska byggas.

Skisserna säger mig att Fareast 37R blir ett rivjärn att räkna med, eller vad sägs om 76 kvadrat på kryssen till en vikt om bara 4,6 ton. Bäva månde varv med prestandbåtar på programmet, också på grund av priset ca 1,75 MSEK. Det är långt under pretentiösa Dehler 38, flotta Xp 38, inventiösa Arcona 380, spartanska J/111,  hajpade Figaro 3, strykjärnet Mc Conaghy 38 för att peka på några etablerade. Att de propra linjerna lockar på Fareast 37R pch att den får inredning gör den ytterligt spännande att bekanta sig med. Årets Segelbåt är nerlagt som projekt, men i sitt segment är Runströms och Voogds spjut en vinnare. 

 

Registrera dig för att läsa mer...

Smygsegling Bouwe´s knep på spurten

13-04-180116-bnl-ynr-00972.jpg

Ska smygsegling - Stealth Mode - fixa spurten när Bouwe stänger ner AIS  var sjätte timma?

 

DT01rPJXcAEQ0tp.jpg

Scally leder med 37 M - på papperet. Men blekebälten och en mängd kämpiga gippar väntar.

 

Läs mer: Smygsegling Bouwe´s knep på spurten

Manöverbord på Scally och dyr miss i VOR för Bouwe

En man på Scally föll överbord igår lördag, men kunde räddas på sju minuter tack vare en föredömlig manöver helt enligt manualen. Alex Gough sveptes överbord vid ett segelskifte i 20 knops vind när han klättade ut på utriggaren och en sjö lyfte upp och kastade honom i havet. Alex skulle ha haft sele eller sagt till rorsman vad han tänkte göra innan han klättrade utanför mantåget till utriggaren, men i farten tnkte han sig inte för.

- Det var ganska dumt gjort, men som tur var för mig, var grabbarna på direkt, vände väldigt snabbt. Jag mår bra, jag blev bara lite uppskakad, sade Alex när han var ombord igen.

Läs mer: Manöverbord på Scally och dyr miss i VOR för Bouwe

Hon köpte största båten

elena-ambrosiadou-468x311.jpg

Elena Ambrosiadou t h köpte Maltese Falcon 2009 m hon var gift med Martin Coward.

Ibland kan det vara spännande attr ta del av lite skvaller från den värld som de rikaste lever i. Som vem som äger de största segelyachterna i världen. Wall Street Journal, som bevakar vilka båtar miljardärer köper och säljer, vet att att fullriggade 289-fotaren Maltese Falcon såldes för den runda summan 120 Milj USD 2009. Köpare var brittiska affärskvinnan Elena Ambrosiadou, som fått ihop sin förmögenhet med hjälp av hedge-fonder.

Läs mer: Hon köpte största båten

Segt i tropikerna för Bouwe & Co

13-04-180110-bnl-ynr-9357.jpg

Bouwe Bekking med team Brunel har det motigt i VOR, men i bloggande, bilder och filmer från båten är de bäst på att fånga livet på båten.

Dagens dos av segling ger Volvo Ocean Race mig - varje dag! Även nu när flottan är inne på sin andra vecka från Melbourne till Hong-Kong och lider av svag vind nordost om Salomon-öarna. Rapporterna från båtarna är för min del dagens höjdpunkt, eftersom de är personligt hållna och ofiltrerade. Av dem håller jag Bouwe Bekkings bloggande som bäst och innehållsrikast. Det går tyvärr inte toppen för min favorit och jag kan såklart inte låta bli att fundera på varför det går som det gör för denne kämpe, som gör racet för åttonde gången.

Kanske beror det på att förutsättningarna för team Brunel är inte helt desamma som för ledande Mapfre och Dongfeng? Bouwes projekt kom ju igång sent och eventuellt med backning av arrangören själv, enligt vad en Whitbread- och VOR- veteran berättade på ett föredrag om sina seglingar för en tid sedan. Förberedelser i form av tvåbåtsträning hade Brunel inte tid till före starten i Alicante i oktober och det har historien visat behövs för att vara bäst.

I skrivande stund, torsdag em, har båtarna börjat få fart igen efter fyra dygn. Men igen verkar Brunel tyvärr tappa, fick vinden senare än båtarna som låg mer nordostvart.

Oavsett hur det går för Bouwe och team Brunel leder dom ligan vad gäller videos och rapporter från racet. Av det skälet kommer Bouwes blogg att återges på denna min blogg. Varje dag. Läs, lev och lid!

Curt Gelin

Läs mer: Segt i tropikerna för Bouwe & Co

Gott nytt år med återblick på 2017

BB + SB.jpeg

En klassisk babord - styrbord, men melllan två  multimiljoners 100-fotare slutade med disk för Wild Oats t v.

För att börja 2018 med en återblick på 2017 i närtid - på juldagen - var vi många som baxnade av filmerna från starten av Sydney-Hobart Race och den osannolika situationen mellan 100-fotarna Wild Oats och Comanche. Oats för babord, mötte Comanche för styrbord, men plötsligt slog Oats mitt framför Comanche, som lovade för att undvika kollision. Comanche protesterade, men Oats rorsman ansåg att han inte hindrat, att slaget var fullbordat. Trevligt nog diskades Oats för slag inom två båtlängder. Bravo! Hoppas beslutet får babordsbåtar att besinna sig och gå bakom. För även i min damm med Folkbåtarna förekommer typer som fräckt chansar och nonchalant rycker på axlarna när man klagar. Så 2018 blir det tuffare tag - protest mot alla fräcka babordstyper. Kappsegling ska vara skoj, inte exempel på hybris. www.rolexsydneyhobart.com

Läs mer: Gott nytt år med återblick på 2017

Bästa nyårspresenterna

732f Bow.png

 

Allt färre klappar blev det till jul. Så även i år. Men i gengäld kanske man ska önska sig något stort i nyårspresent - t ex en ny båt? Eller varför inte två - en för racing och en för cruising? Således har jag spanat in två nyheter, händelsevis båda från Farr, en 32 fotare för shorthandracing och en 39-fotare för solid cruising.

N395_CC.png

 

Läs mer: Bästa nyårspresenterna

Sittbrunnenfilmer