Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Black out i Americas Cup

Curres blogg:

Team New Zealand snuvade på storböter

Igår kom beskedet att Emirates Team New Zeeland inte får gehör för sitt klagomål om kontraktsbrott. Målet gällde de inställda kvalseglingarna till America´s Cup, som skulle ha hållits i Auckland i februari 2017. När planerna ändrades i april 2015, ansåg ETNZ att detta var en följd av att laget hade motsatt sig båtbytet från AC62 till AC50 och tappade utlovade miljoner i sponsor summor. Varpå ETNZ stämde eventarrangören tillika försvararklubben.

Skiljenämnden avslog yrkandet på böter, men har infört en black-out period för alla lagen.

Faktum kvarstår dock - ETNZ snuvas på ett sjusiffrigt bötesbelopp.

Läs mer: Black out i Americas Cup

Sweboat svarar Öppet Varv

Curres blogg:

Stor optimism för Marstrandsmässa

marstrandshamn

Så här på nyåret ser seglare, som säljer segelbåtar, redan fram emot sommaren och årets skräll – den flytande mässan på Marstrand

Som berättats var våndan stor bland segelbåtsföretagen om de flytande mässorna på Västkusten. Men när nu beslutet är taget, hörs glada tongångar. En av segelbåtsimportörerna är påtagligt entusiastisk och beslutsam inför Marstrand.

- Uppställningen är fantastisk, vi känner oss mycket välkomna till Sveriges mesta seglarmetropol.

Läs mer: Sweboat svarar Öppet Varv

Hallberg-Rassy 44

Härlig framtidscruiser

2

Nya Hallberg-Rassy 44 är ett teknikproppat, solitt toppbygge med äkta, flott utförande. Men den stora nyheten är dubbla roder, som ger supersmidig segling.

Volymen överraskar också och visar hur bra en modern cruiser kan bli. Långfärdslängtare får fin kurshållning, lätt styrning, små roderkrafter och har alltid ett roder att segla med.

Lika starkt intryck gör HR 44 för knappskotningen och propellrar i för och akter. Inte ens i liten kuling känns båten svår eller ängslig att manövrera.

Läs mer: Hallberg-Rassy 44

HR hoppar av

Största varvet lämnar Sweboat

magnusrassy

Sedan Sweboat, efter påtryckningar från landets många säljare av mindre motorbåtar, köpte den flytande båtmässan i Marstrand av de egna medlemmarna för enligt uppgift 200 000 kronor, har osäkerhet rått bland segelbåtsvarv och en del importörer. Var ska vi visa våra segelbåtar, har varit frågan.

Läs mer: HR hoppar av

Årets sista

Och nu blir det testsegling

hr44

Än är testsäsongen inte över. I morgon torsdag, på årets näst mörkaste dag, lägger vi ut för test av nya Hallberg-Rassy 44 i vad som ser ut att bli bra förhållanden – sydväst 10 - 13 m/sek. Visst kunde man önska sig en dag med lättvind för att känna på glidet, men liten kuling på kuststräckan Måseskär – Nordkoster betyder att vi får testa hur båten går i sjö och på halvvind , vi hoppas få veta om de dubbla rodren har grepp när det trycker på.

Läs mer: Årets sista

Svenska hjältar

Curres blogg:

Mikael och Fredrik prisade

1Mikael

Stockholms och Sveriges meste havskappseglare Mikael Ryking gjorde en smått osannolik insats efter att ha kommit i mål på St Lucia i ARC 2016 med sin Pogo 40. När han nåddes av meddelandet att en brittisk Bavaria 44 hade mastat av halvvägs över Atlanten och behövde diesel erbjöd han sig att segla ut.

Men innan Mikael hann iväg fick britterna assistans av en motoryacht som tog deras båt på släp till Antigua. Varpå britterna försynt frågade Mikael om erbjudandet kvarstod.

- Självklart, meddelade han; seglade över till Antigua, hämtade upp besättningen och seglade tillbaks till St Lucia. På så sätt fick britterna vara med om att gå i mål i ARC och delta i festligheterna tillsammans med alla övriga 275 besättningar i Rodney Bay.

Läs mer: Svenska hjältar

Största båten på mässan

Bingo för Båtmässan - maffiga More 55 gör debut

1

Kommer segelbåtsgruppen att bäva, de som förra vintern förklarade att inomhusmässor i Sverige inte är ett effektivt sätt att kommunicera och satsade på nya egna aktiviteter istället? För på Båtmässan i Göteborg ställer nykomlingen och raketen till varv, More Boats, ut sin snabba, rymliga 55-fotare. Därmed har detta kroatisk-svenska varv alla möjligheter att locka svenska segelbåtsfrälsta att köpa ny båt och visa vart trendvinden drar.

- Vi hade planerat att visa vår nya More 40, men väntar med den till Stockholm eller våren och ställer istället ut 55:an, som vi nu har byggt i tio exemplar, berättar Einar Halldin, VD på More Sailing.

Läs mer: Största båten på mässan

Frostad upprörd.

Curres blogg:

Fusk i ARC stör stämningen

https://youtu.be/e0tF_oSKiPE

Slutet gott allt gott för ARC? Det är frågan när det nu har gått upp för deltagarna att alla inte har varit ärliga om hur mycket de har kört för motor. Irritationen gäller att deltagare ändå har tagit emot priser av tävlingsledningen. Uppgifter från St Lucia talar om att folk har blivit utbuade och att har lämnat tillbaks priser i protest mot att det fuskats.

Läs mer: Frostad upprörd.

Jakten runt jorden

Rekordjägarna i Vendee Globe når 414 M/dygn

Samtidigt som 210 båtar i ARC stretar på i 5-6 knop över Atlanten surfar 23 60-fotare fram runt jorden i den formidabla enmanskappseglingen Vendee Globe i över 20 knop. Seglingen går non stop från Les Sables d Olonne och tillbaka, runt Kap Horn, Goda Hoppsudden och Cape Leuwin i Australien. Solo i 60 fots extrem båtar med utriggare för masten, vridbar köl och foils. Assistans är inte tillåtet, alla måste klara allt själva.

Läs mer: Jakten runt jorden

Svenskläget

Curres blogg:

ARC - svenskarna snart framme

robert023

Efter snart fyra veckor till sjöss, har nu många av svenskbåtarna i årets ARC bara 300 – 400M kvar. Om 3-4 dygn bör äventyrarna få landkänning.

Svaga vindar har gjort att överseglingen tagit extra tid, men fortsatt är humöret gott ombord på båtarna. Särskilt på More Fun, som gjort skäl för namn genom att vinna klassen och krossa Atlanten på snabba 16 dagar. Hur Alexej Murashkin lade upp seglingen, återstår att få veta. Men en sak visade han - farten i en More 55 är förträfflig.

Medan de yngre Gustav, Robert och Mie ser överseglingen som ett äventyr.

Läs mer: Svenskläget

Foilande First

Raffig First visar vägen

foilfirst

Det pratas ofta bland taggade seglare om vilka båtar som behövs för framtiden. Franska Beneteau, som brukar våga ta i om nytänkande, lanserar nu sin ide´om den perfekta racern för shorthand i framtiden. Planen är en First med foils på sidan för lyft på kryss i stil med de nya extrema Vendee Globe-båtarna och designad av desamma - genierna på VPLP.

För att fresta de allt fler som söker utmaningen och spänningen i att segla shorthand, återges varvets hela förklaring till hur det ser på utvecklingen. Läs och njut av viljan hos ett varv som vågar. Svenska stolliga seglare kan kontakta Mattias och Henrik Kennebäck med Yachtsale, som är agenter för Beneteau.

Curt Gelin

Se pressreleasen

Sittbrunnenfilmer