Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Swanetta

Curres blogg:

Stockholmare supersegrare med sin nya 115-fotare

2017 rc600 shamanna reaching elwj

Med sin nya Swan 115 Shamanna vann Anders Nordquist förra veckan superyachtkassen i Caribbean 600, den mest prestigefyllda kappseglingen i Västindien med start och mål på Antigua.

Läs mer: Swanetta

Piraterna

Curres blogg:

”Piratimport” pressar nypriserna

Bavaria46pirat

Det låter som en saga att kunna köpa välkända nya, eller nästan nya segelbåtar billigare än genom de officiella kanalerna d v s genom märkesimportörerna. Men det är i alla fall vad göteborgsföretaget Marinpartners Båtförsäljning lockar med.

Hur det hela går till, vill företaget dock inte avslöja och storvarvens agenter i Sverige reagerar och kallar metoden för “piratimport”.

Läs mer: Piraterna

Boot II

Curre i Düsseldorf:

Fart och djärv design allt viktigare

17Swn50

Kreativiteten flödar när efterfrågan är god. Det är slutsatsen efter att mött och pumpat designers, varvsägare och säljare på Boot i Dusseldorf om hur det går för deras varv och vad de har för planer framöver. Intressantaste greppet kommer från USA i form av vattenbarlast. Och från Finland där en uppföljare till senaste succémodellen är en snackis.

Läs mer: Boot II

Årets trend

Curre i Düsseldorf:

Större, snyggare smartare!

1Vy

Efter att ha strövat runt på Boot 17 i Dusseldorf och spanat in vad drakarna i båtbranschen presterar, står det klart att årets trend är större, snabbare och smartare. Nybyggen från storvarven på 50 – 60 fot har fått lite snabbare skrov, mer segel, mer design invändigt och fler finesser.

Ändå kostar storvarvsbåtarna som svenska och danska kvalitetsbyggen på 40-45 fot. Det som var drömbåtar förr, börjar bli allt överkomligare för de som gillar att göra intryck. Mest satsar Bavaria, Hanse, Dufour och Beneteau detta år och gör det med båtar som är 60 fot +.

Nyheterna är en exercis i gadgets och glans. Ändå är det inte svårt att påverkas av utrymmena, innovationerna, komforten.

Här följer ett urval av årets nya cruisers och prestandabåtar. Och tips om båtar som inte kostar miljoner och som fungerar fint i våra vatten.

Läs mer: Årets trend

Nytt roderhaveri på Atlanten

Långseglarfamilj räddad efter tre dygn i svårt väder

https://youtu.be/e8bfj2Mx65k

För en månad sedan räddades en långseglarfamilj ute på Atlanten sedan rodret på deras båt, en Hanse 53, hade tappat bladen och gjort den manöveroduglig. Händelsen blev nyligen bekant och sätter ljuset på riskerna att segla över Atlanten i en båt med illa byggt roder.

Engelske f d röjdykaren James och Fran Coombes, deras barn Heath 9, Isla 7 och svärfar Tony lämnade Teneriffa 5 december med kurs på Barbados. De hittade passadvinden efter en vecka och seglade västvart med 8 – 12 knops fart. Allt var väl ombord, man fiskade och njöt av seglingen med solen in i sittbrunnen.

Läs mer: Nytt roderhaveri på Atlanten

Vendee Globe

Curres blogg:

Sex båtar i mål, näst sist nära ge upp

1Armel

I onsdags gick fjärde och femte båt i mål i Vendee Globe. Jean – Pierre Dick och Yann Elies COQ korsade linjen efter att ha varit igång i 80 dygn solo.

De blev slagna av ettan Armel Le Cleach som tog 78.06.38 på sig runt jorden, tvåan Alex Thomson på tiden 74.19.35 och av trean Jeremie Beyou med tiden 78.06.38.

Elva båtar har brutit, fem efter kollisioner med UFO:n.

Läs mer: Vendee Globe

Banken tar hem Globen

Curres blogg:

Armel slår Alex i Vendee Globe

Armel le Cleach vinner Vendee Globe och skär troligen mållinjen utanför les Sables idag torsdag kväll. Vid tio denna torsdag morgon hade denne 39-åring från Bretagne enligt trackern bara 97 M kvar och gjorde 12 knop rätt mot linjen efter att ha slagit till babords halsar och sydostvart igår onsdag vid 17-tiden.
I såfall går han i mål vid 18-tiden idag på 74 dygn, 19 timmar och kapar Francois Gabarts vinnaretid från förra Vendee Globe med hela fyra dygn.
Allt hopp om att se Alex Thomson komma ikapp och ge oss alla följare av Vendee Globe en nagelbitare det sista dygnet, försvann i samma stund som han slog vid Scillyöarna igår eftermiddag och började segla på den skadade foilen på styrbordssidan. Dessutom medgav Alex att han var mycket trött efter att inte ha kunnat sova på två dygn.
- Jag har ingen chans att ta Armel, hur gärna jag än vill. Utan foilen på styrbordssidan och utan säker vindvinkel för autopiloten går det inte, medgav Alex i kontakten med seglingsledningen.
Avståndet till Armel var vid tio denna morgon 95,9 M jämfört med 39,8 igår eftermiddag och fartskillnaden 2,1 knop. Vilket visar hur mycket foilen betyder på en IMOCA 60.
- Routingen var tydlig. Efter vänsterskiftet vid Scilly-Öarna och slaget fanns inga val längre. Jag kan kanske knapra några sjömil, men det är svårt för mig för tillfället. Tills jag får min autopilot att styra på den vindvinkel jag vill ha i dessa trixiga förhållanden, går det inte. Jag kan inte föreställa mig ytterligare dagar som de senaste och jag är avspänd inför målgången, jag är spänd på att få autopiloterna att fungera. Med en vindmätare i handen försöker jag splitsa ihop kablarna och bryr mig inte om målgången. Just nu vill jag bara sova, förklarade Alex.
Av okänd anledning kommer inte lika mycket om Armels segling, som från Alex. Eller om det är seglingsledningens val för att få fler engelskspåkiga att följa Vendee Globe? Normalt riktas mesta ljuset på ledaren, inte på jägaren.
Det hade som sagts tidigare varit superspännande att få del av hur det är att segla så länge i en så extrem båt och insupa ruttplaneringen. Men det kommer förhoppningsvis när Banque Populaire har kommit i hamn.
Bästa inblicken ger skepparna i kön.
Dock har Armel sagt är att sista sträckan är den mest komplicerade på hela seglingen jorden runt.
- Jag möter fartyg och fiskebåtar och får inte göra något dumt som att kollidera.
En udda reflektion, är att på bilderna från Banque Populaire, ser Armel förbluffande opåverkad ut av 74 dygn till sjöss, han ser nästan ut som om han är ute på en nöjessegling, nyrakad och långt ifrån de tärda nunor som seglarna i Volvo Ocean Race brukar ha. Även hans ork ser också ut att vara intakt – an har stackat segel på babords låring för att öka farten!
Ett bekymmer kvarstår nu för Armel och Alex - deras målgång sammanfaller med lågvatten i les Sables och med djupgåendet på en IMOCA 60, är hamnen för grund. Det kan hända att havets hårdingar får vänta på redden i tolv timmar innan de kan förtöja och ta emot publikens jubel.
Målgången direktsänds på Facebook LIVE, börjar ca 30 minuter innan båtarna går över linjen och avslutas ungefär två timmar senare. Övervakningen av ankomster visas också på Twitter via LiveTweet (# VG2016) på snapchat och Instagram.

Curt Gelin

Nya linjer i Düsseldorf

Dags för drömmar – Düsseldorf öppnar dörrarna

5BavaC57

Storvarven i Tyskland och Frankrike taggar upp till helgen med Bavaria i spetsen. Varvet har en hel hall med hela sin flotta och framför allt nya C 57. Denna cruiser är hittills största bygget för varvet och bjuder på ett antal extravaganta lösningar för det superbekväma seglarlivet.

Ännu mer spännande med nya C57, är att Bavaria har vänt sig till Maurizio Cosutti för linjerna och samtidigt säger att den är först ut i en remake av segelbåtsprogrammet. Ut åker alltså Farr.

Läs mer: Nya linjer i Düsseldorf

Sätt på foils

 Curres blogg:

En ovanligt öppen och beskrivande story om hur du kan få din B30 att flyga -  inte bara flyta fram - över Atlanten.

 

 
 
 
 
["Mer & Media"]
 
 
......................................................................................................
 
 
I M O C A S
F R O M   T H E   O L D   T O   T H E   N E W  
G E N E R A T I O N   O F   B O A T S 


By Guillaume Verdier
 
 
......................................................................................................
 
 
Aiming for light, powerful boats.
The evolution of Verdier/VPLP IMOCA over three generations
 
 
2 0 0 7 - 2 0 0 8
F I R S T   G E N E R A T I O N
 
 
In 2007, I was part of the K Challenge design team for the America's Cup in Valencia. In collaboration with Bernard Nivetl, I designed hulls that were very wide at the bow and stern, with very steep sides. In parallel, we studied the compromises between the hull's stiffness, the wetted surface and wave lengths. Powerful bows turned out to be efficient because they extend the wave created by the boat.


This was also when I started collaborating with the VPLP design office. We worked together on the design of Marc Guillemot's Safran (currently Yann Elies' Queguiner) and Kito de Pavant's Groupe Bel (now Thomas Ruyant's Souffle du Nord).

The designs we came up with broke away from previous IMOCA boats and had the following particularities:

The chine is distinctive and spreads over the entire length of the hull, 5.50 m wide. There is less wetted surface than before. A first for 60 foot boats. The hull sides are also very vertical. Then, the bow volume is very pronounced, with straight water lines when heeling and no longer inversed like they used to be.

The keel is very far back and we put tilt on its axle, meaning we inclined the front of the axis towards the top, allowing the keel to work along the same line as the heeling hull.

Concerning the deck plan, we decided to centre weights and lower the centre of gravity. The mast is a classic one, with three spreaders (Groupe Bel chose a wing mast). It is also removed aft, favouring reaching and facilitating sail manoeuvres (reefing). Thus, the mainsail is very slender. Its structure is also rather original since it is very ramified (like leaves on a tree), enabling great resilience in the event of damage.

To test these innovations, we used increasingly sophisticated digital tools (Computational Fluid Dynamics software) helping us better apprehend compromises. We also tank tested them to predict performance. These boats turned out to be very powerful, although modestly sized. They behave well in the swell since they don't nose dive into it.
 
 
2 0 0 9 - 2 0 1 0
S E C O N D   G E N E R A T I O N 
 
 
Between 2009 and 2011, VPLP and I designed four new 60 foot boats together: Vincent Riou's PRB, Jean-Pierre Dick's Virbac-Paprec 3 (currently Kito de Pavant's Bastide-Otio), Armel Le Cléach's Banque Populaire (now Jérémie Bayou's Maitre Coq) and François Gabart's Macif (now Paul Meilhat's SMA).

Our reference was the initial concept of Safran, which turned out to be very efficient. We wanted to push boundaries, drawing from sailors' feedback. Making theory and practise come together.

For PRB, Vincent Riou wanted to simplify the boat. Every carbon ply was put into question, in order to always lighten the boat. In the end, after a mechanical slimming diet, we reached an unimaginable weight result. The hull is the same as Safran's. The chine hull is also 5.50 m. The deck changed because Vincent Riou considered that it had to be adapted to his sailing methods. As for the wing mast, it has outriggers which spread out the staysails' clews.

For Virbac-Paprec 3, we developed second generation hulls. The volume at the front was increased, to compensate the sails' power. Once again, we relied on sophisticated scientific tools. We tank tested it in the Woolfson unit (in Southampton), which enabled us to ensure the boat's marine quality. We also did swell testing. We also used CFD software to understand where the resistance in various parts of the hull comes from. Thanks to these tools, we managed to design a boat with a stiff hull, that doesn't plough when reaching. This was a major step forward, considerably optimising new generation 60 foot boats. The chine hull is 5.70 m. We opted for a very light and compact classic mast, developed by Southern Spars.

Banque Populaire and Macif are sisterships. In their design, the following elements are noteworthy: a powerful bilge hull, 5.70 m beam, a wing mast, a straight daggerboard, carbon keel for Banque Populaire and a steel one for Macif, and a deck the shape of a seagull's wing. This was Michel Desjoyeaux' idea, who saw a structural advantage, for dunnage and storage of sails in the centre. It was at his request that we created a complex network of tunnels under the deck.

Macif and skipper François Gabart won the Vendée-Globe 2012-2013.
 
 
2 0 1 5 - 2 0 1 6
N E W   G E N E R A T I O N 
 
 

For the 2016-2017 edition of the Vendée Globe, the class standards changed. The wing mast and one piece keel are imposed. VPLP and myself got in contact to create six new boats: Morgan Lagravière's Safran II, Armel Le Cléach's Banque Populaire, Sébastien Josse's Gitana, Jean-Pierre Dick's St Michel-Virbac, Alex Thomson's Hugo Boss and the last to be launched was Pieter Heerema's No Way Back. We looked for a way to optimise performance. This was where the foils came in.

First, we tried our former concepts with a similar scientific package to previous designs. Then, stemming from our experience on the design of Team New Zealand's AC72 for the America's Cup (2013), we decided to introduce foils into the design of the new 60 foot boats.

These innovative foils are made up of three sections: the shaft, the elbow turn and the tip. The elbow creates the vertical lift force and the tip provides the side force. We call them Dali foils because they look like the famous painter's moustache.

During the conception of these foils, we collaborated with Len Imas who I worked with at ETNZ, and Romain Garo, for the flow calculations (digital simulation of the boat's drag). To reach a compromise, we used the VPP (Velocity Prediction Programme) conceived by Dan Bernasconi. VPLP launched and supervised wind tunnel studies, in parallel. Also, I developed digital platform of finite element calculations with Benjamin Muyl, to assess the boat's solidity.

We aimed to make the boat more homogenous, while predicting increased violence of the wave impact. Rigs and keels were brought back. The front shapes are fuller to compensate the increased thrust of the sails.

The foils relieve almost all the boat. We improved their performance in the second set making them thinner and less disruptive at the water surface. The tip plays a huge part in this.

Gitana and St-Michel-Virbac associated for their boats' design. The deck plans are different than previous versions. The deck gear is lowered and the cockpit is entirely covered. The new hull we provided is very long, despite the fact that it is not always relieved by the foils (when sailing upwind for example). The new IMOCA class standards restricted the ballast volume, but the quantity of water on board is lowered.

Hugo Boss was developed for a radical programme, following Alex Thomson's decisions. The foil pushes a greater part of the boat's weight. The boat is a little narrower. You must work assiduously to benefit from the dynamic balance. The sailor must be very careful to always tune the boat in the best way (sails, keel angle, daggerboard).

Conclusion on the finish line.
 
 
......................................................................................................
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
T H E Y   C O L L A B O R A T E D   O N   I M O C A   P R O J E C T S
 
 
Guillaume Verdier's co-workers :

Romaric Neyhousser: Modelling / Naval Architecture
Herve Penfornis: Modelling / Construction Plans
Benjamin Muyl: Structure calculations
Morgane Schlumberger: Modelling / Construction Plans
Bobby Kleinschmidt: Appendages/ VPP
Len Imas: Computational Fluid Dynamics
Romain Garo: Computational Fluid Dynamics
Véronique Soulé: Computational Fluid Dynamics / VPP/ Software development
Guillaume Verdier: Architecture / Appendages / Structure / Hull
Pierre-Louis Pillot : Modelling / design plans

VPLP office :

Daniele Capua: Architecture / Stability / Construction Plans
Philibert Chesnay: Modelling / Construction Plans
Xavier Guisnel: VPP / CFD
Quentin Lucet: Project management / Class standards
Damien Doyotte: Construction Plans and engineering
Erwan Lebel: Construction Plans and engineering
Vincent Lauriot Prévost: Architecture
 
Design associates :
 
Team Banque Populaire : Kevin Escoffier et Gautier Levisse
Team Hugo Boss : Simon McGoldrick
 
 
C O N T A C T S
 
 
Guillaume Verdier
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Skype : guillaumeverdier

Romaric Neyhousser
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
0685702212

Benjamin Muyl
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
0613235564
Morgane Schlumberger
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
0610374801

Veronique Soulé
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
0683785973

Hervé Penfornis
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
0614345533
 
 
 

Armel vs Alex

Curres blogg:

Kallast vinner

spurt

I skrivande stund har Armel le Cleach i Banque Populaire bara 383 M kvar till målet efter 24 000 M solo och har Alex Thomson i Hugo Boss 40 M akterut. Deras kurs på 60 respektive 70 grader leder dock rätt ut i Engelska Kanalen på grund av att vinden om 12 knop ligger på 130 – 140 grader det vill säga nästan rätt emot. Och ju närmre Bretagne de kommer, desto mer ostlig blir vinden. Ett skift på 40 – 50 grader ser enligt trackern ut att följa på att högtrycket rör sig mot nordost.

Läs mer: Armel vs Alex

Vendeespurt

Högtryck ökar spänningen i Vendee Globe

armellecleach

På torsdag kan det bli målgång för de två främsta i den hårdaste seglingen någon kan ta sig an - Vendee-Globe. I sina extrema foilförsedda 60 fotare har fransmannen Armel Lea Cléach och britten Alex Thomson seglat jorden runt utan assistans, non-stop sedan i november, och är nu inne på målrakan. På måndagen hade de bara cirka 1000 sjömil kvar till les Sables d´Olonne.

Men ett högtryck utanför Biscaya riskerar att sinka seglarna. Samtidigt ökar nu spänningen mot slutet. Vem vinner världens största och mest prestigefyllda solosegling? Ska Armel som lett länge bli först? Eller kommer Alex att ta en bättre väg och bli den förste britt som vinner?

Ära och berömmelse väntar segraren – och de övriga 16, som är med fortfarande. Två har just rundat Kap Horn och har 6000 M kvar eller en månad kvar till målet.

Läs mer: Vendeespurt

Sittbrunnenfilmer