Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Bouwe & Co gasar för 16:e dagen

BB måndag.jpg

Bouwe håller ångan uppe och tror att om två dagar blir det omstart. Och igen vid Nya Zeerland .

 

Förhållandena är ibland bra med behaglig vind och fin fart, ibland tålamodsprövande med regn och svag vind.

Här är vad Bowue har att berätta om det senaste från Team Brunel, som dock är från i lördags. 

 

Latest from Bouwe

Läs mer: Bouwe & Co gasar för 16:e dagen

Bouwe leder - trots regn, byar och väldiga vrid

13_06_180212_BNL_YNR_00028.jpg

Ingen ro på Brunel med ständiga segelskiften när vinden vrider och ökar, eller tvärtom och trots ösregn.

Som skrivbordssseglare skulle man kunna tro att ekvatorsegling är lätt som en plätt och sol hela dagarna långa. Men ..

Latest from Bouwe Bekking, skipper of Team Brunel 16 februari

What a night! Rain, rain, rain, rain, rain and more rain… Unbelievable! So many million of litres must have come down and of course, the wind goes crazy, sometimes 2 knots, then 30 knots and big wind shifts. Many, many sail changes. The problem is as it is raining so much, you can't see any horizon and it's impossible to judge if the breeze is increasing or dying. So sometimes it is like Russian roulette, you have the big gear on and the wind increases like from 3-11 knots in a matter of seconds: you start questioning is there any more coming, do we need to start to prepare a headsail change? If yes, which sail should we choose? If it is 30 knots then you need a tiny sail, if only 20 again another option is possible.

Läs mer: Bouwe leder - trots regn, byar och väldiga vrid

Havererad 90-fotare sänkte Oyster

Unknown-1.jpeg

Oyster 90:an Polina Star sjönk 2015 när botten rämnade. och efterdyningarna orskade varvets kollaps.

 Den goda nyheten för likviderade Oyster Marine i England, är att konkursförvaltaren redan har fått 45 bud på att köpa märket.

Orsaken till att ägarna, holländska HTP Invest, drog tillbaks sin investering, var att man tröttnade på att skrovleverantören inte reglerade sin skuld om 6,8 miljoner pund, cirka 81 MSEK, som uppstått sedan ryskägda Oyster 90:an Polina Star sjönk 2015 utanför Spaniens kust när båtens botten rämnade under segling i fint väder.

Läs mer: Havererad 90-fotare sänkte Oyster

18 båtar höjda i årets SRS-tabell

DSC_7313.jpg

 - Vi ser att vissa båtar blir snabbare med åren och därför höjs deras SRS-tal för 2018, berättade Jimmy Hellberg för en intresserad skara åhörare på seminariet Go For Speed, ordnat av Havskappseglingsförbundet.

De båtar det gäller är dock ingalunda nya på banorna, eller av kategorin spjut. Nej de är gamlingar, som i två fall dessutom är samma typer. Den giltiga officiella tabellen kommer inom kort ut på www.ssf.se, som för andra året adminstreras av f d segelmakaren och särdeles båtkunnige Patrik Erlandsson. Han kunde på seminariet berätta att hela 1377 båtar deltog i SRS-rankingen 2017, vilket kan jämföras med 1061 båtar 2016 och det motsäger allt prat om att intresset för kappsegling är i avtagande.

Läs mer: 18 båtar höjda i årets SRS-tabell

På Vestasfronten inte mycket nytt

27788184_1906458346334927_8769816802921717967_o.jpg

Lokala seglare spanade in Vestas när båten transporterades till ett icke namngivet varv i Auckland. Foto: Tauranga Yacht and Power Boat Club.

Ännu har inget tillkännagetts om hur Vestas kunde kollidera på väg in till Hong Kong. Inget om att en utredning ens har påbörjats om händelseförloppet, som ledde till att en fiskare omkom. Inget har heller kommit fram om navigeringen vid tillfället och inget om beredskapen ombord inför angöringen som seglare och sjömän vet vimlar av fiskebåtar utan lanternor och plötsliga kursändringar i dessa farvatten.

Kunde Vestas förra gången, redogöra i detalj för vad som hände, borde nuvarande team Vestas kunna lätta på sina tajta läppar den här gången också.

Läs mer: På Vestasfronten inte mycket nytt

Motvrid i VOR ger ny ledare

DF.jpeg

Dongfeng, Mapfre, TTOP, och Bouwe ligger för dagen efter Scally som valt en sydligare kurs. 

 

Medan de sex VOR -båtarna styr mot Auckland är avståndet mellan de i norr fortsatt litet. Scallywag har ledningen för dagen genom att gå mer sydostvart än övriga - ca 100 M på måndag eftermiddag. Bouwe ligger 2,9 M akterut med Mapfre, Dongfeng och Turn the Tide inom synhåll. Motvrid och mindre tryck ser ut att ha fått de fyra i norr att vända stävarna rätt syd, så troligen gäller nu list i vägvalet, inte bara uthållighet och trim närmsta dygnet.

Registrera dig för att läsa mer...

Bouwe: Ännu en kämpig natt

MTczMDg3MQ.jpg-s.jpg

 

Kämpigt! Trots 16,7 knops båtfart och otaliga segelskiften tappade Bouwe ledningen natten till lördagen.

Senaste nytt från Bouwe på Team Brunel:

Last night we did our tack to the North. Come back to that a little later in detail. A little late as we don't think the extreme North will pay off, sailing the extra miles. We more or less tacked simultaneously with MAPFRE and Dongfeng and since the tack they have been going better than us. Like in last race on starboard tack, we do not have the height as we what we can sail on port. But we can't complain, we are having our original jibs, while the other two have have both new jibs.

 

Läs mer: Bouwe: Ännu en kämpig natt

330 jobb försvinner när lyxvarv likvideras

2018-02-06_6-21-53-620x350.jpg

För två veckor sedan - I Dusseldorf - visade Oyster mäktiga Oyster 745. Nu likvideras varvet - pengarna är slut.

Brittiska lyxbåtsbyggaren Oyster Yachts meddelade i början av veckan oväntat att varvet ska likvideras och upphöra omgående. Skälet upgav varvets VD David Tydeman till IBI (International Baating Industry), att ägaren, det holländska investmenbolaget HTP Holdings BV, meddelat sista januari att man drar sig ur med omedelbar verkan.

Läs mer: 330 jobb försvinner när lyxvarv likvideras

VOR flottan kämpar mot Auckland utan Vestas

 

abt_3352907918930575280MTc4NzYxNw.jpg-m.jpg

David Witt, Simeon Tieneport, Xabi Fernadez, Bouwe Bekking, Dee Caffari och Charles Coudruelier

 

Efter två veckor i Hong Kong med tajta inport-race, som Dong-Feng vann och min favorit Bouwe Bekking tog en snygg andraplats runt Hong Kong - ön startade flottan på tisdagen mot Auckland. Men utan Vestas, som inte gick att reparera på plats, utan måste fraktas på ett fartyg till Auckland, där ett nytt bogparti ska lamineras fast.
Det finns fortfarande inga uppgifter om hur krocken kunde ske, varken från Volvo eller från team Vestas skeppare och projektledare. Skälet till musseltaktiken är inte känd, men information ska komma - snart - sade Volvos man i racet Sven Österberg på min fråga i samband med Volvo Pentas presslunch på Båtmässan i Göteborg.

 

Läs mer: VOR flottan kämpar mot Auckland utan Vestas

Nya Hallberg-Rassy 57 klar för helgvisning

Seglare intresserade av nya bamsiga båtar får ett kalastillfälle att stilla sina nyfikenhet nu i helgen 10 - 11 februari, för då har Hallberg-Rassy öppet hus och kan visa upp varenda en av sina nio modeller i olika stadier. Det innebär att även nya 57:an går att inspektera, eftersom den redan är inne i monteringshallen, där teakdäcket är nästan färdiglagt, skotten på plats, att köl och roder är på, att en hel del av inredningen redan sitter i.

Läs mer: Nya Hallberg-Rassy 57 klar för helgvisning

De bästa nya från Dusseldorf

Flottast av alla var Tofinous cruiser med 12 lager lack på sargar och ruff.

Dusseldorf drar, bättre mässa för seglare finns inte. De fem stora tyska och franska varven satsade i år igen kopiöst på montrar för miljoner och stora som en hel hall i Göteborg. Varven spänner musklerna för att visa omvärlden vilka som är störst och starkast.

Men båtar med mer stil och prestanda än prispress, fanns det gott om i år igen. Av de sammanlagt cirksa 35 nya segelbåtsmodellerna som presenterades, fastnade jag för X-49, Tofinou 10C, Grand Soleil 34. Salona 380, More 40, Najad 395, Aira 22, Bavaria 45, Oceanis 51.1, Viko 30, Offcet 32, Sun Odyssey 319, RS21, J/121, Diva 34.

Och trenden? Den går mot lättare, bärigare, billigare, snabbare, starkare, ibland snyggare, rymligare båtar med allt fler finesser.

Registrera dig för att läsa mer...

Sittbrunnenfilmer