Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Arcona störst i Sverige

Curres blogg:

Premiumbyggen populärast bland svenska seglare

Enligt de senaste uppgifterna från Sweboat/SCB, nu för helåret 2016, minskade intresset bland svenska seglare för importerade familjebåtar. Statistiken säger att totalt 15 tyska och franska båtar såldes mot 82 under 2015. Vilket kan jämföras med ca 35 svenskbyggda båtar.

Importörerna menar att de levererade fler båtar än vad som sägs i statistiken. Enligt dem var antalet cirka 35 under 2016. Inga siffror finns, som styrker dessa uppgifter, inte heller antalet svenskbåtar som såldes samtidigt. Men en rundringning till varven antyder 30 -35 ex. I så fall blev det oavgjort mellan Sverige och Frankrike/Tyskland vad gäller antal större segelbåtar under 2016.

Oavsett källor framstår dock ett märke som populärast – Arcona. Med 19 Estlands och Kungshamnsbyggda båtar tog Torgny Janssons varv täten på svensktoppen. Vilket i sin tur pekar på att premium och prestanda hålls allra högst bland svenska seglare.

Läs mer: Arcona störst i Sverige

Finesser kontra finish

Curres blogg:

Nya Bavaria-bjässen C57 testad

19Jollestuv

I förra veckan gavs chans att känna på Bavaria C57 utanför Split i Kroatien, men tyvärr bara i svag vind, som inte gjorde båten rättvisa vad gäller seglingsegenskaperna. Dock fanns tid att spana in alla gadgets och lösningar, som fabriken har infört för att lyfta sin image.

Bavaria C57 är tänkt att attrahera både chartertinvesterare och privatägare. Av det skälet byggs båten i en avskalad basversion kallad Holiday och en maxad version med bland annat 2,90 m köl med blybulb, kolfibermast, Epex-segel med mera, kallad Style.

Prestandan, formspråket och utförandet balanseras av föredömligt byggsätt och toppad konstruktion. Finesser kontra finish är vad investerare får välja mellan.

Läs mer: Finesser kontra finish

Mapfremasten av

MAPFRE bröt masten under test

På torsdagen bröt VO 65 Mapfre masten  7 sjömil väster om teamets bas i Sanxenxo. Vinden var 12 ms, sjön fyra meter hög och man seglade på halvvind med sjön tvärs, under vad man upplevde som ordnade förhållanden. På väg in till basen hörde besättningen ett brak och såg masten brytas nedanför första spridaren.

Läs mer: Mapfremasten av

Bråk i Americas Cup

Curres blogg:

Team New Zealand och Russel Coutts i bråk

Förra veckan publicerade New Zealand Herald en artikel där försvararna i America´s Cup anklagades för att ha ändrat reglerna till sin fördel, vilket reportern Dana Johannsen chef för sportredaktionen, konstaterade missgynnade det nya zeeländska laget.

I helgen kontrade Russel Coutts, femfaldig vinnare av pokalen och numera ansvarig för hela eventet påståendena. Därmed trappades den psykologiska kampen inför seglingarna upp ett steg till, och som i tidigare omgånga påminner intrigerandet om en dokusåpa.

Här återges båda parternas påståenden, men viss olust infinner sig när en enskild reporter anklagas för partiskhet och för att fara med osanning. Om Coutts kunde mer om tidningar hade han vetat att de har en ansvarig utgivare och att hon eller han, står bakom allt som publiceras. Det är alltså tidningen, inte en person/reporter, som ska stå till svars.

Läs mer: Bråk i Americas Cup

Bottenproblem

Curres blogg:

Bottenfärgen lossnade – ägaren nobbade hjälp

Botten1

Ibland händer det fortfarande att seglare som köpt en ny båt får problem och måste reklamera fel. På en begagnad är det naturligt, men på en ny borde kvalitetssystem och kontroller eliminera felfällor.

Än mer problem uppstår om en ägare inte får den hjälp han anser sig ha rätt till och av irritation vidarebefordrar sitt fall för att visa andra att man inte per automatik ska lita på säljares förslag om hjälp.

Hur skulle du ha gjort om du är hängiven seglare och hade köpt en ny prestandabåt för 4,5 miljoner? Och varit i säljarens kläder?

Läs mer: Bottenproblem

Vestas igen

Curres blogg:

Vestas comeback-kid i Volvo Ocean Race

VOR 150610 asanchez 0792

Nu är det klart vilka som står bakom den fjärde deltagaren i Volvo Ocean Race och igen är det ett team som varit med förut – Team Vestas. Men inte med Chris Nicholson som skeppare, utan med amerikanerna Charlie Enwright och Mark Towill, som var de drivande krafterna med Team Alvimedica i förra varvet runt jorden.

Den här gången kallar de sin kampanj för Vestas 11th hour racing, vilket skojfriskt verkar syfta på Nicholsons sena start till Volvo Ocean Race 2014, då Chris & Co fick Vestas på kroken bara ett par veckor före starten i Alicante.

Läs mer: Vestas igen

En smutsig regatta

Curres blogg:

Team New Zealand oroas av rävspel inför America´s Cup

1BOATBIKES

Ända sedan Emirates Team New Zeeland snuvades på att ordna de utlovade uttagningsseglingarna i Auckland för America´s Cup, har ett kallt krig pågått mellan Kiwi-laget och organisationen bakom cupen –ACEA (America´s Cup Event Authority) ledd av Sir Russel Coutts och även gentemot övriga utmanarna. ETNZ-bossen Grant Dalton har beskrivit sitt lag som en ensamvarg och har uttryckt oro för manövrerna från sina konkurrenter.

ETNZ blev, med viss rätt kan man tycka, upprörda över att ACEA berövade dem kvalificeringsseglingarna, som i slutändan kostade laget sponsring från staten. Sedan dess har Grant Dalton och hans mannar hållit sig utanför utmanarkretsen, som han menar har skrivit om reglerna för att tillåta majoritetsbeslut.

Läs mer: En smutsig regatta

4:e Volvobåten

Curres blogg:

Fjärde team klart till Volvo Ocean Race

pumaauck

Nu meddelar Volvo Ocean Race, vilket man nämnde redan för två veckor sedan till detta forum, att ett fjärde team är klart. Vem som ska skeppa och vem som sponsrar väntar man dock med att meddela till slutet av mars. Kanske för att att teamet självt ska offentliggöra sitt deltagande.

Därmed lättar trycket lite på racets chef, engelsmannen Mark Turner, för att få åtta båtar till start. Han säger att sju månader återstår och det fortfarande finns gott om tid för ett lag att formera sig och vinna. Vilket han menar, är fördelen med entyp – kort startsträcka.

Läs mer: 4:e Volvobåten

Mässans bästa båtar

Curres blogg:

De bästa på Allt för Sjön

1SWan50

För er som inte har besökt Allt för Sjön ännu, väntar några av årets bästa/intressantaste nya båtar på att bli inspekterade. I avdelningen döpt till Grand Prix står nya tjusiga, finska Club Swan 50, avancerade racern Farr 280 från Förenade Arabemiraten, låga lätta MC 31 och MC 40 från Kina/Australien, Fareast 28R nr 234 från Kina, kroatiska snabba chartersuccén More 55, estländska välformade weekendern Diva 24, 5:5: an Wasa byggd i Saltsjöbaden av Leif Carlsson. Plus en modell i mahogny av Latitude 46, en slank snygging designad av Håkan Södergren som är under byggnation på legendariska Sune Carlssons Båtvarv i Saltsjöbaden.

Läs mer: Mässans bästa båtar

Volvodramat

Curres blogg:

Volvo Ocean Race: Inga båtar lämnas vid kaj

1VORihamn

Nu kommenterar Volvo Ocean Race Ian Walkers reflektioner i Seahorse om att bara ett team har kommit igång att segla inför starten i höst. Så här säger Amy Monkman, creative PR Manager på racets högkvarter:

- Tjusningen med att ha entypsbåtar är att det fortfarande finns gott om tid för team att involvera sig och bli konkurrenskraftiga. Och ett fjärde team kommer att tillkännages inom kort. Förutom det vi är helt säkra på att vi inte kommer att lämna några båtar vid kaj.

Läs mer: Volvodramat

Volvoslut

Curres blogg:

”Klockan klämtar för Volvo Ocean Race”

abuitaia

I nya numret av Seahorse, tar Ian Walker, vinnaren av förra Volvo Ocean Race, till orda i en krönika och sätter fingret på en punkt som följare har funderat på – hur många team kommer till start? Eller rättare - hur sent kan ett team anmäla sig och ha en chans?

Ian Walker, om någon, vet vad han talar om. Han hade de två av de viktigaste resurserna på plats i god tid förra gången – pengar och tid. I mars är det sex månader kvar till starten i Alicante.

Läs mer: Volvoslut

Sittbrunnenfilmer