Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Värsta volvoetappen

Curres blogg:

Så blir det på nästa VO-etapp

VOR14740

Under Volvo Ocean Race 2008 – 2009 med 70-fotarna hade besättningarna fullt upp på Södra Oceanen på väg mot Kap Horn. Som ett smakprov på hur Dongfeng, Azzam, Brunel, SCA, Mapfre, Alvimedica får det inom kort, kan Rick Deppes målande beskrivning den gången fungera. Han var mediaman på Puma och etersom storyn var så intagande sparade jag den.

Läs mer: Värsta volvoetappen

Persicovarvet

Curres Blogg

Team Vestas Wind återuppstår med nytt skrov

Kanske ni vet hur det känns? Även i den värsta motgång gäller det att inte deppa ihop, utan hålla huvudet högt och vilja gå vidare.

Ungefär så går det att känna för Team Vestas Wind (TVW) efter den ödesdigra grundstötningen i november på revet utanför Mauritius.

När grundstötningen hände och den efterföljande beslutsamheten att bärga båten, reparera den och starta på nytt i de avslutande etapperna från Lissabon kände jag och säkert många med mig, stor sympati för skepparen Chris Nicholson och hans besättning.

Läs mer: Persicovarvet

Nordic Yachts Open

Säsongens sällskapligaste segling

Med bara två månader kvar till säsongen är det dags att bestämma vilka seglingar som man ska vara med om i år. För min del drar Lidingö Runt, Ornö Runt, Peter Norlin Memorial i Vasahamnen, Vikingaregattan på Lilla Värtan, Sandhamn Open och kulmen - ÅF Inshore och Offshore Race.

Sedan ska det bli SM i Folkbåt i Ljungskile och Runmarö Runt. Men allra mest ser jag fram emot en avslutning som i mitt tycke är sommarens sällskapligaste segling - Nordic Yachts Open i september.

Läs mer: Nordic Yachts Open

Barker sparkad

"Nytt blod behövs"

I affärer och i politik brukar det sägas att det blåser på toppen. Att talesättet gäller även i kappseglingssammanhang är mindre vanligt. Likväl har Team New Zealand sparkat Dean Barker och projektchefen Grant Dalton har bekräftat förhållandet i lokala media, men utan att först ha meddelat Dean Barker, han fick veta att han var ersatt via tidningarna.

Underbarnet från down under vann America´s Cup 1995 när hans läromästare Russel Coutts överlämnade rodret i sista seglingen, blev nationalhjälte och har varit frontfigur sedan dess i alla satsningar, som Nya Zeeland gjort för den gamla pokalen. Kanske han i likhet med Russel Coutts också söker sig till Oracle-teamet i USA. Under tiden Dean bestämmer sig seglar han RC 44 under rysk flagg.

Grant Dalton förklarar sitt beslut på lagets hemsida.

Nautiska

Seglare öppnar sin åttonde butik

I en tid när segelsbåtssäljarna downsizar och inte deltar på inomhusmässorna för att spara går seglaren och båtbutiksföretagaren Douglas Eklund med Nautiska Magasinet motsatt väg. Han expanderar och öppnar i vår sin åttonde butik nu på Bullandö – ostkustens mesta marina. Därmed kommer Nautiskas speciella sortiment med marint mode, sjökläder, båtböcker och presenter för båtberoende att finnas nästan runt hela kusten.

Läs mer: Nautiska

Varför sparka navigatören?

Hur ska det gå för Bouwe?

Många som följer Volvo Ocean Race, läser med nöje bloggarna från båtarna. Säkert har ni en favvo bland lagen, min är Team Brunel med Bouwe Bekking. Skälet är hans attityd, nu senast genom att meddela att laget förblir intakt inför nästa ben.

Läs mer: Varför sparka navigatören?

AC-såpan går vidare

Larry och Russel stämda av sparkad trimmer

oracleSom många kanske minns från Meetingspot på Båtmässan förra veckan, var America´s Cup seglaren Kyle Langford på plats och berättade hur han från att ha varit trimmer på Oracles B-katta inför America´s Cup 2013, plötsligt blev ordinarie och fortsatte med att vinna. Kyle berättade att han fick platsen sedan en i ordinarie besättningen blivit tvungen att sluta segla med, sedan han prickats av ISAF för regelbrott.  Nu har dock den utestängde Matt Mitchell gått till motattack.

Läs mer: AC-såpan går vidare

Big Boats till Marstrand

90 storbåtar samlas i Marstrand

Västra Kustens meste promotor för segling heter Peter Gustafsson, stolt och superflitig J/111 ägare och dessutom initiatör till diverse evenemang, bland annat Marstrand Big Boat Race. Nu har han siktet inställt på att få inte mindre än 90 båtar att kappsegla mot varandra på Fjorden i maj.

Läs mer: Big Boats till Marstrand

Varför inte?

Resan fortsätter

https://youtu.be/ahKBVzuljPc
”Varför inte?” Den inställningen blev räddningen för Team Vestas Wind efter att ha gått på Chagos-revet utanför Mauritius och verkar ha smittat av sig på hela utmaningen att återställa VO65:an så att den kan vara med på etapperna från Lissabon.
Visst verkar det smått omöjligt och visst kan det verka vara overkill att ens försöka bygga upp båten på nytt och komma i sjön i tid till benen upp till Göteborg. Men alla som någonsin varit med om ett kappseglingsprojekt där haverier eller felkonstruktion varit inblandad känner nog igen sig i skepparen Chris Nicholson och hans shore manager Coxy – ge aldrig upp!

Det går att följa deras ansträngningar på www.teamvestaswind.com. Gå dit, supporta laget och se fram emot en direktrapport som jag med lite tur kommer att kunna leverera från Persicovarvet i Bergamo om två veckor efter att ha varit i La Spezia och testat Dufours nyaste.

Läs mer: Varför inte?

Charter och medlemssegling

Nya köpgrepp går hem

SunOdyssey409

Inofficiella uppgifter gör gällande att 41 nya segelbåtar såldes i Sverige 2014 och att bäst lyckades Örjan Berg i Oxelösund med sex Beneteau på sin meritlista.

Samtidigt kommer rapporter från framåtandafolket på Navigare Yachting om att de sedan i höstas fått 20 svenskar att köpa in sig i deras upplägg – Navigare Yacht Club/Moments/Yachts. Detta skiljer sig från vanligt båtägande genom att köparna seglar ”sin” båt ett par veckor, har den uthyrd resten av tiden, åker på solsemester och får båten omhändertagen fullt ut. Och att efter några år får de hjälp med att sälja den och pengarna tillbaka.

Konceptet att investera i charterbåt har funnits länge, det nya är att utöka med upplevelser på samma sätt som en vanlig resebyrå.

Läs mer: Charter och medlemssegling

Trenderna på Bootmässan

Sportigare och snyggare i Düsseldorf

 Dusseldorf

Intrycket av nyss avslutade Boot 2015 i Dusseldorf blev att storvarven tappar till nykomlingar från Polen och Kina. Ett par av Mässans intressantaste båtar visade vad dessa nya båtländer kan och att deras sikte verkar vara att bygga bra utan att priset blir högt.

I andra ändan – bland prestigebyggarna – är trenden ännu lyxigare och bättre segling. Men färre nysatsar, fler vidareutvecklar äldre modeller. Oavsett strategi verkar målet vara att ladda med höjd kvalitet och inte längre att alltid pressa priser.

Läs mer: Trenderna på Bootmässan

Sittbrunnenfilmer