Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

ÅFOR 2015 klar

Curre:

Boschyrväder blev Ballads bravad

4Ballad

Ibland blir vädret betydligt bättre än vad väderfolket tror. Årets ÅFOR blev inte mulet och vindfattigt, utan som i en broschyr - sol, varmt och i början sagolika vindar på 6 -8 meter per sekund. Redan genom skärgården gick det fort och allra fortast för 100 fotaren Hyundai med nya rekordtiden 3.01 timmar från Skeppsholmen till passagen vid Korsö.

Läs mer: ÅFOR 2015 klar

Åfor 2015

Curres blogg:

Lite vind blir det gott om

5FE28

Med 221 anmälda båtar håller ÅFOR ÅF Offshore Race runt Gotland ställningen som Skandinaviens största havskappsegling. Dessutom ställer 71 båtar upp i ÅFIR (Inshore Race) på lördag, varför löftet på reklampelarna i Stockholm om 300 båtar, kommer att uppfyllas.

Men det var nervöst ända fram till för någon vecka sedan, medgav tävlingsledaren Håkan Andersson på ett möte med media på Skeppsholmen, som förvandlats till ett eventområde.

- Vi hade oroväckande få anmälda. ÅFOR och ÅFIR är ett stort åtagande för KSSS och det gäller att antalet båtar håller i sig för att det ska bli den seglarfest alla önskar.

Läs mer: Åfor 2015

Nicholson saknar skepparexamen

Curres blogg:

Vestas skipper i blåsväder

Medan VOR-båtarna segar sig upp till finalen i Göteborg har Team Vestas Wind och Chris Nicholson hamnat i blåsväder. Frågan gäller vilken formell kompetens som behövs för att skeppa en 65 fots VOR-båt?

Jyllands-Posten i Team Vestas Wind hemland har grävt och kommit fram till att Chris Nicholson saknar formell kompetens för att framföra en nöjesbåt över 15 men under 22 meter. Han har ingen Yachtmasterexamen och bryter därmed mot danska sjölagen.

Detta påpekar fyra erfarna seglare och sjöfarare från Nya Zeeland och Danmark och menar att Vestas seglar under dansk flagg har hemmahamn i Tuborg, och därmed ska följa danska regler.

Läs mer: Nicholson saknar skepparexamen

Sagan Vestas

Curres blogg:

Vestas come-back perfekt final

Det få, om ens någon trodde skulle vara möjligt, blev just det när Volvo Ocean Race gick i mål i Lorient. Chris Nicholson blev som bekant tvåa på etappen från Lissabon.

- Det är en dröm, sade han känslofullt om placeringen och symboliken gick inte att ta fel på. En mer knäckt seglare än för ett halvår sedan, fanns inte på kartan. Men all hemsk prestigeförlust och energi, som förlorades på några sekunder mot en atoll i Indiska Oceanen, har nu med råge vänts till en riktig saga. Det är nästan som en Hollywoodfilm.

Läs mer: Sagan Vestas

Vestasmissen i hamnracet

Curres blogg:

Oflyt för Vestas i första drabbningen

Ringrost är kanske den faktor som Chris Nicholson och hans besättning på Vestas kan skylla på i gårdagens In Port Race i Lissabon. Man hade lagt upp starttaktiken skapligt och låg strax till lovart om lovartsmärket, möjligen ett par sekunder tidigt, när Ian Walker med Azzam kom upp i lä och hindrade Vestas från att falla. Följden blev att Chris & Co blev avhängda i starten trots att man fick rullat ut sin A3 lite snabbare.

Läs mer: Vestasmissen i hamnracet

Södergrens innerliners

Curres blogg:

Håkan Södergren om innerliners.

HakanS1

Med anledning av debatten om innermoduler i båtar sade Håkan Södergren vid ett tidigare tillfälle att sådana inte duger. Men han vill modifiera uttalandet för att undvika missförstånd och har även formulerat tre längre artiklar på ämnet båtkonstruktion.

Läs mer: Södergrens innerliners

Miss Scandinavia

Tre toppbyggen i tiden

1MissScandinavia

Vissa varv prutar inte på kvaliteten trots tuffare tider. Hit hör Hallberg-Rassy, Linjett och X-Yachts. Men vilken av deras 34 fots godingar är allra skönast? Vilken är ”miss Scandinavia”?

I höstas jämförde jag för Båtnytt Linjett 34 och Xc 35 i friskt väder på Västkusten. Planen var att få med även Hallberg-Rassy 342 för att se hur tre toppbyggen reder sig och kora Miss Skandinavien. Tyvärr fick HR-varvet inte fram en presentabel båt, varför jag har fogat tidigare tester till intrycken av Linjetten och X-båten. Inte idealet, men likväl intressant med tanke på diskussionen om byggkvalitet kontra pris.

Allmänt kan sägas att de tre känns solida i busväder, med trygg stabilitet och tyngd i gången. Deras skrovform, skapliga deplacement och djupa förskepp gör att de rör sig väl och med kraft.

Läs mer: Miss Scandinavia

Vinden är tillbaka

Vestas seglar igen

I lördags sjösattes, riggades och seglade Team Vestas Wind igen, tre dagar före beräknad tid. Champagne sprutades på båten, men gudmor kastade inte flaskan mot skrovet för att inte göra någon skada. Symboliken fanns i alla fall – det omöjliga har blivit möjligt och besättningens lättnad över att viljan att fortsätta, vann över allt förnuft. Särskilt Chris Nicholson låter och ser klart glad ut över att Persicovarvet lyckades bygga en till 60 procent ny VO 65 på mindre än halva tiden jämfört med att bygga en helt ny båt till racet.

Det har sagts förut, men förtjänar att sägas igen om man lyssnar ordentligt på Chris Nicholson, nämligen att det är alla inblandades förtjänst att den blå båten gör come-back. Han lovordar Volvo, Vestas, Persico, Farr och många andra för att de ville se Team Vestas Wind starta igen.

Läs mer: Vinden är tillbaka

Vestas på tid

Curres blogg:

En vecka kvar för Team Vestas Wind

https://youtu.be/OrJ4RScJwbU

Chris Nicholson sa i samband med inportrace i Newport officiellt att Team Vestas Wind följer tidtabellen och kommer att vara i Lissabon i tid till starten för etappen mot Göteborg via Lorient och Haag.

” Vi är i fas med tidplanen tack vare ett enormt stöd från Vestas, Volvo Ocean Race, Persicovarvet, Farr, teamet och många andra. Det har gett oss styrka, och trots att hela laget samlades igen först efter tre månader, trodde jag det skulle bli svart att hitta kraften vi hade, men i själva verket var alla mycket motiverade.

Läs mer: Vestas på tid

Luffe mot Sunfast

Curres blogg:

Brett brädade slankt

1L36SF3600

Slanka skrov seglar inte mycket bättre än breda på samma längd på kryss. Det blev slutsatsen av matchen mellan danska slanka Luffe3.6 och breda franska Sun Fast 3600 när jag testade.
Läs testet i nya Båtnytt. Här är en sammanfattning av intrycken.

 

Läs mer: Luffe mot Sunfast

Dehlerbråk

Curres blogg:

Bråk om Dehler

dehler

Vem är egentligen importör av de tyska prestandabåtarna Dehler? Den frågan infann sig förra veckan när Båtverket Bo Bäversjö skickade ut ett newsletter med följande formulering:

2012 blev Båtverket importör för västra och södra Sverige, vilket innebar direktkontakt med Dehler Yachts. Därmed satsade vi fullt ut på Dehler. Detta resulterade i ett fint resultat 2014, vilket också uppmärksammades av Dehler Yachts i Tyskland.

Inför 2015 har Båtverket fått förtroendet att vara importör, med försäljnings- och marknadsansvar, för hela Sverige. Det innebär mer arbete, men med en sakta växande båtmarknad och support av Dehler Yachts i Tyskland så är vi övertygade om att detta är rätt väg för Båtverket.”

Läs mer: Dehlerbråk

Sittbrunnenfilmer