Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Engelsk båtmässa

Curres blogg:

Southampton drar ifrån

0

När säsongen tar slut här hemma kan man mönstra för en transportsegling, åka på kappseglingsvecka i Kroatien, eller dra till båtmässor i Europa. Jag valde Southampton för att se nya båtar och passa på att segla Maxi 1200 i frisk vind.

Southampton var en ovanligt bra mässa med fler båtar än på länge och lika mycket att se på iland som i sjön längs 4 km bryggor. Med över 110 000 besökare och 330 båtar, varav cirka 80 var segelbåtar, broschyrväder sista dagarna, blev mässan lyckad.

Efter två dagar var mitt intryck att trenden går mot ökad polarisering. Å ena sidan välbyggda, eleganta cruiser och cruiser-racers från små, specialiserade varv. Å den andra sidan storvarven, vars (över)kapacitet gör att de ställer ut samma modeller överallt. I Southampton var dock Dufour modesta, visade bara 350 och 460. Jeanneau och Beneteau hade jättemontrar på land och nya Jeanneau 64 i sjön. Hanse/Dehler spände med elva båtar i sjön och med nya 315 som dragplåster. Bavaria hade nio båtar i sjön, men inga nyheter.

Läs mer: Engelsk båtmässa

Premiärmöte

Curres blogg:

Höjdarbåtar i oväntat möte

https://youtu.be/UC4PNSMHoRo

När juryn för Årets Segelbåt tog ut Linjett 43 på tisdagen för att känna på egenskaperna råkade en annan kandidat komma ut på samma fjärd utanför Gustavsberg – Arcona 465. Vi lade upp båtarna på kryss och seglade dem en stund bredvid varandra för att kolla fart och höjd för skojs skull.

För Linjettens del var det andra gången och för Arcona 465 första gången båtarna seglade, varför man kan säga att juryn var på rätt plats vid rätt tillfälle.

Inom kort kommer redogörelser av hur dessa höjdarbåtar och övriga nominerade är att segla. Men redan nu kan sägas att juryn är överraskad, ibland imponerad av kreativiteten i båtarna vi seglat så här långt.

Curt Gelin

KommentarerPremiärmöte

Nya Arconan

Arcona 465 – konstruktörens tankar

Arcona465

För drygt 10 år sedan när Arcona 460 presenterades var det en perfekt kombination för cruising segling och racing, Yachting world skrev i sin test 2004: hon är en fantastisk båt att äga både för racing och crusing och levererar äkta seglings glädje. Utvecklingen har sedan gått med en otrolig fart, mätreglerna som under en period var mycket ogynnsamma för denna typ av båt har nu utvecklats och stimulerar nu båtar med stor styvhet och mycket segel för snabbhet i alla vindar. Arcona Yachts har nu bestämt sig att komma med en uppföljare. Det är ett getingbo med 46 fotare som konkurrerar om marknaden så det man gör måste inte bara bli bra utan bättre än vad som redan finns.

Målsättningen med Arcona 465 är att skapa en snabb, modern och lätthanterlig 46-fots performance cruiser. Båten skall ha ett stabilt, starkt och lättdrivet skrov med klassisk Arcona profil. Även invändigt skall Arconas specifika kännetecken finnas på plats: snickerier av hög klass, praktiska detaljer på rätt ställe och en från början inbyggd trivsel.
Arcona 465 kommer att laddas med topp prestanda för maximal seglingsupplevelse och, liksom sina större och mindre systrar, vara en vinnare även på kappseglingsbanorna.
Målet kommer att nås tack vare låg vikt, ett effektivt segelplan och samma höga stabilitet som kännetecknar alla Arconas modeller. Detta att skapa båtar med bra prestanda är inte något självändamål det ger en stor fördel vid långa överfarts seglingar att nå sitt mål på kortare tid, det skapar också större säkerhet att kunna segla undan uppkommande oväder samt naturligtvis nöjet att aldrig bli omseglad.

Skrovet är en vidareutveckling av den serie som började med Arcona 410 och som kontinuerligt förfinats fram till den senaste modellen – Arcona 380, som lanserades förra året. Seglingsegenskaperna hos 380 är mycket goda och har överträffat alla förväntningar, Arcona 465 blir en direkt utveckling av denna skrovform.
Skrov, däck och innerliner kommer att produceras med kolfiber infusion, vilket garanterar optimerad vikt och kvalitet.

Arcona 465 kommer att få ett segelplan med fock och relativt sett, ett något större storsegel än tidigare modeller. Allt för att förenkla hanteringen och hålla nere kostnaderna.
Ett högeffektivt segelplan i kombination med optimerad vikt kommer att ge Arcona 465 samma goda lättviktsprestanda som tidigare Arcona modeller.
Hög stabilitet ska uppnås med samma typ av kompositköl, stålfena med bly bulb som övriga Arcona båtar. Både köl och roder kommer att CNC-fräsas för att uppnå optimal precision på profilerna och utformas enligt de allra senaste rönen för maximal lyftkraft och minimalt motstånd. Vi följer de utvecklings projekt som bedrivs på Chalmers Tekniska högskola för att utvärdera och optimera skrov och kölutformningen.

Är allt detta möjligt? Svaret blir ett otvetydigt ja. Med dessa höga ambitioner, med Arcona gruppens stora erfarenhet och gedigna kompetens kommer vi att lyckas. Tidigare modellers samlade framgångar har visat vägen och möjligheterna.

Stefan Qviberg
Naval Architect

Västervik i augusti 2015

Årets Fastnet

Curres blogg:

Svensk skräll i Fastnet Race.

Ganska otippat kom stockholmsbåten Anahita med Carl Urban kom trea i sin klass och på 21.a plats totalt i Fastnet Race. Otippat därför att Anahita är en fin gammal havskryssare på 52 fot byggd 1962 och ritad av Arvid Laurin. Därmed blev hon bäst av de svenska båtar som ställde upp i denna berömda havskappsegling. Detta stod klart när alla resultat räknats ihop i veckan.

Läs mer: Årets Fastnet

Nya kolfiberarconan

Curres blogg:

Arcona 465 till Gustavsberg

 arcona1

Nu har Arcona Yachts bekantgjort nya Arcona 465 och att den kommer till Allt på Sjön i Gustavsberg. Men 465 är ingen modifierad Arcona 460, som jag trott med tanke på att metoden förekommer frekvent. Nej, 465 är enligt Arcona helt igenom nykonstruerad och därtill varvets första i kolfiber.

Läs mer: Nya kolfiberarconan

Flytande mässorna

Curres blogg:

Gott om nytt i höst

gustavsberg

Mager försäljning av nya segelbåtar får inte tillverkare och importörer att dreja bi i väntan på förliga vindar. Nej, antalet nyheter i höst är ännu fler än till förra året, framgår av den listan på båtar som kommer till Öppna Varv nästa vecka och till Allt på Sjön i Gustavsberg en vecka senare. Av sammanlagt 61 segelbåtar på Orust är 21 spritt nya för svensk del och gör att mässan gör skäl för epitetet ”störst”.

Läs mer: Flytande mässorna

Fastnet Race– inget för mesar

Curres blogg:

Fyra svenskar startar

fastnet

Rolex Fastnet Race är inget för noviser. Skeppare, besättning och båt måste bara vara preparerade för svårt väder med hög, komplicerad sjö och hårda vindar. Även om RORC välkomnar första gångs deltagare poängterar vi vikten av ordentlig förberedelse, planering och träning. Det är väsentligt och speglas i de kriteria, som gäller alla som vill anmäla sig.

Läs mer: Fastnet Race– inget för mesar

Efterlysning

Curres blogg:

Efterlysning

Vilka båtar är detta ?

När man kommer till nya hamnar händer det ibland att okända båtar siktas. På en tur till trevliga sjöstaden Karlskrona för ett tag sedan, upptäckte jag fyra båtar som inte gick att identifiera. Men kanske någon uppmärksam, vetgirig seglare och läsare vet vilka de är och kan deras historia?

Läs mer: Efterlysning

Najad testad

Najad 410 testseglad:

Toktoppat Orustbygge

Några få varv vågar maximera sina båtar, Najad på Orust hör till denna skara. Även minstingen Najad 410 är i byggsätt, utrustning och finish toktoppad.

Läs mer: Najad testad

Farrlåda

Curres blogg:

Farr hänger på ny trend

farr

Farr Yachts i Annapolis verkar inte vänta på beställningar, istället har man växeln i och tar fram nya konstruktioner fortare än bläcket i skrivaren på kontoret hinner torka. Nu har man ritningarna klara till en ny 53-fotare med alla trendiga tillbehör som setts så här långt. Infiniti 53 får centerbord och cantingköl som VO-båtarna - och foils. Tanken är att få en båt med exceptionella prestanda för ban-och havskappsegling.

Läs mer: Farrlåda

Hanse 315

Curres blogg:

Ny Hanse 315 årets prisbomb

I en tid när flertalet fabrikanter klagar över att de inte får ihop kalkylen på båtar under 34-35 fot, sätter tyska Hanse fördomarna på ända med sin nya 31-fotare Hanse 315. Med ett baspris om 700 000 kronor eller cirka 840 000 kronor sjösatt och utrustad, är nyheten en prisbomb och superintressant för alla som önskar sig en ny, rymlig, skapligt välseglande båt till rimligt pris och i hanterbar storlek.

Läs mer: Hanse 315

Sittbrunnenfilmer