Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Kolibri hittad

Curres blogg:

Övergiven norsk Swan siktad flytande

I början av maj i år övergav besättningen på norska Swan 44:an Kolibri båten i en 50 knops storm 500 M söder om Azorerna. Båten hade slagit runt två gånger, masten var bruten , styrningen och motorn ur funktion och en ombord hade brutit revben då man skickade Mayday och blev helikopterräddade av portugisiska sjöräddningen.

Att en gammal tung trygg, djup Swan 44 kunde slå runt förvånade en del erfarna seglare, men visade på kraften i stormen och vad våldsam sjö kan medföra. I samma storm välte och sjönk en 40 fots katamaran och ytterligare tre båtar övergavs.

I juni, en månad efter händelsen siktades Kolibri flytande av långseglare och igen nu i november 635 M sydost om Bermuda enligt sajten svenska långfärdsseglare.

Läs mer: Kolibri hittad

Handikappdebatten

Rätt ska vara rätt om SRS och ORCi

1Swan42

Som väntat blev det reaktioner på inlägget om SRS kontra ORCi förra veckan. Kommentarer i mängd har kommit, vilket verkar belysa ett behov av att diskutera för och emot systemen.

Först ska dock sägas att mina sagesmän på middagen i höstas hade fel angående den båt och den skeppare de pekade på som exempel på hur SRS kan fungera. Sagde skeppare hade inte som de sade mätt den egna båten, en annan mätman gjorde en verifierad mätning, meddelar vederbörande.

För det felet ska han ha en ursäkt! Uppgiften borde såklart ha kollats innan den vidarebefordrades. Lärdomen är att oavsett vem som uttalar sig, lönar det sig att höra vad den tilltalade har att säga i saken.

Hela syftet med inlägget var emellertid att diskutera SRS och ORCi och få bättre synk mellan systemen så att vi som kappseglar har samma chans att vinna oavsett respitregel.

Jämför SRS och ORCiHandikappdebatten

Sista 700

Curres blogg:

Nu tar det slut

Vid lanseringen för fem år sedan av 700 segelbåtar i test, trycktes 8 000 böcker. Modigt och mycket, men efter att ha sålt 13 596 ex av föregångaren 500 segelbåtar i test mellan 2005 och 2010, vågade Norstedts Förlag ta steget.

Idag i november 2015 har planen fungerat – upplagan av 700 segelbåtar i test är snart slut, 25 exemplar är allt som finns kvar i lager i november 2015.

Men eftersom nytryck, uppdatering och en komplettering med ytterligare cirka 200 båtar - kanske 800 sidor totalt - inte går att genomföra. Kostnader kontra intäkter balanserar inte, projekt i miljonklassen går inte ihop, alltså blir det inget mer och snart samlarvärde på 700 i test.

Tråkigt, men ännu tråkigare är att hela den tryckta världen har det hårt, upplagorna på böcker och tidningar är en pust jämfört med för tio år sedan, det vill säga före apparnas och Googles dagar.

Min mångåriga hemvist Båtnytt lever, men hur länge till innan ägarna packar ihop den med Praktiskt Båtägande? Vi Båtägare slås ihop med Båtnytt och de två som gjort tidningen får nya jobb. Och de två som rattat Vibben tar över.

Läs mer: Sista 700

Skaplig Hanseboot

Curres blogg:

Större, snabbare, snyggare  i Hamburg

10BW50

När båtabstinensen och rastlösheten tilltog i novembermörkret blev Hanseboot i Hamburg en lyckad flykt från vardagen i skrivarlyan. Billigflyg och dito hotell, om än i skumma kvarter, ordnade en storstadshelg till överkomlig kostnad.

Hanseboot som mässa var skaplig genom att 67 jollar, dagseglare, cruisers, racers och exprimentbyggen fanns att se. Plus brokers, stor tillbehörsavdelning, refitavdelning, bassänger för barn som ville testa segling, föredrag i vartenda hörn. Och en flytande mässa med stora båtar vid turiststråket i Hamburgs gästhamn ökade besöksvärdet ytterligare.

Läs mer: Skaplig Hanseboot

SRS-debatt

Curres blogg:

Dags att skrota SRS

seapilot2startbild

På en middag efter en kappsegling i somras blev jag uppmärksammad av mina bordsgrannar, ett par kända seglare på att deras förtroende för SRS inte är det bästa. Enligt deras mening är systemet föremål för subjektiva bedömningar.

Hur kan en SRS-mätman få lov att mäta in sin egen båt? Konstigt att ingen protesterar när ägaren vinner segling efter segling och tillochmed en hel bil, ansåg dessa drivna seglare.

De tyckte att det är dags för en mer seriös behandling av båtars respittal, pekade på ORCi och att SRS inte är transparent.

Läs mer: SRS-debatt

Rassys varv rivet

Curres blogg:

Båthistoria i graven

1Varvet2015

Ett stycke svensk båtkultur, Rassys gamla båtbyggeri i Kungsviken på Orust är borta - jämnat med marken. Det kunde besökare se till sin sorg vid tilläggning i viken i somras.

Läs mer: Rassys varv rivet

Höst och vinter

Curres blogg:

Ingen vinter i sikte

2

Vi som minns hur vädret var i oktober 2010 vet hur det har varit i år, kan jämföra och fundera på vilket år som varit bäst för att segla. För egen del minns jag hur snön vräkte ner vid upptagningen 2010, hur vi sedan decemberseglade med en Hallberg-Rassy till Väderöarna i isande kyla och snörök och körde fast i isen i Sotenkanalen. Och hur vi körde i konvoj från Vaxholm på luciakappseglingen till Sandhamn för att komma ut på isfritt vatten.

Läs mer: Höst och vinter

Segelbåtsproduktionen ökar

Curres blogg:

Uppåt hos varven

5Linjett43

År 2015 ser ut att bli ett bättre år i segelbåtsbranschen än 2014 med ökad produktion och större omsättning på de fyra tongivande svenska varven. Arcona har levererat 28 båtar och har fullt in i mars 2016. Linjett har fått ut 10 båtar under året och har fullt till sommaren 2016. Najad har levererat fem båtar och har dessutom en 570 med planerad sjösättning i december i år.

Läs mer: Segelbåtsproduktionen ökar

Inredningar

Curres blogg:

Ett proffs om segelbåtsinredningar

 

Alex

I en tid när design börjar bli viktigt på nya segelbåtar, är det intressant att ta del av vad ett proffs, specialiserad på inredningsmiljöer tycker om interiörerna i nya båtar. Vi slog följe med Alexandra Moore, arkitekt och flitig seglare på den flytande mässan i Gustavsberg i höstas och besökte fem båtar i vitt skilda prislägen för helt olika användare. Hon var även med och seglade ett par båtar. Här är hennes synpunkter.

Läs mer: Inredningar

Vagabonde

Curres blogg:

Heder åt Peder

DSC 7616

För flertalet seglare med träbåt betyder ägandet att de mår väl. Även de som lever med sina båtar året om och lägger mycket tid och pengar på sina skepp håller på tesen att trä är stort och speciellt.

En av dem bland hängivna träbåtsvänner som satsat och satsar mest, är Peder af Geijerstam – Lindberg, ägare till vackra Vagabonde, som är en mäktig havskryssare på 55 fot byggd 1957 av 19 ton Hondurasmahogny. Det speciella med Peder är att han inte tvekar att ha Vagabonde i en finish som slår det mesta som flyter.

- Det har tagit flera år att få ordning på Vagabonde och kostat en del. Men för mig handlar det om välmående. De som kommer ombord lägger ofta upp ett leende, de mår bra på Vagabonde. Och det gillar jag, sade Peder när vi ”testade ”hans skepp förra helgen.

Läs mer: Vagabonde

Hamble

Curres blogg:

Himmelriket för racers

14Racersparad

Utanför Southamtpton ligger Hamble River, som sträcker sig en timma inåt land från Hamble Point till Swanwick. Här finns tre marinor, som är granne med the Solent, sydkustens mest frekventerade seglingsvatten och hemmaplan för en räcka racers.

För att stilla lusten på att se brittiska båtar tog efter Southamption Boat show en avstickare till Hamble Point Marina och Port Hamble i väntan på att Maxi 1200 skulle bli klar att testa i frisk vind hos importören Regatta Yachting. I båda hamnarna fanns mycket att se för en båtbiten nordbo.

I den Hamble Point finns ett flertal båtfirmor - Arcona UK, X-Yachts, J/Boats, Dehler, Jeanneau, Grand Soleil plus ett stort antal beg-båtar parkerade på landbacken.
I Port Hamble två kilometer bort är atmosfären inte kommersiell, lyxigare, grönare och pittoreska rara samhället Hamble le Rice att upptäcka.

Förutom bryggor med båtar storlek större finns också Hamble Yacht Service, som servar en mängd racers. Den som vill kolla in det senaste i linjer har fullt upp där i flera timmar.

Läs mer: Hamble

Sittbrunnenfilmer