Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Södergrens innerliners

Curres blogg:

Håkan Södergren om innerliners.

HakanS1

Med anledning av debatten om innermoduler i båtar sade Håkan Södergren vid ett tidigare tillfälle att sådana inte duger. Men han vill modifiera uttalandet för att undvika missförstånd och har även formulerat tre längre artiklar på ämnet båtkonstruktion.

Läs mer: Södergrens innerliners

Miss Scandinavia

Tre toppbyggen i tiden

1MissScandinavia

Vissa varv prutar inte på kvaliteten trots tuffare tider. Hit hör Hallberg-Rassy, Linjett och X-Yachts. Men vilken av deras 34 fots godingar är allra skönast? Vilken är ”miss Scandinavia”?

I höstas jämförde jag för Båtnytt Linjett 34 och Xc 35 i friskt väder på Västkusten. Planen var att få med även Hallberg-Rassy 342 för att se hur tre toppbyggen reder sig och kora Miss Skandinavien. Tyvärr fick HR-varvet inte fram en presentabel båt, varför jag har fogat tidigare tester till intrycken av Linjetten och X-båten. Inte idealet, men likväl intressant med tanke på diskussionen om byggkvalitet kontra pris.

Allmänt kan sägas att de tre känns solida i busväder, med trygg stabilitet och tyngd i gången. Deras skrovform, skapliga deplacement och djupa förskepp gör att de rör sig väl och med kraft.

Läs mer: Miss Scandinavia

Vinden är tillbaka

Vestas seglar igen

I lördags sjösattes, riggades och seglade Team Vestas Wind igen, tre dagar före beräknad tid. Champagne sprutades på båten, men gudmor kastade inte flaskan mot skrovet för att inte göra någon skada. Symboliken fanns i alla fall – det omöjliga har blivit möjligt och besättningens lättnad över att viljan att fortsätta, vann över allt förnuft. Särskilt Chris Nicholson låter och ser klart glad ut över att Persicovarvet lyckades bygga en till 60 procent ny VO 65 på mindre än halva tiden jämfört med att bygga en helt ny båt till racet.

Det har sagts förut, men förtjänar att sägas igen om man lyssnar ordentligt på Chris Nicholson, nämligen att det är alla inblandades förtjänst att den blå båten gör come-back. Han lovordar Volvo, Vestas, Persico, Farr och många andra för att de ville se Team Vestas Wind starta igen.

Läs mer: Vinden är tillbaka

Vestas på tid

Curres blogg:

En vecka kvar för Team Vestas Wind

https://youtu.be/OrJ4RScJwbU

Chris Nicholson sa i samband med inportrace i Newport officiellt att Team Vestas Wind följer tidtabellen och kommer att vara i Lissabon i tid till starten för etappen mot Göteborg via Lorient och Haag.

” Vi är i fas med tidplanen tack vare ett enormt stöd från Vestas, Volvo Ocean Race, Persicovarvet, Farr, teamet och många andra. Det har gett oss styrka, och trots att hela laget samlades igen först efter tre månader, trodde jag det skulle bli svart att hitta kraften vi hade, men i själva verket var alla mycket motiverade.

Läs mer: Vestas på tid

Luffe mot Sunfast

Curres blogg:

Brett brädade slankt

1L36SF3600

Slanka skrov seglar inte mycket bättre än breda på samma längd på kryss. Det blev slutsatsen av matchen mellan danska slanka Luffe3.6 och breda franska Sun Fast 3600 när jag testade.
Läs testet i nya Båtnytt. Här är en sammanfattning av intrycken.

 

Läs mer: Luffe mot Sunfast

Dehlerbråk

Curres blogg:

Bråk om Dehler

dehler

Vem är egentligen importör av de tyska prestandabåtarna Dehler? Den frågan infann sig förra veckan när Båtverket Bo Bäversjö skickade ut ett newsletter med följande formulering:

2012 blev Båtverket importör för västra och södra Sverige, vilket innebar direktkontakt med Dehler Yachts. Därmed satsade vi fullt ut på Dehler. Detta resulterade i ett fint resultat 2014, vilket också uppmärksammades av Dehler Yachts i Tyskland.

Inför 2015 har Båtverket fått förtroendet att vara importör, med försäljnings- och marknadsansvar, för hela Sverige. Det innebär mer arbete, men med en sakta växande båtmarknad och support av Dehler Yachts i Tyskland så är vi övertygade om att detta är rätt väg för Båtverket.”

Läs mer: Dehlerbråk

Lidingöracet

Curres blogg:

Inget flyt för nybyggen i Lidingö Runt 2015

4Stiltje

Årets första kraftmätning för kappseglare i Stockholm, Lidingö Runt 2015, blev utan flyt. Svaga, växlande fläckvisa vindar förstörde det som kunde ha blivit en första spännande kamp mellan årets nya hotta båtar samt mellan nya koncept kontra gamla.

Dagen före start på fredagen blåste det perfekta 8 – 10 m/sek NV, som hade gett alla breda lätta nybyggen chans att glänsa och slå rekord på den 13,5 sjömil långa banan. Men makterna ville annorlunda.

Läs mer: Lidingöracet

Konstruktören om dödskölen

Curres blogg:

Farr Yachts om kölförlusten

På den amerikanska sajten sailinganarchy.com har Farr Yachts chef Patrick Shaughnessy tagit till orda om förlusten av kölen på deras design First 40.7 med anledning av rapporten från MAIB om Cheeki Rafiki.

Läs mer: Konstruktören om dödskölen

Gräs


Fick denna bild på Twitter. Mycket gräs på havet. I Götet hade dom kallat SCA för gräsänkor. Häpp. I morrn och tre dagar blir det Folkafix och mycke snack med Anders från Götet som fixar Marias Folka. Ska försöka författa nåt om livet med trä.

/Curre

Far East cup

En positiv nyhet.

I Sverige kommer tio FE 28R att segla i sommar, totalt har fabriken sålt 70 båtar, enligt Mats Runström. I höst kommer sedan Far East 33, en inredd familjebåt med prestanda.
 
PRESSMEDDELANDE 2015-05-01
 

Alandia blir huvudsponsor för Fareast Cup

Firstkölen

Curres blogg:

Kölförlust utredd – innerlinern orsaken?

rafikiusnavy

Efter att brittiska Beneteau 40.7:an Cheeki Rafiki tappade kölen på Atlanten för snart ett år sedan och fyra seglare försvann har nu brittiska Marine Accident Investigation Branch (MAIB) gjort en grundlig undersökning (65 sidor) om orsak och verkan. Till teknisk hjälp har man haft Wolfson Unit britternas motsvarighet till Chalmers.,

Eftersom det seglar ett antal First 40.7 i Sverige och otaliga andra storvarvsbåtar är byggda på samma eller liknande sätt, kan det vara klokt att ta reda på om den egna båten behöver åtgärdas och framför allt inte ta för lätt på grundstötningar.

Läs mer: Firstkölen

Sittbrunnenfilmer