Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Volvo till Genua

Curres blogg:

Italian Job: VOR-flottan till Genua

m37091 vor 150317 asanchez 8461 edit 1

”För bra för att missa”. Det menar Tom Touber, chief operating officer för Volvo Ocean Race om att samarbeta med Genoa Boat Show. Förhoppningen är att alla sju VOR-båtarna ska ligga i hamnen nedanför stadens paradgata och fungera som en tidernas publikmagnet för mässan. Samarbetet bestämdes så sent som i måndags och ska ge alla fans chans att se bätarna på lika nära håll som i Göteborg. Man tänker sig tillochmed bygga ett race-village i miniatyr.

Läs mer: Volvo till Genua

Hanse till knockoutpris

Curres blogg:

Hanse satsar stort

hanse 675 700

I höstas meddelade tyska Hanse Yachts att man hade anställt sin 1000:e medarbetare. Uppgiften lät sensationell med tanke på att båtförsäljningen överlag i Europa har minskat. Men dåligt självförtroende leder som bekant ingenstans och när varvets talesman förklarade att med tusen man utnyttjas varvets fulla kapacitet varpå man når soliga svarta siffror, gick beslutet lättare att förstå. Hanses plan ser ut att ta herravälde på haven och utnyttja det faktum att Bavaria, Beneteau och Jeanneau idag blickar allt mer på motorbåtar.

Läs mer: Hanse till knockoutpris

Dansk jätteseger

Danske Jens vann jättebåtsregatta

AWT visione BIMG 4380Segelmakare kan vara ett spännande och ganska glassigt jobb. I vart fall om man heter Jens Christensen och nyligen coachade 147- fotaren Visione till seger i jättebåtarnas årliga jätteregatta St Barth´s Bucket på den gamla svenskön i Karibien. Tyske datamiljardären Hasso Plattner beställde båten 2002 och har seglat och kappseglat den flitigt med hjälp av Jens.

Jens är en av världens bästa seglare och segelmakare, tillika en i trion, som startade Diamond Sailmakers i Köpenhamn, vars driv gav X-Yachts internationellt rykte.

Läs mer: Dansk jätteseger

Balksystemet

Anders svarar:

Inte bara franska båtar

Anders Almén som säljer franska segelbåtar har reagerat på artikeln om Leif som älskar franska båtar:

Mycket bra citat från  Rolf och Håkan, de summerar ihop det här problemet  proffisionellt och "balanserat".

Tyvärr måste Curt missuppfattat  min varvskollega Leif Carlsson.

Läs mer: Balksystemet

Mer More

Curres blogg:

Snabb, stark, billig målet med More 55

10Formbygge

”Idén med More 55 är att bygga en innovativ segelbåt med excellent kvalitet. Den och efterföljarna på 40 och 45 fot ska göra More Boats till ett välkänt märke bland performance cruisers genom att överträffa förväntningarna på kvalitet, komfort, prestanda, pålitlighet, andrahandsvärde och after sales service. ”

Så presenterades More Boats 55.an på visningen i Split och för att styrka föresatserna fortsatte projektledaren Leo Curin med att beskriva byggsättet. 

Läs mer: Mer More

More 55

Curres blogg:

Luttrade seglare bygger ”Årets Raket”

pluggen

Ibland sägs att om något låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant. Efter att ha följt storstilade en del projekt genom åren, sett vissa bli verklighet och andra som kapsejsat på vägen, blev jag nyfiken på en för mig okänd ny ”svensk” 55-fotare – More 55.

Båten fanns som modell på Allt för Sjön och snart infann sig frågor: Vad är detta, vilka står bakom, kan projektet bli verklighet?

Således började jag prata med Einar Halldin, pappa till More 55. Han förklarade att 55:an ska bli en superstark prestandabåt för charter – den första i sitt slag och att den är en följd av vad han anser vara undermålig kvalitet på tyska och franska båtar.

Läs mer: More 55

Trendspaning

Curres blogg:

Hur står det egentligen till?

Bavaria30 1

Ibland spekuleras i att båtarna har blivit större och att nyare märken från kontinenten har tagit över i hamnarna på senare år. Och visst är de många, det kan man se vid besök i närmaste hamn. Men fortsatt leder två 1970-1980-talsmärken, i vart fall i den hamn jag har min båt. Hur ser det ut i din hamn? Det vore intressant att få veta med tanke på utvecklingen av båtbeståndet. Är trenden som på Bullandö Marina utanför Stockholm densamma i hela landet? Kommer Bavaria att ta över ledarplatsen?

Läs mer: Trendspaning

Branschskvaller

Curres blogg:

Delphia övergivet

tjlitenAtt segelbåtsimportörer överger en agentur händer, om än sällan. Men aldrig att de på sin hemsida berättar om bakgrunden. Det gör dock Torbjörn Johansson med Delphia, en man vars goda humör och servicevilja, bland annat vid tester av Delphiabåtarna, satte märket på kartan i Sverige och Norge. Men nu har han kroknat och därmed finns ingen som säljer vare sig Delphia eller Maxi i Sverige.

Med tanke på nya fina Maxi 1100, som ska presenteras på Mallorca om en månad, är frågan öppen om vem som ska och kan axla Torbjörns mantel i Norden? Eller om årets kanske mest spännande nya båt får klara sig på egen hand, utan en representant i Sverige? Om inte förr, så kommer svaret i samband med Öppna Varv i Ellös - om den visas.

Läs mer: Branschskvaller

Arge Anders

Curres blogg:

Alla innermoduler lossnar

Losbalk

Inte oväntat kom kommentar till inlägget om franska båtar. Varvsägaren Anders Almén på Lidingö, importör av franska Dufourbåtarna fick kaffet i halsen, för han tycker att alla båtar med innerliners, har samma grundproblem.

Som importör är Anders part i målet, men han är i grunden reparatör, så hans mening är välgrundad och den är att även tyska, slovenska, kroatiska segelbåtar, finska och svenska motorbåtar, alla som har innerliners, är likadana i meningen att byggsättet är till för att spara tid i monteringen.

Läs mer: Arge Anders

Vestas på G

" Bygget går enligt plan"

 vestaseglar
I Bergamo håller Persicovarvett tidtabellen med nygamla Team Vestas Wind. Skrovet blev klart för tre veckor sedan, nu återstår "bara" att sätta ihop det med däcket och alla skott. Läs Neil Cox rapport och supporta VOR:s envetnaste och kanske mest beslutsamma deltagare. 
 

Kölkonstruktioner

Curres blogg:

”Jag älskar franska båtar”

8Leifcarlsson

Förmodligen hör du till de som sällan funderar på kölens och bottnens styrka. De allra flesta av oss utgår från att varvet byggt starkt och reflekterar inte över eventuella svagheter. Inte förrän man träffar branschfolk och får höra på deras åsikter. Som Leif Carlsson på Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden, en av de experter jag intervjuade för en serie artiklar om kölar som kommer i Praktiskt Båtägande.

- Jag "älskar“ franska båtar. Skälet är att de går sönder mycket och ger oss en massa jobb, säger Leif och fortsätter gärna att säga sin åsikt utifrån vad han ser.

Läs mer: Kölkonstruktioner

Sittbrunnenfilmer