Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Hajen i mål

Lördag morgon kl 07.25 skar Talanta mållinjen, klarade fjärde platsen i klassen och blev sjunde snabbast på omräknad tid. Beröm grattis och tack till Mikael Ryking med besättning som gett oss fätöljseglare månadens och kanske vinterns mest spännande seglingspplevelse.

Talanta - Log Day 12: A Squall sent by the devil himself and second rudder broken!

04 December 2015

After switching rudders last Sunday we have been pushing the boat really hard. During all the trouble of repairs and standing still we had lost all the advantage to many of our competitors, especially Desna who now had come up on 3rd place in the ranking. As of last Sunday they were 26 miles ahead of us. To avoid making another gybe (meaning once again remove the rudder in the middle of the Atlantic!), we had followed the northerly route far longer than optimal. Therefor we had to sail through a large high pressure with very low winds. Not good for gaining on the competitors!

But as we got into stronger winds we really started the chase. At each report we had gained one to two hours on the corrected time. We overtook Desna and as of last night we were about 50 miles ahead of them. Also having a much more favourable angle towards the wind. Everything was looking promising as we really made our best to regain at least the third place.

However, at 04:30 this morning we were hit by a Squall. A kind of squall we had never experienced before, like it was sent from the Devil himself. In just a few seconds the wind went from 18 knots to 40 knots, the boat was nearly knocked down and the intensity of the wind and the spray from rain and the sea were beyond the believable. This happened while sailing the medium spinnaker and one reef in the main. A disaster! Impossible to get up on deck to pull down the spinnaker sock (and when I say impossible, believe me, it was not possible. No chickens on this boat!). An increadible scene with a spinnaker flapping in 40 knots of wind were playing in front of our eyes while we were holding on tight to the boat.

The spinnaker seems to have kept itself alive. But our last on only one remaining rudder didn’t. It broke down and pieces of the rudder were hanging on both sides. Now we were experienced in rudder removal at sea, so quickly we removed the rudder, brought it up on deck and started to repair. Managed to save half the rudder so now are sailing with a half rudder, the jib only and full water ballast to bring down the remaining part of the rudder into the water. So the play of the podium is lost, but we hope to at least keep our fourth place!

Mikael, Skipper.

 

 

Micke tappade rodret igen

Curres blogg:

Brunel vann, men Talanta snart i mål - utan roder

brunelfirar

Torsdag morgon plöjde svenska Pogo 40s2.an Talanta med Mikael Ryking & Co den djupblåa Atlanten med fina 11,4 knop och hade bara 420 NM kvar till målet i St Lucia. De låg fortfarande fyra efter tyska Knierim 49:an Desna, som gjorde 9,3 knop och hade 449 NM kvar till målet.

Men sedan dess har Talanta knäckt även sitt andra roder! I den senaste rapporten till ARC låg man trots det fyra med 154 sjömil kvar till mål. Farten var dock bara 4,5 knop varför målgången kanske sker först på söndag förmiddag.

Läs mer: Micke tappade rodret igen

Oysterhaveri

Curres blogg:

Köl tappad – igen

polina00

Otroligt – hur kunde det hända? Igen? Och dessutom på en extremt lyxig båt?

Det är frågan många ställer sig efter att ha nåtts av nyheten ett en engelskbyggd Oyster 825 har tappat kölen. Händelsen inträffade i juli 30 sjömil utanför spanska kusten, men först nu har båten bärgats och bogserats in till Alicante.

Läs mer: Oysterhaveri

Sista seglingen

Curres blogg:

Out Frost Bite Race fortsätter i vinter

out1

Vad sägs om lite Big Boat Racing på hemmaplan i vinter? Det lockar förstås och sedan nio år är detta tradition för min del på första advent tillsammans med charterfirman Out. Dom förfogar över ett antal 50-fotare och tvekar sällan. Vi har haft en meter snö på vår adventssegling, vi har haft minus tio och brutit is, och vi har haft så svaga vindar att vi avbrutit. Men vi har alltid kappseglat. Varje år.

I helgen samlade sammanhållande skepparen Roger Granath 30 personer till skepparmöte i Rindö Hamn. Sex båtar – First 50 Freakout med Roger himself, First 50 Team Styrbord med Fastnet Race seglaren Jonas Sandberg, Oceanis 54 med Niclas Herrlin, Jeanneau 51:an Logout med Olle Enström, Oceanis 500 Zama med Bosse Sjödin och Jeanneau 39:an Arabesque med Rolf Grönqvist.

Läs mer: Sista seglingen

Micke ligger fyra i ARC

Curres blogg:

Talanta fyra - trots brutet roder

Måndag morgon ligger svenska Pogo 40:an Talanta med Mikael Ryking fyra i racing A-klassen i ARC. Man tappade tredjeplatsen i torsdags sedan man kört på något i vattnet så att babords roder gick av. Samtal hem till seglare med koll i Stockholm, ledde till att varvet, föreslog besättningen att stoppa båten. Sedan ta ut det brutna rodret, ta ut det hela och stoppa in detta i babordstrumman. I fredags när det ljusnat genomförde Mikael och hans besättning Mats Victorin, Emely Hagen och Karl Jungfeldt operationen och lyckades. Tala om sjömanskap!

Beröm i kubik är de värda för att de klarade bytet och för att de ger oss fåtöljseglare ännu mer spänning än att följa deras vilda undanvindsåkande över Atlanten.

Läs mer: Micke ligger fyra i ARC

Nya X4:an

Curres blogg:

Vassast från Danmark

Är nästa års vassaste nyhet dansk? Det dom gör i Danmark blir dejligt - hver gang.. Inte billig, men oj så god är intryckey av x-Ycahts nyaste.

"Good Afternoon,
 
I am pleased to announce the launch of the brand new X4 by X-Yachts.
 

20 svenska båtar i ARC 2015

Curres blogg:

Stockholmare ligger tvåa

” Måste göras” heter det om att segla över Atlanten och den maningen har i år hörsammats av hela 20 svenska besättningar i allt från solida långfärdsbåtar till populära familjebåtar, avdankade racers, gamla familjebåtar och en äkta racer – en sanslös franskbyggd Pogo 40S2. Den är inköpt av Mikael Ryking, tidigare X-332 seglare och med ombord på resan över ”Pölen” har han en annan X-332 seglare - Mats Victorin plus Emely Hagen och Karl Jungstedt. Och de kör som de är vana vid hemma – för fullt.

Läs mer: 20 svenska båtar i ARC 2015

Norsk propå

Curres blogg:

Slopa momsen på segelbåtar

Hanse315

Som så ofta är norska Seilas i framkant vad gäller goda tankar. Nu har tidningens ansvarige utgivare Ole Henrich Nissen-Lie tyckt till om momsen på segelbåtar. Hans propå går ut på att eftersom elbilar slipper moms av miljöskäl i Norge, så borde segelbåtar också göra det. Segelbåtar påverkar inte heller miljön, eftersom de ju drivs av vindens kraft.

Så varför flyga till sydliga breddgrader med de utsläpp i atmosfären det medför, när man kan segla och inte släppa ut något alls, menar han.

Läs mer: Norsk propå

Ny SRS/ORCi-tabell

Curres blogg:

Mera om SRS kontra ORCi

Aspect40

Att förenkla för läsbarhet blev inte tydligt. Högst SRS ska såklart motsvaras av lägst mätetal i ORCi. Men för att igen visa hur det skiljer mellan systemen, publiceras här en ny tabell med SRS båtars lägsta (långsammaste) - och högsta tal (snabbaste) samt ORCi båtars lägsta (snabbaste) och högsta (långsammaste) tal.

Läs mer: Ny SRS/ORCi-tabell

Kolibri hittad

Curres blogg:

Övergiven norsk Swan siktad flytande

I början av maj i år övergav besättningen på norska Swan 44:an Kolibri båten i en 50 knops storm 500 M söder om Azorerna. Båten hade slagit runt två gånger, masten var bruten , styrningen och motorn ur funktion och en ombord hade brutit revben då man skickade Mayday och blev helikopterräddade av portugisiska sjöräddningen.

Att en gammal tung trygg, djup Swan 44 kunde slå runt förvånade en del erfarna seglare, men visade på kraften i stormen och vad våldsam sjö kan medföra. I samma storm välte och sjönk en 40 fots katamaran och ytterligare tre båtar övergavs.

I juni, en månad efter händelsen siktades Kolibri flytande av långseglare och igen nu i november 635 M sydost om Bermuda enligt sajten svenska långfärdsseglare.

Läs mer: Kolibri hittad

Handikappdebatten

Rätt ska vara rätt om SRS och ORCi

1Swan42

Som väntat blev det reaktioner på inlägget om SRS kontra ORCi förra veckan. Kommentarer i mängd har kommit, vilket verkar belysa ett behov av att diskutera för och emot systemen.

Först ska dock sägas att mina sagesmän på middagen i höstas hade fel angående den båt och den skeppare de pekade på som exempel på hur SRS kan fungera. Sagde skeppare hade inte som de sade mätt den egna båten, en annan mätman gjorde en verifierad mätning, meddelar vederbörande.

För det felet ska han ha en ursäkt! Uppgiften borde såklart ha kollats innan den vidarebefordrades. Lärdomen är att oavsett vem som uttalar sig, lönar det sig att höra vad den tilltalade har att säga i saken.

Hela syftet med inlägget var emellertid att diskutera SRS och ORCi och få bättre synk mellan systemen så att vi som kappseglar har samma chans att vinna oavsett respitregel.

Jämför SRS och ORCiHandikappdebatten

Sittbrunnenfilmer