Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Besök i Greifswald

Curres blogg:

Hanse/Dehler laddar

varvet

Att besöka båtfabriker är alltid intressant, särskilt för att jämför stordrift med småskalighet. För min del har det oftast blivit besök hos Linjett/Rosättra, Hallberg-Rassy och Najad, eftersom de ligger närmast. Arcona bygger mycket i Estland, men dit är det längre och har bara hänt en gång hittills.

Läs mer: Besök i Greifswald

Kör på känsla

Rambler 100 Navigator Peter Isler photo credit TR2011Jan HarleyCurres blogg:

Instrument ombord hjälp eller stjälp?

Amerikanen Peter Isler har vunnit America´s Cup som navigatör och har nu gått in för att dela med sig av sina kunskaper i en serie seminarier på nätet – webinars.

'Hans utgångspunkt i resonemangen är huruvida avancerad teknologi ombord som taktik och navigeringsprogrammet Expedition hjälper eller stjälper? Han menar att en del teknologi har hjälpt alla seglare, medan andra har gett de med resurser mest.

Särskilt intressant är att ta del av Peter Islers åsikt att många seglare skulle segla bättre om de stängde av alla instrument ombord och seglade på känsla.

 

Läs mer: Kör på känsla

Ian Walker talar ut

Curres blogg

”Volvo Ocean Race behöver förändringar”

abuitaia

Vinnaren av Volvo Ocean Race 2014 -2015 britten Ian Walker berättar öppenhjärtigt på tävlingens hemsida för rapportören på högkvarteret i Valencia Jon Bramley vad han tycker - om tävlingen, om VO 65, vad han tror om framtiden för racet och för sin egen del.

Till det mest intressanta Ian har att berätta hör åsikten att tävlingen skulle vinna på att återgå till det tidigare formatet med regelbåtar och gå ifrån entypskonceptet.

Läs mer: Ian Walker talar ut

SMA till Irland

Curres blogg:

IMOCA 60 SMA räddad

imoca60sma

Till slut, i förra veckan efter 20 dagar på drift, lyckades försäkringsbolaget Pantaenius få ombord en man på övergivna IMOCA:60 SMA och styra in mångmiljonbåten till Crookhaven på sydvästra Irland.

Som berättats tidigare på detta forum blev franske soloseglaren Paul Meilhat illa skadad av en brottsjö när han var på däck för att stabilisera masten 15 december. Han bröt inte bara revben utan även höftbenet och måste kalla på hjälp. Efter att ramlat ur en nersläppt flotte och hamnat i havet kunde en helikopter få upp Paul utanför Azorerna under svåra förhållanden.

Läs mer: SMA till Irland

JPK1010

Curres blogg:

Fransk psykning gav utdelning i Sydney - Hobart

SYHO15ka 5140

GeryFör två månader sedan trodde fransmannen Gery Trenteseaux att han skulle ta det lugnt resten av året. Tagen av sin seger i Rolex Fastnet Race 2015 med JPK 1080:an Courrier Leon hade han fog för det.

Men när fick en fråga från Beneteau om vad som skulle kunna få honom att ändra sig, en ”psykning” kallar han propån, svarade han: Det skulle vara Sydney - Hobart Race i så fall.

”Psykningen” ledde till att han tog totaltvåan i denna världens mest berömda och hårdaste havskappsegling. Men ingen borde ha varit förvånad, för Gery har ett track som heter duga. Efter att deltagit 1994 med en Beneteaubåt kallad Kyote och 2008 med en First 45 Lady Courrier, där seglen skörade, ansåg han sig inför Rolex Sydney-Hobart 2015 veta vad som behövdes – nya starka segel, bra besättning och bra båt.

Läs mer: JPK1010

Amerikanerna först

Comanche tog skottet

Ken Read och superbesättningen på supermaxin Comanche tog inte oväntat målskottet i Hobart strax före lunch svensk tid. Med en seglad tid om 02.08.58.30 och 13,1 knop över linjen lämnade Ken & Co närmsta konkurrenten Rambler i kölvattnet på målrakan och 49 sjömil bakom sig uppför Darwent River. Prestationen är desto starkare med tanke på haveriet av ett roder och ett centerbord i stormen första natten.

- Vi lärde oss hur vi skulle segla båten lite annorlunda utan centerbordet och bara en del av rodret, sade Ken som förklaring till sin come-back i seglingen till TV-kanalen Seven Network på måndag förmiddag.

Läs mer: Amerikanerna först

Helikopterräddad

Curres blogg:

IMOCA 60 SMA gäckar räddarna

https://youtu.be/I75vt1035-I

Screen Shot 2015 12 24 at 7.30.53 PM 300x183För franske soloseglaren Paul Meilhat var och är denna vinter svår. Efter att han och Michel Desjoyeaux brutit Transat Jacques Vabre mot Itaiji i november startade han i december soloracet St Barth – Port de la Foret med sin IMOCA 60 SMA. Men 14 december skadade han sig så illa av en sjö under ett segelskifte att han blev tvungen att be om assistans och blev helikopterräddad utanför Azorerna och övergav därmed sin mångmiljonbåt.

Läs mer: Helikopterräddad

Comanche satte spinnakern

Curres blogg:

Spännande start för Sydney-Hobart

Först började startbåten att sjunka och måste köras på land, sedan gav den första korta kryssen i Sydney Harbour kollision mellan fyra TP 52, panikslag på monsterbåten Comanche och täta duckningar mellan de tre övriga jätte båtarna.

En frisk nordost bäddade för en klassiskt spännande krysstart, som förhandsfavoriten och flerfaldiga vinnaren Wild Oats XI tog vid lämärket före Comanche, Rambler 88, Ragamuffin 100 och Perpetual Loyal. På den korta kryssen valde Loyal fel kant och tappade sitt försprång till Loyal om än bara med en båtlängd.

Läs mer: Comanche satte spinnakern

Super 12:or i San Fransisco

Curres blogg:

Tolvor kontrakterade för come-back

I efterdyningarna på beslutet att förlägga nästa America´s cup till Bermuda lanserade Tom Ehman från Oracle USA, sitt förslag 2015 om att ordna den gamla sortens matchracing i stora kölbåtar, i moderna 12:or. Han bildade för den saken San Francisco Yacht Racing Challenge med planen att segla 12:or på San Francisco Bay.

Nu ser projektet ut att bli verklighet, varvet Westerly Marine i Santa Ana har kontrakterats för att bygga de nya super 12:orna. Dessa blir en entypsversion av de gamla ståtliga 12:orna som seglades i America´s Cup 1958 – 1987 och för evigt sinnebilden av Cupen och matchracing.

Läs mer: Super 12:or i San Fransisco

Öppet i Cowes

Curres blogg:

Kom när det passar hos Beken

De här öppettiderna har inte många, men ett besök i den berömda butiken i Cowes är fint för saliga seglare sugna på att botanisera bland de bästa bilder som tagits i the Solent. Och inte bara på kappseglingsbåtar i spektakulära situationer, utan på många storslagna cruiseliners som QE II, störst och ståtligast av dem alla.

Fartduell

Curres blogg:

FAREAST 28R mot J/88

duell

Två supersnabba nya med samma mål. Kinabyggda FAREAST 28R vill vinna på lågt pris och sanslös prestanda. Amerikanska J/88 på kolfiberrigg och inredning. Båda testade jag i höstas och vet vilken som ger mest.

Läs mer och döm själv.Fartduell

Sittbrunnenfilmer