Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Nya X4:an

Curres blogg:

Vassast från Danmark

Är nästa års vassaste nyhet dansk? Det dom gör i Danmark blir dejligt - hver gang.. Inte billig, men oj så god är intryckey av x-Ycahts nyaste.

"Good Afternoon,
 
I am pleased to announce the launch of the brand new X4 by X-Yachts.
 

20 svenska båtar i ARC 2015

Curres blogg:

Stockholmare ligger tvåa

” Måste göras” heter det om att segla över Atlanten och den maningen har i år hörsammats av hela 20 svenska besättningar i allt från solida långfärdsbåtar till populära familjebåtar, avdankade racers, gamla familjebåtar och en äkta racer – en sanslös franskbyggd Pogo 40S2. Den är inköpt av Mikael Ryking, tidigare X-332 seglare och med ombord på resan över ”Pölen” har han en annan X-332 seglare - Mats Victorin plus Emely Hagen och Karl Jungstedt. Och de kör som de är vana vid hemma – för fullt.

Läs mer: 20 svenska båtar i ARC 2015

Norsk propå

Curres blogg:

Slopa momsen på segelbåtar

Hanse315

Som så ofta är norska Seilas i framkant vad gäller goda tankar. Nu har tidningens ansvarige utgivare Ole Henrich Nissen-Lie tyckt till om momsen på segelbåtar. Hans propå går ut på att eftersom elbilar slipper moms av miljöskäl i Norge, så borde segelbåtar också göra det. Segelbåtar påverkar inte heller miljön, eftersom de ju drivs av vindens kraft.

Så varför flyga till sydliga breddgrader med de utsläpp i atmosfären det medför, när man kan segla och inte släppa ut något alls, menar han.

Läs mer: Norsk propå

Ny SRS/ORCi-tabell

Curres blogg:

Mera om SRS kontra ORCi

Aspect40

Att förenkla för läsbarhet blev inte tydligt. Högst SRS ska såklart motsvaras av lägst mätetal i ORCi. Men för att igen visa hur det skiljer mellan systemen, publiceras här en ny tabell med SRS båtars lägsta (långsammaste) - och högsta tal (snabbaste) samt ORCi båtars lägsta (snabbaste) och högsta (långsammaste) tal.

Läs mer: Ny SRS/ORCi-tabell

Kolibri hittad

Curres blogg:

Övergiven norsk Swan siktad flytande

I början av maj i år övergav besättningen på norska Swan 44:an Kolibri båten i en 50 knops storm 500 M söder om Azorerna. Båten hade slagit runt två gånger, masten var bruten , styrningen och motorn ur funktion och en ombord hade brutit revben då man skickade Mayday och blev helikopterräddade av portugisiska sjöräddningen.

Att en gammal tung trygg, djup Swan 44 kunde slå runt förvånade en del erfarna seglare, men visade på kraften i stormen och vad våldsam sjö kan medföra. I samma storm välte och sjönk en 40 fots katamaran och ytterligare tre båtar övergavs.

I juni, en månad efter händelsen siktades Kolibri flytande av långseglare och igen nu i november 635 M sydost om Bermuda enligt sajten svenska långfärdsseglare.

Läs mer: Kolibri hittad

Handikappdebatten

Rätt ska vara rätt om SRS och ORCi

1Swan42

Som väntat blev det reaktioner på inlägget om SRS kontra ORCi förra veckan. Kommentarer i mängd har kommit, vilket verkar belysa ett behov av att diskutera för och emot systemen.

Först ska dock sägas att mina sagesmän på middagen i höstas hade fel angående den båt och den skeppare de pekade på som exempel på hur SRS kan fungera. Sagde skeppare hade inte som de sade mätt den egna båten, en annan mätman gjorde en verifierad mätning, meddelar vederbörande.

För det felet ska han ha en ursäkt! Uppgiften borde såklart ha kollats innan den vidarebefordrades. Lärdomen är att oavsett vem som uttalar sig, lönar det sig att höra vad den tilltalade har att säga i saken.

Hela syftet med inlägget var emellertid att diskutera SRS och ORCi och få bättre synk mellan systemen så att vi som kappseglar har samma chans att vinna oavsett respitregel.

Jämför SRS och ORCiHandikappdebatten

Sista 700

Curres blogg:

Nu tar det slut

Vid lanseringen för fem år sedan av 700 segelbåtar i test, trycktes 8 000 böcker. Modigt och mycket, men efter att ha sålt 13 596 ex av föregångaren 500 segelbåtar i test mellan 2005 och 2010, vågade Norstedts Förlag ta steget.

Idag i november 2015 har planen fungerat – upplagan av 700 segelbåtar i test är snart slut, 25 exemplar är allt som finns kvar i lager i november 2015.

Men eftersom nytryck, uppdatering och en komplettering med ytterligare cirka 200 båtar - kanske 800 sidor totalt - inte går att genomföra. Kostnader kontra intäkter balanserar inte, projekt i miljonklassen går inte ihop, alltså blir det inget mer och snart samlarvärde på 700 i test.

Tråkigt, men ännu tråkigare är att hela den tryckta världen har det hårt, upplagorna på böcker och tidningar är en pust jämfört med för tio år sedan, det vill säga före apparnas och Googles dagar.

Min mångåriga hemvist Båtnytt lever, men hur länge till innan ägarna packar ihop den med Praktiskt Båtägande? Vi Båtägare slås ihop med Båtnytt och de två som gjort tidningen får nya jobb. Och de två som rattat Vibben tar över.

Läs mer: Sista 700

Skaplig Hanseboot

Curres blogg:

Större, snabbare, snyggare  i Hamburg

10BW50

När båtabstinensen och rastlösheten tilltog i novembermörkret blev Hanseboot i Hamburg en lyckad flykt från vardagen i skrivarlyan. Billigflyg och dito hotell, om än i skumma kvarter, ordnade en storstadshelg till överkomlig kostnad.

Hanseboot som mässa var skaplig genom att 67 jollar, dagseglare, cruisers, racers och exprimentbyggen fanns att se. Plus brokers, stor tillbehörsavdelning, refitavdelning, bassänger för barn som ville testa segling, föredrag i vartenda hörn. Och en flytande mässa med stora båtar vid turiststråket i Hamburgs gästhamn ökade besöksvärdet ytterligare.

Läs mer: Skaplig Hanseboot

SRS-debatt

Curres blogg:

Dags att skrota SRS

seapilot2startbild

På en middag efter en kappsegling i somras blev jag uppmärksammad av mina bordsgrannar, ett par kända seglare på att deras förtroende för SRS inte är det bästa. Enligt deras mening är systemet föremål för subjektiva bedömningar.

Hur kan en SRS-mätman få lov att mäta in sin egen båt? Konstigt att ingen protesterar när ägaren vinner segling efter segling och tillochmed en hel bil, ansåg dessa drivna seglare.

De tyckte att det är dags för en mer seriös behandling av båtars respittal, pekade på ORCi och att SRS inte är transparent.

Läs mer: SRS-debatt

Rassys varv rivet

Curres blogg:

Båthistoria i graven

1Varvet2015

Ett stycke svensk båtkultur, Rassys gamla båtbyggeri i Kungsviken på Orust är borta - jämnat med marken. Det kunde besökare se till sin sorg vid tilläggning i viken i somras.

Läs mer: Rassys varv rivet

Höst och vinter

Curres blogg:

Ingen vinter i sikte

2

Vi som minns hur vädret var i oktober 2010 vet hur det har varit i år, kan jämföra och fundera på vilket år som varit bäst för att segla. För egen del minns jag hur snön vräkte ner vid upptagningen 2010, hur vi sedan decemberseglade med en Hallberg-Rassy till Väderöarna i isande kyla och snörök och körde fast i isen i Sotenkanalen. Och hur vi körde i konvoj från Vaxholm på luciakappseglingen till Sandhamn för att komma ut på isfritt vatten.

Läs mer: Höst och vinter

Sittbrunnenfilmer