Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Rassys varv rivet

Curres blogg:

Båthistoria i graven

1Varvet2015

Ett stycke svensk båtkultur, Rassys gamla båtbyggeri i Kungsviken på Orust är borta - jämnat med marken. Det kunde besökare se till sin sorg vid tilläggning i viken i somras.

Läs mer: Rassys varv rivet

Höst och vinter

Curres blogg:

Ingen vinter i sikte

2

Vi som minns hur vädret var i oktober 2010 vet hur det har varit i år, kan jämföra och fundera på vilket år som varit bäst för att segla. För egen del minns jag hur snön vräkte ner vid upptagningen 2010, hur vi sedan decemberseglade med en Hallberg-Rassy till Väderöarna i isande kyla och snörök och körde fast i isen i Sotenkanalen. Och hur vi körde i konvoj från Vaxholm på luciakappseglingen till Sandhamn för att komma ut på isfritt vatten.

Läs mer: Höst och vinter

Segelbåtsproduktionen ökar

Curres blogg:

Uppåt hos varven

5Linjett43

År 2015 ser ut att bli ett bättre år i segelbåtsbranschen än 2014 med ökad produktion och större omsättning på de fyra tongivande svenska varven. Arcona har levererat 28 båtar och har fullt in i mars 2016. Linjett har fått ut 10 båtar under året och har fullt till sommaren 2016. Najad har levererat fem båtar och har dessutom en 570 med planerad sjösättning i december i år.

Läs mer: Segelbåtsproduktionen ökar

Inredningar

Curres blogg:

Ett proffs om segelbåtsinredningar

 

Alex

I en tid när design börjar bli viktigt på nya segelbåtar, är det intressant att ta del av vad ett proffs, specialiserad på inredningsmiljöer tycker om interiörerna i nya båtar. Vi slog följe med Alexandra Moore, arkitekt och flitig seglare på den flytande mässan i Gustavsberg i höstas och besökte fem båtar i vitt skilda prislägen för helt olika användare. Hon var även med och seglade ett par båtar. Här är hennes synpunkter.

Läs mer: Inredningar

Vagabonde

Curres blogg:

Heder åt Peder

DSC 7616

För flertalet seglare med träbåt betyder ägandet att de mår väl. Även de som lever med sina båtar året om och lägger mycket tid och pengar på sina skepp håller på tesen att trä är stort och speciellt.

En av dem bland hängivna träbåtsvänner som satsat och satsar mest, är Peder af Geijerstam – Lindberg, ägare till vackra Vagabonde, som är en mäktig havskryssare på 55 fot byggd 1957 av 19 ton Hondurasmahogny. Det speciella med Peder är att han inte tvekar att ha Vagabonde i en finish som slår det mesta som flyter.

- Det har tagit flera år att få ordning på Vagabonde och kostat en del. Men för mig handlar det om välmående. De som kommer ombord lägger ofta upp ett leende, de mår bra på Vagabonde. Och det gillar jag, sade Peder när vi ”testade ”hans skepp förra helgen.

Läs mer: Vagabonde

Hamble

Curres blogg:

Himmelriket för racers

14Racersparad

Utanför Southamtpton ligger Hamble River, som sträcker sig en timma inåt land från Hamble Point till Swanwick. Här finns tre marinor, som är granne med the Solent, sydkustens mest frekventerade seglingsvatten och hemmaplan för en räcka racers.

För att stilla lusten på att se brittiska båtar tog efter Southamption Boat show en avstickare till Hamble Point Marina och Port Hamble i väntan på att Maxi 1200 skulle bli klar att testa i frisk vind hos importören Regatta Yachting. I båda hamnarna fanns mycket att se för en båtbiten nordbo.

I den Hamble Point finns ett flertal båtfirmor - Arcona UK, X-Yachts, J/Boats, Dehler, Jeanneau, Grand Soleil plus ett stort antal beg-båtar parkerade på landbacken.
I Port Hamble två kilometer bort är atmosfären inte kommersiell, lyxigare, grönare och pittoreska rara samhället Hamble le Rice att upptäcka.

Förutom bryggor med båtar storlek större finns också Hamble Yacht Service, som servar en mängd racers. Den som vill kolla in det senaste i linjer har fullt upp där i flera timmar.

Läs mer: Hamble

Engelsk båtmässa

Curres blogg:

Southampton drar ifrån

0

När säsongen tar slut här hemma kan man mönstra för en transportsegling, åka på kappseglingsvecka i Kroatien, eller dra till båtmässor i Europa. Jag valde Southampton för att se nya båtar och passa på att segla Maxi 1200 i frisk vind.

Southampton var en ovanligt bra mässa med fler båtar än på länge och lika mycket att se på iland som i sjön längs 4 km bryggor. Med över 110 000 besökare och 330 båtar, varav cirka 80 var segelbåtar, broschyrväder sista dagarna, blev mässan lyckad.

Efter två dagar var mitt intryck att trenden går mot ökad polarisering. Å ena sidan välbyggda, eleganta cruiser och cruiser-racers från små, specialiserade varv. Å den andra sidan storvarven, vars (över)kapacitet gör att de ställer ut samma modeller överallt. I Southampton var dock Dufour modesta, visade bara 350 och 460. Jeanneau och Beneteau hade jättemontrar på land och nya Jeanneau 64 i sjön. Hanse/Dehler spände med elva båtar i sjön och med nya 315 som dragplåster. Bavaria hade nio båtar i sjön, men inga nyheter.

Läs mer: Engelsk båtmässa

Premiärmöte

Curres blogg:

Höjdarbåtar i oväntat möte

https://youtu.be/UC4PNSMHoRo

När juryn för Årets Segelbåt tog ut Linjett 43 på tisdagen för att känna på egenskaperna råkade en annan kandidat komma ut på samma fjärd utanför Gustavsberg – Arcona 465. Vi lade upp båtarna på kryss och seglade dem en stund bredvid varandra för att kolla fart och höjd för skojs skull.

För Linjettens del var det andra gången och för Arcona 465 första gången båtarna seglade, varför man kan säga att juryn var på rätt plats vid rätt tillfälle.

Inom kort kommer redogörelser av hur dessa höjdarbåtar och övriga nominerade är att segla. Men redan nu kan sägas att juryn är överraskad, ibland imponerad av kreativiteten i båtarna vi seglat så här långt.

Curt Gelin

KommentarerPremiärmöte

Nya Arconan

Arcona 465 – konstruktörens tankar

Arcona465

För drygt 10 år sedan när Arcona 460 presenterades var det en perfekt kombination för cruising segling och racing, Yachting world skrev i sin test 2004: hon är en fantastisk båt att äga både för racing och crusing och levererar äkta seglings glädje. Utvecklingen har sedan gått med en otrolig fart, mätreglerna som under en period var mycket ogynnsamma för denna typ av båt har nu utvecklats och stimulerar nu båtar med stor styvhet och mycket segel för snabbhet i alla vindar. Arcona Yachts har nu bestämt sig att komma med en uppföljare. Det är ett getingbo med 46 fotare som konkurrerar om marknaden så det man gör måste inte bara bli bra utan bättre än vad som redan finns.

Målsättningen med Arcona 465 är att skapa en snabb, modern och lätthanterlig 46-fots performance cruiser. Båten skall ha ett stabilt, starkt och lättdrivet skrov med klassisk Arcona profil. Även invändigt skall Arconas specifika kännetecken finnas på plats: snickerier av hög klass, praktiska detaljer på rätt ställe och en från början inbyggd trivsel.
Arcona 465 kommer att laddas med topp prestanda för maximal seglingsupplevelse och, liksom sina större och mindre systrar, vara en vinnare även på kappseglingsbanorna.
Målet kommer att nås tack vare låg vikt, ett effektivt segelplan och samma höga stabilitet som kännetecknar alla Arconas modeller. Detta att skapa båtar med bra prestanda är inte något självändamål det ger en stor fördel vid långa överfarts seglingar att nå sitt mål på kortare tid, det skapar också större säkerhet att kunna segla undan uppkommande oväder samt naturligtvis nöjet att aldrig bli omseglad.

Skrovet är en vidareutveckling av den serie som började med Arcona 410 och som kontinuerligt förfinats fram till den senaste modellen – Arcona 380, som lanserades förra året. Seglingsegenskaperna hos 380 är mycket goda och har överträffat alla förväntningar, Arcona 465 blir en direkt utveckling av denna skrovform.
Skrov, däck och innerliner kommer att produceras med kolfiber infusion, vilket garanterar optimerad vikt och kvalitet.

Arcona 465 kommer att få ett segelplan med fock och relativt sett, ett något större storsegel än tidigare modeller. Allt för att förenkla hanteringen och hålla nere kostnaderna.
Ett högeffektivt segelplan i kombination med optimerad vikt kommer att ge Arcona 465 samma goda lättviktsprestanda som tidigare Arcona modeller.
Hög stabilitet ska uppnås med samma typ av kompositköl, stålfena med bly bulb som övriga Arcona båtar. Både köl och roder kommer att CNC-fräsas för att uppnå optimal precision på profilerna och utformas enligt de allra senaste rönen för maximal lyftkraft och minimalt motstånd. Vi följer de utvecklings projekt som bedrivs på Chalmers Tekniska högskola för att utvärdera och optimera skrov och kölutformningen.

Är allt detta möjligt? Svaret blir ett otvetydigt ja. Med dessa höga ambitioner, med Arcona gruppens stora erfarenhet och gedigna kompetens kommer vi att lyckas. Tidigare modellers samlade framgångar har visat vägen och möjligheterna.

Stefan Qviberg
Naval Architect

Västervik i augusti 2015

Årets Fastnet

Curres blogg:

Svensk skräll i Fastnet Race.

Ganska otippat kom stockholmsbåten Anahita med Carl Urban kom trea i sin klass och på 21.a plats totalt i Fastnet Race. Otippat därför att Anahita är en fin gammal havskryssare på 52 fot byggd 1962 och ritad av Arvid Laurin. Därmed blev hon bäst av de svenska båtar som ställde upp i denna berömda havskappsegling. Detta stod klart när alla resultat räknats ihop i veckan.

Läs mer: Årets Fastnet

Nya kolfiberarconan

Curres blogg:

Arcona 465 till Gustavsberg

 arcona1

Nu har Arcona Yachts bekantgjort nya Arcona 465 och att den kommer till Allt på Sjön i Gustavsberg. Men 465 är ingen modifierad Arcona 460, som jag trott med tanke på att metoden förekommer frekvent. Nej, 465 är enligt Arcona helt igenom nykonstruerad och därtill varvets första i kolfiber.

Läs mer: Nya kolfiberarconan

Sittbrunnenfilmer