Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Comanche satte spinnakern

Curres blogg:

Spännande start för Sydney-Hobart

Först började startbåten att sjunka och måste köras på land, sedan gav den första korta kryssen i Sydney Harbour kollision mellan fyra TP 52, panikslag på monsterbåten Comanche och täta duckningar mellan de tre övriga jätte båtarna.

En frisk nordost bäddade för en klassiskt spännande krysstart, som förhandsfavoriten och flerfaldiga vinnaren Wild Oats XI tog vid lämärket före Comanche, Rambler 88, Ragamuffin 100 och Perpetual Loyal. På den korta kryssen valde Loyal fel kant och tappade sitt försprång till Loyal om än bara med en båtlängd.

Läs mer: Comanche satte spinnakern

Super 12:or i San Fransisco

Curres blogg:

Tolvor kontrakterade för come-back

I efterdyningarna på beslutet att förlägga nästa America´s cup till Bermuda lanserade Tom Ehman från Oracle USA, sitt förslag 2015 om att ordna den gamla sortens matchracing i stora kölbåtar, i moderna 12:or. Han bildade för den saken San Francisco Yacht Racing Challenge med planen att segla 12:or på San Francisco Bay.

Nu ser projektet ut att bli verklighet, varvet Westerly Marine i Santa Ana har kontrakterats för att bygga de nya super 12:orna. Dessa blir en entypsversion av de gamla ståtliga 12:orna som seglades i America´s Cup 1958 – 1987 och för evigt sinnebilden av Cupen och matchracing.

Läs mer: Super 12:or i San Fransisco

Öppet i Cowes

Curres blogg:

Kom när det passar hos Beken

De här öppettiderna har inte många, men ett besök i den berömda butiken i Cowes är fint för saliga seglare sugna på att botanisera bland de bästa bilder som tagits i the Solent. Och inte bara på kappseglingsbåtar i spektakulära situationer, utan på många storslagna cruiseliners som QE II, störst och ståtligast av dem alla.

Fartduell

Curres blogg:

FAREAST 28R mot J/88

duell

Två supersnabba nya med samma mål. Kinabyggda FAREAST 28R vill vinna på lågt pris och sanslös prestanda. Amerikanska J/88 på kolfiberrigg och inredning. Båda testade jag i höstas och vet vilken som ger mest.

Läs mer och döm själv.Fartduell

Tyskland mot M32-matchracing

Curres blogg:

M 32 för matchracing möter motstånd

bermuda

Två uttalanden, ett pressmeddelande från organisatörerna av Match Race Germany och ett uttalande av Knut Frostad på Yacht Racing Forum borde oroa svenska Aston Harald och deras beslut att ta över touren. Trots massiv PR till media och en hisnande prissumma, kanske steget inte var fullt så lyckat som man gjorde gällande vid tillkännagivandet i somras.
Tvivlare på vitsen med flerskrov har nu fått vatten på sina kvarnar. Så här säger tyskarna:

Läs mer: Tyskland mot M32-matchracing

Gotland medsols

ÅF Offshore Race 2016 seglas medurs

2015-11-02 - ÅF Offshore RaceSeglingssäsongen 2016 börjar gå mot sitt slut. Vi har summerat deltagarnas intryck och våra erfarenheter från årets ÅF Offshore Race. Vi kan konstatera att det blev en bra och uppskattad regatta där inte minst det gynnsamma vädret var en bidragande orsak. Men vi ser också att både seglare och funktionärer nu är hemmastadda på Skeppsholmen. Det bidrar till ett väl fungerande samarbete och underlättar de obligatoriska momenten innan själva kappseglingen sätter igång.

Som respons på de svar vi fått i deltagarenkäten har vi beslutat att ändra bansträckningen för nästa års regatta. ÅF Offshore Race 2016 kommer att seglas medurs runt Gotland.

Ett önskemål som framkom i årets deltagarenkät var tips om var besättningar utan egen båt kan hyra en kappseglingsbåt till ÅF Offshore Race 2016. KSSS kan nu förmedla kontaktuppgifter till olika uthyrare. Ytterligare information finner du under fliken Kappsegling på KSSS hemsida eller genom klicka på följande länk (www.ksss.se/Kappsegling/Segla-AF-Offshore-Race-med-hyrbat)

I årets regatta introducerade vi en sammanställd placeringslista i SRS för alla deltagare som seglat samma bana. För att kunna sammanföra SRS och ORCi i en lista fick vi hjälp av SSF att ta fram ett SRS-tal baserat på det ORC-mätbrev som båtarna i ORCi hade. Inför 2016 kommer vi att tillsammans med SSF fortsätta utveckla detta i syfte att presentera en så rättvisande sammanställd lista som möjligt.

Vi kommer att presentera inbjudan till ÅF Offshore Race 2016 i november och kort därefter räknar vi med att anmälan öppnar.

Vi vill passa på och tipsa om den förenklade beskrivning av ISAF Special Regulations som KSSS har tagit fram. Förutom text, innehåller beskrivningen även bilder som visar exempel på aktuell säkerhetsutrustning kopplad till respektive avsnitt i ISAF Special Regulations.

Beskrivningen Besiktningsgenomgång 2015 hittar du  geom att klicka på länken.

Varmt välkommen till ÅF Offshore Race 2016

Håkan Andersson
Tävlingsledare

Toppenbra beslut av KSSS. Nu blir det som förr en taktikernas och navigatörernas kamp på utsidan av Gotland. Att våga stå på innanför Raude Hund, se botten, men vinna på konkurrrenter, kan bli årets nervkittlare och en fördel för alla båtar med måttligt djupgående. Eller som Mats Gustafsson på Rosättra har sagt: När det luktar koskit är det dags att slå ut.

Hajen i mål

Lördag morgon kl 07.25 skar Talanta mållinjen, klarade fjärde platsen i klassen och blev sjunde snabbast på omräknad tid. Beröm grattis och tack till Mikael Ryking med besättning som gett oss fätöljseglare månadens och kanske vinterns mest spännande seglingspplevelse.

Talanta - Log Day 12: A Squall sent by the devil himself and second rudder broken!

04 December 2015

After switching rudders last Sunday we have been pushing the boat really hard. During all the trouble of repairs and standing still we had lost all the advantage to many of our competitors, especially Desna who now had come up on 3rd place in the ranking. As of last Sunday they were 26 miles ahead of us. To avoid making another gybe (meaning once again remove the rudder in the middle of the Atlantic!), we had followed the northerly route far longer than optimal. Therefor we had to sail through a large high pressure with very low winds. Not good for gaining on the competitors!

But as we got into stronger winds we really started the chase. At each report we had gained one to two hours on the corrected time. We overtook Desna and as of last night we were about 50 miles ahead of them. Also having a much more favourable angle towards the wind. Everything was looking promising as we really made our best to regain at least the third place.

However, at 04:30 this morning we were hit by a Squall. A kind of squall we had never experienced before, like it was sent from the Devil himself. In just a few seconds the wind went from 18 knots to 40 knots, the boat was nearly knocked down and the intensity of the wind and the spray from rain and the sea were beyond the believable. This happened while sailing the medium spinnaker and one reef in the main. A disaster! Impossible to get up on deck to pull down the spinnaker sock (and when I say impossible, believe me, it was not possible. No chickens on this boat!). An increadible scene with a spinnaker flapping in 40 knots of wind were playing in front of our eyes while we were holding on tight to the boat.

The spinnaker seems to have kept itself alive. But our last on only one remaining rudder didn’t. It broke down and pieces of the rudder were hanging on both sides. Now we were experienced in rudder removal at sea, so quickly we removed the rudder, brought it up on deck and started to repair. Managed to save half the rudder so now are sailing with a half rudder, the jib only and full water ballast to bring down the remaining part of the rudder into the water. So the play of the podium is lost, but we hope to at least keep our fourth place!

Mikael, Skipper.

 

 

Micke tappade rodret igen

Curres blogg:

Brunel vann, men Talanta snart i mål - utan roder

brunelfirar

Torsdag morgon plöjde svenska Pogo 40s2.an Talanta med Mikael Ryking & Co den djupblåa Atlanten med fina 11,4 knop och hade bara 420 NM kvar till målet i St Lucia. De låg fortfarande fyra efter tyska Knierim 49:an Desna, som gjorde 9,3 knop och hade 449 NM kvar till målet.

Men sedan dess har Talanta knäckt även sitt andra roder! I den senaste rapporten till ARC låg man trots det fyra med 154 sjömil kvar till mål. Farten var dock bara 4,5 knop varför målgången kanske sker först på söndag förmiddag.

Läs mer: Micke tappade rodret igen

Oysterhaveri

Curres blogg:

Köl tappad – igen

polina00

Otroligt – hur kunde det hända? Igen? Och dessutom på en extremt lyxig båt?

Det är frågan många ställer sig efter att ha nåtts av nyheten ett en engelskbyggd Oyster 825 har tappat kölen. Händelsen inträffade i juli 30 sjömil utanför spanska kusten, men först nu har båten bärgats och bogserats in till Alicante.

Läs mer: Oysterhaveri

Sista seglingen

Curres blogg:

Out Frost Bite Race fortsätter i vinter

out1

Vad sägs om lite Big Boat Racing på hemmaplan i vinter? Det lockar förstås och sedan nio år är detta tradition för min del på första advent tillsammans med charterfirman Out. Dom förfogar över ett antal 50-fotare och tvekar sällan. Vi har haft en meter snö på vår adventssegling, vi har haft minus tio och brutit is, och vi har haft så svaga vindar att vi avbrutit. Men vi har alltid kappseglat. Varje år.

I helgen samlade sammanhållande skepparen Roger Granath 30 personer till skepparmöte i Rindö Hamn. Sex båtar – First 50 Freakout med Roger himself, First 50 Team Styrbord med Fastnet Race seglaren Jonas Sandberg, Oceanis 54 med Niclas Herrlin, Jeanneau 51:an Logout med Olle Enström, Oceanis 500 Zama med Bosse Sjödin och Jeanneau 39:an Arabesque med Rolf Grönqvist.

Läs mer: Sista seglingen

Micke ligger fyra i ARC

Curres blogg:

Talanta fyra - trots brutet roder

Måndag morgon ligger svenska Pogo 40:an Talanta med Mikael Ryking fyra i racing A-klassen i ARC. Man tappade tredjeplatsen i torsdags sedan man kört på något i vattnet så att babords roder gick av. Samtal hem till seglare med koll i Stockholm, ledde till att varvet, föreslog besättningen att stoppa båten. Sedan ta ut det brutna rodret, ta ut det hela och stoppa in detta i babordstrumman. I fredags när det ljusnat genomförde Mikael och hans besättning Mats Victorin, Emely Hagen och Karl Jungfeldt operationen och lyckades. Tala om sjömanskap!

Beröm i kubik är de värda för att de klarade bytet och för att de ger oss fåtöljseglare ännu mer spänning än att följa deras vilda undanvindsåkande över Atlanten.

Läs mer: Micke ligger fyra i ARC

Sittbrunnenfilmer