Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Efterlysning

Curres blogg:

Efterlysning

Vilka båtar är detta ?

När man kommer till nya hamnar händer det ibland att okända båtar siktas. På en tur till trevliga sjöstaden Karlskrona för ett tag sedan, upptäckte jag fyra båtar som inte gick att identifiera. Men kanske någon uppmärksam, vetgirig seglare och läsare vet vilka de är och kan deras historia?

Läs mer: Efterlysning

Najad testad

Najad 410 testseglad:

Toktoppat Orustbygge

Några få varv vågar maximera sina båtar, Najad på Orust hör till denna skara. Även minstingen Najad 410 är i byggsätt, utrustning och finish toktoppad.

Läs mer: Najad testad

Farrlåda

Curres blogg:

Farr hänger på ny trend

farr

Farr Yachts i Annapolis verkar inte vänta på beställningar, istället har man växeln i och tar fram nya konstruktioner fortare än bläcket i skrivaren på kontoret hinner torka. Nu har man ritningarna klara till en ny 53-fotare med alla trendiga tillbehör som setts så här långt. Infiniti 53 får centerbord och cantingköl som VO-båtarna - och foils. Tanken är att få en båt med exceptionella prestanda för ban-och havskappsegling.

Läs mer: Farrlåda

Hanse 315

Curres blogg:

Ny Hanse 315 årets prisbomb

I en tid när flertalet fabrikanter klagar över att de inte får ihop kalkylen på båtar under 34-35 fot, sätter tyska Hanse fördomarna på ända med sin nya 31-fotare Hanse 315. Med ett baspris om 700 000 kronor eller cirka 840 000 kronor sjösatt och utrustad, är nyheten en prisbomb och superintressant för alla som önskar sig en ny, rymlig, skapligt välseglande båt till rimligt pris och i hanterbar storlek.

Läs mer: Hanse 315

ÅFOR 2015 klar

Curre:

Boschyrväder blev Ballads bravad

4Ballad

Ibland blir vädret betydligt bättre än vad väderfolket tror. Årets ÅFOR blev inte mulet och vindfattigt, utan som i en broschyr - sol, varmt och i början sagolika vindar på 6 -8 meter per sekund. Redan genom skärgården gick det fort och allra fortast för 100 fotaren Hyundai med nya rekordtiden 3.01 timmar från Skeppsholmen till passagen vid Korsö.

Läs mer: ÅFOR 2015 klar

Åfor 2015

Curres blogg:

Lite vind blir det gott om

5FE28

Med 221 anmälda båtar håller ÅFOR ÅF Offshore Race runt Gotland ställningen som Skandinaviens största havskappsegling. Dessutom ställer 71 båtar upp i ÅFIR (Inshore Race) på lördag, varför löftet på reklampelarna i Stockholm om 300 båtar, kommer att uppfyllas.

Men det var nervöst ända fram till för någon vecka sedan, medgav tävlingsledaren Håkan Andersson på ett möte med media på Skeppsholmen, som förvandlats till ett eventområde.

- Vi hade oroväckande få anmälda. ÅFOR och ÅFIR är ett stort åtagande för KSSS och det gäller att antalet båtar håller i sig för att det ska bli den seglarfest alla önskar.

Läs mer: Åfor 2015

Nicholson saknar skepparexamen

Curres blogg:

Vestas skipper i blåsväder

Medan VOR-båtarna segar sig upp till finalen i Göteborg har Team Vestas Wind och Chris Nicholson hamnat i blåsväder. Frågan gäller vilken formell kompetens som behövs för att skeppa en 65 fots VOR-båt?

Jyllands-Posten i Team Vestas Wind hemland har grävt och kommit fram till att Chris Nicholson saknar formell kompetens för att framföra en nöjesbåt över 15 men under 22 meter. Han har ingen Yachtmasterexamen och bryter därmed mot danska sjölagen.

Detta påpekar fyra erfarna seglare och sjöfarare från Nya Zeeland och Danmark och menar att Vestas seglar under dansk flagg har hemmahamn i Tuborg, och därmed ska följa danska regler.

Läs mer: Nicholson saknar skepparexamen

Sagan Vestas

Curres blogg:

Vestas come-back perfekt final

Det få, om ens någon trodde skulle vara möjligt, blev just det när Volvo Ocean Race gick i mål i Lorient. Chris Nicholson blev som bekant tvåa på etappen från Lissabon.

- Det är en dröm, sade han känslofullt om placeringen och symboliken gick inte att ta fel på. En mer knäckt seglare än för ett halvår sedan, fanns inte på kartan. Men all hemsk prestigeförlust och energi, som förlorades på några sekunder mot en atoll i Indiska Oceanen, har nu med råge vänts till en riktig saga. Det är nästan som en Hollywoodfilm.

Läs mer: Sagan Vestas

Vestasmissen i hamnracet

Curres blogg:

Oflyt för Vestas i första drabbningen

Ringrost är kanske den faktor som Chris Nicholson och hans besättning på Vestas kan skylla på i gårdagens In Port Race i Lissabon. Man hade lagt upp starttaktiken skapligt och låg strax till lovart om lovartsmärket, möjligen ett par sekunder tidigt, när Ian Walker med Azzam kom upp i lä och hindrade Vestas från att falla. Följden blev att Chris & Co blev avhängda i starten trots att man fick rullat ut sin A3 lite snabbare.

Läs mer: Vestasmissen i hamnracet

Södergrens innerliners

Curres blogg:

Håkan Södergren om innerliners.

HakanS1

Med anledning av debatten om innermoduler i båtar sade Håkan Södergren vid ett tidigare tillfälle att sådana inte duger. Men han vill modifiera uttalandet för att undvika missförstånd och har även formulerat tre längre artiklar på ämnet båtkonstruktion.

Läs mer: Södergrens innerliners

Miss Scandinavia

Tre toppbyggen i tiden

1MissScandinavia

Vissa varv prutar inte på kvaliteten trots tuffare tider. Hit hör Hallberg-Rassy, Linjett och X-Yachts. Men vilken av deras 34 fots godingar är allra skönast? Vilken är ”miss Scandinavia”?

I höstas jämförde jag för Båtnytt Linjett 34 och Xc 35 i friskt väder på Västkusten. Planen var att få med även Hallberg-Rassy 342 för att se hur tre toppbyggen reder sig och kora Miss Skandinavien. Tyvärr fick HR-varvet inte fram en presentabel båt, varför jag har fogat tidigare tester till intrycken av Linjetten och X-båten. Inte idealet, men likväl intressant med tanke på diskussionen om byggkvalitet kontra pris.

Allmänt kan sägas att de tre känns solida i busväder, med trygg stabilitet och tyngd i gången. Deras skrovform, skapliga deplacement och djupa förskepp gör att de rör sig väl och med kraft.

Läs mer: Miss Scandinavia

Sittbrunnenfilmer