Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Bavaria först

32bavariaCurres blogg:

Svenska segel segrade i Karibien

Så här års när seglingslängtan sätter in är det lätt att vilja vara på varma breddgrader och segla i ljumma jämna vindar i shorts och T-shirt på rejlen eller vid ratten.

När meddelande kom från St Maarten/Heineken Regatta om att seglingarna i år lockade rekordmånga deltagare var det lätt att dagdrömma och minnas de tio åren på raken med charterbåtskappsegling i Karibien.

hamelDå var Antigua Week störst, men nu har St Martin tagit över och drog i år 60 charterbåtar. Bland dem fanns två med svenskkoppling - en Sun Odyssey 44i och en Bavaria 50. Den första rattades av Jan Söderberg, mångårig vinnare i Antigua. Nu blev han tvåa totalt. Bavarian rattades av ryssen Aleksi Brunov, som vann sin klass och kom tionde totalt.

Det intressanta är att Bavarian har svenska segel från Hans Hamel i Karlshamn. De levererades till Palma hösten 2014 när jag seglade på Anna-Maria längs spanska kusten. Sedan dess har seglen loggat tusentals sjömil – från Palma över Atlanten och charterveckor i snart tre säsonger. Att de efter så mycket segling vinner en regatta är imponerande och visar att svenska segel fortfarande tål att jämföras när det är dags att skaffa nya.

Törnqvist torskade

Curres blogg:

Inget flyt för Törnqvist

tornqvist

I helgen avslutades Bermuda Cup för RC 44-klassen med de två svenskbåtarna Artemis och Artemis Youth bland deltagarna. Förhållandena före starten av de sista seglingarna såg tveksamma ut med spegelblankt vatten och först på eftermiddagen kunde två seglingar genomföras i skiftande puffiga vindar, som sällan var över fem knop i styrka.

Inför sista dagen stod totalsegern mellan ryska Bluenose Sailing Team och brittiska Aqua. Men i de knepiga förhållandena plockade ryssarna skiften rätt och taktikern Michele Ivaldi ansågs ha direktkontakt med vindgudarna när den blåa båten spikade båda sista seglingarna.

-Jag har sovit de senaste dagarna, men som tur var, så vaknade jag upp till slut, sade Michele skämtsamt efteråt.

Naturligtvis hade vi en del tur, men vi fick bra starter och tog första skiftet rätt i bägge seglingarna. Trots bra båtfart och bra besättningsarbete var det inte lätt att hitta fläckarna med vind och om man tittade bakåt blev man tokig. Det var 40 graders vrid och puffar överallt, det var verkligen svårt. Vår hemlighet var att titta framåt, förklarade Ivaldi, som är italienare, men inte från Medelhavet, utan van vid sjöarna i Alperna där puffar och vrid är vardag.

För Torbjörn Törnqvist med Artemis gick det inte bra - 6:a kan knappast ha varit i nivå med förväntningarna. Och vad Fredrik Lööf tyckte om att komma sist, skulle vara intressant att ta del av. Hur gärna jag än vill hålla på de våra, känns det futilt med placeringarna på Bermuda. Hoppas förklaringar finns.

Men oavsett hur det gick på Bermuda känns det rätt att heja på Torbjörn Törnqvist och hans satsningar, för han leder ligan över de som gör gott för svensk segling och många unga får chans att göra karriär på internationell nivå tack vare honom.

Se förresten hur besättningen kränger på RC44:orna – som på 1960-talets Starbåtar och jollar. Tala om magmuskler!

Resultat Bermuda Cup RC 44

  1. Team Aqua (GBR) Chris Lake + Cameron Appleton
  2. Bronenosec Sailing (RUS) Vladimir Liubomirov + Michele Ivaldi
  3. Team Nika (RUS) Vladimir Prosikin + Ed Baird
  4. Team CEREF (SLO) Igor Lah + Adrian Stead
  5. Peninsula Petroleum (GBR) John Bassadone + Vasco Vascotti
  6. Artemis Racing (SWE) Torbjörn Törnqvist + Francesco Bruni
  7. Katusha (RUS) Alexander Novoselov + Andy Horton
  8. Artemis Youth (SWE) Gustaf Lidvall + Fredrik Lööf

AC-fusk

acfuskCurres blogg:

Fuskade Oracle för att vinna America´s Cup?

America´s Cup är omgärdat av dramer och en del skandaler om fusk, diskutabla jurybeslut och den anmärkningsvärda segern för Oracle Team USA senast. Nu över två och ett halvt år efter att James Spithill, Russel Coutts och Larry Ellison tog emot pokalen på kajen i San Francisco har en ny bok med titeln The Comeback kommit ut, där författaren G Bruce Knecht, en ex Wall Street reporter, fokuserar på hur försvararen i ett läge man låg under med 1-8, kunde komma igen och vinna åtta matcher på raken. Författaren visar i en detaljerad beskrivning hur resultatet var en följd av att Spithill & co pumpade huvudvingen:

”Efter varje vändning gjordes intensiva rörelser av vingen så att båten snabbt klättrade upp på sina foils. Med båten ur vattnet kunde Oracle kvickt närma sig Kiwibåten. Tack vare oavbruten pumpning kunde Spithill ta lite bättre höjd och styra en rakare kurs mot märket utan att falla ner från sina foils.”

Läs mer: AC-fusk

Drömfabriken

Sagan fortsätter – Swan seglar starkt

swan78

Vad kultur i båtsammanhang betyder behöver man inte resa långt eller runt för att få grepp om. Man kan börja längst i norr - hos båtbyggarna i Österbotten hos Nautor´s Swan, som firar 50-års jubileum i sommar. Jag reste dit för att se vad och hur de gör, för få varv seglar lika starkt – 2016 väntar sjösättningsrekord och än bättre vinst.

Om det finns en drömmarnas båtfabrik i världen, så är det uppe i Jakobstad. I ordets verkliga mening är denna 50-åriga ikon storartad att besöka för teknikfreaks och en one stop shop för folk som vill ha det bästa och kan betala vad det kostar.

Läs mer: Drömfabriken

RC44-krasch

Curres blogg:

Törnqvist rammad på Bermuda

2016 03 03 14 58 40

Psykning eller miss? Den frågan infann sig sedan Torbjörn Törnqvist RC44 Artemis blev rammad av konkurrenten Team CEREF från Slovenien under klassens Bermuda Cup. Situationen var en som många kappseglare är bara alltför bekanta med – en klassisk styrbord – babord. Törnqvist för styrbord och CEREF för babord. Strax efter starten ville CEREF slå.

Läs mer: RC44-krasch

Sjöspaning

Curres blogg:

Godsaker på Allt för Sjön

tanklock

För seglare som ska besöka Allt för Sjön finns ett antal godbitar, bland annat en båt med en lösning som tog mig en stund att klura ut. Det som ser ut som ett tanklock är dock en avancerad detalj på en avancerad båt. Men vad är den till för? Försten som tippar rätt bjuder jag på en biljett.

Läs mer: Sjöspaning

Rädda folkan!

Folkbåt problem för Polisen

IMG 0339

Som boende utanför Stockholm med en pigg lokaltidning i brevlådan varje vecka, får jag veta vad som händer i närområdet. Mycket smått och gott brukar meddelas i Mitt i Täby. Men när tidningen - som för övrigt är en riktig tidning på papper - hade en artikel om att övergivna båtar börjar bli ett problem för Polisen och illustrerade den med en Folkbåt, hajade jag till. Fenomenet är ju inget nytt, men att det nått ända ner till roten av det goda med segling – Folkbåten - det var för min del en nyhet.

Ännu mer nyhet var denna övergivna Folkbåt då jag kände igen platsen – Sjökrigsskolans gamla område, där jag brukar cykla förbi på motionsrundor. Så sent som i november stannade jag till, men då låg ingen Folkbåt där.

Läs mer: Rädda folkan!

Bästa båten

Curres blogg:

Bäst på Allt för Sjön

J112

På lördag blir det fest för oss båtbitna igen - klockan tio öppnar dörrarna ute i Älvsjö för Allt för Sjön. I havet av svallande motorbåtar för fartfrälsta spontanköpare står i mina ögon Årets Nyhet för seglare med krav på prestanda och byggkvalitet – J/112E. Den är dessutom den enda segelbåten, sedan pressade importörer av familjebåtar, men också framåt svenska tillverkare avstår att ställa ut.

Läs mer: Bästa båten

Mumien

Långseglare mumifierad

En tysk långseglare har hittats mumifierad i sin avmastade 44-fotare utanför Indonesiens kust. Upptäckten gjordes 40 sjömil ost om orten Barago av två fiskare som såg båten driva halvfull med vatten. De tog sig ombord för att se vad som hänt och gjorde den makabra upptäckten av en man som satt död vid navigationsbordet som om han hade försökt göra ett anrop på sin VHF-telefon. Kroppen var enligt uppgifter till sajten mailonline mumifierad, troligen på grund av det salta vattnet, torra vindar och hett klimat.

Läs mer: Mumien

Mässbåten var en Swan

Curres blogg:

Club Swan 50 är Årets Scoop

S50 montage

Efter två dagar och 512 besökare prickade vårt lands kolfiberkung (på Aston Harald Composite) Kåre Ljung rätt – Club Swan 50 är båten på bild. Bra koll Kåre!

Båten kommer som sagt att finnas i modell på Allt för Sjön i den monter, som Nautor’s man i Sverige Klabbe Nylöf, delar med North Sails och till vilken även Juan Kouyoumdjian kommer - båtens konstruktör och ända från sitt hemland Argentina.

Läs mer: Mässbåten var en Swan

Segelbåt på mässan

Årets Scoop till Allt för Sjön

Nästa vecka öppnar – äntligen – Allt för Sjön i Stockholm. Tyvärr finns bara en segelbåt med köl utställd av tidigare meddelad anledning. Men det hindrar inte att seglare trots det kommer att få åtskilliga godbitar att ta till sig. Till dem hör båten ovan. Den blir inte klar till nästa vecka, men kommer att finnas utställd som modell. Dessutom kommer konstruktören till denna sensation i prestandaklassen till Mässan och håller föredrag på Seglarscenen.

De två som först gissar rätt på vilken båt det handlar om bjuder jag på inträdet.

Curt Gelin

Tävlingssvar i kommentarsfältetSegelbåt på mässan

Sittbrunnenfilmer