Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Nya Oceanis 41.1

Curres blogg:

Bantad och lättad

DSC 8869

Beneteau i Frankrike ser, som andra varv att livslängden för modellerna blir allt kortare. Samtidigt är konkurrensen hård och gör priset viktigt. Att ta fram en ny båt kostar miljoner och lösningen blir att ta en existerande modell, piffa till den, förenkla och kalla båten för nyhet.

Sådan är Oceanis 41.1, som har samma skrov och rigg som Oceanis 41 från 2011. Det nya är förenklingar, som gjort båten 600 kilo lättare, varför prestandan har ökat och priset har sänkts med hela 13 procent till cirka 2,1 MSEK utrustad i Sverige.

Läs mer: Nya Oceanis 41.1

Nya Dehler 34:an

Curres blogg:

Ny Dehler 34 slår knock

Som nämnt från besöket i december hos Dehlervarvet, har man en ny helt ny 34-fotare under utveckling. Då ville varvet ligga lågt om nyheten, men nu fyra månader senare har man släppt allt sugna seglare behöver veta – mått, linjer, VPP, stabilitetskurva och specifikation på hur båten kommer att byggas.

Läs mer: Nya Dehler 34:an

More 55 seglar

More 55

Lika snabb som snygg

ct1friskKryss

För ett år sedan var More 55 bara en 55 fots plugg. Men i höstas seglade första båten över Atlanten och i slutet av mars sjösattes skrov nummer två. I höst ska tio 55:or delta i ARC.

Målet med More 55 är ge mer. Men den är ingen ny badbåt, utan bjuder en som lockar med propra prestanda och god gång i kuling och lätt bris. Intrycket efter att ha testat denna nya ”svenska” utanför Primosten i Kroatien blev gott.

Läs mer: More 55 seglar

Köpa båt

Begagnatläget:

Ökad omsättning, men fortsatt prisnedgång

ny26

Begagnatmarknaden mår bra, efterfrågan är god och de som vill ha en bra båt till rätt pris får vara på hugget för att få avslut. Det är slutsatsen efter att ha pratat med båtfirmor.

Men vad ska man betala? Ett av de bättre sätten att ha som startpunkt Sweboats lista, i vilken ingår medlemsföretagens faktiska försäljningar under föregående år.

Läs mer: Köpa båt

Importerade båtar

Curres blogg:

Arcona accelererar

Arcona380

Enligt importstatistiken från Sweboat, pekar igen siffrorna på att Arcona säljer flest båtar i Sverige! Av de 79 exemplar i kategori A – Ocean, som kom in förra året var 30 från Estland, där Arcona bygger. Värdet av Estlandsimporten ökade till 31 831 MSEK från 25 295 MSEK, medan segelbåtsimporten som helhet ökade till 101 082 MSEK från 69 563 MSEK.

Samtidigt ökade antalet importbåtar från 53 till 79 år 2015, vilket innebär att Arconas marknadsandel 2015 uppgick till 38 procent.

Läs mer: Importerade båtar

Magisk mahogny

Curres blogg:

Sensationella Agnes glänser igen

13

När Peter Norlins entonnare Agnes vann sensationellt i USA 1976 blev hon kvar over there. Men efter Peters bortgång ville Markus Norlin hedra sin pappa och köpte tillbaks henne ihop med två kompisar.

Läs mer: Magisk mahogny

Tvåroders HR

Rassys härligaste - en ny 44-fotare

nyhr

Efter ett 2015 med ett bra resultat satsar Hallberg-Rassy på en helt ny modell – HR 44. Den lovar gott och kan bli varvets härligaste nyhet sedan 62.an och 412.an. Och den är från grunden ny, inte bara en förfining av en existerande modell.

Och Magnus nöjer sig inte med att följa varvets omtyckta spår med mittsittbrunnsbåtarna – nu tas konceptet till en ny och ganska oväntad nivå för detta varv, som brukar ta det lugnt med större innovationer. Nya Hallberg-Rassy 44 får både dubbla roder och inbyggt peke.

Läs mer: Tvåroders HR

Forumet

Curres bogg:

Tjejer sökes

FF 425

På det av KSSS årligen arrangerade kappseglingsforumet på Allt för Sjön avslöjades en enastående möjlighet – en toppad Finnflyer 42 ställs till förfogande för en kvinnobesättning. Idén är fantastisk – vilken kappseglare som helst skulle sannolikt ta chansen att köra en toppad båt runt Gotland.

Läs mer: Forumet

M32-floppen

Curres blogg:

Tveksamheter till M32 för matchracing

fremantlem32

Förra veckan avgjordes årets första omgång av World Match Racing Tour i Fremantle Australien och vinnare blev britten Ian Williams – samme man som vann Touren förra året.

20 team var på plats bland dem flerskrovsspecialisterna och vana M32 seglarna Wallén Racing, skeppade av Hans Wallén. Det svenska teamet tog sig till semifinal, men fick se sig slagna i finalen med 3-0.

Att seglarna uppskattar bytet till M32 katamaraner för fartens och teknikens skull är känt, likaså att bytet, precis som med kattorna i America´s Cup, har skett för att locka publik och göra sig bra på TV.

Men fungerar verkligen konceptet? Var fanns publiken i de strandnära seglingarna i Fremantle? På bilder och filmer var det tämligen folktomt, reflekterade jag över.

Läs mer: M32-floppen

Bavaria först

32bavariaCurres blogg:

Svenska segel segrade i Karibien

Så här års när seglingslängtan sätter in är det lätt att vilja vara på varma breddgrader och segla i ljumma jämna vindar i shorts och T-shirt på rejlen eller vid ratten.

När meddelande kom från St Maarten/Heineken Regatta om att seglingarna i år lockade rekordmånga deltagare var det lätt att dagdrömma och minnas de tio åren på raken med charterbåtskappsegling i Karibien.

hamelDå var Antigua Week störst, men nu har St Martin tagit över och drog i år 60 charterbåtar. Bland dem fanns två med svenskkoppling - en Sun Odyssey 44i och en Bavaria 50. Den första rattades av Jan Söderberg, mångårig vinnare i Antigua. Nu blev han tvåa totalt. Bavarian rattades av ryssen Aleksi Brunov, som vann sin klass och kom tionde totalt.

Det intressanta är att Bavarian har svenska segel från Hans Hamel i Karlshamn. De levererades till Palma hösten 2014 när jag seglade på Anna-Maria längs spanska kusten. Sedan dess har seglen loggat tusentals sjömil – från Palma över Atlanten och charterveckor i snart tre säsonger. Att de efter så mycket segling vinner en regatta är imponerande och visar att svenska segel fortfarande tål att jämföras när det är dags att skaffa nya.

Törnqvist torskade

Curres blogg:

Inget flyt för Törnqvist

tornqvist

I helgen avslutades Bermuda Cup för RC 44-klassen med de två svenskbåtarna Artemis och Artemis Youth bland deltagarna. Förhållandena före starten av de sista seglingarna såg tveksamma ut med spegelblankt vatten och först på eftermiddagen kunde två seglingar genomföras i skiftande puffiga vindar, som sällan var över fem knop i styrka.

Inför sista dagen stod totalsegern mellan ryska Bluenose Sailing Team och brittiska Aqua. Men i de knepiga förhållandena plockade ryssarna skiften rätt och taktikern Michele Ivaldi ansågs ha direktkontakt med vindgudarna när den blåa båten spikade båda sista seglingarna.

-Jag har sovit de senaste dagarna, men som tur var, så vaknade jag upp till slut, sade Michele skämtsamt efteråt.

Naturligtvis hade vi en del tur, men vi fick bra starter och tog första skiftet rätt i bägge seglingarna. Trots bra båtfart och bra besättningsarbete var det inte lätt att hitta fläckarna med vind och om man tittade bakåt blev man tokig. Det var 40 graders vrid och puffar överallt, det var verkligen svårt. Vår hemlighet var att titta framåt, förklarade Ivaldi, som är italienare, men inte från Medelhavet, utan van vid sjöarna i Alperna där puffar och vrid är vardag.

För Torbjörn Törnqvist med Artemis gick det inte bra - 6:a kan knappast ha varit i nivå med förväntningarna. Och vad Fredrik Lööf tyckte om att komma sist, skulle vara intressant att ta del av. Hur gärna jag än vill hålla på de våra, känns det futilt med placeringarna på Bermuda. Hoppas förklaringar finns.

Men oavsett hur det gick på Bermuda känns det rätt att heja på Torbjörn Törnqvist och hans satsningar, för han leder ligan över de som gör gott för svensk segling och många unga får chans att göra karriär på internationell nivå tack vare honom.

Se förresten hur besättningen kränger på RC44:orna – som på 1960-talets Starbåtar och jollar. Tala om magmuskler!

Resultat Bermuda Cup RC 44

  1. Team Aqua (GBR) Chris Lake + Cameron Appleton
  2. Bronenosec Sailing (RUS) Vladimir Liubomirov + Michele Ivaldi
  3. Team Nika (RUS) Vladimir Prosikin + Ed Baird
  4. Team CEREF (SLO) Igor Lah + Adrian Stead
  5. Peninsula Petroleum (GBR) John Bassadone + Vasco Vascotti
  6. Artemis Racing (SWE) Torbjörn Törnqvist + Francesco Bruni
  7. Katusha (RUS) Alexander Novoselov + Andy Horton
  8. Artemis Youth (SWE) Gustaf Lidvall + Fredrik Lööf

Sittbrunnenfilmer