Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

41-fotsutmanaren

Hårdnande kamp i cruiserklassen

Oceanis 41.1 utmanar Hanse 415 och Dufour 410

oceanistest

Årets andra testsegling ägde rum i Palma på temat mycket båt för pengarna. Så vill Beneteau nämligen att deras nyhet Oceanis 41.1 ska bli betraktad. Varvet menar att båten bjuder på en rad nyheter som gör den bäst i klassen, vilket manade mig att åka till Mallorca för att känna på båten. Som vanligt ville jag även veta hur en nyhet står sig i en jämförelse med konkurrenterna i klassen.

Således tog mig till Real Club Nautico Palma efter inbjudan av Beneteau och såg fram emot att segla uppföljaren till Oceanis 41, en båt jag beskrev i Båtnytt 6/2012. I samma nummer testade jag även Hanse 415 och samma år även Dufour 410.

Läs mer: 41-fotsutmanaren

St Barth

Curres blogg:

Bouwe och Ken gör upp i jättarnas kamp

VDS 2016christophejouany 400 Copier

I väntan på att säsongen ska dra igång här hemma, vore det inte varit fel att befinna sig på gamla svenskön St Barth i dessa dagar. För där pågår en av Karibiens prestigeregattor, Les Voiles de St Barth med totalt 69 båtar fördelade på nio klasser.

Läs mer: St Barth

Nya Oceanis 41.1

Curres blogg:

Bantad och lättad

DSC 8869

Beneteau i Frankrike ser, som andra varv att livslängden för modellerna blir allt kortare. Samtidigt är konkurrensen hård och gör priset viktigt. Att ta fram en ny båt kostar miljoner och lösningen blir att ta en existerande modell, piffa till den, förenkla och kalla båten för nyhet.

Sådan är Oceanis 41.1, som har samma skrov och rigg som Oceanis 41 från 2011. Det nya är förenklingar, som gjort båten 600 kilo lättare, varför prestandan har ökat och priset har sänkts med hela 13 procent till cirka 2,1 MSEK utrustad i Sverige.

Läs mer: Nya Oceanis 41.1

Nya Dehler 34:an

Curres blogg:

Ny Dehler 34 slår knock

Som nämnt från besöket i december hos Dehlervarvet, har man en ny helt ny 34-fotare under utveckling. Då ville varvet ligga lågt om nyheten, men nu fyra månader senare har man släppt allt sugna seglare behöver veta – mått, linjer, VPP, stabilitetskurva och specifikation på hur båten kommer att byggas.

Läs mer: Nya Dehler 34:an

More 55 seglar

More 55

Lika snabb som snygg

ct1friskKryss

För ett år sedan var More 55 bara en 55 fots plugg. Men i höstas seglade första båten över Atlanten och i slutet av mars sjösattes skrov nummer två. I höst ska tio 55:or delta i ARC.

Målet med More 55 är ge mer. Men den är ingen ny badbåt, utan bjuder en som lockar med propra prestanda och god gång i kuling och lätt bris. Intrycket efter att ha testat denna nya ”svenska” utanför Primosten i Kroatien blev gott.

Läs mer: More 55 seglar

Köpa båt

Begagnatläget:

Ökad omsättning, men fortsatt prisnedgång

ny26

Begagnatmarknaden mår bra, efterfrågan är god och de som vill ha en bra båt till rätt pris får vara på hugget för att få avslut. Det är slutsatsen efter att ha pratat med båtfirmor.

Men vad ska man betala? Ett av de bättre sätten att ha som startpunkt Sweboats lista, i vilken ingår medlemsföretagens faktiska försäljningar under föregående år.

Läs mer: Köpa båt

Importerade båtar

Curres blogg:

Arcona accelererar

Arcona380

Enligt importstatistiken från Sweboat, pekar igen siffrorna på att Arcona säljer flest båtar i Sverige! Av de 79 exemplar i kategori A – Ocean, som kom in förra året var 30 från Estland, där Arcona bygger. Värdet av Estlandsimporten ökade till 31 831 MSEK från 25 295 MSEK, medan segelbåtsimporten som helhet ökade till 101 082 MSEK från 69 563 MSEK.

Samtidigt ökade antalet importbåtar från 53 till 79 år 2015, vilket innebär att Arconas marknadsandel 2015 uppgick till 38 procent.

Läs mer: Importerade båtar

Magisk mahogny

Curres blogg:

Sensationella Agnes glänser igen

13

När Peter Norlins entonnare Agnes vann sensationellt i USA 1976 blev hon kvar over there. Men efter Peters bortgång ville Markus Norlin hedra sin pappa och köpte tillbaks henne ihop med två kompisar.

Läs mer: Magisk mahogny

Tvåroders HR

Rassys härligaste - en ny 44-fotare

nyhr

Efter ett 2015 med ett bra resultat satsar Hallberg-Rassy på en helt ny modell – HR 44. Den lovar gott och kan bli varvets härligaste nyhet sedan 62.an och 412.an. Och den är från grunden ny, inte bara en förfining av en existerande modell.

Och Magnus nöjer sig inte med att följa varvets omtyckta spår med mittsittbrunnsbåtarna – nu tas konceptet till en ny och ganska oväntad nivå för detta varv, som brukar ta det lugnt med större innovationer. Nya Hallberg-Rassy 44 får både dubbla roder och inbyggt peke.

Läs mer: Tvåroders HR

Forumet

Curres bogg:

Tjejer sökes

FF 425

På det av KSSS årligen arrangerade kappseglingsforumet på Allt för Sjön avslöjades en enastående möjlighet – en toppad Finnflyer 42 ställs till förfogande för en kvinnobesättning. Idén är fantastisk – vilken kappseglare som helst skulle sannolikt ta chansen att köra en toppad båt runt Gotland.

Läs mer: Forumet

M32-floppen

Curres blogg:

Tveksamheter till M32 för matchracing

fremantlem32

Förra veckan avgjordes årets första omgång av World Match Racing Tour i Fremantle Australien och vinnare blev britten Ian Williams – samme man som vann Touren förra året.

20 team var på plats bland dem flerskrovsspecialisterna och vana M32 seglarna Wallén Racing, skeppade av Hans Wallén. Det svenska teamet tog sig till semifinal, men fick se sig slagna i finalen med 3-0.

Att seglarna uppskattar bytet till M32 katamaraner för fartens och teknikens skull är känt, likaså att bytet, precis som med kattorna i America´s Cup, har skett för att locka publik och göra sig bra på TV.

Men fungerar verkligen konceptet? Var fanns publiken i de strandnära seglingarna i Fremantle? På bilder och filmer var det tämligen folktomt, reflekterade jag över.

Läs mer: M32-floppen

Sittbrunnenfilmer