Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Ny kölförlust tog två seglares liv

 

2018-02-25_18-11-51.jpg

Denna Laurie Davidson racer från 1982 tappade kölen på kappsegling varvid två man omkom. Foto: Carla Hildebrand.

Båten var visserligen till åren - byggd 1982 - och vädret var åt det hårda hållet i helgen när en australisk 50-fotare med sex man ombord välte utanför Fremantle och två man omkom. Orsaken till att Davidson 50:an Finisterre hamnade upp och ner är inte klarlagd, men av bilder från räddningsstationen med den bärgade båten framgår att kölen saknas. Varför är som sagt inte klart ännu. Men sannolikheten för att kölinfästningen i skrovet fallerade kan knappast anses vara liten, vilket igen visar på behovet av en stark konstruktion för kölen.

Läs mer: Ny kölförlust tog två seglares liv

Svenske Joca vann Karibiens kaxigaste kappsegling

 

DSC_7346.jpg

Joca Signorini från Täby och havskappförbundets Johan Tuvstedts på Go for Speed nyligen.

Joca Signorini känd från Ericsson 4 och som  coach åt Team SCA, är numera förortsbo och familjefar, men seglar fortsatt professionellt. Han var med i besättningen på racern Rambler 88 och såg till att 88-fotaren vann hårda havskappseglingen Caribbean 600 i veckan som gick. 84 båtar startade, men nära hälften måste bryta när vinden ökade till 40 knop, regnet vräkte ner och sjön var våldsam på den 600 M långa seglingen runt nio öar i Karibien.

Läs mer: Svenske Joca vann Karibiens kaxigaste kappsegling

Segelbåtarna tillbaka på Årets Båtmässa

410611.jpg

Arcona 410 är lite av en dröm för finishfreaks som söker mycket tryck i sin seglingsupplevelse.

Efter fyra års frånvaro har Arcona, Hallberg-Rassy, Najad och X-Yachts bestämt sig för att satsa på den inhemska marknaden och visa upp vad de kan och i sällskap av More Boats som ställer ut för andra året. Detta trendbrott är välkommet för alla oss som gillar segelbåtar och tycker de är höjdpunkten med ett besöka på Årets Båtmässa, som Allt för Sjön med rätta döpts till i år.

Läs mer: Segelbåtarna tillbaka på Årets Båtmässa

Bouwe drömmer om vinter OS i väntan på vinden

MTgxODg3Nw.jpg-s.jpg

Många, varma timmar med att hitta vind, får Bouwe att längta efter Vinter-OS, döttrarna och sina hundar. Foto Yann Riou

Stiltjen runt ekvatorn börjar ta på tålamodet och ingen lindring finns i sikte förrän om tidigast två dagar. När farten ibland går ner till noll, händer samma som kan ske här hemma i bleke - båten vänder sig åt fel håll. Vilket Dee Caffari på Turn the Tide berättar hände henne team på tisdagsmorgonen i dagens rapport till raceledningen.

Samtidigt försöker Bouwe hålla humöret uppe, tänka framåt genom att längta efter Vinter - OS, sina barn, sina hundar och att fler skänker pengar till holländska sjöräddningen.

Läs mer: Bouwe drömmer om vinter OS i väntan på vinden

Bouwe & Co gasar för 16:e dagen

BB måndag.jpg

Bouwe håller ångan uppe och tror att om två dagar blir det omstart. Och igen vid Nya Zeerland .

 

Förhållandena är ibland bra med behaglig vind och fin fart, ibland tålamodsprövande med regn och svag vind.

Här är vad Bowue har att berätta om det senaste från Team Brunel, som dock är från i lördags. 

 

Latest from Bouwe

Läs mer: Bouwe & Co gasar för 16:e dagen

Bouwe leder - trots regn, byar och väldiga vrid

13_06_180212_BNL_YNR_00028.jpg

Ingen ro på Brunel med ständiga segelskiften när vinden vrider och ökar, eller tvärtom och trots ösregn.

Som skrivbordssseglare skulle man kunna tro att ekvatorsegling är lätt som en plätt och sol hela dagarna långa. Men ..

Latest from Bouwe Bekking, skipper of Team Brunel 16 februari

What a night! Rain, rain, rain, rain, rain and more rain… Unbelievable! So many million of litres must have come down and of course, the wind goes crazy, sometimes 2 knots, then 30 knots and big wind shifts. Many, many sail changes. The problem is as it is raining so much, you can't see any horizon and it's impossible to judge if the breeze is increasing or dying. So sometimes it is like Russian roulette, you have the big gear on and the wind increases like from 3-11 knots in a matter of seconds: you start questioning is there any more coming, do we need to start to prepare a headsail change? If yes, which sail should we choose? If it is 30 knots then you need a tiny sail, if only 20 again another option is possible.

Läs mer: Bouwe leder - trots regn, byar och väldiga vrid

Havererad 90-fotare sänkte Oyster

Unknown-1.jpeg

Oyster 90:an Polina Star sjönk 2015 när botten rämnade. och efterdyningarna orskade varvets kollaps.

 Den goda nyheten för likviderade Oyster Marine i England, är att konkursförvaltaren redan har fått 45 bud på att köpa märket.

Orsaken till att ägarna, holländska HTP Invest, drog tillbaks sin investering, var att man tröttnade på att skrovleverantören inte reglerade sin skuld om 6,8 miljoner pund, cirka 81 MSEK, som uppstått sedan ryskägda Oyster 90:an Polina Star sjönk 2015 utanför Spaniens kust när båtens botten rämnade under segling i fint väder.

Läs mer: Havererad 90-fotare sänkte Oyster

18 båtar höjda i årets SRS-tabell

DSC_7313.jpg

 - Vi ser att vissa båtar blir snabbare med åren och därför höjs deras SRS-tal för 2018, berättade Jimmy Hellberg för en intresserad skara åhörare på seminariet Go For Speed, ordnat av Havskappseglingsförbundet.

De båtar det gäller är dock ingalunda nya på banorna, eller av kategorin spjut. Nej de är gamlingar, som i två fall dessutom är samma typer. Den giltiga officiella tabellen kommer inom kort ut på www.ssf.se, som för andra året adminstreras av f d segelmakaren och särdeles båtkunnige Patrik Erlandsson. Han kunde på seminariet berätta att hela 1377 båtar deltog i SRS-rankingen 2017, vilket kan jämföras med 1061 båtar 2016 och det motsäger allt prat om att intresset för kappsegling är i avtagande.

Läs mer: 18 båtar höjda i årets SRS-tabell

På Vestasfronten inte mycket nytt

27788184_1906458346334927_8769816802921717967_o.jpg

Lokala seglare spanade in Vestas när båten transporterades till ett icke namngivet varv i Auckland. Foto: Tauranga Yacht and Power Boat Club.

Ännu har inget tillkännagetts om hur Vestas kunde kollidera på väg in till Hong Kong. Inget om att en utredning ens har påbörjats om händelseförloppet, som ledde till att en fiskare omkom. Inget har heller kommit fram om navigeringen vid tillfället och inget om beredskapen ombord inför angöringen som seglare och sjömän vet vimlar av fiskebåtar utan lanternor och plötsliga kursändringar i dessa farvatten.

Kunde Vestas förra gången, redogöra i detalj för vad som hände, borde nuvarande team Vestas kunna lätta på sina tajta läppar den här gången också.

Läs mer: På Vestasfronten inte mycket nytt

Motvrid i VOR ger ny ledare

DF.jpeg

Dongfeng, Mapfre, TTOP, och Bouwe ligger för dagen efter Scally som valt en sydligare kurs. 

 

Medan de sex VOR -båtarna styr mot Auckland är avståndet mellan de i norr fortsatt litet. Scallywag har ledningen för dagen genom att gå mer sydostvart än övriga - ca 100 M på måndag eftermiddag. Bouwe ligger 2,9 M akterut med Mapfre, Dongfeng och Turn the Tide inom synhåll. Motvrid och mindre tryck ser ut att ha fått de fyra i norr att vända stävarna rätt syd, så troligen gäller nu list i vägvalet, inte bara uthållighet och trim närmsta dygnet.

Registrera dig för att läsa mer...

Bouwe: Ännu en kämpig natt

MTczMDg3MQ.jpg-s.jpg

 

Kämpigt! Trots 16,7 knops båtfart och otaliga segelskiften tappade Bouwe ledningen natten till lördagen.

Senaste nytt från Bouwe på Team Brunel:

Last night we did our tack to the North. Come back to that a little later in detail. A little late as we don't think the extreme North will pay off, sailing the extra miles. We more or less tacked simultaneously with MAPFRE and Dongfeng and since the tack they have been going better than us. Like in last race on starboard tack, we do not have the height as we what we can sail on port. But we can't complain, we are having our original jibs, while the other two have have both new jibs.

 

Läs mer: Bouwe: Ännu en kämpig natt

Sittbrunnenfilmer