Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Swan 78 testad. Supercruiser i lyxigaste ligan

swan78001_22.JPG

Snacka om stil ! Swan 78 nr 1 må vara militäriskt gråmålad, men har sama speciella strålglans som alltid med en Swan.

Det är lätt att falla i trans, ösa lovord och beröm när man hamnar på stora, lyxiga båtar. Ibland räcker orden inte till för att beskriva upplevelsen. Som med Swanbåtarna. Ända sedan starten 1966 har Nautor i Österbotten satsat på välseglande stora båtar och skaffat sig ett rykte som inga andra varv på uförande och byggkvalitet. På försommaren tog jag chansen att känna på deras senaste skapelse - Swan 78, som Nautor menar är essensen av vad man kan åstadkomma och exempel på att två vanligtvis oförenliga storheter - komfort och prestanda - faktiskt kan samsas.

 

Läs mer: Swan 78 testad. Supercruiser i lyxigaste ligan

ClubSwan 36 en ren raket med fena, elmotor och specialrigg

CS36 1.jpg

Med peke, skrovfena, låg vikt, mycket segel, entyp och Nautor´s handlag blir ClubSwan 36 speciell för alla lystna kappseglare.

Att Nautor skulle komma med en båt i samma storlek som gav grunden till varvet på 1960-talet, Swan 36, kom som en lika oväntad som välkommen nyhet. Skälet är att man vill och kan ta fram båtar som presterar och en önskan att komma med en dörröppnare för alla som drömmer om att segla Swan - en båt för framtiden förklarar varvet.

Motivet för Nautor med ClubSwan 36 är att få fler seglare att ta del av varvets förmåga att tänka i nya banor, att bygga en båt som man återvänder till rötterna med och som samtidigt erbjuder fartfrälsta en hel del nyheter. Redan nästa år är planen att ha 20 båtar på banan, som kan delta i de seglingar som ingår i ClubSwan upplägget, där entyp och social samvaro på kända tjusiga platser är bland ingredienserna.

Läs mer: ClubSwan 36 en ren raket med fena, elmotor och specialrigg

Club Swan 36 sagolik nyhet i perfekt storlek

 

CS36.jpeg

 

I morgon måndag kommer Nautor´s Swan att berätta hur man tänker sig sin kanske allra mest spännande nyhet på några år - en 36-fotare efter samma koncept som Club Swan 50, nu såld i 30 ex sedan sjösättningen för två år sedan.

Svenske agenten för Swan Klabbe Nylöf antydde redan i  vintras att en 36-fotare skulle komma utöver 50:an och den Club Swan 125, som varvet håller på att bygga. Tankarna och planerna offentliggör Nautor på en presentation, som stilenligt äger rum i St Tropez. Inte mycket är känt ännu om CS 36, annat än att Juan K igen har ritat. Ett streck på skrovsidan på skissen i inbjudan, kan vara en foil.

Det är smått fantastiskt att detta finska varv vill gå ner i storlek, när nästan alla andra varv går uppåt eller avhåller sig från båtar under 37 - 40 fot. Man kommer med CS 36 på sätt och vis tillbaks till sina rötter, det var ju Swan 36 som gav varvet fart på 1960-talet genom att vinna en rad kappseglingar och den första seriebyggda havskryssaren i plast.

Sannolikt blir Club Swan 36 ingen billig båt, men i gengäld troligen lika extremt väl byggd som 50:an med ugnsbakat skrov och däck och det mesta tip-top ifråga om utrustning och lösningar. Mer om CS 36 och om Swan 65, Swan 98 plus testsegling av Swan 78 blir det nästa vecka i samband med ett besök på varvet.

Jag kan inte låta bli att reflektera över kuraget att projektera en båt på 36 fot, att komma med en båt som inte behöver ett fotbollslag för att kunna kappseglas och som får plats i hamnarna. Störst är inte alltid flottast och frågan är om andra varv vågar tänka neråt i storlek? Arcona har en 34-fotare, som börjar bli till åren och behöver en efterföljare med mer flyt i linjerna och kinesiska Far East 37 låter vänta på sig, senaste beskedet är att den ska komma i oktober. Hallberg-Rassy 340 är en annan sorts båt, en cruiser, men ack så god och i även den i en behändig storlek.

Curt Gelin

www.nautorswan.com

 

S78_Sail_001.jpg

Swan 78 kommer jag att testsegla kommande vecka och vara med om högtidsdagar för nördar - rundtur på varvet .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nya Najad 380 tar inte gamla 410

1 395 + 410 lovart.jpeg

Najad 395 i lovart om Najad 410 från 2015 fick en trendig, kontinental stil för att markera nytänkande och nystart för det anrika  varvet.

Nej tyvärr, nya Najad 395, är inte lika lyckad som Najad 410/411 från 2015. I segling, stil, detaljlösningar och utrymmen når den nya inte samma höga nivå, framkom när jag seglade 395 och 410 mot varandra med Axel från Seilmagasinet som sparring en dag utanför Hermanö på Bohuskusten.

Förhållandena var perfekta med 4 - 5 m/sek och smul sjö, lika fina segel, rena bottnar och varvsansatta riggar. Inga bortförklaringar fanns med andra ord.Nej tyvärr, nya Najad 395, är inte lika lyckad som Najad 410/411 från 2015. I segling, stil, detaljlösningar och utrymmen når den nya inte samma höga nivå, framkom när jag seglade 395 och 410 mot varandra med Axel från Seilmagasinet som sparring en dag utanför Hermanö på Bohuskusten. Förhållandena var perfekta med 4 - 5 m/sek och smul sjö, lika fina segel, rena bottnar och varvsansatta riggar. Inga bortförklaringar fanns med andra ord.

Läs mer: Nya Najad 380 tar inte gamla 410

Vilken Najad ger mest njutning? 395/2018 testad mot Najad 410/2008

Vad händer med det klassiska Orustkoncerptet? I höstas seglade vi nya Hallberg-Rassy 340 mot Hallberg-Rassy 342 anno 2005 och fann stora skillnader. Nu har Axel på norska Seilmagasinet och jag jämfört vad Najad har åstadkommit med den berömda Orusttypen. Vi tog ut nya Najad 395 designad av Farr och segade den mot Najad 410/2008 - den sista versionen av varvets 40-fotare och designad av judel-vrolijk & Co. Två fantastiska båtar från två superba designers. Vilken seglar bäst? Vilken är flottast byggd? Vilken har allra högst kvalitet, bästa utrymmena, bästa sittbrunnen? 

Svaren kommer inom kort och som vanligt är Sittbrunnen först med test av en ny svensk båt . Och jag levererar - som vanligt - den djupaste, mest initierade analysen/testrapporten, som därtill är den enda utan kommersiell påverkan. "Tester du kan lita på" låter likt en klyscha, men den stämmer, också beroende på att intrycken diskuteras med Axel på norska Seilmagasinet  - Nordens bästa båttidning.

Tills testet kommer med drönarebilder i sol och skön bris, kan ett besök i Henån rekommenderas för att se hur Najad bygger. Som båtnörd blir du nöjd och tänker troligen som jag, att så borde fler båtar byggas.

Curt Gelin

NN bak.jpg

Najad 410/2008 ytterst och Najad 395 närmast kajen på Gullhommen. Skroven skiljer en del

Fler bilder Vilken Najad ger mest njutning? 395/2018 testad mot Najad 410/2008

Metodik hjälper dig köpa bästa begagnade båten

Begbrygga.JPG

Salubryggor som på Öppet Varv i Ellös är ett förträfflligt sätt att få koll på skick kontra pris, särskilt på Västkusten.

Som vanligt nu på våren är utbudet av båtar bra, i skrivande stund finns 1848 segelbåtar  på Blocket. Det fina med detta är att du som tänker köpa begagnat har mycket att välja på. Samtidigt brukar bra båtar säljas vid den här tiden. I år är dessutom köpstarka danska och finska seglare på bettet, de får 20 procent mer för pengarna genom svenska kronans svagare kurs.

Samtidigt sägs många bra båtar säljas vid den här tiden. I år är dessutom köpstarka danska och finska seglare på bettet, de får 20 procent mer för pengarna genom svenska kronans kurs. Av de skälen kan en lätt stress infinna sig. Tänk om priserna går upp, tänk om danskar och finländare hinner före? Och tänk om man köper en båt med fel? Men lugn, bara lugn. Det tar ofta månader för en båt att bli såld och med rätt taktik, kommer du att hitta den bästa begagnade segelbåten. Gå på mina förslag och bli en nöjd båtbytare.

Läs mer: Metodik hjälper dig köpa bästa begagnade båten

Bavaria bankrutt

BavariaCruiser_36.jpg

På fredagen kablade tyska nyhetsbyrån German Press Agency ut att Bavaria Yachtbau har ansökt om konkurs sedan fabrikens finansiär det amerikanska riskkapitalbolaget Oaktree Capital sagt upp lånen om enligt uppgift äver hundra miljoner euro. Nyheten kom som en överraskning med tanke på den jättesatsning Bavaria gjorde på Dusseldorfmässan i januari med fler båtar än någon annan i en jättemonter kallad Bavaria World. Dessutom har man utveckla tre nya modeller ritade av Maurtzio Cossutti, en 45-fotare, en 62 fotare och 57:an som kom 2017.

600 personer, varav 150 inom adminstration, riskerar nu att förlora jobbet. Även otaliga leverantörer ligger också i riskzonen att förlora sina fordringar. Enligt uppgifter i tyska tidningar ska dock beställda båtar byggas färdiga och levereras. 

Läs mer: Bavaria bankrutt

Äldre kvalitetsbyggen vårens begagnatkap

HR 312 Mk2.jpg

Finishen i en Hallberg-Rassy 312 går nu att komma över för ca 340 000 kr och är exempel på årets kap.

Trenden på det mesta begagnat är lägre priser och särskilt på kvalitetsbyggen. Det positiva därmed är emellertid att köpare har kanonläge, det har aldrig har varit så fördelaktigt som nu att skaffa sig en traditionell, väl byggd båt. Men det gäller att inte tveka, danska köpare trycker på på Västkusten och finländare på Ostkusten, den låga kronkursen gör att de får 30 procent mer för pengarna än förra året.

Läs mer: Äldre kvalitetsbyggen vårens begagnatkap

Kavata Charlotta seglar mer än många - året om

C styr.jpg

Charlotta Andersson luftar sin Happie när lusten att segla blir stark. Inte ens minusgrader och is på stränderna hindrar henne.

Bland alla seglare jag känner finns några få som är särdeles bitna och inte drar sig för att segla året om. En är Charlotta Andersson, stolt ägare till den Hallberg-Rassy 342 vi testade i höstas mot nya 340. Med 131 nätter ombord förra året och 20 nätter hittills i år, är hon ovanlig. Frågan är hur det är att vara så pass biten och därtill som kvinna? Och att vara helgkrögare på Gullholmen och ha ett kvalificerat vardagsjobb? Följ med till henne mitt i vintern.

Läs mer: Kavata Charlotta seglar mer än många - året om

Vestas efter mastbrottet: " Vi är besvikna, vet inte hur vi ska komma igen"

Vestas mast.jpg

Vestas mastbrott 100 M utanför Falklandsöarna skadade ingen ombord, men har kanske knäckt besättningen.

Dramatiken i Volvo Ocean Race upphör inte. Efter den tunga nyheten att John Fisher påp Scallywag förlorats i havet, måste Mapfre tillfälligt utgå och gå in i en skyddad vik nära Kap Horn för att laga storen och mastskenan. Efter 13 timmar var man mirakulöst dock igång igen. Och på långfredagsförmiddagen bröt Vestas masten.Dramatiken i Volvo Ocean Race upphör inte. Efter den tunga nyheten att John Fisher påp Scallywag förlorats i havet, måste Mapfre tillfälligt utgå och gå in i en skyddad vik nära Kap Horn för att laga storen och mastskenan. Efter 13 timmar var man mirakulöst dock igång igen. Och på långfredagsförmiddagen bröt Vestas masten.

Vestas seglade vid tillfället ca 100 M öster om Falklandsöarna, vädret var hårt med 30 knops vind och tre meter sjö. Man seglade med 75 graders infallsvinkel, när masten utan förvarning gick av vid första spridaren.

En ny besvikelse för Vestas, som efter att ha lämpat resterna av riggen överbord för att inte skada båten, nu kör motor mot Falklandsöarna för att överväga om och hur man ska kunna fortsätta i Volvo Ocean Race. Denna intervju med besättningen gjorde Team Vestas PR-kvinna i USA.

Läs mer: Vestas efter mastbrottet: " Vi är besvikna, vet inte hur vi ska komma igen"

"Fisher kastades överbord i en okontrollerad gipp"

Fisher.jpg

John Fisher på SHK/Scallywag knockades av storskotet i en orfrivillig gipp, föll överbord, men kunde inte hittas.

På onsdagen utfärdade Team Scallywag en redogörelse över händelseförloppet när deras besättningsman John Fisher föll överbord och försvann i Södra Oceanen 1 400 M väster om Kap Horn. På onsdagen utfärdade Team Scallywag en redogörelse över händelseförloppet när deras besättningsman John Fisher föll överbord och försvann i Södra Oceanen 1 400 M väster om Kap Horn.

"Detta är den värsta situation man kan föreställa sig kan hända, sade teamchefen Tim Newton, som har talat med skepparen David Witt och navigatören Libby Greeenhalgh om vad som hände i måndags.

Läs mer: "Fisher kastades överbord i en okontrollerad gipp"

Sittbrunnenfilmer