Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Metodik hjälper dig köpa bästa begagnade båten

Begbrygga.JPG

Salubryggor som på Öppet Varv i Ellös är ett förträfflligt sätt att få koll på skick kontra pris, särskilt på Västkusten.

Som vanligt nu på våren är utbudet av båtar bra, i skrivande stund finns 1848 segelbåtar  på Blocket. Det fina med detta är att du som tänker köpa begagnat har mycket att välja på. Samtidigt brukar bra båtar säljas vid den här tiden. I år är dessutom köpstarka danska och finska seglare på bettet, de får 20 procent mer för pengarna genom svenska kronans svagare kurs.

Samtidigt sägs många bra båtar säljas vid den här tiden. I år är dessutom köpstarka danska och finska seglare på bettet, de får 20 procent mer för pengarna genom svenska kronans kurs. Av de skälen kan en lätt stress infinna sig. Tänk om priserna går upp, tänk om danskar och finländare hinner före? Och tänk om man köper en båt med fel? Men lugn, bara lugn. Det tar ofta månader för en båt att bli såld och med rätt taktik, kommer du att hitta den bästa begagnade segelbåten. Gå på mina förslag och bli en nöjd båtbytare.

Läs mer: Metodik hjälper dig köpa bästa begagnade båten

Bavaria bankrutt

BavariaCruiser_36.jpg

På fredagen kablade tyska nyhetsbyrån German Press Agency ut att Bavaria Yachtbau har ansökt om konkurs sedan fabrikens finansiär det amerikanska riskkapitalbolaget Oaktree Capital sagt upp lånen om enligt uppgift äver hundra miljoner euro. Nyheten kom som en överraskning med tanke på den jättesatsning Bavaria gjorde på Dusseldorfmässan i januari med fler båtar än någon annan i en jättemonter kallad Bavaria World. Dessutom har man utveckla tre nya modeller ritade av Maurtzio Cossutti, en 45-fotare, en 62 fotare och 57:an som kom 2017.

600 personer, varav 150 inom adminstration, riskerar nu att förlora jobbet. Även otaliga leverantörer ligger också i riskzonen att förlora sina fordringar. Enligt uppgifter i tyska tidningar ska dock beställda båtar byggas färdiga och levereras. 

Läs mer: Bavaria bankrutt

Äldre kvalitetsbyggen vårens begagnatkap

HR 312 Mk2.jpg

Finishen i en Hallberg-Rassy 312 går nu att komma över för ca 340 000 kr och är exempel på årets kap.

Trenden på det mesta begagnat är lägre priser och särskilt på kvalitetsbyggen. Det positiva därmed är emellertid att köpare har kanonläge, det har aldrig har varit så fördelaktigt som nu att skaffa sig en traditionell, väl byggd båt. Men det gäller att inte tveka, danska köpare trycker på på Västkusten och finländare på Ostkusten, den låga kronkursen gör att de får 30 procent mer för pengarna än förra året.

Läs mer: Äldre kvalitetsbyggen vårens begagnatkap

Kavata Charlotta seglar mer än många - året om

C styr.jpg

Charlotta Andersson luftar sin Happie när lusten att segla blir stark. Inte ens minusgrader och is på stränderna hindrar henne.

Bland alla seglare jag känner finns några få som är särdeles bitna och inte drar sig för att segla året om. En är Charlotta Andersson, stolt ägare till den Hallberg-Rassy 342 vi testade i höstas mot nya 340. Med 131 nätter ombord förra året och 20 nätter hittills i år, är hon ovanlig. Frågan är hur det är att vara så pass biten och därtill som kvinna? Och att vara helgkrögare på Gullholmen och ha ett kvalificerat vardagsjobb? Följ med till henne mitt i vintern.

Läs mer: Kavata Charlotta seglar mer än många - året om

Vestas efter mastbrottet: " Vi är besvikna, vet inte hur vi ska komma igen"

Vestas mast.jpg

Vestas mastbrott 100 M utanför Falklandsöarna skadade ingen ombord, men har kanske knäckt besättningen.

Dramatiken i Volvo Ocean Race upphör inte. Efter den tunga nyheten att John Fisher påp Scallywag förlorats i havet, måste Mapfre tillfälligt utgå och gå in i en skyddad vik nära Kap Horn för att laga storen och mastskenan. Efter 13 timmar var man mirakulöst dock igång igen. Och på långfredagsförmiddagen bröt Vestas masten.Dramatiken i Volvo Ocean Race upphör inte. Efter den tunga nyheten att John Fisher påp Scallywag förlorats i havet, måste Mapfre tillfälligt utgå och gå in i en skyddad vik nära Kap Horn för att laga storen och mastskenan. Efter 13 timmar var man mirakulöst dock igång igen. Och på långfredagsförmiddagen bröt Vestas masten.

Vestas seglade vid tillfället ca 100 M öster om Falklandsöarna, vädret var hårt med 30 knops vind och tre meter sjö. Man seglade med 75 graders infallsvinkel, när masten utan förvarning gick av vid första spridaren.

En ny besvikelse för Vestas, som efter att ha lämpat resterna av riggen överbord för att inte skada båten, nu kör motor mot Falklandsöarna för att överväga om och hur man ska kunna fortsätta i Volvo Ocean Race. Denna intervju med besättningen gjorde Team Vestas PR-kvinna i USA.

Läs mer: Vestas efter mastbrottet: " Vi är besvikna, vet inte hur vi ska komma igen"

"Fisher kastades överbord i en okontrollerad gipp"

Fisher.jpg

John Fisher på SHK/Scallywag knockades av storskotet i en orfrivillig gipp, föll överbord, men kunde inte hittas.

På onsdagen utfärdade Team Scallywag en redogörelse över händelseförloppet när deras besättningsman John Fisher föll överbord och försvann i Södra Oceanen 1 400 M väster om Kap Horn. På onsdagen utfärdade Team Scallywag en redogörelse över händelseförloppet när deras besättningsman John Fisher föll överbord och försvann i Södra Oceanen 1 400 M väster om Kap Horn.

"Detta är den värsta situation man kan föreställa sig kan hända, sade teamchefen Tim Newton, som har talat med skepparen David Witt och navigatören Libby Greeenhalgh om vad som hände i måndags.

Läs mer: "Fisher kastades överbord i en okontrollerad gipp"

Mästarnas bygge bländar än

Briljant 1.jpg

Med sitt djupa, linjesköna skrov briljerar Briljant  när brisen fyller i. Hon rör sig behagligt och gör goda 7 – 7,5 knop på kryssen. Foto Christer Lundin

Vackra, välbyggda båtar har en sällsam dragningskraft, särskilt om de är ritade av legendariska Sparkman & Stephens. Så är det med forna, framgångsrika 40 - fotaren Briljant ex Charlotta. Hon och systerbyggena Pavane och Honey var heta 1964.  Idag kan Briljant beundras där hon svajar på boj utanför Lidingö. Linjerna, detaljerna minner om från en tid då båtar byggdes mästerligt, beställarna var herrar och Martinssons i Svineviken bäst på Bohuskusten.  Följ med och njut av äkta båtbyggarkonst.         

Läs mer: Mästarnas bygge bländar än

Vestas skipper talade ut om krocken

Towill.jpg

Mark Towill var vaksam, kollade radar och AIS, hade utkik på däck, väjde för en båt, men kolliderade trots det.

 

Vestas 11th Hour Racing co-founder, Mark Towill bröt för en tid sedan tystnaden om vad som hände när båten krockade på väg in till Hong Kong. Detta skedde sedan teamet informerats om att utredningen som gjorts av myndigheterna har avslutats och att inga vidare åtgärder beslutats. Så här berättar Towill för VOR-ledningen om händelseförloppet.

 

Läs mer: Vestas skipper talade ut om krocken

Dufour i rätten för lös innerliner

dufour-405-grand-large_153_xs_sq.jpg

En norsk Dufour 405-ägare har stämt varvet för att innerlinern inte sitter fast mot skrovet.

Innerlineren har i sig själv ingen nödvändig styrkefunktion" . Det hävdade Dufour i rätten i norska Fredriksad i en tvist mellan varvet och en norsk ägare till en Dufour 405.

Tvisten handlar om huruvida en Dufour 405 från 2011, är sjöduglig eller inte. Ägaren uppdagade en spricka mellan köl och skrov efter första säsongen. 2015 blev båten inspekterad av en besiktningsman, som gav båten seglingsförbud. Men Dufour hävdade att besiktningsmannen tar fel, båtägaren fick arbete utfört för att fästa innerlinern till skrovet efter Dufours anvisningar.

Läs mer: Dufour i rätten för lös innerliner

Arconas nya får samma fart som 50-fotare

S Q.jpg

Nya Arcona 435 får samma fart som 50-fotare har snillrike Stefan Qviberg räknat ut. SRS 1,17...

På Årets Båtmässa, alias Allt för Sjön, höll konstruktören Stefan Qviberg ett inspirerande föredrag om utvecklingen inom yachtdesign och berättade om nya Arcona 435. För att få veta ännu mera om vilka kriterier som styrt, bad jag honom berätta om vad som ser ut att bli en dröm för prestandaberoende seglare. Hans VPP tyder på ORCi 565 sekunder per sjömil, vilket motsvarar SRS 1,17 samma som för 50-fotare.

Läs mer: Arconas nya får samma fart som 50-fotare

Han har klassiker på parad i "Årets Båtbok".

DSC_7530.JPG

Claes Berglund med banderollen om Gandul anno 1895, en av jakterna i "Årets Båtbok" utgiven av SYS.

För alla vänner av vackra klassiska båtar är Årets Båtmässa alias Allt för Sjön, ett storartat tillfälle att skaffa sig "Årets Samlingsverk" om svenska sköna yachter - Sail Yacht Society´s matrikel.

Detta är en påkostad publikation, som finns i sällskapets monter i C-hallen att köpa för inbitna och alla andra som vill njuta av träbåtshardcore. Årets SYS- matrikel har en mängd fina bilder på Sveriges skönaste segeljakter och att få ta del av deras illustra histora ger nördar lystmäte.

Matrikeln är i sak en oöverträffad katalog över det bästa i båtväg som byggts i vårt land och en illustration av tider då båtar byggdes med makalös omsorg av makalösa yrkesmän under makalöst enkla förhållanden.

En av dem som inte får nog av att äga och engagera sig i sin jakt, är Claes Berglund, som har gjort en banderoll om sin Gandulf byggd 1895, en jakt som fortfarande är fullt fungerande för att vara med på sommarens regattor som 100-åringarnas regatta i Mariefred.

Den som inte ännu har grepp om det goda med att segla klassiskt, rekommenderas att ta del av programmet som SYS har för kommande säsong. Hit hör besök hos Stockholms Båtsnickeri och den kopiösa renoveringen av Prinsess Svanevit, möte i Vasahamnen, försommarregatta på Lilla Värtan, eskader och Sandhamnsregattan.

Och inte nog med dessa godsaker för träbåtsvänner, i montern finns också den enda tidningen i landet om granna kryssare, stolta ägare och osannolika projekt SYS-jakten.

 

Sittbrunnenfilmer