Mässans maffigaste - Shogun 50

S 50.jpg

På Rosättra Båtvarv byggs den skarpaste prestandabåt som sett dagens ljus i Sverige - Shogun 50.

Trots att det finns otaliga prestandabåtar att välja på för kunniga sehlare finns några som vill ha en helt egen båt. De gör som på träbåtstiden, ber en konstruktör rita, beställer båten på ett duktigt varv och väntar sedan spänt på leveransen. Så ligger det till med en ny 50 fots racer - cruiser, som stockholmaren Mats Bergryd har beställt. Han bad hösten 2017 Håkan Södergren att rita och Rosättra Varv bygga en efter egna idéer - Shogun Yachts  50. 

Mats B.jpg

Har man som Mats Bergryd, här på sin förra båt, haft ett antal båtar, är det fint att beställa en egen båt.

- Jag tröttnade på att samla ihop ett fotbollslag för att kappsegla, det var inte lätt att få alla att ställa upp att träna och bli samspelta. Dessutom var djupgåendet ett problem på min förra båt och masten för hög. Den kom inte genom passagerna till Stockholm, vi var tvungna att gå runt och ta stora farleden, en omväg på en hel dag. 

Dessutom var båten inte enkel att segla och med de erfarenheterna frågade jag Håkan över en lunch hösten 2017 om han ville rita en båt åt mig, berättade Mats Bergryd när vi möttes på Rosättra Varv i oktober 2018 och igen nu i februari för att se projektet ta form.

- Jag trodde först inte mina öron när Mats sa han ville ha en ny båt. Jag har varit med länge, men har två duktiga söner Oscar och Fredrik, och efter att samrått med dem, sa vi: Vi gör ett utkast, kan Håkan Södergren berätta.

Och så blev det, ett utkast var klart vårvintern 2018 och visades det för Mats Bergryd, som gillade det han såg och sade: Vi kör! Varpå Rosättra Varv fick uppdraget att bygga.

_DSC2877.jpgMatrin

Segelmakare, byggare, beställare och besättning diskuterar och följer projektet.

_DSC2868.jpg

Skrovet är slankt och kryssbetonat.

Valet av varv kanske vänner av vassa båtbyggen kanske frågar om - varför inte utomlands, hos ett känt One-Off varv? Svaret är den 50 fots skärgårdskryssarelika båt, som Håkan Södergren för några år sedan ritade åt en tysk seglare och som Rosättra skulle bygga. Den blev lagd på is och när planerna på Shogun Yachts 50 tog form, var Rosättra ett naturligt val.

Till saken hör att Rosättra kan vakuum, deras Linjetter byggs så. Men varvet har även tagit in injiceringsexpertis med vana av kolfiber och epoxi medan DIAB i Halmstad gjort systemberäkningarna och skurit till distansmaterialet med perfekt passning.

- Vi ser Mats båt som ett sätt att utvecklas, förklarar Daniel Gustafsson på Rosättra, projektledare för Shogun Yachts 50. Vi betraktar Mats båt som ett intressant komplement, ett som kan ge vårt familjevarv ett tredje ben att stå på förutom tillverkningen av Linjetter och uppläggning.

Inför byggstarten upprättade Mats Bergryd en önskelista för sin nya: Lättseglad, snabb, kryssbetonad, variabelt djupgående, mjöjlig att segla shorthand och med 6-8 man i besättningen på ÅFOR. Och stor. "Det är kul med stora båtar" säger han.

_DSC2878.jpg

Diskussionerna är frekventa hos alla inblandade om detaljer.

- Shogun Yachts 50 får lyftbar köl med minsta djup på 1,90 meter och största djup 3,30 meter. Den får selftacker och blir smal - måttliga 3,88 meter för att slippa behörighetskravet som kommer över fyra meter. Roligt att göra en båt, som man vill ha den, säger en särdeles förväntansfull beställare.

Funderingar finns att sätt etiketten Made by Linjett Sweden, som referens till kvaliteten till att formarna har gjorts i Kopparberg, och för att mast, költrumma, roder, kölblad har byggts i Västervik, Divinycellen i Halmstad och att injiceringsexpertisen är från Vaxholm.

- Att bygga här hemma i Sverige förenklar, inga långa resor eller transporter och kvalitetskulturen är hög, säger Håkan Södergren, som inte nog kan berömma de inblandade för deras engagemang och nivå.

_DSC2849.jpg

Teak i sittbrunnen och på däck är ett sätt att få båten elegant och cruisingmässsig.

I oktober var skrovet med bottenstockarna och däcket injicerade och i december påbörjades montering och inredning. Vid mitt besök på varvet i februari, var skotten tjusigt fanerade, motorn på plats och seglen beställda. Tidplanen verkar dessvärre inte inte helt kunna klaras, ett par komplicerade konstruktioner har blivit försenade. Men i sommar ska Shogun Yachts 50 segla. 

Linjerna kan först uppfattas lite lika en viss finskbyggd 50-fotare, men en närmare titt visar att Shogun som sagt är slankare och mer kryssbetonad. Masten går dessutom genom däck, kölen är lyftbar, selftacker är standard, salongen ligger för om masten, pentryt blir stort och sittbrunnen semestervänlig.

- Mycket ritningsarbete blev det, det har varit en lång process med en mängd detaljer och lösningar att ta beslut om och än är inte allt bestämt, förklarar Håkan Södergren. 

Ekonomin spelar roll och eftersom formar finns och CE-märkning ska ske, är förhoppningen att fler får upp ångan för vad Håkan Södergren skämtsamt kallar för en svensk monsterbåt.

Sedan i höstas har projektägarna önskat tystnad kring båten, även om grupper och enskilda har varit på besök på Rosättra. Men nu, på Allt för Sjön, finns en modell av vad som mycket väl kan bli Sveriges skarpaste segelbåt - Shogun Yachts 50 by Linjett. Gå till Linjettmontern och spana.

_DSC2850.jpg

Skotten i kolfiber kläs med ekfaner, böjlimmade kantlister och är till för att göra inredningen inbjudande.

Curt Gelin

Data Shogun 50

Längd ö a 15,22 m

Längd v l 14,20 m

Bredd 3,58 m

Djup 1,90 - 3,30 m

Deplacement 8 000 kg

Kölvikt 3 500 kg

Storsegel 75 kvm

Seltacker 64 kvm

RM 20 7,21 ton

Design Håkan, Oscar, Fredrik Södergren

Byggare Rosättra Båtvarv

Sittbrunnenfilmer