Tidernas regatta vankas i Marifred

DSC_9682.jpg

Bacchant och Britt -Marie är två av de sex SK 75:orna som ställer upp i 100-åringarnas regatta i Mariefred.

Seglaren och förre PR mannen Olle Appelbergs dröm om att samla ett stort antal gamla klassiska segeljakter ser ut att gå i uppfyllelse. Igen. 2009 samlade han klassiker under vinjetten Segla Vackert i Trosa. Det blev succé och chansen är stor att 100-åringarnas regatta i Mariefred också blir det. Nu gäller det också att slå rekord i antal deltagande båtar som är 100 år, och komma med i Guinness Book of Records, där innehavararen är Gstaad Yacht Club i St Tropez med 16 båtar.

Ett piggt, nytt grepp är att åskådare bjuds med på uppvisningen på lördag. Har du aldrig känt tjusningen och känslan i en grann gammal jakt, ska du gripa tillfället. Några av de äldsta, största och flottast hållna jakterna som seglar i Sverige kommer dit, bara de är värd resan till viken vid Gripsholms Slott.

Hundraåringarnas Regatta i Mariefred pågår i tre dagar med början på torsdag den 26 juli. Då kappseglar 42 klassiska träbåtar, varav 25 är hundra år och äldre. Regattan är en hyllning till Sveriges unika flotta med riktigt gamla båtar som fortfarande seglar.

Bea 1920.JPG

Bea, aka Beatrice Aurore är största jakten med sina 22,2 meter och 150 kvm segel. Som en möbel i skicket

-Vi är mycket glada för det stora intresset. Förväntningarna är stora och vi jobbar hårt för att ordna en riktigt trevlig regatta, där kappseglingarna blir både vackra att se och spännande att vara med i. Nu fattas det bara att vi får hyggligt med vind så att hundraåringarna kan visa hur snabba de är, säger Gustaf Holgersson, som projektleder regattan.

För mer än hundra år sedan byggde svenska konstruktörer båtar som på många sätt var långt före sin tid. En del hade fenköl och fritt hängande roder. De var så snabba att konventionella båtar med långa kölar vägrade tävla mot dem. Det skapades regler som var ofördelaktiga för båtar med fenköl och de försvann från kappseglingarna. I regattan deltar två sådana båtar, Oberon från 1901 och X:et från 1912.

DSC_9687.jpg

SK 75 Marga fick ge upp i ÅFOR, men tar nu chansen att visa vem som r snabbast av jakterna.

Målet är som sagt att sätta världsrekord i antal hundraåriga och äldre båtar. Det är både lek och allvar. Man vill göra det för att lyfta fram Sveriges unika flotta med klassiska båtar.  Det finns inget världsrekord registrerat, men i St Tropez ordnas en hundraåringarnas kappsegling, där förra året 16 båtar deltog.. Det är nog goda chanser att vi kan bli det, men får vi för svaga vindar finns risk att alla våra 25 hundraåringar inte fullföljer, säger Gustaf.

Regattan seglas i tre klasser och efter en regel kallad Alma som ingår i startavgiften för deltagarna. Hundraåringar och äldre, båtar mellan 60 och 99 år och de under 60. Förutom de svenska seglarna kommer båtar från Finland, Norge, Holland och Tyskland.

Störst båttyp på regattan i Mariefred blir SK55, med nio deltagare, varav sex är över hundra år gamla. De är skärgårdskryssare med 55 kvadratmeters segelyta och hade sin storhetstid på slutet av 1910-talet.  De har bibehållit sin popularitet eftersom de är lagom stora att användas som semesterbåtar men ändå inte större än att de enkelt kan underhållas och seglas av en familj, till skillnaden från Medelhavets varvsskötta båtar.

-Vi hoppas kunna bidra till ett generationsskifte i Sverige där fler lockas att segla vackra och välbyggda klassiska båtar så att de blir kvar i sina hemmavatten för kommande generationer, förklarar Gustaf. Många svenska båtar har under de senaste 20 åren sålts till utlandet där det är hög status att segla träbåt. 

På avslutningsdagen den 28 juli kommer publiken att få se en uppvisning och kunna vara med ombord och prova på att segla klassiskt.  Åskådarna kommer att få rösta om vilken båt som är deras favorit och en jury om vilken båt som har en besättning klädd så att den bäst matchar båten. 

Mariefreds Båtklubb är värd för evenemanget . Sail Yacht Society är medarrangör och på denna fina förenings hemsida och i höst i främsta forumet för klassiska segelbåtar i Sverige - Segeljakten - kommer rapporter. Och på min blogg såklart - från railside på Lovisa anno 1897.

Curt Gelin

 

Sittbrunnenfilmer