Dramatik i årets ÅFOR

 

trimaranen.jpg

31 fots racing trimaranen Carbon Tiger vurpade norr om Gotska Sandön i 12- 14 m/sek.

 

Värsta vurpan i ÅFOR råkade trimaranen Carbon Tiger med Börje Svedman med besättning ut för. I 12-14 m/sek och rejäl medsjö kapsejsade de på söndagskvällen, men räddaes med Sjöfartsverkets helikopter. 

 

 

Två man lyckades klättra upp på det uppochnervända skrovet och skicka Mayday,  medan två man blev kvar inne i båten. En helikopter från Sjöfartsverket lamades ut och var på plats inom en halvtimma. Alla fyra vinschades upp, konstaterades vara oskadda och fördes till Nynäshamn.

Skälet till att Carbon Tiger gick runt är inte klarlagt, men  kan ha berott på att det blåste 12- 14 m/sek nordligt, vilket betyder rejäl medsjö på Gotska Sjön. Båten är av typen Ferrier 31 R och tämligen smal för att vara en trimaran och lätt för att vara snabb. 

En styrningsmiss - lovning istället för fallning - har tidigare lett till att trimaraner gått runt när läskrovet dyker. Här hemma händer det sällan, senast i Ornö Runt 2011. I Frankrike händer det oftare med jättar till trimaraner.

Frågan man kan ha, är hur de allt populärare flerskrovarna kan tillåtas delta med tanke på att kravet normalt är att båtar ska vara självrätande för att få segla havskappseglingar som ÅFOR? Svaret är att ÅFOR följer de internationella säkerhetsreglerna för havskappsegling (OSR ).  De säger följande om stabilitet och flytbarhet för flerskrov:

" Watertight bulkheads and compartments (which may include permanently installed flotation material) in each hull, to ensure that the boat is effectively unsinkable and capable of floating in a stable position with at least half the length of one hull flooded ... Designed and built to resist capsize.. At least two exits in each hull which contains accommodations."

Så är det med en Ferrier 31 och de två som avvaktade inne i båten, kunde troligen ta sig ut genom en lucka i mittpontonen.

Östersjön kallas innanhav, men när vindarna ger hals är det ett klart kämpigt vatten att segla på, vet de som seglat där. Livflotte rekommenderas numer bara på ÅFOR i syfte att locka fler att ställa upp. Men kanske flotte borde bli ett obligatoritum för flerskrovarna framöver. 

Börje Svedman har jag sökt för att få veta vad som hände, men inte nått ännu. Förhoppningsvis avger han en öppen rapport, en som kan leda till eftertanke och förebygga för andra fartfrälsta flerskrovsseglare att vara med om vurpor. 


Foto Sjöfarstverket

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sittbrunnenfilmer