Swan 78 testad. Supercruiser i lyxigaste ligan

swan78001_22.JPG

Snacka om stil ! Swan 78 nr 1 må vara militäriskt gråmålad, men har sama speciella strålglans som alltid med en Swan.

Det är lätt att falla i trans, ösa lovord och beröm när man hamnar på stora, lyxiga båtar. Ibland räcker orden inte till för att beskriva upplevelsen. Som med Swanbåtarna. Ända sedan starten 1966 har Nautor i Österbotten satsat på välseglande stora båtar och skaffat sig ett rykte som inga andra varv på uförande och byggkvalitet. På försommaren tog jag chansen att känna på deras senaste skapelse - Swan 78, som Nautor menar är essensen av vad man kan åstadkomma och exempel på att två vanligtvis oförenliga storheter - komfort och prestanda - faktiskt kan samsas.

 

 

Frers.png

German Frers var med på seglingen av nya Swan 78. "Behaglig blev hans betyg.

Blev jag imponerad av Swan 78? Jajamensan, absolut och naturligtvis! Utförandet, finesserna, funktionerna, stilen och linjerna slog an en sträng i mitt seglarsinne, Swan 78 har det där småhemliga spännande kraftfulla över och i sig, som jag gått igång på varenda gång jag seglat en Swan. Blev jag imponerad av Swan 78? Jajamensan, absolut och naturligtvis! Utförandet, finesserna, funktionerna, stilen och linjerna slog an en sträng i mitt seglarsinne, Swan 78 har det där småhemliga spännande kraftfulla över och i sig, som jag gått igång på varenda gång jag seglat en Swan. 
Skrovet på Swan 78 byggs i form, men det mesta i övrigt är special eller custom made som termen lyder. 78:an är utvecklad efter det receptet, en supercruiser, men byggd på precis samma sätt som en racer.


Bakgrunden tilll byggsättet är att samtidigt som Nautor fortsätter bygga stora båtar med sanslöst utförande vill varvet gärna nå nya köpare. De man vill åt, är seglare, som finner det intressant med den gemenskap kappsegling medför och söker detta i en båt, som är avancerat byggd men kan hävda sig med lyx och komfort. Konceptet kostar multum, men har som sagt fått fin framgång och tilltalar de som vet vilken klass och kvalitet de kan få för pengarna.

Nedgång.jpg

Sparsmakat, designat och stilrent utmärker interiören i borstad ek och durkar i Wenge. Bredd och rymd ingår i receptet.

Det nya är Nautor nu gått in för två linjer, en för kappsegling - Club Swan och en för cruising - klassisk Swan. I båda satsar man på nya modeller och nyast i vattnet är som sagt Swan 78. Den vill förena storheterna komfort och prestanda genom att vara en cruiser men vara byggd på samma sätt som en Club Swan - d v s  med prepreg, vakuum, kolfiber, härdning i ugn, skott i cellplast för att ta ner vikten.Det nya är Nautor nu gått in för två linjer, en för kappsegling - Club Swan och en för cruising - klassisk Swan. I båda satsar man på nya modeller och nyast i vattnet är som sagt Swan 78. Den vill förena storheterna komfort och prestanda genom att vara en cruiser men vara byggd på samma sätt som en Club Swan - d v s  med prepreg, vakuum, kolfiber, härdning i ugn, skott i cellplast för att ta ner vikten.


Nästa nyhet är att har man hållit igen på längden, Swan 78 är 23,99 meter från stäv till akter, vilket innebär att den definieras som båt, inte skepp. Det har fördelen att för behörighet behövs inte sjökaptensbrev. Därmed ökar möjligheten för fler att ta ansvara för en Swan 78.

Lazys.jpg

När storen är satt behöver en i besättningen klättra upp på bommen bred som Park Avenue för att samla ihop lazyjacksen. 

Knappar.jpg

Inget skotande, inget  vinschande behövs, allt trim sköts med knappar i sittbrunnen på durken eller från rorsmansplatsen.

Rodervinkling.jpg

Justering av rodrens vinkel och dra in lovarts roder ingår på Swan 78.

Instrument.jpg

9,5 knops fart på 2 500 varv utan att motorn på 190 hk hörs, är en del av den diskreta lyxen som Nautor ordnat på Swan 78.

Sittbrunn.jpg

Till trevligheterna hör att sittbrunnen intre har bridgedäck, utan vanlig nergång och gott om sittplatser. I mitten monteras bordet.

Sittplatser.jpg

Nytt och originellt är lösningen med att sittbrunnsargarna har utvändiga sittplatser. 

Sargsitt.jpg

Sitthöjden på sargen är perfekt för småprat under gång.

Pentry s78.jpg

Pentryt under sittbrunnen har separat ingång för den som ska fixa fika eller laga lunch. U-formen fungerar extra bra när båten kränger.

Förpik.jpg

Ägare bor bra och avskilt i fören med skrivbord och ett lågt skott.


När jag fick chansen känna på Swan 78 nappade jag såklart per omgående och en solig, men sval försommardag (8 grader) styrde vi ut från Nautor´s hamn i Jakobstad och satte segel när vi nådde öppet vatten. Att kryssa med 24 meter båt i farleden och fyra meters djupgående, var inget som lockade. Storleken och segelhanteringen gör att manöverutrymme behövs. Bara att få upp storen på 196 kvadrat på 31 meter mast, tog flera minuter trots maffiga elvinschar med snabbväxel och utväxling på fallet. Att rulla ut focken var enklare, bara att trycka på knappen för jib-unfurl.
Efter att en gast samlat in alla fladdrande lazyjacks genom att klättra upp och gå på den breda bommen i park-avenue stil, var det dags att börja segla. Vinden var 4-5 m/sek, inga 8 - 10 m/sek som är önskeväder för att känna på en stor Swan. Likväl visade loggen strax på 7,9 knop med snäva 42 graders TWA.

Vid kaj.jpg

Den nya Swanstilen skapad av German Frers ger långt fördäck, låg överbyggnad, framruta och skrovrutor.

Efter att en gast samlat in alla fladdrande lazyjacks genom att klättra upp och gå på den breda bommen i park-avenue stil, var det dags att börja segla. Vinden var 4-5 m/sek, inga 8 - 10 m/sek som är önskeväder för att känna på en stor Swan. Likväl visade loggen strax på 7,9 knop med snäva 42 graders TWA. 
I hopp om att få lite tryck på rodren föll jag ett par grader, varpå båtfarten ökade till 8,6 knop. Det sade mig att på den här båtstorleken, är det sannolikt snabbare att styra på instrumenten än på känslan, som jag är mer van vid och egentligen gillar. 
Jag hade förväntat mig mer feedback i styrningen, men fann att Swan 78 är som många andra båtar med dubbla roder - tämligen neutral. Den fantastiska styrkänslan i gamla tiders Swanbåtar, saknar jag dock inte alls, de båtarna var en mara att styra på hård undanvind med sina smala aktrar och djupa skrov. De egenskaperna finns garanterat inte på 78:an tack vare flack botten och brett akterskepp. På slör tippar jag att 78:an lätt glider på med 12 - 14 knop.
För att inte tänka tokigt om roderkänslan, frågade jag för säkerhets skull konstruktören German Frers som var med ombord, om hans mening om styrkänslan. Han kommenterade den som väldigt behaglig och eftersom han designat otaliga stora båtar, godtog jag givetvis hans uttalande.

 

swan78001_33.JPG

I 5 - 6 m/sek är farten fina 7,9 - 8,1 knop med 423 graers TWA. Faller man lite ökar farten till 8,6- 8,8 knop.

 

Storbåtsseglare som Klabbe Nylöf menar att kontakten kommer när vinden ökar och pressen på seglen tilltar. Mitt intryck är ändå att på en båt med 42,8 tons deplacement, kan man knappast räkna med samma roderkänsla som i mindre och lättare båtar. Storbåtsseglare som Klabbe Nylöf menar att kontakten kommer när vinden ökar och pressen på seglen tilltar. Mitt intryck är ändå att på en båt med 42,8 tons deplacement, kan man knappast räkna med samma roderkänsla som i mindre och lättare båtar. 


I gengäld finns en stabilitet i Swan 78, som heter duga. Djupgåendet är som standard hela 4 meter, som kan minskas till tre meter med teleskopisk köl, som satt på den båt vi seglade. I den labra brisen bara neg 78:an vackert när vi skotade in. 


Att skota så stora segel som här, storen är som sagt på 196 kvadrat och focken på 174 kvadrat, är inget du gör för hand. Inget kvarnande behövs dock på Swan 78:an, den har knappar för allt - för att flytta fockskotpunkten, för att justera ledvagnen, för att släppa eller ta hem på uthalet, till häckstaget, cunningham, inre förstaget. Alla trimfunktioner seglare vill ha för att justera finns och sköts med fingertopparna från styrplatsen eller vid vinscharna. Rorsman kan tillochmed ändra rodrens vinkel långskepps - toe in - toe out för bästa grepp kontra minsta moståndet. 


Vid testtillfället fanns inte tid att fördjupa sig i alla funktionerna, men att hålla på att experimentera med alla kontrollerna under en längre segling, skulle hålla mig  sysselsatt länge bara för nöjet att finna optimala vinklar och trim.  Att hitta optimum kan behövas med tanke på att ägare till Swanbåtar gärna deltar i kappseglingar. 78:an ska segla Swan World Cup på Sardinien i september.


Deltagandet visar att målet för Nautor med Swan 78:an- att båten ska locka till kappsegling fungerar. Och då bör man ha i minnet att 78:an är bred för sin längd. German Frers fick i uppdrag att göra 78:an både ovanligt rymlig och kraftfull och det han gjorde genom att ta till bredden. 78:an är hela 6,40 meter bred - en halv meter bredare än sina föregångare.

Men German Frers är inte för inte världens regerande mästare på linjer och trots önskemålet om volym, klarade han att göra 78:an fin att se på. Jag gillar särskilt den höga, raka stäven, den svaga språnglinjen, den låga överbyggnaden med rutan framtill, det nära nog flusha däcket, sittbrunnen med vad varvet kallar maxi-style C-sittbänkar. 

Som alltid med en Swan, har även 78:an en sorts inbyggd hemlig dragningskraft. Det gäller även Haromi, den första av de fyra 78:or Nautor har i beställning, där ägaren har maskerat Swanidentiteten - skrovet och överbyggnaden är örlogsgråa, mantåget svartlackat, den stående riggen i svart fiber, mast och bom är i kolfiber och rattarna svartlackade. 

Utan den klassiska snobblinjen med den distinkta pilspetsen, hade Swan 78 nr 1, knappast kunnat tas för ett bygge från Nautor i norra Finland, snarare ett uttryck för en sparsmakad italienska i lyxligan. Vilket är som det ska, för på Swanbåtarna har ägarna oftast egna preferenser ifråga om design och smak och Nautor kan konsten att svara upp mot alla tänkbara förslag och bemödar sig om att ligga i framkant på design invändigt. 

Ägarskapet med italienska Ferragamo, som gör modeskor, väskor och accessoirer med finess, kan jag ana har påverkat dagens Swanbåtar. Ovanpå det har Nautor sitt eget designteam, lett av Heini Gustafssson en kvinna med duktig blick på att välja material till skotten, på dörrlås, på handtag, durkar, bänkytor med mera.


Vänner av vassa båtar undrar likväl, kan verkllgen all lyxen som är inkluderad - 190 hk motor, två kubik diesel, en kubik vatten, tvättmaskin, air - condition, watermaker, åtta elvinschar, kök med diskmaskin, restaurangspis, stor frys med mera, rätfärdiga etiketten prestandayacht? Blir båten inte för tung för kappsegling? 

Risken finns, men Nautor tar höjd för allt tungt genom att bygga Swan 78 som en racer. Det betyder prepreg, kolfiber, injicerat skrov och däck, efterhärdning i ugn och att alla skott och durkar är i fanerad cellplast. Deplacementet om nästan 43 ton kan jämföras med en Swan 77 från 1993 på 49 ton eller en Swan 80 anno 1994 på 36 ton, som dock är en halv meter smalare. 

En helt ny fiffig lösning är de utvändiga sittplatserna, som är inbyggda i sittbrunnssargarna. Det är en trevlig upplevelse att sitta i lovart och småprata, istället för att rada upp sig på sittbrunnsbänkarna med benen mot lä, som är det vanliga. Dessutom är det brett i sittbrunnen, även om två bord är tänkta att ge fotstöd.

Och hur är det på rorsmansplatsen med tanke på båtens bredd, står man bra? Jovars, Swan 78 har den vanliga lösningen med uppfällbart fotstöd. Här är stöden breda och går att ställa i olika vinkel. Dessutom ger rattarnas diameter en naturlig ställning och förnämlig sikt över det låga däcket. Det kändes mäktigt att ha 24 meter båt framför mig och känna tyngden i gången. Om man blir trött i benen finns lösa bänkar att montera. Att sitta på sargen var dock lite för lågt för mig…

Manövering med dubbla roder - hur går det? Jodå, men på fram måste båten ha lite fart för att komma dit man vill. Det tar ett par sekunder innan rodren får grepp, men med för och akterpropellrar kompenserar rorsman direkt om stäven vill tas av vinden. Kraften i dessa  är så bra, att man kan flytta 43 ton Swan 78 sidledes. På back är kontrollen lika bra eller bättre, än på båtar med ett roder.
Vitsen med dubbla roder är också att få in en jolle under sittbrunnen.


Ytterligare en lyxfaktor på Swan 78 är motorljudet, den 190 hk starka motorn av okända märket Steyr är ovanligt tyst. På halvfart hördes den sexcylindriga motorn knappt, inga vibrationer märktes och inte heller nere i båten störde motorn. Förklaringen är motorns konstruktion, men också att Nautor har förfinat motorupphängningen och maxat isoleringen. 


En båt som Swan 78, brukar ha besättning och för den finns en avdelning akterut med två kojer och en sittplats intill pentryt/köket. Dock är det största jobbet på stora båtar, att brassa mat åt ägaren och gäster. På 78:an är pentryt praktiskt och sjömässigt placerat under sittbrunnen, U-format och lite högre än normalt, varför en flink kocka/kock fixar det besättningen behöver, även under gång. Möjligen skulle jag, om jag fick i uppgift att fixa fika eller laga lunch, önska en öppningsbar ruta för luft. Men sådant löser Nautor om önskemålet framförs.


Näst stilen, detaljerna, byggsättet och seglingskontrollerna, fattade jag tycke för ägarhytten som placerats i fören och skärmats av med ett skrivbord och ett skott akterut. Den som sover här, har det som på ett lyxhotell - luftigt, elegant och med fin utsikt genom sidorutorna från kojläget.


Vill du ta in utförandet och alla de lyxiga lösningarna i Swan 78 är Cannes Yacht Show rätt plats. Save the date 11 - 16 september och ta kontakt med Nautors man i Sverige, Klabbe Nylöf för att komma ombord.

Snart kommer jag med mera om Swan, eftersom varvet är igång som inget annat för närvarande. Club Swan 125 blir världens snabbaste enskrovsbåt, man har en Club Swan 100 i pipeline plus Club Swan 36 till 2019 plus en till ny cruiser - Swan 48 tänkt för skandinaver.

Takten på nyheterna är den högsta i varvets historia och högre än för storvarven i Tyskland och Frankrike. Planen ser dock ut att hålla - Club Swan 50 nr 23 är snart klar, Swan 54 nr 15 är i produktion, Swan 115 nr 4 är kontrakterad, plus fyra Swan 78 och två nya Swan 65, som bara de tar över 16 000 timmar att bygga. Tala om att ta på sig och tala om att trycka trenden mot ännu snabbare, starkare, snyggare båtar.

 

Curt Gelin


Data Swan 78


Längd ö a 24,99 m

Längd v l 22,18 m

Bredd 6,40 m

Djupgående 4,00 m/3,00 m

Deplacement 42 800 kg

Kölvikt 11 800 kg

Stor + fock 196 + 174 kvm

Masthöjd 33 m

Motor 190 hk

Diesel 2 000 liter

Vatten 1 000 liter

Design German Frers

Kontakt nautorswansverige.se

Sittbrunnenfilmer