ClubSwan 36 en ren raket med fena, elmotor och specialrigg

CS36 1.jpg

Med peke, skrovfena, låg vikt, mycket segel, entyp och Nautor´s handlag blir ClubSwan 36 speciell för alla lystna kappseglare.

Att Nautor skulle komma med en båt i samma storlek som gav grunden till varvet på 1960-talet, Swan 36, kom som en lika oväntad som välkommen nyhet. Skälet är att man vill och kan ta fram båtar som presterar och en önskan att komma med en dörröppnare för alla som drömmer om att segla Swan - en båt för framtiden förklarar varvet.

Motivet för Nautor med ClubSwan 36 är att få fler seglare att ta del av varvets förmåga att tänka i nya banor, att bygga en båt som man återvänder till rötterna med och som samtidigt erbjuder fartfrälsta en hel del nyheter. Redan nästa år är planen att ha 20 båtar på banan, som kan delta i de seglingar som ingår i ClubSwan upplägget, där entyp och social samvaro på kända tjusiga platser är bland ingredienserna.

CS36 6.jpeg

Juan K designer, Leonardo Ferragamo finansiär och Philiippe Oulhem projektledare och ClubSwan organisatör.

Chansen att Nautor ska lyckas med föresatserna är ganska goda med tanke på att ClubSwan 36 blir superlätt. Deplacementet för en tom båt är beräknat till bara 2 500 kg och 2 900 kg i seglingsskick, enligt designern Juan K. Jämför den vikten med segelytan om 90 kvadrat och mottot stor jolle verkar fullt motiverad. 

Bakom beslutet att börja bygga en 36-fotare ligger förstås  lite nostalgi, men främst handlar beslutet om framgången med Club Swan 50, där båt nr 23 var under byggnad vid mitt besök förra veckan. Nautor håller också på med beställningen av Club Swan 125 och har en femårsplan, där ägarna, italienska Ferragamo - gruppen, budgeterat hela 10,5 miljoner Euro för nya modeller, utbyggnad av varvet och på ökad effektivitet.

CS36 2.png

Den C-formade fenan i vattenlinjen ska ge lyft på kryss och öka stabiliteten på slör. 2,75 meter djupgående lovar ockå gott.

Som väntat verkar Nautor ha full koll på konkurrensen och är väl medvetna om att deras nyaste måste erbjuda mer än andra extrema sportiga kölbåtar. Med den insikten och Juan K på designen är den kanske mest intressanta nyheten att ClubSwan 36 får ett annorlunda centerbord, en C-formad fena som dras ut från skrovet på läsidan och in i lovart med hjälp av en talja.

- Med hjälp av fenan och djupgåendet på 2,75 meter kan seglare förvänta sig negativitet på kryss - Club Swan 36 kommer att få lyft mot vinden och ingen avdrift, förklarade Philippe Ouelhen, ansvarig för projektet tillika spindeln i nätet för seglingarna med Club Swan-båtarna när 36:an presenterades för en särskilt inbjuden skara skribenter på varvet i Jakobstad.

CS36 7.jpg

Enrico Chieffi är vice president på Nautor och  f d världsmästare i Starbät, vars rigg han fått med i ClubSwan 36.

80.png

90 kvadrat till en vikt om 2 900 kg låter ana ren raketfart.

5432f.jpgStor öppen sitbrunn med bara sju vinschar, kraftiga krängräcken, raka spridare plus backstag ingår i receptet.

CS36 4.jpg

Den fasade stäven syftar till lägre tyngdpunkt och fylligt förskepp till torr gång i sjö. Notera C-fenans djup och ana lyftet den kommer att kunna ge.

CS36.png

Så här har Juan K tänkt att fenan ska fungera på kryssen respektive länsen.

Philippe berättade att skrovet är resultatet av en mängd flödesanalyser av Juan K,  att det har flera vattenlinjer, seglar som bäst med 21 graders krängning på kryss och med 10 graders krängning på undanvind. Han var dock snabb med att påpeka att ClubSwan 36 inte kommer att foila i meningen lyftas ur vattnet som en America´s Cup båt, men väl plana.

Det låga rundade förskeppet syftar till minskat luftmotstånd, lägre tyngdpunkt och att båten ska ta över sig mindre sjö. På min kommentar om att stilen också kan ses på den kommande Fareast 37 blev svaret att ClubSwan 36 var först och blir en båt som kombinerar Swans elegans med nyheter som elmotor med indragbar axel och framåtriktad propeller, och en inredning som ger skydd.

Riggen får bara en spridare, masten kommer att stå på däck, får backstag och blir av samma princip som på en Starbåt, en båt som Nautor´s Enrico Chieffi varit världsmästare i och fortfarande seglar hemma i La Spezia när han är ledig.

- Vi har alltid strävat efter att leverera bästa möjliga segling till båtägarna. Genom att kombinera våra avsevärda kunskaper i att bygga sjövärdiga båtar med elegans och dagens designtänkande, inkludera nya material och ny teknologi, kan vi förhöja upplevelsen av båten. Och med innovationerna i ClubSwan 36 kommer vi visa vägen i hur båtindustrin kan tänka. 36:an blir en formidabel Swan och ett välkommet tillskott i ClubSwan linjen, berättade Enrico Chieffi, uppenbart nöjd över detta duktiga steg för Nautor.

Ytterligare ett par argument klingar väl för Club Swan 36, som serien Nation´s Trophy där Swan 42, 45, Club Swan 50 seglar entyp och att ägarna enligt reglerna måste styra. Dessutom ska båtarna och 36:an kunna hävda sig i öppna regattor. Juan K har för den sakens skull haft ORCi i bakhuvudet när han ritat och konceptet fungerar, det visar att en CS 50 vann Italiens största segling nyligen - Giraglia Cup.

Redan i december ska prototypen till ClubSWAN 36 segla och utvärderas innan produktionen dras igång 2019. Den båten ska bara testas och blir inte inkluderad i entypsklassen, lärde sig varvet med 50:an.

- Jag ser verkligen fram emot 36:an, den är i en storlek, som går att ställa ut till en rimlig kostnad och jag är övertygad om att den blir en fantastisk båt. Varvet vill gärna bygga fler mindre modeller än idag och då passar den väl in i planen. Min tro är att 36:an passar svenska seglare perfekt och det är planerat med en serie för båtarna även i våra vatten, säger Klabbe Nylöf, Nautors man i Sverige, som redan har presumtiva köpare på två båtar.

Och vad tänker Juan K om 36:an?

- Vår sport är mitt inne i ett historiskt skede. Från America´s Cup till OS och Volvo Ocean Race är segling på väg att omdefinieras och ClubSwan 36 är ett bevis för detta. Den erbjuder en stil inom kappsegling, där prestanda kombineras med innovationer och den vanliga miljön där det är tätt mellan båtarna.

Samtidigt gör storleken 36 gör det möjligt för amatörer att vara med och en segelgarderob kostar en tiondel mot vad den gör på en 50-fotare. 36:an ska betraktas som en stor jolle, mer än en nerskalad TP52 eller Maxi 72. Genom att kombinera låg vikt, en mångsidig trimbar rigg och den böjda fenan får man olika seglingssätt beroende på förhållandena. ClubSwan 36 kommer med andra ord att ha alla verktygen för att ge en lysten kappseglare stora upplevelser, starka känslor och kappsegling när den är som bäst.

Som mångårig följare och vän av vad Nautor´s Swan presterar, känns det rätt och riktigt, om än modigt, att varvet kommer med en 36-fotare. Kvalitetstänket och stilkänslan går knappast att slå och med Juan K, parad med viljan att ta utvecklingen vidare, lovar Club Swan 36 att bli en höjdare som har få, om ens någon like.

Samtidigt överger Nautor ingalunda sina vanliga Swans, man har fullt upp att bygga 54:or, 65:or, 78:or, 115 och har en ny 48-fotare i planeringen. Hur nya 78:an seglar kommer jag med en rapport om inom kort, men redan nu kan jag säga - orden räcker knappt till . Och en insikt i hur det ser ut när 125:an ska ugnsbakas.

Curt Gelin

Data ClubSwan 36

  • Längd ö a 10,50 m
  • Längd v l 11,00 m
  • Bredd 3,60 m
  • Djup 2,75 m
  • Tomvikt 2 500 kg
  • Seglingsvikt 2 900 kg
  • Kölvikt 1 400 kg
  • Segelyta 90 kvm
  • Motor Torqueedo 
  • Design Juan K
  • Pris 385 000 € + moms.

Sittbrunnenfilmer