Metodik hjälper dig köpa bästa begagnade båten

Begbrygga.JPG

Salubryggor som på Öppet Varv i Ellös är ett förträfflligt sätt att få koll på skick kontra pris, särskilt på Västkusten.

Som vanligt nu på våren är utbudet av båtar bra, i skrivande stund finns 1848 segelbåtar  på Blocket. Det fina med detta är att du som tänker köpa begagnat har mycket att välja på. Samtidigt brukar bra båtar säljas vid den här tiden. I år är dessutom köpstarka danska och finska seglare på bettet, de får 20 procent mer för pengarna genom svenska kronans svagare kurs.

Samtidigt sägs många bra båtar säljas vid den här tiden. I år är dessutom köpstarka danska och finska seglare på bettet, de får 20 procent mer för pengarna genom svenska kronans kurs. Av de skälen kan en lätt stress infinna sig. Tänk om priserna går upp, tänk om danskar och finländare hinner före? Och tänk om man köper en båt med fel? Men lugn, bara lugn. Det tar ofta månader för en båt att bli såld och med rätt taktik, kommer du att hitta den bästa begagnade segelbåten. Gå på mina förslag och bli en nöjd båtbytare.

Steg 1

VÄLJ RÄTT KONCEPT

Vilken typ av båt, vilket koncept passar dig? Dela för enkelhetens skull upp utbudet i A familjebåtar/cruisers, B långfärdsbåtar/premiumbyggen och C prestandabåtar/racers, fundera och få grepp. Sannolikt vet du redan att pris, egenskaper och kvalitet skiljer stort mellan kategorierna. Oavsett får du här är min raka mening om vad du får.


A Familjebåtar. Dessa är vanligast, rymligast och byggda på franska eller tyska storvarv. De har låga priser, seglar i varierande grad godtagbart, men är populära och därmed lätta att omsätta. Baksidan är kvaliteten som är följd av priset, främst på kölinfästning och roder. Botten behöver vara förstärkt och roderlagren bytta om en familjebåt ens ska vara värd att se på.

 
B Långfärdsbåtar/premiumbyggen. De frestar folk med bekväm segling i sinnet, de går igång på mittsittbrunn, gång under däck till akterkabinen, stor motor, flott finish och proffsiga installationer. Även lugn tung, trygg gång värderas högt. Lika attraktivt är utförandet och trivseln. Äldre modeller är sävliga, mer bobåtar än goda seglare och klarar inte alltid en grundstötning. 


C Prestandabåtar/racers bjuder på seglingskänsla, kontakt och grepp. De är exakta pigga, lätta att segla väl, svarar suveränt på trim och har bett och bestämd slutstyvhet. Byggtekniskt är båtarna lätta, men starka och vridstyva. Flera har stålbottenram som klarar kraftig segling och grundstötningar. Utrymmena är sjömässiga och finishen flott. Till följd av standarden är priserna höga och utbudet relativt litet.

Vanskött båt.JPG

En vanskött båt är billig och kan vara ett kap för kapabla gör det självare. Men blir ett katasttrofköp för de flesta.

Steg 2

PRIVAT MOT MÄKLARE

Billigare båtar köper du bäst privat, eftersom mäklarna lägger på för sina kostnader och tar höjd för fel. Trenden är också att äldre båtar börjar nobbas av firmorna. Firmor är dock trygga då lagen ger dig som köpare skydd mot fel. Ett plus med mäklare är också att de sätter priset med hänsyn till konkurrensen, tidigare avslut, skick och utrustning. Medan privatsäljare gärna hissar priset, ser till vad andra begär på främst Blocket.

Några firmor har salubryggor där båtar kan jämföras. Andra är ambulerande, som husmäklare, men kan hämta och lämna om du måste resa för att se en båt.

Steg 3

BESTÄM BUDGETEN

Det låter självklart med en övre gräns. Men det är lätt att missa att äldre båtar ofta behöva mycket nytt - värmare, motor, segel, teakdäck, sittbrunnsteak, instrument, roderlager, toalett, slangar med mera. Kostnaden för nytt kan knäcka budgeten, därför är det lönande att leta efter en båt med mycket nytt till lite högre pris. Eller en nyare båt, där inget behöver bytas.

5 Conny Z.jpg

Conny Zetterberg är flitigt anlitad besiktningsman och brukar framhålla att den starkaste båten är grundstött, men riktigt lagad.

Bo Berg.jpg

Bo Berg är på en av sina 16 båtar har besiktigat båtar av alla de slag i många, många år och levererar rakryggade utförliga protokoll.

Nisse.png

Nils Blomster är chaterskeppare, besiktigar stora båtar och är bollplank vid båtköp i Medelhavet.

Steg 4

UNDERSÖK UTBUDET 

'Fördelen med Internet är att man kan se och följa vad som finns till salu.  Blocket, är enklast, men Sweboats Sökbåt är också värd att besöka. Bra bilder, utrustningslistor, historik och en saklig beskrivning av vad som är gjort ska finnas. Husmäklareprat förekommer likväl.

Utlandsköp är inget klipp, kronans kurs gör båtar dyrare ute i Europa än här hemma. Dock finns mer att välja på i Holland och England. Yachtworld.com är ledande sajten och ett besök i Hamble  eller i Hindeloopen brukar ge superkollen på vilken typ av båt som passar. Även Öppet Varv i Ellös är att bra tillfälle att få översikt.

Steg 5

PEJLA LÄGET

Nästa steg är att se på ett antal båtar här hemma för att få grepp om pris kontra skick. Men åk inte i onödan, fråga ut säljaren ordentligt i förväg: Varför sälja, hur länge har han haft båten, vad är bytt, finns fakturor? Är botten förstärkt? Av vem? Är roderlagren bytta? har det varit hund eller katt ombord? Är båten rengjord, dynorna utan mögel,luktar det toalett eller diesel?
Frågvishet lönar sig med tanke på att säljare kan bli hemmablinda, välskött kan visa sig vara normalskött, bruksskick smutsigt och ostädat. De finaste båtarna har sköts på kunniga varv och marinor. En varvsskött båt kostar mer än en som skötts av ägaren på en uppläggningsplats, men den har sällan problem.

Checklista.JPG

En checklista på vad som är gjort är till god hjälp för att få fram vilken båt man ska välja och från vilket varv eller mäklare.

Dekl.png

En varudeklaration a´la X-Yachts beskriver väl varvets inbytesbåtar.

Steg 6

VÄRDERING

Sweboat har en lista med avslut, som dock bara är till för medlemmarna. Att utgå från annonspriserna på Blocket duger dåligt, de är bara fromma önskemål. Ett bättre sätt att veta värdet är att se vad transparenta mäklare sålt för. Hit hör Båtagent, Yachtsale, XLNT Yachting, och Arcona Yachts. Andra mäklare är hemligare, anser att avslutspris är en sak mellan säljare och köpare.

Steg 7

RINGA IN TRE 

När du fått grepp om pris kontra skick, är det dags att välja ut de tre intressantaste båtarna. Läs på i mina gamla tester, de finns på livetomvbord.se, jämför likvärdiga båtar och gör gärna upp med en besiktningsman som bollplank. Betala honom för en snabbkoll och be honom utse bästa köpet.

Steg 8

BESIKTNING

Efter att ha fåttr veta vilken av tre som är bästa köpet bör du låta göra en grundlig besiktning. Många tycker att besiktninh blir dyrt. Men betalar du för bollplank med efterföljande besiktning, får du veta vad du köper. Proffs har sett mycket och vet vad de ska leta efter. Eller som Nils Blomster i Stockholm, charterbåtsbesiktningsman och skeppare säger när han får frågan om vitsen med besiktning:

- Jag går till tandläkaren, eftersom jag inte har kunskaper att undersöka mig själv, inte har utrustningen och inte vet hur jag sköta den. Proffs ser fel som brukar påverka priset. Dyrt? Inte i relation till båtens pris, tycker Nils.

Om båten är besiktigad förut - behövs då en ny? Oftast, för du får aktuell status och gamla skador kanske uppdagas.

Den varudeklarationen som mäklare gör, duger inte den? Jodå, lite hjälp ger den, men den är tämligen summarisk och görs ofta regelmässigt av samma besiktningsman åt samma mäklare. Därför har du mest nytta av att beställa en egen besiktning och den blir odiskutabelt bästa sättet att slippa oklarheter.

LLloyds.pngGFö

Förr lät varv med känsla för kvalitet Llloyds kontrollera bygget. Ibland finns det kvar.

Steg 9

PRUTNING ÄR REGELN

Utgå från att alla priser är önskemål, prutmån finns på alla båtar. Men skambud fungerar sällan, pruta istället med sakskäl som att båten varit till salu ett tag, att andra av samma märke och årsmodell ligger lägre och att den behöver fräschas upp. Och om du ogillar attackordera, låt då säljaren göra jobbet. Fråga hur han satt priset, visa listan med dina konkurrenter, säg att du är intresserad, men att båten ligger lite högt. Fråga om lägsta pris, föreslå ett ännu lägre och kanske möts ni på mitten. 


Steg 10

PROVSEGLING

Den tänkta båten är värd att provsegla och testköra. Fresta allt - rev, vinschar, styrning, segel, avlastare, instrument, pumpar med mera. Kör motorn rejält en halvtimme för att se om den kyler eller går varm. Växla och gira och ta reda på om backslaget är distinkt, trögt eller slirar. Kör igång värmaren, alla pumpar och elektroniken.

Prova.jpg

Provsegla och känn hur stabiliteten är, hur båten svarar och spårar, om styrningen löper lätt. Och kör motorn, som ska orka och inte gå varm.

Steg 11

GARANTIER

Privat kan du klaga bara om säljaren inte sagt sanningen eller tagit undan utrustning. Som gardering vid privatköp kan du hålla inne 10 procent av köpesumman på ett låst konto i någon vecka. 

Mäklare måste följa lagen, du kan reklamera i två år. Men du måste meddela dolda fel snarast och inom rimlig tid, två veckor, sådant som inte kunde upptäckas vid köpetillfället. Rediga mäklare ger hjälp, men begagnat betyder just begagnad. Använd båten mycket första tiden, då vet du om den stämmer med vad som sagts.

Steg 12

TVISTLÖSNING

Hittar du fel och inte kommer överens med säljaren, är det lugnast att sköta all kommunikation via mejl. Köpare och säljare brukar som bekant ha helt olika uppfattning om vad som sagts. Reklamationsnämnden hanterar klagomål mot företag/mäklare och utslaget följer Sweboatmedlemmarna. Vid privatköp och tvist är advokat via båtförsäkringens rättsskyddsdel bästa chansen till rättelse eller skadestånd.

Rm.jpg

Stålbotenram finns i prestandabåtar för hård segling och mot grund.

Teak.JPG

Teak i sittbrunnen på storvarvsbåtar är lagd utan kantlister och släpper från plywoodskivan under ribborna.  Gör om gör rätt kostar dock.

axl.jpg

På familjebåtar har roderaxeln skjuvats lös, glidit i sidled och glappat. Kraftigare axel med självjusterande lager ska vara bytt till.

Lös.jpg

Om båten stått pallad med tyngden på aktern eller gått lätt på grund kan innerlinern ha lossnat. Lyft på durkarna och känn på flänsarna.

 

Buktköl.jpg

En bräda bakom kölen brukar berätta om botten buktar in på grund av diskutabla dimensioner i laminatet och eller för få kraftiga balkar.

 

Jämför.jpg

Familjebätar som Sun Odyssey 40 och Bavaria 42 är överkomliga i pris, populära och rymliga. Men jämför i tester och besiktiga med proffs.


Steg 13

INBYTE

För att bli av med din nuvarande båt kan säljare kanske ta den i inbyte. De bjuder dock dåligt för att ha råd med uppfräschning och garantier, varför du tjänar på att sälja själv. Och får du ett bra bud betyder det bara att båten du vill ha har för högt pris. Håll koll på mellanpriset med andra ord.

Steg 14

FINANSIERING

Lån via finansbolag med båten som säkerhet förekommer till en ränta på 4,5 procent plus uppläggning och aviseringar. Billigast är att låna på huset. Men om man inte kan betala, är det bättre att bli av med båten än huset. En stor risk med båtlån är dock att båtens värde sjunkit så pass att säljsumman inte täcker restskulden. 


Curt Gelin (som testat fler båtar än de flesta)

Sittbrunnenfilmer