Kavata Charlotta seglar mer än många - året om

C styr.jpg

Charlotta Andersson luftar sin Happie när lusten att segla blir stark. Inte ens minusgrader och is på stränderna hindrar henne.

Bland alla seglare jag känner finns några få som är särdeles bitna och inte drar sig för att segla året om. En är Charlotta Andersson, stolt ägare till den Hallberg-Rassy 342 vi testade i höstas mot nya 340. Med 131 nätter ombord förra året och 20 nätter hittills i år, är hon ovanlig. Frågan är hur det är att vara så pass biten och därtill som kvinna? Och att vara helgkrögare på Gullholmen och ha ett kvalificerat vardagsjobb? Följ med till henne mitt i vintern.

Syd 2.jpg

Det bara ser ut som sommar, men var mitten av mars och inga andra båtar för segel i sikte när Charlotta med Happie slörade sydvart.

Friskt.jpg

Med rev och inrullad selftacker balanserade Happie fint på den friska kryssen när Charlotta rattade och hennes kompis Henrik skötte skoten.

Kyrkan.jpg

Den klassiska vyn av Gullholmen är vacker även på vintern och risken finns inte att behöva trängas med semesterseglare för ofri bog i farleden.

Istampar.jpg

Istyngda tampar och tallriksis i hamnen ingår i vinterseglingstjusningen.

H o C.jpg

Tack vare överlevnadsdräkter och öronlappsluva, håller sig gasten Henrik Jacobsson och Charlotta sig varma på vinterseglingarna.

C i salongen.jpg

Trots minusgrader på däck ger värmaren i Happie sommartemperatur i salongen när Charlotta kopplar av. "Välisolerat skrov" är förklaringen.

Rules.jpg

Regler, men humoristiska , skvallrar om trivselfaktor för gästgastar.

C i kappa.jpg

När det är dags att lämna Happie blir Charlotta affärsmässig i kappa, handskar och högklackade stövlar. Isläggning i hamnen oroar inte.

Tider.png

Så här gör Charlotta reklam för kustens nyaste och öppnaste hamnkrog.

Krogen.jpg

Är man seglare och driver krog/kafe´ kan man öka gemytet i lokalen med hjälp av egna bilder på väggarna. Gissa vilken båt bilden visar?

Bakgrunden till att ta kontakt med Charlotta Andersson igen var nyheten på Allt för Sjön, där kvinnoprojektet "She Captain" presenterade sig med programförklaringen: " Äntligen ett nätverk för kvinnor som vill segla, vi vill ge kvinnor mer fart i sitt liv, addera jävlaranamma, få dem att delta i Kickass - events och slippa fuck ups..

Behöver kvinnor verkligen mer drag i sitt seglarliv? blev min fundering. Detta eftersom jag då kände till Charlotta från testet i höstas och tänkte att hon har ju jävlaranamma, egen båt och använder den hela året. Hon verkade med andra ord ha det där drivet och friska humöret, som brukar komma till pass som seglare och kvinna. När hon bjöd intill födelsedagsfirande på sin lilla krog på Gullholmen, öppnade sig ett bra tillfälle att bli mer bekant med henne och ta reda på om hon är en sann kvinnlig kapten och hur hennes seglarliv fungerar.

Födelsedagen visade sig dock inte gälla Charlotta, utan Happie - hennes båt. Den fredagen på Gullholmen kändes dock sommaren väldigt avlägsen. På den kända sommaridyllen rådde frisk nordan på 10 - 12 m/sek, minus sex i luften, is på kajerna och i hamnen när jag klev av färjan. I förväg hade jag bett Charlotta segla med sin Hallberg-Rassy dagen efter som förebild för andra kvinnor. Men skulle hon vilja sticka ut med tanke på kylan och vinden? 

Bäst att först känna Charlotta lite på pulsen genom att gästa hennes Gullholmencafeet´kök och bar, som hon driver på helgerna under vintern och se henne i aktion, tänkte jag eftersom vi bara mötts i höstas under testet. Men att gästa krogen som start var helt rätt, jag fick vara med om en livlig AW-fredag med mycket prat med Charlotta och hennes stammisar/vänner om segling, båtar,skärgård, sjöfart och Gullholmen. Det gjorde gott i skrovet även  för en gammal garvad båtskribent.

Som besökare noterade jag snabbt att Charlotta är en populär person - hon är ju som sagt seglare med egen båt, tjänis med sina gäster, pratglad och ingen som behöver addera jävlaranamma. Hon har den där naturliga framåtandan som kommer av att ha båt, driva rörelse och kanske också genom att ha ett bra jobb. Kan Charlotta, borde andra kvinnor kunna, filosoferade jag.

Den reflektionen hängde också på att hon genom Magnus Rassy lånade ut sin Hallberg Rassy 342 för testet mot Hallberg-Rassy 340 i höstas. Hur många skulle låna ut sin ögonsten utan att ens vara med själv? Men det gjorde Charlotta. Tala om kurage och självständighet! Och andra dagen på testet kom hon till Ellös och seglade med på 340:an i hällregn och kyla för att ge sin syn på den jämfört sin egen båt. Få andra och kanske särskilt inte kvinnor, skulle vilja segla i sådant väder, än mindre med personer de aldrig mött förut. Hon har jävlaranamma, blev min slutsats.

Visst har Charlotta medsystrar i andra självständiga, sportiga, klipska kvinnor. Men få får för sig att investera i den livskvalitet en egen (bra) båt innebär. Åtskilliga med god ekonomi lägger hellre pengar på resor, hus, trädgård, hästar eller uteliv. Länge har jag tyckt att varven missar att kvinnor kan. Säljare säger visserlien att kvinnan avgör om båt ska köpas, men då är de i par och oftast är det egentligen mannen som vill ha båt.

Några självgående seglarkvinnor känner jag till på rak arm exempelvis Pernilla Andrén, Malin Ackolt och Helena Belvén, som kappseglar Arcona 400:an Necesse, långseglande Linda Lindenau med betalande kvinnliga gastar på sin Oceanis 47 Peristera, flitiga Maxi 77 shorthandseglaren Pernilla Uhlin, Birgitta Silfverhielm, seglingsinstruktör, föreläsare och långseglare, med sin Linjett 35.

Men ingen av dessa, och få andra seglare jag känner till här hemma, använder sin båt så mycket som Charlotta gör och har gjort så sedan den var ny. Jag har en kompis i Skåne som bott på sin båt, men det var mellan bostadsbyten, inte bara för nöjes skull. Alltså är Charlotta speciell och en förebild för kvinnor som vill, men inte sett värdet med en egen (bra) båt.

Andra dagen på Gullholmen, skulle seglingen ske som jag föreslagit. Men det såg ut att vara lättare sagt än gjort. Det var fortsatt svinkallt, nordan blåste hals isen hade skinnat sig i hamnen och vanliga seglare skulle ha sagt: Vi väntar. Skulle därför Charlotta verklgen vilja lägga loss för att visa att hon seglar året om? Hennes Happie är trots allt en dyr båt, hennes ögonsten, medelpunkten i hennes tillvaro och en del av hennes identitet. Men icke, hon tvekade inte en minut, fick med sig kompisen Henrik Jacobsson som gast, lade loss de istunga förtöjningstamparna, tog rev i storen, rullade ut selftackern och seglade ut i farleden  mot Islandsberg.

Med Charlotta på ratten och Henrik på skoten kortkryssade Happie med sju knop norröver, vände vid Islandsverg, slörade tillbaks förbi hamnen och vände syd Tvestjärten. Om jag inte hade behövt bilder, såg det ut som om de hade kunnat fortsätta ett par timmar. Trots den bitande kylan, såg de ganska glada ut över att få lufta sig själva och Happie. Men att öppna krogen till lunch, stod på Charlottas program och efter några rundor för fler bilder, var det dags att lägga till igen.

Lite oväntat med tanke på kylan och årtstiden, var att Charlottas krog var sånär fullsatt på fredagskvällen. Krama gäster, brassa pasta, servera, tappa upp öl i baren, duka av och mixa hårdrock med reggae från Spotify, klarade Charlotta med samma glada humör hela kvällen lång. Även lördag lunch, när vi lagt till, blev livlig. Seglare slank in när de tittat till sina vinterliggaande Swan, andra kom förbi på väg till sina hus och öns konstsamlare släppte nyheten om sitt nya Titanic-museum plus en träff med engelska kuttrar i hamnen i sommar.

- Det här är mitt vardagsrum, min energikälla, förklarade Charlotta, men påpekade att krogen har hon ihop med Dieter Nagel, som har bott länge på Gullholmen och som hon lärde känna genom att ha Happie i hamnen. 2016 fick de tips om att arrendatorn av cafeét i den gamla lärarbostaden på hamnplanen ville göra annat och då slog sig Charlotta och Dieter ihop. Då var där bara ett kafe´, men nu efter kurser i alkoholpolitik och livsmedelshantering, har de fått fulla rättigheter, mysat till lokalen och skapat seglarstämning med stora bilder - gissa på vilken båt?

- Men jag är inte här på sommaren, för då vill jag segla och lejer därför ut cafeét till en duktig kvinna - Camilla. Henne lärde jag känna när hon jobbade på sommarkrogen Skottarn här på Gullholmen och när tillfället öppnade sig att ta över caféet, invigdes hon i planerna och allt klaffade, kan Charlotta berätta om hur hon gick från att vara hamngäst till hamnkrögare.

Att driva krogen höst, vinter och vår verkar fungera fint, omsättningen har ökat ordentligt enligt Charlotta. Trots kylan ser stället ut att bli som Charlotta hoppats på - kvarterskrog och träffpunkt. Således gör Gullholmen caf med kök och bar nytta. Men nog är det Charlotta med sitt goda humör som är magneten? Hennes glada humör drar Livet som vinterkrögare och seglare verkar med andra ord vara gemytligt och särdeles trevligt. Likväl säger hon att hon inte är helt nöjd med tillvaron.

- Ibland kan jag vara lite mätt på mitt jobb som IT-coordinator, skulle vilja byta till något med segling. Som anställd på Volvo seglade jag med VO 60 när de låg i Göteborg förra gången och tyckte det var häftigt. Att sticka iväg på långsegling? Nja, kanske i framtiden. Jag har vänner som är ute, jag har hälsat på dem i Västindien och förstår att det livet lockar, säger Charlotta. 

Men som snart 50-åring har hon inte åldern inne för långsegling. Huruvida hon tänker lätta med Happie,  berättade hon inget om, sade istället att hon har utsett Anholt som sin favorit. Med tanke på den öns vida vita sandstränder och att den är en mötesplats för seglare från många länder, är den ett gott substitut för Karibien, kan den som varit där tycka.

Formellt har Happie alla förutsättningar för att segla långt. Som jag sade i testet i höstas, är skicket förträffligt med bra finish på gelcoaten, intakt teakdäck, fräsch lackfinish i inredningen och toppad utrustning. Därtill har Charlotta låtit fuktmäta skrovet, eftersom båten ligger i året om, men den är torr och fin. 

- Jo, så är det. Jag och min dåvarande sambo till för sju år sedan, beställde det mesta som gick att få - bogpropeller, rattstyrning, självslående fock, sittbrunnstält och bästa segelkvaliteten. Men i testet mot 340:an i höstas, gillade jag inte att Happie blev frånseglad, alltså beställde jag en ny likadan fock. 
- Jag har fått den, men inte testat  ännu, ska göra det snart och på Hallberg Rassy regattan i juni. Jag är ingen kappseglare, det verkar nervöst med många båtar samtidigt och har bett ett par vana killkompisar, att hänga med. Dessutom är 16 juni då regattan går, mitt turnummer. Jag skrev kontrakt på Happie 16 mars, hon fyllde tolv 16 mars i år, jag fyller år den 16 september och har nummer 16 i seglet..

Hemligheten med Charlottas seglingslust stavas sannolikt självständighet och kurage. Plus påverkan från pappa Curt, båtsnickare, inredare och utvecklare av Aphrodite 30 på 1970-talet i Östhammar. Dessutom har hon har växt upp på en Najad och första egna båten köpte hon redan som 25-åring, en Maxi 68. Den byttes till en Comfort 32 och sedan till Hallberg-Rassy 342:an. Det valet förklarar Charlotta med att hon ville ha en trygg båt.

Med andra ord kvinnor: Gör som Charlotta, har ni lust för segling, räds inte att skaffa er en egen trygg båt. Det liv ni får osar av kvalitet, självständighet, glädje och upplevelser. Och tror ni inte Charlotta är sann, så ta er till Gullholmen, kliv in på öns cafe´ och smaka på stämningen. Är hon där, kan hon berätta hur det är att vara kvinnlig kapten. Och om hon inte syns till, är hon ute med Happie och har det härligt.

Men egentligen är hon emot just uttrycket ”kvinnor kan”.– Jag är mer för ALLA kan... Och, jag har två deviser: Gör som havet – våga” och hur svårt kan det vara? En viktig sak tror jag också är att vara prestigelös, våga erkänna sina begränsningar, ta hjälp när man behöver, ingen kan allt.

Curt Gelin

C smiling.jpg

Lyckan är egen båt, Charlotta vet vilket gott liv seglare lever.

Sittbrunnenfilmer