"Fisher kastades överbord i en okontrollerad gipp"

Fisher.jpg

John Fisher på SHK/Scallywag knockades av storskotet i en orfrivillig gipp, föll överbord, men kunde inte hittas.

På onsdagen utfärdade Team Scallywag en redogörelse över händelseförloppet när deras besättningsman John Fisher föll överbord och försvann i Södra Oceanen 1 400 M väster om Kap Horn. På onsdagen utfärdade Team Scallywag en redogörelse över händelseförloppet när deras besättningsman John Fisher föll överbord och försvann i Södra Oceanen 1 400 M väster om Kap Horn.

"Detta är den värsta situation man kan föreställa sig kan hända, sade teamchefen Tim Newton, som har talat med skepparen David Witt och navigatören Libby Greeenhalgh om vad som hände i måndags.

 

Vi är totalt nerbrutna för John, hans familj och vänner. Jag vet att David har mist sin bäste vän. Det är fruktansvärt.Vi är totalt nerbrutna för John, hans familj och vänner. Jag vet att David har mist sin bäste vän. Det är fruktansvärt.
Newton berättar att han bett besättningen sätta samman en tidslinje av händelseförloppet för att försäkra om en korrekt rapport och den lyder följande:

* Måndagen 26 mars seglade SHK/Scallyeag på ben 7 i Volvo Ocean Race från Auckland till Itajai ungefär 1 400 sjömil väster om Kap Horn.
* Väderföärhållandena var 35 - 45 knops vind med 4 - 5 meter sjö och regnbyar som reducerade sikten. Det var 15 minuter före soluppgången.
* Teamet seglade med ett rev i storen och J2 focken. Fraktions 0:an var hissad men inrullad.
* Vid ungefär 13.00 UTC surfade SHK/Scallywag nerför en stor våg, vilket ledde till en ofrivillig okontrollerad gipp.
* John Fisher var uppe på däck. Vid tillfället rörde han sig föröver för att reda ut skotet till fraktionsseglet och hade därför lossat sin livsele. 
* När storseglet slängdes över båten i gippen, fångade storskotet John och kastade honom överbord. Besättningen tror att John var medvetslös av träffen innan han fäll i vattnet.
* Han bar överlevnadsdräkt med huv, handskar och flytväst. JON bojen och en hästskolivboj kastades omgående för att markera postionen där John föll överbord.
* Det tog en stund att få båten under kontroll igen och motorsegla tillbaks till positionen.
* 13.42 informerade teamet Racekontrollen via email att en man fallit överbord och att man återvänt till MOB-positionen för att starta systematisk sökning efter John.
* Med input från MRCC och Raceledningen sökte teamet i åtskilliga timmar, men utan att se John eller livbojarna. 
* När vädret försämrades ytterligare, togs det svåra beslutet att avbryta sökningen och inte riskera säkerheten för resten av besättningen.

Teamchefen Newton säger att besättningen är bedrövad, men har fullt fokus på att få si och båten till närmaste hamn.

" Läget är inte över ännu för vårt team, förhållandena are extremt utmanande med starka vindar och en prognos om ännu högre sjö de kommande dagarna. Vårt enda fokus med hjälp av seglingsledningen i Alicante är att få båt och besättning säkert i hamn. När så skett finns tid för en mer fullständig de-briefing för att försäkra oss om att det som hände John kan inkluderas av övriga team framöver. Det skulle vara ett fantastisk arv efter John, som gjorde mycket för att vidarebefordra sina kunskaper från ett liv på havet till de yngre seglarna i vårt team.
Tim Newton, teamchef SHK/Scallyewag."

Under tiden kan det vara av värde för oss hemma i lugnet ta del av hur ett par andra team har det. Så här berättar Simon Fisher på Vestas:

Efter de fruktansvärda nyheten seglar vi mot Kap Horn med tunga sinnen. Trots att vi måste ha fokus på att kappsegla, kan jag tala för alla ombord när jag säger att alla våra tankar och böner går till John, hans familj, lagkamrater och vänner.
Södra Oceanen har varit särskilt hård den här gången, den har varit rastlösare och mer oförlåtlig än jag minns från tidigare seglingar. Beroende på måndagens tragedi, kommer de sista dagarna i Södra Oceanen att bli ännu svårare. Den senaste veckan känns det som om vi drabbats av storm efter storm och att en extrastark regnby aldrig är långt borta. När molnen rullar över oss, ökar vinden till 35- 40 knop plus snö och hagel. Detta är segling när det är som extremast och förtjusningen över att kasta snöboll har gått över.
På däck är det bara två grader, vattnet är lite varamare - fem grader. Det känns som vinter här nere och nätterna är långa. Alla är trötta eftersom den höga farten, bristen på sömn och otaliga manövrer har sliter på oss. Ändå är allas arbetsförmåga imponerande stor och alla kämpar på medan vi spänner oss för de sista dagarna i hård vind till Kap Horn som inte kan komma i sikte fort nog.
Cheers,Si Fi. 


Bouwe Bekking på Team Brunel:

Vi blev djupt chockade av att John Fisher förlorades. Våra tankar är med hans familj och naturligtvis besättningen på Scallywag. Det har inte gått en stund sedan vi fick veta om olyckan som jag inte tänkt på honom och min egen rädsla för att förlora någon i bsättningen. Vi seglar vi en egg här nere i förhållanden, som jag hemma hade bekymrat mig för att takpannorna skulle blåsa bort. Och även vi har överraskats, härommorgonen fick vi en by på 54 knop, gennakern satt  uppe och att hålla båten på fötter gick, men med en puls på 190. I sådana byar ökar vinden, vi fick 65 knop över oss och jodå vi fick en massiv uppskärning. Som tur var kom byn i ett vaktbyte så alla var fästa med sina livselar och kunde hjälpas åt att rulla in gennakern. Strax var vi på väg igen, men med tre rev i storen och ett litet stagsegel. Ändå gör vi 25 knop. Vattenytan var helt vit, skrämmande men fascinerande. Vi längtar efter normal segling utan byar så att vi kan få sova och att frivakten slipper vara standby i sina sjöställ. 
 Cheers,Bouwe.

Sittbrunnenfilmer