Breddad produktportfölj Najads motiv för köpet av Arcona

DSC_7508.jpg

Torgny Jansson släpper rodret på Arcona efter 46 år till Jörgen Ottosson som styr på Najad sedan tre år.

Motivet för Najad att köpa Arcona kom fram när Årets Båtmässa startade i fredags, då Jörgen Ottosson förklarade att Najad får en i princip oöverträffad produktportföj.

- Vi har märkt att en del kunder gått mellan våra märken, framöver kan de köpa av samma bolag. Planen är att synkronisera inköpen från våra leverantörer, men att behålla respektive varumärke som hittills, förklarade Jörgen Ottosson Najads beslut.

 

För Torgny Jansson innebär försäljningen att han kan skratta hela vägen till banken, men att han släpper rodret. Pappa Bengt startade Boo Marin i Saltsjö Boo med 20-fotaren Hydra 1972, fortsatte med en snofsig version av Aphrodite 25, sålde danska Bianca och norska Fjord. Lyftet kom dock när Torgny kom hem efter en långsegling och fick genom att de skulle ta fram en egen modell. Den döptes fyndigt den efter fyren i södra Östersjön och Arcona 32 kom 1982 och såldes i 155 ex fram till 1992.

Nästa lyft kom 2001 med Arcona 400, som var resultatet av att Torgny Jansson kunde sälja, Stefan Qviberg kunde konstruera och Lennart Alpstål, som kunde bygga. Trion slog sig ihop för att få den bästa cruiser/racer de kunde komma på. Prestandabitna seglare föll för konceptet, och båten bygdes ända till 2014 då Arcona 410 sjösattes.

Sedan dess har herrarna tagit fram nya modeller i avvägd takt och senaste framgångarna kom 2016 när Arcona 380 blev Årets Segelbåt i Sverige och 2017 totalvann ÅFOR runt Gotland.

Trots alla lyft, är tidpunkten rätt för Torgny Jansson att sälja. Ingen i hans familj kan ta över, han är 62 och har jobbat länge och hårt för att ge Arcona dagens ställning. Han blir kvar som produktutvecklare och behåller dessutom service, uppläggning och hamnplatser i Gustavsberg.

Arcona och Najad har redan 2016 samarbete med Magnus Larssons Sail Yard i Uddevalla, där Arcona bygger 430, 460 och Najad 395:an och andra av sina modeller. Båda varven köper även inredningar från Orust Yacht Service, master från Seldén, motorer från Yanmar m m från samma leverantörer.

Affärsmässigt menar initierade att samgåendet är rätt och riktigt för att Najad ska överleva. Bokslutet för 2017 är inte publicerat ännu, men försäljningen ökade enligt Jörgen Ottosson. Köpet av Arcona gjordes upp i mitten av december, blev känt förra veckan.

Danska X-Yachts är annars alternativet för seglare som vill ha olika koncept, men från ett och samma varv. X-Yachts har en bred produktportfölj med cruisers - XC, racers Xp och cruiser-racers X. Det har en stark ägare i Ib Kunoe (87%), ny VD på gång, fin försäljning av nya X 4-3 med 75 båtar på två år och omsatte 340 MSEK 2017. Därmed är X-Yachts näst störst i Skandinavien efter Hallberg-Rassy med 348 MSEK i omsättning 2017.

Seglare med sinne spanar också på Linjett från Rosättra Båtvarv. Dessa cruiser-racers byggs i år i 11 exemplar, varav tre är 43-fotare. Dessutom har varvet en one-off Swede 41 under montering, plus en hemlig 50-fots kolfiberracer i beställning projekterad till 2019. 2017 hade Rosättra 29 anställda, omsatte 40 983 MSEK och gick plus 1 294 MSEK. Ägare är tre bröder Gustafsson och deras pappa Mats. 

Curt Gelin

 

DSC_7524.jpg

På Årets Båtmässa står Najad och Arcona bredvid varandra och visar vad premiumbygge innebär.

Sittbrunnenfilmer