Havererad 90-fotare sänkte Oyster

Unknown-1.jpeg

Oyster 90:an Polina Star sjönk 2015 när botten rämnade. och efterdyningarna orskade varvets kollaps.

 Den goda nyheten för likviderade Oyster Marine i England, är att konkursförvaltaren redan har fått 45 bud på att köpa märket.

Orsaken till att ägarna, holländska HTP Invest, drog tillbaks sin investering, var att man tröttnade på att skrovleverantören inte reglerade sin skuld om 6,8 miljoner pund, cirka 81 MSEK, som uppstått sedan ryskägda Oyster 90:an Polina Star sjönk 2015 utanför Spaniens kust när båtens botten rämnade under segling i fint väder.

 - Betalningen för reklamationen mot skrovtillverkaren har försenats flera gånger och vår ägare blev otålig, befarade att vår fordran skulle förbli obetald, uppger David Tydeman, Oysters VD till IBI.

Till saken hör att Oyster utan omsvep reparerade Polina Star och förstärkte ytterligare tre systerbåtar. Den åtgärden bidrog till att varvets och märkets rykte förblev starkt och att orderingången ökade till rekordnivå.

De uteblivna betalningarna för reklamationerna från skrovtillverkaren till Oyster har pågått i två år och skulle ha behandlats i rätten sent förra året, men förhandlingarna har nu skjutits upp till maj.

Av ödet för Oyster, kan svenska båtköpare dra slutsatsen, att det är bra med utomstående opartisk kvalitetskontroll av skrovlaminaten. Och att det är en fördel om varven äger sin plasttillverkning, så att båtarna får önskad och överenskommen kvalitet och styrka på skroven.

I fallet med Oyster 90:an var botten underdimensionerad och felaktigt laminerad. De bristerna sänkte dessvärre både båten och varvet.

 

Curt Gelin

 

Unknown-2.jpeg

Så här såg bottenlaminatet ut på 90-fotaren när båten hade bärgats. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sittbrunnenfilmer