330 jobb försvinner när lyxvarv likvideras

2018-02-06_6-21-53-620x350.jpg

För två veckor sedan - I Dusseldorf - visade Oyster mäktiga Oyster 745. Nu likvideras varvet - pengarna är slut.

Brittiska lyxbåtsbyggaren Oyster Yachts meddelade i början av veckan oväntat att varvet ska likvideras och upphöra omgående. Skälet upgav varvets VD David Tydeman till IBI (International Baating Industry), att ägaren, det holländska investmenbolaget HTP Holdings BV, meddelat sista januari att man drar sig ur med omedelbar verkan.

 

Bolaget har inte förklarat varför, men den som söker på dess affärside´, ser att den går ut på att köpa och omstrukturera företag. Med tanke på att HTP Holdings ägt Oyster i fem år, låter det inte ologiskt att de vill vända blad. David Tydeman, har dock munkavle och har bara fått säga att Oyster inte har klarat att säkra finansiellt stöd för att fortsätta driften och måste meddela alla anställda att de måste sluta - det finns inga pengar till löner.

Lividitetsbrist är med andra ord orsaken till Oysters läge och belyser på nytt vilka resurser som krävs för att bygga båtar. Först ska varvet ha råd att köpa in material, betala båtbyggarna och sedan vänta i månader tills leveransen sker och betalningen flyter in. Den metod som verkar fungera är den gamla som Hallberg-Rassy använt i många år - 1/3 vid beställning, 1/3 90 dagar före leverans och resten på leveransdagen.

Nyheten om Oyster blev rena bomben i båtbranschen, för i Dusseldorf, för bara två veckor sedan, berättade varvet om sin största orderstock någonsin, värd över 80 miljoner pund - ca 900 MSEK, att man hade säkrat beställnjng på två 118-fotare och planerade för ett 33 meters kolfiberbygge. En vecka senare ströp HTP Invest sin kredit.

Rob Humphreys, som har ritat åt Oyster i 20 år, blev perplex över nyheten och djupt bedrövad.

- Vi är inte direkt inblandade, men våra tankar går likväl till alla som tycker sig ha blivit påkörda av ett tåg, som ingen kunde se komma. Men Oyster är ett mycket starkt märke och det är svårt att tro att det inte återuppstår, sade Rob till Echo News i Southampton.

Välbeställda Oysterägare har sagt att de vill lägga ett bud på varvet, som brittiske entrepenören Richard Matthews köpte, drev upp och sålde 2008 för 70 Milj pund till Balmoral Capital, som i sin tur sålde till holländarna 2012 för 15 Milj pund.

För en utomstående låter det spekulativt med investmentbolag som ägare, deras tålamod på avkastning vetkar sällan vara det bästa. Det har vi svenskar sett med Altor, som ägde Nimbus och forna Beijerinvest som en gång tröttnade på storsäljande Albin.

Redigaste receptet är att seglare som har hjärta och hjärna äger båtvarv. Se bara hur bra det går för Arcona, Linjett och Hallberg-Rassy.

När du skaffar båt är det med andra ord ingen dum ide´ att ta fasta på devisen "Vem köper du båt av" som ett visst svensk varv haft i sina annonser.

Curt Gelin

Oyster.jpg

Två exemplar av Oyster 118 är beställda, lastades för att monteras, men inga pengar finns att bygga dem klara.

 

Sittbrunnenfilmer