NY Hallberg-Rassy - igen

 

HR57standardspecification.jpg

 

Knappt hade lacken hunnit torka på inredningen i Hallberg.Rassy 340 i höstas, förrän Magnus Rassy antydde att han hade en till ny båt på gång. Som alltid vägrade han avslöja storleken, men nu ,samma dag som Dusseldorfmässan öppnar, kunde han inte hålla sig längre - det blir en 57-fotare! Receptet är samma som på 44:an och 340:an d v s dubbla roder, peke, jätterigg och tung djup köl för stort rätande moment.

Premiär får Hallberg-Rassy 57 på Öppet Varv, så på nytt visar Magnus Rassy vägen - Ellös blir en del av Karibien med stora stöddiga granna båtar och kvällsliv med klass. Jag hade hoppats på en 40- fotare, men den kanske kommer nästa år?

 

 

Världspremiaär för Hallberg-Rassy 57 på Öppet Varv 24-26 augusti 2018

Världspremiären för helt nya Hallberg-Rassy 57 blir på Skandinaviens största
segelbåtsmässa, Öppet Varv, 24-26 augusti 2018. Den här nya långfärdsbåten följer
upp den kommersiella framgången med Hallberg-Rassy 44 och 340. 57:an ger det
bästa av Hallberg-Rassykonceptet, blandat med Frers senaste erfarenheter. Både
boendeutrymme, stuvutrymmen, seglingsprestanda och lätthanterlighet har blivit
tydligt förbättrade.

DUBBLA RATTAR
Traditionsenligt är sittbrunnen synnerligen välskyddad mot väder och vind. Sittbrunnslängden
är hela 2,90 m. För första gången på en mittsittbrunsbåt från Hallberg-Rassy
har båten dubbla rattar. Detta ger en lätt passage mellan rorsmansplatsen och
förut. Det finns även möjlighet till ett stort fast sittbrunnsbord. Sittbrunnens
bredd med mycket volym gör detta möjligt. Piedestalhuvudena är stora nog för
upp till 14 tums plotter.

DUBBLA RODERBLAD
Roderarrangemanget har dubbla roderblad, likt framgångsrika Hallberg-Rassy 44
och 340. Det ger en lättkontrollerad båt under alla seglingsförhållanden, särskilt
i tufft väder. Varje roder har självjusterande roderlager, vilket ger en lättstyrd
båt i alla lägen. Tack vare den reducerade roderytan jämfört med enrodersbåtar
är roderlasterna betydligt mindre, vilket i sin tur ökar på säkerhetsmarginalerna
och gör livet lätt även för autopiloten.

UTFÄLLBAR BADPLATTFORM
Den stora badplattformen fälls ut genom att trycka på en knapp. När plattformen
är stängd ger detta en ren och vacker akterspegel. Detta arrangemang ger också
större däcksstuv än en mer traditionell integrerad badplattform.

MODERNT SEGELPLAN
Segelplanet är modernt och lätthanterligt. Det behövs inga backstag, inte ens
med inre förstag för hårdvindssegling. Storseglet rullas hydrauliskt som standard.
Fockrullen Furlex TD är integrerad under däck och rullas som standard genom
knapptryckning. Toppvant och undervant är separerade för lätt passage på däck,
effektiv skotning av förseglet och bred och stadig stagning av masten. Detta
arrangemang är en Hallberg-Rassyuppfinning. Akterstaget sträckes hydrauliskt
som standard. Förseglet är endast lätt överlappande vilket gör det mycket enkelt
att slå. Det går även att få ett arrangemang för självslående fock. Den här
båten är en verklig milätare. Enligt Frers fartdiagram kommer en lastad båt
att logga 8,75 knop vid 90 graders vindvinkel vid 5 m/s sann vind.

TUNG BLYKÖL PÅ DJUPT KÖLSVIN
Bulbkölen är helt i bly med korrosionsfrihet och hög densitet för låg tyngdpunkt
med effektiva strömningsförhållanden. Kölen väger 9,9 ton och sitter på ett
djupt nedbyggt kölsvin, för styrka och bekvämlighet. Båten har högt rätande
moment vilket ger mycket säkerhet och trygghet i tufft väder.

 

 

 

 

 

Sittbrunnenfilmer