Manöverbord på Scally och dyr miss i VOR för Bouwe

En man på Scally föll överbord igår lördag, men kunde räddas på sju minuter tack vare en föredömlig manöver helt enligt manualen. Alex Gough sveptes överbord vid ett segelskifte i 20 knops vind när han klättade ut på utriggaren och en sjö lyfte upp och kastade honom i havet. Alex skulle ha haft sele eller sagt till rorsman vad han tänkte göra innan han klättrade utanför mantåget till utriggaren, men i farten tnkte han sig inte för.

- Det var ganska dumt gjort, men som tur var för mig, var grabbarna på direkt, vände väldigt snabbt. Jag mår bra, jag blev bara lite uppskakad, sade Alex när han var ombord igen.

 

- Huvudsaken är att vi fick honom ombord, han är säker, men jag tycker händelsen visar alla hur svårt det är att se en kille i vattnet, Även miott på fdagen med solsken och måttlig vind. Man skulle int vilja vara med om samma sak i hård vind och mitt i en mrk natt, kommenterade skepparen David Witt. 

Trots manövern ligger Scally först genom sitt läge längst västerut, men för Bouwe med team Brunel går det tyvärr inte bra Här är Bouwes rapport från igår lördag 13 januari. Igen läser och lider jag som kappseglare med honom.

 

Update from skipper Bouwe Bekking onboard Team Brunel:

 
Looking back it is always easy to see where you make mistakes and unfortunately yesterday we made one which could have been avoided, by just being very conservative.
 
We had overtaken Mapfre and TTT after working hard all day and evening and finally we reached steady breeze of 8-10 knots from the direction we expected, the long waited trade winds... but how different it came.  
 
We got hit by a big rain squall and the wind headed and increased to 20 knots, and we were about 30 degrees off our course. Normally you ride a squall like that out as they last for about 15-20 minutes then the wind turns back to the normal direction and you carry on, saving two sail changes.  
 
I saw on the AIS that Mapfre were sailing a slightly higher course, but losing distance. Spoke to Capey if we should go to a smaller sail, but agreed we carry on. 
 
HOW WRONG THAT WAS. When the squall was over the wind disappeared completely. The two other boats saw us parking up and apparently still had some breeze and they started sailing much higher. Mapfre we could see on AIS doing 2-4 knots while we were going 1-1.5 knots. Not a lot of difference as it looks like, but that is more than 100% faster. We did it in the next 6 hours 10 miles, while they did the double distance. Worse to come, they picked up the new and constant breeze first and got even further away. 
 
Of course I was kicking myself internally all night long, but then it important not to show too much emotion and to keep motivating the crew, which is actually not a problem. They keep working hard, understanding s*^t is happening. But of course very frustrating to know that also Scallywag, 60 miles to leeward of us, kept the breeze and sailed straight through without stopping. 
2,900 miles to go, it will be very difficult to get back to the leaders as they always sail in more breeze and will keep extending, but let’s start with the with the closest boat first : target is TTT.
 
cheers,
Bouwe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Att Stilla Havet vid Mikronseien kunde vara lika buskig som en fjärd i skärgården, var oväntat, men det blev Bouwe på det klara med igår när Brunel hamnade fel under ett moln och fick ett vrid som kostade placeringar. Alla som kappseglat, känner med den mest uppriktige och läsvärde skepparen i VOR och hoppas innerligt att teamet tar igen på sista delen av etappen till Hong-Kong.

 

 

Sittbrunnenfilmer