Gott nytt år med återblick på 2017

BB + SB.jpeg

En klassisk babord - styrbord, men melllan två  multimiljoners 100-fotare slutade med disk för Wild Oats t v.

För att börja 2018 med en återblick på 2017 i närtid - på juldagen - var vi många som baxnade av filmerna från starten av Sydney-Hobart Race och den osannolika situationen mellan 100-fotarna Wild Oats och Comanche. Oats för babord, mötte Comanche för styrbord, men plötsligt slog Oats mitt framför Comanche, som lovade för att undvika kollision. Comanche protesterade, men Oats rorsman ansåg att han inte hindrat, att slaget var fullbordat. Trevligt nog diskades Oats för slag inom två båtlängder. Bravo! Hoppas beslutet får babordsbåtar att besinna sig och gå bakom. För även i min damm med Folkbåtarna förekommer typer som fräckt chansar och nonchalant rycker på axlarna när man klagar. Så 2018 blir det tuffare tag - protest mot alla fräcka babordstyper. Kappsegling ska vara skoj, inte exempel på hybris. www.rolexsydneyhobart.com

 

Viska.jpg

Roligaste regattan 2017 slutade med frisk rundning. Foto: Jari Heinonen.

Roligaste regattan 2017 var Viska Regatta i Kroatien. En tung Bavaria 50 med fast propeller och trötta segel var chanslös mot kaxiga kroatiska racers. Men kul kappsegling i oktober i sol och värme höjde humöret och stämningen på vackra ön Vis, vägde upp resultatet med råge. Med mer vind och kryss hade rorsman Håkan Södergren och teamet, visat hur bra vi är. Men 2018 blir bättre - båtägare Janne Österman har skaffat en ny Bavaria, sin fjärde i ordningen. www.worldwidecharter.com

 

Ryking.jpg

Mikael Ryking med Talanta lever sanna seglares dröm - seglar massor och vinner allt mer.

Meste svenske seglaren 2017 blev igen välförtjänt Mikael Ryking med Talanta. Med sina betalande gastars goda hjälp vann han racing A i ARC-Rallyt. Prestationen låg i att de seglade rakt genom oväder för att få akterliga vindar och surf till St Lucia. Rekordet rök inte, Mikael seglade snabbare 2015, men nu vann han på beräknad tid och visade vilket virke han är av - bara franska seglare är lika härdiga. www.rykingoceanracing.com

 

Golden-globe.jpg

24 aningslösa amatörskeppare har anmöält sigför att segla jorden runt som för 50 år sedan - utan instrument.

2017 års stolligaste segling lanserade britten Don McIntire. I december tillkännaagav han på Paris Boat Show sin kappsegling jorden runt, solo, non stop, utan assistans, utan elektronik för långkölade båtar. Tanken är att hedra Sir Robin Knox Johnstone, som vann seglingen i sin koster Suhali för 50 år sedan. 24 äventyrare och våghalsar har anmält sig för att få sitt namn inskrivet i seglingshistorien. Frågan är dock hur många av dem som bryter masten, rullar runt, undsätts och ger seglingen rubriker och reklam? Start i juni från Les Sables, sedan Plymouth och Falmouth nobbat. www.goldengloberace.com

 

M 40.JPG

Den som söker superskön segling bör testa More 40. Bravissimo Maurizio blev intrycket i hård vind. Foto: Hans Himbert.

Årets bästa testbåt 2017 var More 40. Sällan har jag känt på en båt med så skarp gång och kalaskontroll. Det blåste mycket utanför Kremik Marina i Kroatien, så vi broachade en del. Men inte värre än för andra vassa båtar och det gick fort att räta upp More 40:an när vi släppte på seglen. Särskilt mycket gillade jag den distinkta lätta roderkänslan och att rattarna frihjulade tillbaks till mittläget. Utrymmena och priset pockar också. Mästerligt Maurizio Cosutti! www.moreboats.hr

 

D34_kol.png

Framåtlutande köl, slag, låg vikt, lång vattenlinje, noll överhäng, utmärker Bernt Lindquists nya Diva på 34 fot.

Priset som 2017 års speciellaste nya svenskbygge ger jag till Diva 34. Bernt Lindquists ansats i prestandabåtsklassen är kanske inte den snyggaste som denne trägne konstruktör satt sitt namn på. Men stilen är hans egen, liksom layouten och det låga priset som särskiljer nyheten med det gamla namnet. Första båten såldes och nästa är påbörjad på varvet i Etsland. 2018 blir det intressant att se om Diva 34 lever upp till löftet om vinnarkapacitet och om båten kan ta Hallberg-Rassy 340, Linjett 34, Arcona 340 i kvalitet. Bara annonsberoende media har tillåtits segla båten, kan vara bra att veta när tester kommer. www.divayachts.se

 

1_Elan_vs_X_332.jpg

Sportiga, snygga prestandabåtarna Elan 333 och X-332 möttes i en drönarefilmad begagnat-duell. Foto: Aron Borg.

Första drönarefilmade testet blev jämförelsen som vakna begagnat-mäklaren Båtagent initierade mellan X-332 och Elan 333. Två fina prestandabåtar till rimliga priser, men vilken är bästa köpet? var frågan under testet i bra vind utanför Vinga i juni. På seglingskänsla var X-332 allra bäst. Accet kändes i baken och stabiliteten balanserades med precis styrning och utplanade segel. Å andra sidan hade Elan 333:an mest finish på inredningen. I slutändan vann X-332 mitt seglarhjärta. Fler begjämförelser väntar 2018, Båtagent med Anders Hultman har sinne för att hjälpa fler att skaffa bra båtar.www.batagent.se

 

M 55 surf.JPG

Min längsta tuffaste seglats 2017 var med More Sailings surfvilliga 55-fotare till Las Palmas och ARC-Rallyt.

Årets hårdaste, längsta segling 2017 blev igen med en More 55 till Las Palmas, där ARC-gäster väntade. Jag mönstrade på i Gibraltar med Tall Ships kaptenen Nicholas Rolander in charge. Han var klok nog att vänta ut en storm med sydvind och kryss. Efter det for vi med 3,8 knops medström ut genom Gibraltar Sund i mörker och tät trafik. Nästa dag fick vi smaka på Atlanten - squalls, störtregn och hård vind. Inget krav fanns på att styra, så autopiloten körde i värsta vädret. Sedan styrde jag mycket och gärna den surfvilliga 55:an. Fem dygn på Atlanten var dock lagom för mig. Men ARC? Nja, så lysten är jag inte - ännu. www.moresailing.se

 

340 + 342.jpg

Hallberg-Rassy 342 seglar bra men nya 340 är ännu bättre med dubbla roder och bärigare linjer. Foto: Aron Borg

Årets bästa nybåtsduell 2017 gick mellan Hallberg-Rassy 340 med dubbla roder och Hallberg-Rassy 342 från 2005 med ett roder. Vilket koncept fungerar bäst? ville vi veta. I regn, kyla och kuling utanför Lysekil och Gullholmen var 340 bättre i nästan allt - snävare kryssvinklar, mindre avdrift, mer fart och bättre kontroll. Större sittbrunn tack vare dubbla rattar och fällbar badbrygga gillades också mycket, medan HR - finishen med mahogny och böjlimmat vidimerade begreppet solitt bygge. Men tolvåriga 342:an Happie tog poäng på sin aktertoa, kartbord och genuina gemyt. www.hallberg-rassy.com

 

Klippan.jpeg

Ensliga Utklippan håller på att utvecklas med museum, krog, sälsim, rib-transport och vandrarhem. 

Priset för Årets Hamn 2017 går till seglaren och entrepenören Krister Malmqvist, för att han utvecklar gamla fyrplatsen Utklippan. Jag åkte Rib dit från Karlskrona med Saltstänk och ett sällskap som dök och simmade med de nyfikna, närgångna många sälarna. Än var gästhamnen enkel, men rasthus plus rullbro till Södraskär väntade på bygglov. Vandrarhemmet var redo, fyrvaktarhuset försett med sprillans kök och nytt avlopp för att fungera som krog. Fyrmuseet är planerat men arkivet fortsatt på Marinmuseum. Friskt vågat trots det och företagsamhet ska gynnas, så segla eller åk Rib till Utklippan i sommar, simma med sälarna och stötta sydkustens piggaste projekt. www.utklippan.eu

 

CC Cup 17.jpg

För 13:e året seglades Frostbite om Curres Cup med 50-fotare. Nisse Blomster rattade sin L´Orrizonte, CG trimmade.

Årets kallaste kappsegling 2017 blev som vanligt Frostbite om Curres Cup på första advent. För 13:e året fixade charterseglarfirman Out racing i sina 50-fotare. Min ide´ från 2004 med kappsegling mellan två båtar till julbordet på Sandhamns Värdhus, var 2017 utökat till tre race utanför Rindö med åtta båtar. På Nisse Blomsters flotta Grand Soleil 50 fajtades vi mot tre Jeanneau 51, två First 50 och två Oceanis 50 skeppade av Bosse Sjödin, Roger Granath, Johan Ploom, Anders Teinert, Kim Sandberg, Olle och Niclas Heurlin - alla lika sugna på seger. Men att vinna Curres Cup är inte längre lika lätt - segelmakaren Hans Hamel från Karlshamn, skötte taktiken på vinnande Freak Out och på tvåan Time Out trimmade Gransegels drivna Mats Johansson och Kent Wretman. Efter After Sail med glögg och pepparkakor fixat av Outs fena Mimmi Grönkvist högg 50 seglare in på julbordet på Rindös nya krog Batteriet. www.out.se

Ovanstånde var en del om vad jag fick vara med om 2017. Minst lika mycket väntar 2018, så häng med på bloggen. Börja förslagsvis med etapp 4 i Volvo Ocean Race, där min favvo, sympatiske Bouwe Bekking, ligger fyra med sin unga besättning på Brunel. Minst två veckor till Hongkong hjänga på trackern, ta del av analyser, rapporter, bilder och filmer är stort. I mycket har Volvo gjort racet till en daglig dos av oceansegling åt oss hemmavid. Och veckan före midsommar är flottan i Göteborg, där min klubb GKSS håller med funktionärer. En blir er bloggare. www.volvooceanrace.com

Curt Gelin

 

 

 

 

Sittbrunnenfilmer