Godbitarna på flytande mässorna

440 seglar.jpeg'

Sun Odyssey 440 har stor stabilitet katamaran och låter injerna tala - inga snobbränder. Pris 2, 33 MSEK.

DSC_5502.JPG

Hallberg-Rassy 340 är en stor 34-fotare med varvets klassiska sagokvalitet. Priset är 2,27 MSEK.

På Marstrand Boat Show, Öppet Varv i Ellös och Allt på Sjön i Gustavsberg var de bästa nyheterna Hallberg Rassy 340, Sun Odyssey 440, RM 970. De flesta nya fanns i Marstrand (3-1). Men beg - båtarna på Öppet Varv gjorde seglarna mest hemmastadda i Ellös.

Reflektionen efter att ha inspekterat nyheterna är: Vad ger mest - en familjecruiser på 44 fot eller ett premiumbygge på 34 fot för samma pengar? 

 

Sun Odyssey 440 var som väntat en toppnyhet. Jag seglade båten till Marstrand och fann att inredningen har proper fransk finish med ljusa skott och utrymme för 8-9 pers. Bäst är walkarounddäcket i aktern, du går runt rattarna och ut på däck, slipper klättra över sittbrunnssargen.

Som seglare får man stilla sig, stora skotvinklar, stor skrovbredd, brett förskepp och moderat segelyta, ger stora slagvinklar och friktion i styrningen stör feedbacken. Men motorn på 54 hk gav 440 fina 7,5 knop på lugna 2 000 varv och den nersänkbara bogpropellern gav kontroll även på back, fann jag vid tilläggningen i Marstrand.

Båten må vara stor i våra vatten, men för charter, som importören Navigare Yachting har talja på, känns denna 41-fotare solklar.

Hallberg-Rassy 340 är en annan värld, Jag var ombord en timma och fann den lika djärv som tänjd med aktern lika bred som på 412:an och mer segel mot deplacementet än någon sett på ett Orustbygge. Jesper Bank styrde 340 i Tjörn Runt 2017, fann båten rask, väl balanserad och stabil med fingerlätt fin styrning.

Varvets känsla för finish fick mig som kvalitetsnörd att falla i trans och tänka: Finns bättre båt för pengarna? Svaret kommer i oktober efter test av 340 mot gamla 342 och kanske blir

340 miss Scandinavia 2018, som lyckade Linjett 34 blev 2014. Dispositionen i HR 340 behöver tillvänjning. Salongen är stor av toaletten föröver och av att kartbordet är slopat. Men toalett tvärs är inte i tiden och kartbord behövs alltid.

RM 970.JPG

Fransk fläkt med minimium flärd och en korsning av racer och långfarare till bra pris är nytt för svenskar.

RM 970 är radikalare, från La Rochelle, byggd i plastad plywood, tätt spantad och vridstyv som ett vanligt bygge. Negativt språng, höga fribord, litet deplacement säger racer. Medan fock, inre försegel och gennaker på rulle, antyder långfärd. Öppen layout, sänkt salongsdurk, frontruta för ljus och gråmålad interiör, är RM-varvets recept. Norska Fjordsail säljer för låga 1,50 MSEK.

Ellös.JPG

Ellös var packat med båtar och seglare kunde strosa i timmar och se gräddan av nya och begbåtar.

Marstrand.JPG

Marstrand lockade främst tyska och franska båtar, med kinabygget Fareast 28 i förgrunden som dragplåster.

Vem vann då mässkriget - Marstrand eller Ellös? Fler än vanligt en sensommarhelg besökte Marstrand och i Ellös var det packat på lördagen. Men besökare och seglare gillade Ellös mest - flest båtar, duktigt drag på kvällarna och god mat till bra priser från flinka Kalaskockarna. Intervjuade satte betyget femstjärnigt på Öppet Varv 2017. Det kan ha berott på att i Marstrand rådde rövarpriser på mat och hamnavgifter och det kunde ta 45 min från parkeringen till ön. 10 min tog det i Ellös från parkeringen eller gästhamnen.

Inslaget i Ellös med beg-båtar låg rätt i tiden - fler än en vanlig helg, bytte båt och att se begärliga beg HR, Najad, Sweden Yachts, Malö, Regina, Vindö, Aphrodite, var värt resan.

Framöver tror alla att både Öppet Varv och Marstrand Boat Show fortsätter med Marstrand för importbåtarna, medan gräddan drar sig till Ellös.

Allt på Sjön i Gustavsberg den gångna helgen var också sevärd med en mängd nya kommunala pontonbryggor runt hela Kattholmen. Men färre segelbåtar än i Väst fanns att se och holmens hjärta - Arcona Yachts -  är alltmer kringränt av kommunens byggexpansion.

Nya emotsedda bjässarna Hanse 588 och Lagoon 52 kom inte under motorvägsbron, intresserade fick istället åka rib-shuttle till konstmuseet Artipelag.

När de svenska flytande mässorna nu är avslutade för i år, får bitna ta sig till Cannes, Southampton och Genua. Därefter blir nästa moment att följa trenden inför inomhusmässorna, kommer eller kommer inte familjebåtarna?  Till Allt för Sjön har gräddan redan bokat in sig.

Curt Gelin

 

Sittbrunnenfilmer