Hallberg-Rassy 44

Härlig framtidscruiser

2

Nya Hallberg-Rassy 44 är ett teknikproppat, solitt toppbygge med äkta, flott utförande. Men den stora nyheten är dubbla roder, som ger supersmidig segling.

Volymen överraskar också och visar hur bra en modern cruiser kan bli. Långfärdslängtare får fin kurshållning, lätt styrning, små roderkrafter och har alltid ett roder att segla med.

Lika starkt intryck gör HR 44 för knappskotningen och propellrar i för och akter. Inte ens i liten kuling känns båten svår eller ängslig att manövrera.

1

En långfärdscruiser med dubbla roder som på en prestandabåt! Vad är vitsen? Är lösningen på Hallberg-Rassy 44 praktiskt motiverad eller bara ett sätt att skapa nyhetsvärde? Bedömningen påverkas delvis också av att inga av alternativen Najad 450, Xc 45, Oyster 475 har dubbla roder. Har därför Hallberg-Rassy, som aldrig ändrat bara för att ändra, plötsligt fått nyhetstörst?

Magnus Rassy har svar:
- Länge var jag inte alls säker på att ta fram en ny modell, den behövde ge mer jämfört med våra befintliga modeller både i segling och komfort. Men efter att ha frågat German Frers om en eventuell ersättare för HR 43, fick jag ett bestämt ja, ”Utvecklingen har gått starkt framåt de senaste 3-4 åren”, svarade han. Två dagar senare kom skisser på en 44-fotare med peke, upprest stäv, extrem bredd i aktern, hög rigg och dubbla roder.

- Jag tände direkt! Omgående, i oktober 2015, började vi bygga, i augusti 2016 sjösatte vi, seglade och jag blev helt övertygad om att dubbla roder är rätt, berättade Magnus Rassy under testet före jul.

36

Trots Magnus entusiasm var jag tveksam. Mina erfarenheter av dubbla roder har varit blandade, senast på storvarvscruisers, som saknat styrkänsla. Inte heller prestandabåtar med dubbla roder har alltid samma feedback som båtar med ett roder.

BRUTAL SJÖ
Å andra sidan har enroderbåtar oroat mig när sidkrafterna har skjuvat lös roderaxeln och gett återkommande efterdragning av bultarna i genomföringen. Även UFO-kollisioner, där roder böjts eller gått av, simmade i mitt minne när vi lättade från Ellös med Hallberg-Rassy 44.

4

Vinden var sydväst 7 - 8m/sek på Ellösefjorden och 11 - 13 m/sek ute på havet med 1,5 – 2,0 meter brutal sjö. Fint testväder kan tyckas, men vi hade gärna haft lättvind också för att testa om glidet gläder starka seglare.
Dock antyder segelytan kontra vikten att glidet är gott. Relationen är något under cruiser-racers som coola X4 och lyxiga Solaris 42. Men högre än för njutbara Najad 450, tre som är nominerad till mitt initiativ Årets Segelbåt i Sverige 2017.

Ute på fjorden rullade vi ut fatfurlstoren och focken i laminat från Elvström Sails genom att trycka på knapparna vid ratten, skotade in och föll av västerut.

GOD KRYSSFART
Största överraskningen var det lätta rodertrycket. Hallberg-Rassy 44 låg inte det minsta tungt på styrningen och lurade oss att ha för mycket segel. Normalt skvallrar lovgirighet om att det är hög tid för rev. Men på HR 44 varslar bara krängningen. Enkelt och smidigt rullade vi då in några varv på storen och focken med knapparna vid ratten.

5

Med 20 graders krängning såg vi 7,3 – 7,5 knop med TWA 40, och 8,10 – 8,30 knop när vi föll av till TWA 60. VMG 5,50 knop var också strax under Frers VPP, men loggen var inte kalibrerad, vilket troligen inverkade.
På havet fortsatte vi rätt ut genom brytande sjö, som 44:an forcerade mjukt och förvånansvärt lätt för att väga 16-ton. Till på köpet hade vi 70 meter ankarkätting, cirka 250 kilo i stäven. Tyngden fram gav ganska blöt gång, men inte ens trägna testseglare lastar ur kätting och stuvar den i salongen för bästa gång. Alltså accepterade vi grönt vatten över fördäck.

OVANLIG GÅNG
Likväl accelererade Hallberg-Rassy 44 fort och rörde sig trevligt lätt i sjön trots vikten. Lika trevlig är stabiliteten, 5,3 ton bly i kölen gör att båten tål tryck. Men igen - det minimala rodertrycket gör det lätt att översegla.
Slutsatsen är att skarpa seglare får tänka om. Vi får låta bli att lova och falla på sjöar eller vindbyar som vi är vana vid. Istället bör man låta båten sköta sig själv, vilket den gör väl och det gillar långfärdslängtare.
För min del innebar kombinationen litet rodertryck och stor stabilitet att jag först inte hittade spåret - styrde lika ofta för högt som för lågt. Men efter en halvtimme vid ratten hittade jag rätta rytmen. Sak samma gällde min rutinerade medseglare Bert Andersson.

7

Även den stora formstyvheten påverkade vår seglingsupplevelse. HR 44 är oblyga 4,20 meter bred, har bred vattenlinje och de rundaste, grundaste, modernaste linjer, som vi sett på en solid cruiser. Ihop med kölens vikt, djup och form, rigghöjden och segelytan, är 44:an en ultramodern cruiser, ett nytänkande som tänjer på invanda föreställningar.

ANPASSAT RODERDJUP
Vi lyckades trots rodren broacha ett par gånger och önskade då att de hade gjorts djupare eller att båten haft en djupare köl. Men Frers vet vad som fungerar och har anpassat djupet på rodren och kölen till konceptet.
Viss tillvänjning behövs alltså för att segla Hallberg-Rassy 44 maximalt. Men den som vill segla lugnt eller länge, får en båt som är helsnäll på kursen och även efter en UFO-kollision har den ett roder kvar.

15

Möjligen ser ett roder i luften overkligt ut. Men ögat vänjer sig och sakligt sett finns inget som talar emot dubbla roder- de är framtiden.

HOVRA FÖR MOTOR
Skeptiker säger att manöverförmågan försämras, att propellerströmmen inte verkar på rodret, att fart behövs för att styra, särskilt på back. Men vi fann grepp redan i 0,5 knop och på ett par sekunder. Skillnaden mot ett roder känns inte. Inte någon gång missade vi vid tilläggningar, inte ens med enbart propellerverkan på fram och back.

11

Med bog- och akterpropellrarna kunde vi hovra i hamnen, snurra och trycka ut båten för att justera fendrarna.

Fanns då inga nackdelar med de dubbla rodren på Hallberg-Rassy 44? Möjligen att två kostar mer än ett, att linor kan fastna och det lätta rodertrycket. I övrigt blir svaret nej. Frers förmåga har gett Nautor framgång och hans koll i 44:an stärker den trevliga trenden solida cruisers som seglar skarpt.

13

VÅNINGSKOJER
Även volymen är trendig. De höga friborden och den goda bredden ger för första gången i en 44-fotare hytt midskepps med våningskojer och toalett mittemot. Passagen är inte trång, kojerna bra och dispositionen lockar vänner, barn och barnbarn att segla med.

8

Salongen har fint svängrum, gången till akterhytten har full ståhöjd och plan durk. Akterhytten är som i en 48-fotare med stor toalett, dusch, mittkoj och akterruta.

149

KOMBOLAMINAT
Byggtekniskt har mindre hänt, Hallberg-Rassy 44 har samma kombo av sprut - och handupplagt laminat med cellplast för isolering som sina systrar. Men motivet låter rätt.

12

- Vi vill ha överkraftiga, stöttåliga laminat. Vakuuminjicering ger för tunna laminat och metoden ger stor värmeutveckling med risk för fibergenomslag. Dock är ytterlaminatet i tät vinylester och styrkelaminatet i isopolyester, förklarar Magnus Rassy.

För stadga har HR 44 fler, kraftiga bottenbalkar och stålmaststöttan vilar på en massiv ingjuten stålbalk, som går nästan upp till vattenlinjen. Därtill är skotten som alltid laminerade runt om - knirk och knak i sjön uppstår inte.

film

REFLEKTIONER
Några småförbättringar behövs likväl på HR 44. Räcket vid ratten är för kort, handtag i sprayhooden saknas, passagen runt ratten är trång, ratten är tunn. Passningen på salongsdurkarna borde bli precisare och få filt på kanterna, för att slippa skruva för att stuva eller svabba i kölsvinet.

Sådana reflektioner uppvägs av tryggheten att skota focken på styrpiedestalen. Alla som vinschat i lä i med vatten till knäna och försökt skota, förstår fördelen. Elvinschar med back, knappar på sargen och vid ratten är fantastiskt, det borde alla nya båtar ha.

curre

SLUTSATS
Min mening är att Hallberg-Rassy 44 är framtiden för långfärdslängtare och familjer - härlig att segla, snabb, trygg, snyggt byggd och rymligare än ett storvarvsbåt. Roderkänslan går nog att vänja sig vid, även om den önskas bli ännu bättre - lik Club Swan 50.

Bättre än i HR 44 blir knappast solid segling. I alla fall inte förrän till Öppet Varv 2017. Då planerar Magnus Rassy en till helt ny båt med många lyckade lösningar.

Curt Gelin

HÖJDPUNKTER

  • Dubbla roder
  • Kapabla prestanda
  • Litet rodertryck
  • Precis motormanövrering
  • Äkta, rymlig inredning

REFLEKTIONER

  • Kort ratträcke
  • Höga fribord
  • Högt pris
  • Tunn ratt

Data

  • Skrovlängd 13,68 m
  • Längd i vattenlinjen 12,88 m
  • Bredd 4,20 m
  • Djupgående 2,10 m
  • Deplacement tom/lastad 13,3/16,0 ton
  • Blyköl 5,3 ton/44 %
  • Storsegel + fock 109,5 kvm
  • Masthöjd 21,6 m
  • Motor VPD2 75 hk
  • Diesel 365 liter
  • Aktionsradie 104 tim/740 M
  • Vatten 650 liter
  • Design German Frers
  • Varv Hallberg-Rassy
  • Baspris 5 664 375 SEK
  • Segelklar 5 664 375 SEK
  • Fullutrustad/som testad 7 200 000 SEK

Mått

  • Fribord fram 164 cm
  • Fribord akter 132 cm
  • Sittbänkar 134 x 45 x 36 cm
  • Ståhöjd 196 cm
  • Pentryhöjd 90 cm
  • Höjd i gången 190 cm
  • SB salongssoffa 184 x 50 cm
  • BB salongssoffa 173 x 85 cm
  • Akterkoj 200 x 68 cm
  • Mittkojer 200 x 72 cm
  • Förpik 197 x 78 cm

Testvärden

  • Max motorfart 8,98 knop/3200 Rpm
  • Marschfart 7,10 knop/1800 Rpm
  • Kryssfart 12 m/sek 7,3 – 7,7 knop/@40
  • Halvvind 12 m/sek 8,8 – 9,2 knop@90
  • Slör 7,9 – 8,3 knop@120

Sittbrunnenfilmer