Fartduell

Curres blogg:

FAREAST 28R mot J/88

duell

Två supersnabba nya med samma mål. Kinabyggda FAREAST 28R vill vinna på lågt pris och sanslös prestanda. Amerikanska J/88 på kolfiberrigg och inredning. Båda testade jag i höstas och vet vilken som ger mest.

 

  FAREAST 28R J/88
Längd skrov 8,53 m 8,96 m
Längd vattenlinje 8,58 m 8,15 m
Bredd 2,75 m 2,85 m
Djup 1,68 m 1,95 m
Vikt 1 360 kg 2 338 kg
Kölvikt 680 kg 864 kg
Stabilitetsindex 112,1 116,8
Masthöjd 11,20 m 13,68 m
Stor + fock 27,70 + 20,01 kvm 26,33 + 20,24 kvm
Gennaker 80,77/117 kvm 83,4/107 kvm
GPH/SRS 558,5/1,33 619,9/1,28
Design Simonis/Voogd Alan Johnstone
Importör Nordic Yachts, Bullandö Marstrand Yachts, Marstrand
Baspris 394 000 kr 1 310 000 kr
Race-rustad cirka 595 000 kr 1 350 000 kr
     
PLUS Suveränt lättdriven Ljuvligt lättdriven
  Trailerbar Lätt att lyfta
  Lågt pris Inredd
  ISAF entyp Sittbrunnsbänkar
     
MINUS Ingen inredning Kal inredning
  Inga sittbänkar Låga kojer
  Halvmatt finish Högt pris

 

FAREAST 28 en ren raket

2FarEast28segling2

FAREAST 28R har sensationella prestanda och dito pris. Blir den Årets Segelbåt 2016?

Många varv har lanserat billiga entypskölbåtar. Men kinabyggda Far East 28R tar receptet ett steg längre. Genom att bygga in saftiga seglingsegenskaper och sätta priset lågt, har båten sålt bra och fått ISAF status.

4FarEast28interiort

6FarEastkolI sak är FAREAST 28R ett koncept många varv har velat välja, men sällan vågat sig på. Båten är helt ren invändigt, för att vara billig och sälja stort som mycket annat från Kina.

Fraktad till Sverige, med segel, trailer, lyft till kölen, utbordare och instrument landar priset på cirka 595 000 kronor. Likväl har ett antal svenska seglare köpt båten.

Till det nya hör kryssarestäven a´ la´ VO 65. Bredd hela vägen bak, smal vattenlinje, uppdragen öppen akter och ett kort slag akteröver lockar också. Ett roder beror på att konstruktörerna anser att ett djupt, är effektivare än två grunda.

UPPBYGGNAD

Båten är vakuuminjicerad med precisionslimmade ringspant för vridstyvhet. Isopolyester genomgående, riktat E-glas, 10 mm PVC-kärna, köl och roder i kolfiber är rätt för byggteknikfreaks. T-kölen är lyftbar för trailer, relativt djup, har kort blad och bulb i bly. Bulben utgör båtens halva vikt för att klara segelytan på 44 kvadrat och gennakern på maxade 115 kvadrat. Stabiliteten i sig är inte hög, säger ORCi- index om 112.

 

SITTBRUNN

3FarEastsittbrunn

För kappsegling tar sittbrunnen halva båtens längd, durken är bred och man sitter på däck som på en jolle. Även layouten är som en jolle med funktionerna placerade för snabba manövrer. Dock finns vinschar för focken och fallen och de är indragna för att nås, när båten kränger.

Storskotskenan är lång, har lovartsskotning och häckstaget på sargsidan så att trimmer och eller rorsman kan justera för trycket i rodret.

Väl placerade fotstöd på durken, halkskyddstejp på de vinklade kanterna och fasad övergång mellan sittbrunn och däck, ger bra komfort för en besättning om fem.

5FarEastdackALUMINIUM

Riggen från Seldén är i aluminium, har dubbla svepta spridare, står på däck och har vanten i skrovsidan för bred stagningsvinkel. Även peket är i aluminium, vilket kan verka blekt på en ny racer, men håller ner priset. Kolfiber menar konstruktör och tillverkare, försvarar inte merpriset. I gengäld är segelmaterialet fritt, de Far East 28R som sålts i Sverige har segel i Technora/kolfiber.

PRESTANDA

Entyp är bäst för att bli bra. Men att etablera flottor tar tid och på kvälls- och distansseglingar återstår SRS. 1,33 är högt, men Far East 28R kan knipa pokaler, visar tvåa i sin start i Tjörn Tunt och femma på danska soloseglingen Silverrudder.

Inför Årets Segelbåt testade vi 28R i 5 -6 m/sek, började med gennakern och blev imponerade av att den lätta båten utan ansträngning drog upp i halvplaning. Ingen tröskel, bara en skön fartökning märktes.

Tillräcklig stabilitet ger godtagbar kontroll, bara pressad med gennakern behöver Far East 28R passas. Vi broachade präktigt ett par gånger i snävt läge, men det gör alla båtar.

Roderkontakten är kalas, bladet känns stumt och utmärkt utbalanserat. Jag gillar att båten inte är överstyrd, har gott grepp i vattnet och den nätta responsen. Mot förmodan rör sig 28:an lugnare än vad vikt och segelyta antyder, den flyter fram, behöver bara guidas, hittar spåret nästan själv.

I puffig vind är accelerationen smaklig, från omöjligt läläge drar Far East 28R ifrån konkurrenter lätt som i en dröm, såg jag på shorthandseglingen Nordic Yachts Open i höstas.

Den nätta roderkänslan, gör likväl att en bra logg behövs. Kryssfarten ska ligga runt sju knop i 6 - 7 m/sek enligt VPP. Möjligen är siffrorna optimistiska, vi nådde 6,5 som bäst. Fyra biffar på railen kan förstås hjälpa.

På hård slör ska Far East 28R göra 20 knop! 15 – 17 knop har båtar i Sverige nått, vi toppade 14,5. Men det är ändå väldigt bra för en 28-fotare och har du aldrig upplevt fartens tjusning är det dags att känna draget i denna käcka kinesiska.

SLUTSATS

Som koncept känns FAREAST 28R ny, priset och farten frestar. Inte på länge har så mycket segling för pengarna gått att få. Återstår för agenten att ta fram ett paket med rörkojer, kök och låda för köksprylar. Då blir båten en cool cruiser också och mer användbar.

 

 

 

J/88 rätt och lätt

J 88seglar

J/88 är helt i linje med J/Boats koncept – lätt, vridstark, enkel och sanslöst rolig att segla.

Hans och Peter Johansson på Lidingö tände på J/88 och köpte den första i Sverige.

- Jag hade varit utan båt i flera år när min son Peter tyckte vi skulle skaffa en ihop. Det blev först en H-båt som vi seglade mycket, bland annat til vårt sommarhus på Fårö. Sedan köpte vi en J/80, den var kul, men inget att bo i. Efter den blev frågan: Vad ska vi ha nu? Jag var inne på en Linjett 33, men Peter sade bara: Ingen gubb-båt.

Hösten 2013 läste vi om J/88, åkte till England, provseglade och bestämde oss direkt. Den hade det vi sökte och 2015 blev första året med båten, berättade Hans när jag fick chans att styra ”Balance” på kappseglingar i somras.

SLANKA LINJER

J 88

Spontant gillar jag linjerna, skrovet är lågt och slankt, har snyggt, stigande språng, öppen akter, utanpåliggande roder, rundad kort överbyggnad med smal svart ruta. Johanssons darling tål att se på med andra ord.

Konceptet går ut på snabb segling med viss komfort, ”Familyspeedster” kallar varvet sin nyaste. Den följer på J/111 och J/70 med låg vikt, utfallande vattenlinje, smalt förskepp, rak stäv, djup L-formad blyköl, topphissad gennaker, sturskt peke och rymlig sittbrunn.

Alan Johnstone gjorde 88:an för seglare med små kölbåtar som ville upp i fart och komfort och fann J/båtar över 30 fot för dyra. Vissa förenklingar som mast på däck, utanpåliggande roder och minimal interiör kom till för att hålla ner priset.

LÄTTSTYRD

Som väntat var J/88 superb att segla, så fort vi satt segel kände jag vänskap med båten. Den svarar suveränt, ligger lätt tydligt och trevligt på rodret, är snabb i manövrerna, har bra driv och är lätt att hitta farten i.

På kryss i 4- 5 m/sek gjorde vi 6,3 – 6,5 knop med två man på kanten, pekade lite högre och drev mindre än andra. Farten var fin även med krängning och fakta i form av stabilitetsindex enligt ORCi är 116. (Far East 28R 112).

Sjusärdeles spänning ger toppgennakern på 107 kvadrat. Accet är som en hästspark i baken, båten halvplanar i 4 – 5 m/sek. På Hyundai Cup rann vi ikapp en stor R 10 och surfade på svallen i flera minuter. Hur snabb J/88 är återstår att ta reda på. Båtar i USA har nått 12 – 14 knop i 7 - 8 m/sek och 17,8 knop som bäst.

Rodret har utmärkt grepp, ändå gäller det att slacka snabbt. På snäva bogar broachade vi. Under kontroll gav J/88:an oss vårt lystmäte. Tyvärr bröts rodret, men ett nytt levererades på fyra dagar, det visar på vaken service.

J88dackslayoutUPPBYGGNAD

Att rodret gick av förvånar. Det är gjort i E-glas med vinylester och skumkärna, förstärkt vid beslagen och beräknat att hålla. Ett måndagsex kan man hoppas.

Skrov och däck är också i E-glas, men injicerade och med balsa som kärna. Även innerlinern och balkarna är injicerade för vridstadga och fördelning av krafterna. Dessutom är skotten limmade mot skrovet och däcket, det ger än mer stadga.

KOLFIBERRRIGG

Masten på däck är till för att enkelt kunna rigga av och på. Inget vatten genom masthålet och lägre pris är fler fördelar, men högre tyngdpunkt baksidan.

Perfekt för prestandan är mast, bom och peke är i kolfiber. Viktbesparingen är stor, ger bättre stabilitet och stämmer med receptet. På köpet böjer sig en kolmast mindre, med planare segel och bättre VMG som bonus.

Svepta spridare och vanten i kanten ordnar riggstadgan. Att de sitter i, inte på skrovet, är prydligt och praktiskt. Lite udda går mellanvanten ner på däck och inte är avlänkade vid spridarna. Förstaget har en praktisk rulle under däck. Vanten är i wire, inte i rod som är stummare och lättare, men dyrare.

DÄCKSLAYOUT

'Rorkulten sitter på en upphöjning, är lång, böjd och i rätt höjd. Grov- finjustering och lovartsskotning finns och skenan på durken och går att nå vid krängning. 30-vinschar är magert för gennakern. Dyneema i skot, fall och trim ingår.

Sällskapligt är att sittbrunnsbänkarna i främre delen. Medseglare kan sitta ner och i hamn kan kapten plocka upp ett bord och bjuda på lunch. Fotlist finns föröver, men en kant vid fockvinschen behövs för att stå säkert.

ENKEL INREDNING

 

j88 newport iphone 13

Inredningen har vitt laminat på huvudskottet, tunna dynor, plastinnertak och plastinnerliner och noll gemyt. Kojerna har bra längd, pentry finns mitt i båten, men kök saknas. Enda lyxen är toaletten föröver. Komforten får inga höga poäng, ska båten vara snabb får man kompromissa.

SLUTSATS

Som seglare blev jag salig i J/88, farten förtrollar. Båten är superb att styra, snabb som få med gennakern och ljuvligt lättseglad. Kojer, toalett och inombordare ger chans att tura. Men det är som kappseglare J/88 drar, 15 – 16 knop på slör är vilt.

Priset känns högt, men linjerna, livligheten, sittbrunnen, motorn och toaletten är argument om du vill få med din kära på turer.

Curt Gelin

Sittbrunnenfilmer