Skaplig Hanseboot

Curres blogg:

Större, snabbare, snyggare  i Hamburg

10BW50

När båtabstinensen och rastlösheten tilltog i novembermörkret blev Hanseboot i Hamburg en lyckad flykt från vardagen i skrivarlyan. Billigflyg och dito hotell, om än i skumma kvarter, ordnade en storstadshelg till överkomlig kostnad.

Hanseboot som mässa var skaplig genom att 67 jollar, dagseglare, cruisers, racers och exprimentbyggen fanns att se. Plus brokers, stor tillbehörsavdelning, refitavdelning, bassänger för barn som ville testa segling, föredrag i vartenda hörn. Och en flytande mässa med stora båtar vid turiststråket i Hamburgs gästhamn ökade besöksvärdet ytterligare.

Mässan var mindre än Dusseldorf, men mer sammanhållen. I takt med tiden hade arrangören en Online Boat Show på hemsidan, så att intresserade kunde bekanta sig med mässbåtarna i förväg hemma från TV fåtöljen, en fin service också för utställarna.

9Ad55

Största montrarna hade Dehler, Hanse, X-Yachts och Bavaria och strömmen av besökare dit var stor. X-Yachts hade så pass intresse för sina fyra utställda modeller att man hade insläpp som på en trendkrog. Nyfikna fick snällt köa för att se dessa danska delikatesser.

Efter fullbordad inspektion hade intresserade bara några steg tvärs över hallen till Dehlermontern för att se hur tyskarnas stoltaste märke står sig vid en jämförelse.

15TVombord

Om man ska ta varvens uppträdande på Hanseboot som trend, såg det ut som om Hansegruppen har övertaget. I marknadsföring slår man konkurrenter, broschyrerna är maxade, på hela 52 sidor och vad sådant går på, vet varenda reklamare. Men vill man ta och ha förstaplatsen i Europa och sälja allt man kan bygga, måste man satsa.

11M54

Bästsäljaren är Dehler 38 med båt 150 i produktion. Men Hanse 385 säljer ännu bättre och det sporrar ägarna, det börsnoterade bolaget Aurelius, att investera i nya modeller. Till Dusseldorf kommer Dehler 42 och till hösten en ny Dehler 34.

Med 1000 anställda gäller det att ha fullt i produktionen, bygga rationellt, kapa tid och kostnader på nya modellerna. Utlokalisering av plast och förmontering har skett till Polen av dessa skäl. Återstår likväl för Hanse att nå lönsamhet.

12Femfemm

Hallberg-Rassy var på plats med härliga HR 412. Även om varvet historiskt har att tacka Hanseboot för sin start, är det Dusseldorf som gäller för att sälja de bamsiga byggena.

3It98

Italienska Italia Yachts vill vara med i leken för prestandaberoende seglare. Racer- cruisern Italia 9,98 har vunnit VM och visar att varvet är ett alternativ till klassledaren. Proper och ljus interiör, men slimmad stil och mast i bordets framkant minskar dragningen till denna snygging.

1carbo12

2carbon120

I övrigt var exprimentbygget Carbon 12.0, aka Life 12.0 från Life Yachts i Göteborg, intressant. Konceptet att bygga största möjliga båt som går att dra efter en bil, ger en båtvikt om 2,85 ton och en maxbredd om 2,55 meter. För att klara vikten är båten byggd i kolfiber rätt genom. Med 73 kvadrat segel till 3,5 ton är fartpotentialen oerhörd och frågan är hur det blir med stabiliteten. Lång sittbrunn, fin utrustning, yachtfinish och fin förpik frestar fantaster.

7C tina35

6C tina46

För märkestrogna svenskar fanns Comfortina på plats med gamla 35:an. Värmlands en gång bästa varv är numera tyskt, men borde göra upphovsmännen i Arvika stolta över toppfinish ut - och invändigt. Och för att en ny 46-fotare är under utveckling med planerad premiär till hösten 2016.

8Saare46

Just 46 fot är trend, förutom Dehler 46, Arcona 465, Comfortina 46 kommer 2016 Saare 46 från estniska Saare Yachts. Goda linjer på nytt från Karl-Johan Stråhlmann lovar gott. Sjösättning ska ske i maj.

Curt Gelin

4Pulse

13LA28

14LA28

5Saffier

 

Sittbrunnenfilmer