Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

"Årets Segelbåt" klar i december

_DSC4609.jpg

Hallberg-Rassys nyaste, 40C, har mindre deplacement än sin föäregångare, smalare köl. Ska seglas i december.

Läs mer: "Årets Segelbåt" klar i december

Kinabygge svepte NYO 19

Vinnaren.jpg

Med Pias prognos om 10 -12m/sek sydvind, upp till 16 m/sek i en front, mulet och risk för störtregn, kändes Nordic Yachts Open 2019, Sveriges största shorthandsegling, som en utmaning. Hur skulle vi med gamla eller små båtar klara så mycket vind? Men oron var obefogad, alla 116 besättningarna var kapabla kappseglare. Vinnare blev ett okänt Kinabygge, som surfade om alla och toppade 15,5 knop.

Läs mer: Kinabygge svepte NYO 19

Fest i Marstrand med nio 12:or

image.jpg

Marstrandsfjorden bjöd på 8-10 m/sek och rejäl sjö på EM för 12:or, men Anita närmast och Jenetta till lovart forcerade mäktigt.

Helgen 29 aug – 1 sept visade nio av de grannaste klassikerna som setts i vårt land visa upp sig i Marstrand. Under fyra dagar seglade Tolvorna Anita, Jentta, Thea, Vim, Wings, Vanity V, Sphinx, Thea och Anita spektakulärt på Fjorden. Att segla på 12 G 2 Anita var stort, att bli Europamästare i 12 meters klassen ännu större.

Läs mer: Fest i Marstrand med nio 12:or

Storhelg för segelbåtsfreaks i sikte

Med Marstrand Boat Show och Öppet Varv i Ellös väntar en härlig helg för alla med segelbåtar i sinnet. Ingenstans i Skandinavien kan man se så många båtar, möta så många bekanta eller få chansen att prata båt och seglingar så länge.

I Marstrand visas 19 båtar, i Ellös 80 inklusive nya i hamnen, båtar i produktionen och 39 begagnade. Plus en överraskning – klassiska båtar. Med andra ord åk ut och njut i helgen.

OppetVarv2016.jpg

Så här såg det ut på Öppet Varv 2016. Färre båtar men mer att se på i år.

DSC_9502.JPG

Marstrand Boat Show har i år 19 segelbåtar utställda. Bland annat Arcona med tre båtar och Najad med sin påkostade 395.

Läs mer: Storhelg för segelbåtsfreaks i sikte

Sköna Shogun 50 sken på ORC EM

Nära.jpg

Mats Bergryds sköna Shogun 50 Lady Killer fick sitt Elddop på ORC EM i Oxelösund. Vann Sprint Race.

I förra veckan avslutades årets konkurrensmässigt sett bästa kappseglingen för havskappseglare i Sverige i år - EM för ORC-båtar. 72 toppekipage från åtta nationer deltog i de sammanlagt sju seglingarna utanför Oxelösund. Av dessa var 27 svenska, 14 estniska, 11 tyska, åtta var finska, fem från Litauen, fyra från Danmark och tre från Polen. Vanligaste båttyperna var X-41, Xp 44, Arcona 340, Farr 30 och First 36.7.

Läs mer: Sköna Shogun 50 sken på ORC EM

Bouwe bäst i besvärligaste ÅFOR

Alltid positiv, är ett drag hos Bouwe Bekking som gav sponsrande HiQ och initiartivtagaren Pelle Norberg (t v) full utdelning. Foto: Henrik Trygg

ÅF Offshore Race är avklarat och med facit i handen blir slutsatsen att för en placering bland de tio bästa, behövde man i år ha en stark båt och en besättning av samma kaliber. Det betyder en toppad båt och proffs eller i vart fall folk med stor erfarenhet och vana vid mycket vind och kyligt väder.

Men mottot må den bäste vinna stämde. Världens mest sympatiske storseglare, Bouwe Bekking, visade igen vilken bra seglare han är. Detta genom att styra sin VO65 Brunel inhyrd av dataföretaget HiQ, omdöpt för ÅFOR till HiQ4 till totalseger, först i mål och sätta ett nytt banrekord om 27:04:09 på seglad tid för enskrovsbåtar.

Läs mer: Bouwe bäst i besvärligaste ÅFOR

Shogun 50 börjar bli kar

_DSC3332.jpg

Shogun 50 börjar bli klar, sjösättning blir förhoppningsvis i midsommarveckan. Riggens leverans avgör när det är dags.

Södergrenritade Shogun 50, byggs som bekant på beställlning på Rosättra Båtvarv och beräknas bli klar i juni. Vid besöket i början av i maj passades däcket in mot skrovet, med sånär pefrekt passform. Innan dess var költrumman på plats, motorn isatt, basinredningen klädd med ljus ek, teaken i sittbrunnen lagd och peket tillverkat.

Läs mer: Shogun 50 börjar bli kar

Trolleritrick från Ellös

Nu har Hallberg-Rassy lättat på täcket om vad man kommer med – en ny 40-fotare- Hallberg-Rassy 40C. Som sig bör får den nya dubbla roder, trespridarerigg och maxade utrymmen. "Trolleri med utrymmena" säger varvet och pekar på att komforten blir som på 44:an. Plus att prestandan blir på topp för en långfärdsbåt och att sittbrunnen är identisk med 44:an. Det sista är extrabra gjort på en 40-fotare.

HR40Csytheticimage8.jpg

Läs mer: Trolleritrick från Ellös

Glada miner hos Arcona/Najad

Sail Yard.jpg'

Najad 395 nr 4 är under produktion i Uddevalla och byggs enligt metoden locket av. 

Med fyra Arcona 435, tre Arcona 465 Carbon och Najad 395 nr 4 under produktion hos Sail Yard i Uddevalla råder glada miner på landets nyaste och modernaste båtfabrik.

- Orders in på hösten gör läget ljust för Arcona/Najad. Vi har bättre orderingång än förra året och har beställare som tänker segla långt, berättar Magnus Lundgren på Arcona och kan peka på en maxad Arcona 465 Carbon.

Läs mer: Glada miner hos Arcona/Najad

Ny Hallberg-Rassy till Öppet Varv

NY HR.jpg

Stärkta av god försäljning av bland annat 57:an  ärfrågan vad nästa storlek för Hallberg-Rassy blir? På Öppet Varv kommer svaret. 

Trogen traditionen presenterar Hallberg-Rassy en ny modell på Öppet Varv i Ellös - igen. Förra året hade 57:an premiär, 2017, visade man 340 och 2016 44:an.Vad det blir den här gången säger Magnus Rassy helt enligt sin tradition : Den som lever får se.

- Visst har vi annonserat sedan i januari att det var sista chansen att beställa en HR 40 i början av april. Men det betyder inte att den nya blir i samma storlek. Många faktorer avgör, men i stort anpassar vi varje ny modell till vad tiden ger för möjligheter och till de förväntningar och krav som gäller. 

Vi har haft framgång med HR 44, HR 340 och HR 57, de står för 90 procent av vår försäljning och det har gett utrymme för att ta fram årets nyhet, meddelar Magnus Rassy.

Stilen med dubbla roder, reslig rigg och pockande prestanda ser ut att ha skapat en trend, den lockar yngre med lust för prestanda. Vid mitt besök före påsk låg HR 44 nr 25 klar i hamnen utrustad med kolfibersegel och konventionell rigg. Ägaren med kappseglingsbakgrund gjorde en extraordinär analys av egenskaper, byggsätt och utrustning inför köpet, helt i enlighet med gammal god båttestaremetodik. Och valde ut varvets Frersritade 44:a

En annan HR 44 ska visa vad den förmår i ÅFOR. Den har membranrullsegel och är utrustad för långsegling, som ägaren planerar att påbörja nästa år. En seger enligt SRS skulle sannolikt förändra synen på ett vinnande koncept hos alla bitna. Men vem skulle inte vilja forsa runt Gotland med elvinschar, elverk, värme i sittbrunnen, färska frallor från elugnen och kunna kolla konkurrenterna akteröver? Knappseglare vann ÅFOR vore en drömrubrik.

 

 

 

 

 

Mässans maffigaste - Shogun 50

S 50.jpg

På Rosättra Båtvarv byggs den skarpaste prestandabåt som sett dagens ljus i Sverige - Shogun 50.

Trots att det finns otaliga prestandabåtar att välja på för kunniga sehlare finns några som vill ha en helt egen båt. De gör som på träbåtstiden, ber en konstruktör rita, beställer båten på ett duktigt varv och väntar sedan spänt på leveransen. Så ligger det till med en ny 50 fots racer - cruiser, som stockholmaren Mats Bergryd har beställt. Han bad hösten 2017 Håkan Södergren att rita och Rosättra Varv bygga en efter egna idéer - Shogun Yachts  50. 

Läs mer: Mässans maffigaste - Shogun 50

Sittbrunnenfilmer