Engelsk båtmässa

Curres blogg:

Southampton drar ifrån

0

När säsongen tar slut här hemma kan man mönstra för en transportsegling, åka på kappseglingsvecka i Kroatien, eller dra till båtmässor i Europa. Jag valde Southampton för att se nya båtar och passa på att segla Maxi 1200 i frisk vind.

Southampton var en ovanligt bra mässa med fler båtar än på länge och lika mycket att se på iland som i sjön längs 4 km bryggor. Med över 110 000 besökare och 330 båtar, varav cirka 80 var segelbåtar, broschyrväder sista dagarna, blev mässan lyckad.

Efter två dagar var mitt intryck att trenden går mot ökad polarisering. Å ena sidan välbyggda, eleganta cruiser och cruiser-racers från små, specialiserade varv. Å den andra sidan storvarven, vars (över)kapacitet gör att de ställer ut samma modeller överallt. I Southampton var dock Dufour modesta, visade bara 350 och 460. Jeanneau och Beneteau hade jättemontrar på land och nya Jeanneau 64 i sjön. Hanse/Dehler spände med elva båtar i sjön och med nya 315 som dragplåster. Bavaria hade nio båtar i sjön, men inga nyheter.

En annan trend är att pundkursen ger svenska varv skjuts. Arcona visade 340, 380 och 430 och sålde sin 100:e båt i England under mässan, en 410. Hallberg-Rassy hade 48 Mk II, HR 43 Mk III och HR 342 på mässan. Najad stoltserade med 570 och CR-Yachts med 480.

Bland andra märken hade J/Boats världspremiär för J/11 S, som är en bantad J/111 anpassad för shorthand.

Nya Maxi 1200 fanns på plats som en följd av att märket varit starkt i England. Nyfikna Maxiägare klev ombord och gillade stilen i detta framåt svensk-polska projekt.
Men ”Boat of the Show”var italienska Solaris 42, vars linjer och estetiska inredning är en dröm för smaksäkra.

Här följer mina intryck av höstens intressantaste nyheter:

1

2

3KER 33 är ritad av brittiska esset Jason Ker, men byggd i Kina av australiska varvet Mc Conaghy för att mäta och segla bra efter IRC-regeln. Det sista gör kölen konventionell – utan bulb. Höga fribord, indraget akterskepp, lång ruff, stor sittbrunn och korta överhäng utmärker båten. Inredningen är spartansk, men snygg och stor för en sportig 33-fotare. Mått: 10,00 x 3,36 m, 3 750 kg 55 kvm. Pris ca 1,9 MSEK. www.ancasta.com

 

 

 

 

4
Spirit 46 är byggd i trä med kryssfaner och epoxi för att vara lätt och snabb och ge samma känsla som i svunna, klassiska skönheter. 46-fotaren på mässan var sju år, men glänste ikapp med solen med sitt supersläta mörkblåa skrov och djupglänsande överbyggnad. Modern undervattenskropp och tjusig inredning får vänner av brittisk charm att gå i spinn. Mått: 14,15 x 2,83 m. 4,5 ton, 63,5 kvm. Pris ca 8,4 MSEK. www.spirityachts.com

5

6
Solaris 42 är lika flott som 37-fotaren, testad för två år sedan. Samma elegans och samma superba finish. Låg överbyggnad, stor sittbrunn, utlagd akter med chines och medelsmalt förskepp ger esteter lystmäte på stil och design. Blond inredning i vitlaserad ek, rundade hörn, tjusigt innertak och flott förpik. Italiensk säker smak vilar över allt på båten . Mått: 12,36 x 3,99 m. 8 800 kg, 95 kvm. Ca 4,3 MSEK. www.solarisyachts.com

7
Kittiwake var en av många traditionella ursnygga småseglare som kunde beundras på land i Southampton. Den ser ut som en klinkbyggd klassisk träbåt tack vare reling, tofter och durkar i massiv, djuplackad mahogny. Men skrovet är i plast. I brittisk anda har båten bogspröt, gaffelrigg och kan föra både mesan, jagare, klyvare och toppsegel för att kittla nostalgiker. Mått: 6,4 x 1,5 m. Vikt 320 kg, segel 12,5 kvm. Pris Ca 176 000 SEK. www.kittiwakeboats.uk

8

9
Rustler 37 är ny, dyr och traditionell, Men engelska Rustlervarvets filosofi går just ut på mycket deplacement och glimrande finish. Kraftfulla linjer och välgjord, gammaldags inredning minner om Orustbyggen förr. Även under vattenlinjen är Rustler 47 konservativ med roderskädda och inkapslad köl. Konstruktören Stephen Jones har dock moderniserat konceptet med bred akter. Mått. 11,28 x 3,76 m. Vikt 8 845 kg segel 81 kvm. Pris Ca 4, 65 MSEK. www.rustleryachts.com

10
Rustler 24 är tidernas blickfång med sina R-båtslinjer och smyckesnygga utförande. Djuplackad mahogny och teak enligt konstens regler, visar att brittiska byggare kan mäta sig med holländska och franska på dagbåtar. Till skillnad från andra är 24:an en äkta klassiker - med helt lateralplan och tung köl för tuffare förhållanden. Mått 7,44 x 1,91 m. Vikt 1 640 kg, segel 26 kvm. Pris ca 713 000 kr. www.-rustleryachts.com

11

12
Jeanneau 64 är superyachtstylad med låg, svept kupeáktig överbyggnad, sittbrunnsbåge och rutor i skrovet. För den rena exteriören står Philippe Briand och för den drivna designen i övrigt Andrew Winch. Ihop med varvet har de skapat en storbåt som lämnar tyska och franska konkurrenter i kölvattnet. Tendergarage under akterdäcket och badbrygga modell max ingår. Mått 19,55 x 5,40 m. Vikt 31 ton, segel 169 kvm. Pris Ca 10 MSEK. www.jeanneau.com

13
Discovery 55 Mk II är ett brittiskt svar på stora Orustbyggen och dito holländare. 55:an kunde ses på Öppna Varv, sedan i Southampton och har både däckssalong och akterkabin. För designen svarar Ron Holland, som höll igen på friborden för att ge båten extralyxig look. Upphöjd salong med intagande soffgrupp, högblanklackade snickerier ökar känslan av engelsk överklass Mått: 16.7 x 4,78 m. Vikt 22,5 ton, segel 152 kvm. Pris: Ca 17 MSEK. www.discoveryyachts.com

14

15w1da33 är en irländsk racer och prototyp, som i specen är laddad med godsaker som prestandasugna söker t ex epoxiskrov, lyftköl i bly, laminerade skott, kolmast, Dyneema i stående och löpande rigg. Mest udda är roder med räfflade blad för mindre motstånd och för att bli kvitt sjögräs. Elmotor ingår. Mått. 9,5 x 2,89 m. Vikt 3 000 kg, segel 51,1 kvm. Pris: Ej klart. www.w1da.com

 

 

 

 

 

16
HR 43 Mk III bygger på tanken att bra båtar vinner på att förfinas. Istället för att försvinna har 43:an nu fått ny stil på överbyggnaden, skrovrutor och en rad detaljförbättringar. Rigg och deplacement är lika, men nya material ökar laminatstyrkan ytterligare. Praktiska nyheter är sänkt sittbrunnsdurk, nerfällbara ruffluckor. Mått: 13,57 x 4,08 m. Vikt 12,7 ton, segel 110,2 kvm. Pris: Ca 5,4 MSEK www.hallberg-rassy.com

17
J/11/S är en J/111 för shorthand med dubbla roder, rorkult, kortad rigg, bantad däcksutrustning, högre vikt och enklare inredning. Jämfört med andra båtar för samma sak framhåller J/Boats att J/11 S är slank och därför allround. Priset är lägre än för J/111, varför fler unga kan komma åt första J/båten gjord för två. Mått: 10,90 x 3,31 m. Vikt 4,6 ton (4,2) kg, segel 63 kvm(70). Pris: Ca 1,8 MSEK. www.marstrandyachts.com

18

19
Maxi 1200 lockade nyfikna engelska Maxi-ägare, som gillade linjerna, sittbrunnen och inredningen. Utförandet är vida bättre än på forna Maxi och Delphia, varför priset är cirka 40 procent högre än på franska och tyska familjebåtar kring 38 fot. I gengäld ger 1200 mer segling och allmänt högre standard. Mått: 11,56 x 3,75 m. Vikt 7,3 ton, segel 84 kvm. Pris: Ca 2,26 MSEK. www.maxiyachts.com

20
Rockband på eftermiddagarna bjöd Southampton Boat Show mässbesökarna på. När de sett sig mätta på båtarna efter några timmar och ville relaxa, hade de barhäng i solen inom räckhåll. Får vi se ett band dåna på de svenska flytande mässorna nästa år?

Curt Gelin

Sittbrunnenfilmer