Nya Arconan

Arcona 465 – konstruktörens tankar

Arcona465

För drygt 10 år sedan när Arcona 460 presenterades var det en perfekt kombination för cruising segling och racing, Yachting world skrev i sin test 2004: hon är en fantastisk båt att äga både för racing och crusing och levererar äkta seglings glädje. Utvecklingen har sedan gått med en otrolig fart, mätreglerna som under en period var mycket ogynnsamma för denna typ av båt har nu utvecklats och stimulerar nu båtar med stor styvhet och mycket segel för snabbhet i alla vindar. Arcona Yachts har nu bestämt sig att komma med en uppföljare. Det är ett getingbo med 46 fotare som konkurrerar om marknaden så det man gör måste inte bara bli bra utan bättre än vad som redan finns.

Målsättningen med Arcona 465 är att skapa en snabb, modern och lätthanterlig 46-fots performance cruiser. Båten skall ha ett stabilt, starkt och lättdrivet skrov med klassisk Arcona profil. Även invändigt skall Arconas specifika kännetecken finnas på plats: snickerier av hög klass, praktiska detaljer på rätt ställe och en från början inbyggd trivsel.
Arcona 465 kommer att laddas med topp prestanda för maximal seglingsupplevelse och, liksom sina större och mindre systrar, vara en vinnare även på kappseglingsbanorna.
Målet kommer att nås tack vare låg vikt, ett effektivt segelplan och samma höga stabilitet som kännetecknar alla Arconas modeller. Detta att skapa båtar med bra prestanda är inte något självändamål det ger en stor fördel vid långa överfarts seglingar att nå sitt mål på kortare tid, det skapar också större säkerhet att kunna segla undan uppkommande oväder samt naturligtvis nöjet att aldrig bli omseglad.

Skrovet är en vidareutveckling av den serie som började med Arcona 410 och som kontinuerligt förfinats fram till den senaste modellen – Arcona 380, som lanserades förra året. Seglingsegenskaperna hos 380 är mycket goda och har överträffat alla förväntningar, Arcona 465 blir en direkt utveckling av denna skrovform.
Skrov, däck och innerliner kommer att produceras med kolfiber infusion, vilket garanterar optimerad vikt och kvalitet.

Arcona 465 kommer att få ett segelplan med fock och relativt sett, ett något större storsegel än tidigare modeller. Allt för att förenkla hanteringen och hålla nere kostnaderna.
Ett högeffektivt segelplan i kombination med optimerad vikt kommer att ge Arcona 465 samma goda lättviktsprestanda som tidigare Arcona modeller.
Hög stabilitet ska uppnås med samma typ av kompositköl, stålfena med bly bulb som övriga Arcona båtar. Både köl och roder kommer att CNC-fräsas för att uppnå optimal precision på profilerna och utformas enligt de allra senaste rönen för maximal lyftkraft och minimalt motstånd. Vi följer de utvecklings projekt som bedrivs på Chalmers Tekniska högskola för att utvärdera och optimera skrov och kölutformningen.

Är allt detta möjligt? Svaret blir ett otvetydigt ja. Med dessa höga ambitioner, med Arcona gruppens stora erfarenhet och gedigna kompetens kommer vi att lyckas. Tidigare modellers samlade framgångar har visat vägen och möjligheterna.

Stefan Qviberg
Naval Architect

Västervik i augusti 2015

Sittbrunnenfilmer