Konstruktören om dödskölen

Curres blogg:

Farr Yachts om kölförlusten

På den amerikanska sajten sailinganarchy.com har Farr Yachts chef Patrick Shaughnessy tagit till orda om förlusten av kölen på deras design First 40.7 med anledning av rapporten från MAIB om Cheeki Rafiki.

”Jag vill bara säga till alla som intresserar sig för fallet att vi assisterade MAIB i deras undersökning, men kunde inte granska något utkast till dokumentet före publicering. Jag anser att det finns ett par motsägelser i rapporten, men att den som helhet är ett välskrivet dokument.

Rapporten indikerar att tidigare grundstötningar reparerades på okänt sätt. För att klargöra till 100 procent: Vi på Farr Yachts har ingen vetskap om den reparationsprocedur, som Beneteau säljare rekommenderas att följa. Detta är i sig ganska oroande. Även om den följdes, vet vi inte nödvändigtvis vad som skulle vara riktigt.

Vi tar väldigt allvarligt på säkerhet och kommer att utfärda ett uttalande/tillägg till MAIB rapporten med en del andra överväganden. Den största frågan jag vill betona är att, var vänlig ta kontakt med din båts designer om du har några frågor. Om du har en råkat ut för en incident som kan ha orsakat strukturell skada –kontakta din båts designer. Om du har en reparation på gång kontakta designern.

rafikiinnerline

I detta specifika fall är skrovets laminatinnerliner (kalla den inte för matrix) är inget trivialt enkelt laminat. Att återställa den med ett okänt laminat till samma tjocklek, vore inte nödvändigtvis adekvat. Snälla fråga först. Det är nästan obegripligt att en reparation kan göras i ett så viktigt område som det aktuella utan guidning. Snälla låt oss hjälpa er.

Vi kommer tillbaks med mer när vi haft chans att helt smälta rapporten. Stand by.

Patrick Shaughennesy"

Kommentar: Patrick Shaughennseys vädjan låter helt rätt. Ingen kan veta bättre än upphovsmannen hur hans båt är konstruerad och därför hur den ska lagas.

Dock finns i Sverige få varv som försäkringsbolagen tror på. Oprofessionella lagningar förekommer och vittnas om i de kommande artiklarna i Praktiskt Båtägande.

Med risk för att bli kastad i sjön och stöka till livet för båtsäljare, är min mening att det är välkommet att veta vad man köper. Beställ ISO 12215-9 och besök platsen i fabriken för att själv få koll. Byggbeskrivningar lämnar varven inte ut.

I sammanhanget kan det vara intressant att veta att franska delegater inom den kommitté, som fastställer CE-normerna, vill sänka kraven på laminat och hållfasthet och slopa begreppen Ocean, Offshore, Inshore och Sheltered Waters. Vilket den svenske representanten motsätter sig. Mer om detta längre fram.

Välkommen med kommentarer om byggkvalitet. Diskussion behövs och är garanterat öppen i motsats till hur det var när kölen gick av på en Bavaria 42 Match för tio år sedan.

Curt Gelin

rafikikolfaste

Sittbrunnenfilmer